PDA

View Full Version : Zelf patchkabels maken: tips?



ArtOfShredding
22 november 2015, 10:38
Ik wil voor mijn pedalboard met looper en +/- 12 pedalen zelf de patchkabels gaan solderen. De solderless sets van bijv. Lava of George L daar hoor ik minder goede verhalen over (onbetrouwbaar i.v.m. het ontbreken van een soldeerpunt). Ook vind ik die sets (solder / solderless) veel te prijzig. Met mijn setup heb ik daarvan namelijk zeker 5 sets nodig, à 65 euro p/set.

Op internet lees ik veel verhalen over de zin/onzin van low capacitance kabel. Het klinkt logisch dat een kabel met een lagere capacity meer hoog door laat en kabels met een capacity van rond de 30 pF per meter zijn voor een redelijke prijs te koop (rond de 5 euro per meter). Maar is dit zinvol want mijn looper (Moen Gec8live) hebben een buffered input en voor de gitaar naar pedalboard + board naar amp, gebruik ik Lava Cables met capacity 30pF/m.

Maar bestaat er ook zoiets als "low capacity jack plugs" ? Met welke pluggen (ik zoek zowel haaks als recht) hebben jullie goede ervaringen?

En zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij het maken van de patchkabels? Tips/trucs?
Alle input welkom :)

D3nnis
22 november 2015, 10:47
Ik lees even mee!
Lage capaciteit is misschien theoretisch het beste, maar mijn favoriete kabel is de sommer grindycop beast (wordt niet meer gemaakt volgens mij) en die heeft helemaal geen lage capaciteit en klinkt tóch krachtig en helder.

Over het onbetrouwbaar zijn van George L....Ik gebruik George L sinds 2004 (of zo) op pedalboard en in rack, en er heeft er nog nooit eentje losgelaten. Kabel netjes haaks snijden met een stanleymes, niet te veel kracht zetten zodat de doorsnede rond blijft. Vervolgens goed vastdraaien.
De enige onbetrouwbare verbindingen bij George L zijn bij mij verbindingen die losgehaald zijn geweest, en op hetzelfde (vervormde) stukje kabel weer vast zijn gemaakt; met name bij de haakse pluggen.

Gearjunkie
22 november 2015, 10:48
Ik gebruik al jaren willekeurige gitaarkabel met platte haakse jacks, die je bv bij Newtone-online kan kopen.
Een gitaarkabel heb je wellicht al liggen, maar ook een goeie Klotz kost zeker geen 5 euro/m.

Die capaciteit is op die korte kabeltjes niet zo belangrijk, goede montage daarintegen wel. Je moet na het solderen de kabels doormeten en checken op capaciteit en weerstand.
Op mijn Extech meter is de 'doorpiep-stand' niet voldoende om te concluderen dat er geen connectie tussen tip en sleeve is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
22 november 2015, 11:01
Je moet na het solderen de kabels doormeten en checken op capaciteit en weerstand.


In welke range zouden die waarden moeten liggen?

ArtOfShredding
22 november 2015, 11:03
@D3nnis: wat je zegt over de sommer grindycop: ik heb vaker gehoord van gitaristen die kabels met een vrij hoge capacity gebruiken en toch niet op helderheid/sprankel hoeven in te leveren. Vandaar dat ik ik me ook afvraag of je het echt terug zult horen als je een low capacity kabel gebruikt.
Over de George L's: ze blijven nog wel aan de prijzige kant, die DIY sets...

@Gearjunkie: connectie problemen tussen tip/sleeve kun je toch eenvoudig oplossen door een krimpkousje op 1 van beide draden te zetten op het solderpunt zodat het afgeschermd is?

En ik ben verder ook nog wel benieuwd of er naast Low Capacity kabel ook zoiets als Low Capacity jack plugs bestaat.

miyaru
22 november 2015, 11:38
Ik heb net een pedalboard gebouwd met looper, en daarvoor zelf mijn patchkabels zelf gemaakt van spul van Thomann. Hun pluggen en een metertje of wat sommer kabel. Scheelt zoveel met die solderless spullen, daar had ik ook naar gekeken.

Robin.

ArtOfShredding
22 november 2015, 11:44
Welke kabel heb je gebruikt Robin?
Ik heb net een pedalboard gebouwd met looper, en daarvoor zelf mijn patchkabels zelf gemaakt van spul van Thomann. Hun pluggen en een metertje of wat sommer kabel. Scheelt zoveel met die solderless spullen, daar had ik ook naar gekeken.

Robin.

Gearjunkie
22 november 2015, 12:50
In welke range zouden die waarden moeten liggen?

Geen weerstand en capaciteit conform opgave fabrikant.
Krimpkous werkt niet, dit krimpt al terwijl je soldeerd.
Ik haal nu de soldeeroogjes van de tip eraf, en soldeer direct op het hart van de tip.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
22 november 2015, 13:19
Je hebt toch altijd weerstand?
En vwb de capaciteit, je zou de capaciteit van de kabel kunnen meten en van de pluggen ook, en dan ga je er van uit dat een soldering niks toevoegt?

Gearjunkie
22 november 2015, 13:51
Weerstand tussen tip en sleeve bedoelde ik. Capaciteit moet je ook niet als exacte wetenschap zien, je kan ook vergelijken met een bestaande goede kabel bijvoorbeeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

obiwanjacobi
22 november 2015, 14:16
Wat ik ervan begrepen heb is de "kwaliteitskabel" vooral belangrijk tot de 1e buffer. Na de buffer wordt het signaal dusdanig versterkt dat het allemaal niet zo veel meer uitmaakt. Maar het prille begin van de passieve elementen naar de 1e buffer is het meest kwetsbaar. De keten van inductie (elementen, kabel), capaciteit (kabel) en weerstand (kabel en connectoren) zorgt voor een filter netwerk dat bepaalde frequenties (toonhoogtes) beter doorlaat dan andere. Het begint dus eigenlijk al in je gitaar met goed schakelmateriaal en de jack output - en het eindigd (worse case) bij je versterker input.

Wanneer je dus aan het begin van je chain true-bypass pedalen hebt, moet je de verbindingen tussen die pedalen dus ook zien als 'kwetsbaar'.

Een looper/switcher kan transparant zijn wanneer deze true bypass gebruikt. Wanneer de ingang gebufferd is, dan is het daaarna niet zo kwetsbaar meer. Fx-loops terug van de versterker zijn dus al weer minder kwetsbaar.

Dit gezegd hebbende, merk ik wel verschil met hele goedkope kabels - dus koop geen troep, maar laat je ook niet gek maken door de hype.

Je kan ook van een aantal soorten kabel een metertje aanschaffen en uitproberen welke in jouw oren het beste klinken...?

Rick trodat
22 november 2015, 15:38
Ik gebruik zelf sommer en hicon pluggen bij thomann. Mogami kabel is ook goed. Heel flexibel. Zoals hiervoor al is gezegd zou een dure kabel alleen geschikt zijn voor gitaristen zonder pedalen. Een goede buffer doet 100x meer en kijk dan ook ff naar de uitgangsimpedantie van pedalen in de "aan" stand. Ik gebruik ook een uitgangsbuffer omdat mijn wah in de aanstand 800k uitgang heeft. Leuk voor een fuzz. Verder niet.

Dat wil niet zeggen dat elke el cheapo kabel of dure goed is. Die rainbow kabels gaan snel kapot en die klotz patchkabels ( die hele dunne) ook. Ook zijn die rainbow cables nogal gevoelig voor ruis. Maar met pedalen moet je er ook rekening mee houden dat je afhankelijk bent van de interne bekabeling en vooral switches.

Ik vind die platte pluggen goed. Maar wat ook hele degelijke patchcables zijn, zijn die fender cs patchcables. Aandachtspunt bij patchcables zijn: nooit te strak tussen de pedalen( spanning op kabels) of veel te strakke hoeken.

miyaru
22 november 2015, 15:58
Ik gebruik The Spirit van Sommer. http://www.thomann.de/nl/sommer_cable_the_spirit.htm

Robin.

Riny
22 november 2015, 16:28
fender cs patchcables.

Ik denk dat ik de zelfde gebruik, kosten wel een paar centen maar dan heb je ook wat.

Wat ik niet begrijp is, men geeft honderden euro's uit aan randapparatuur, versterkers en gitaren en op de kabels gaat men bezuinigen.
Goede of slechte kabels maken of breken je kwaliteit.
Zelf heb ik hier nooit op kabels bezuinigd.
Men kan een gitaar en versterker hebben staan van heel veel geld en ik vind het jammer dat de sound dan teniet wordt gedaan met goedkope prullen-kabels of patchkabels.

P.s. Niet vervelend bedoeld maar ik zie dit heel erg vaak.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Forum-foto/patchkabels.JPG

miyaru
22 november 2015, 16:58
De hoofdreden om kabels zelf te maken is dat ze precies op maat zijn voor het pedalboard, om geen spaghetti onder het board te krijgen. En Riny, je hebt gelijk, kabels kunnen je sound breken......

Je moet je alleen niet blind staren op advertentie teksten, en promo filmpjes - maar wel kritisch blijven denk ik. Mijn kabels hadden beter gekund, maar is ook een beetje kwestie van hoe groot is het budget en de behoefte.

Dat gezegd hebbende heb ik niets te klagen over mijn sound. Ik ben tevreden, ik ben dan ook geen pro, maar een verwende beginner LOL........

Robin.

Riny
22 november 2015, 17:08
@ Robin,

Natuurlijk hangt het van het budget af, helemaal mee eens.
Men kan ook beginnen met wat mindere kabels en vervolgens stap voor stap de kabels vervangen die kwalitatief beter zijn.
In principe is het maar een eenmalige uitgave en men kan er jaren mee vooruit wanneer men er netje mee omgaat.
Is men tevreden? Waarom dan nog uitgaves doen?

Rick trodat
22 november 2015, 17:38
Kabels breken of maken je geluid helemaal niet. Ja als ze stuk zijn. Als je een een percentage zou moeten geven aan het geluidsverschil tussen een 25 euro kabel eneen 250 euro kabel dan praat je over misschien net 5%. En als je pedalen gebruikt misschien 0.00005%.

D3nnis
22 november 2015, 18:08
Natuurlijk is het een nuance op het geheel, maar toch, ik ben ooit op mijn pedalboard gaan experimenteren met sommer spirit kabel versus grindycop als fx send en return kabels, en alhoewel de spirit redelijk goed aangeschreven staat vond ik hem dof (in vergelijking met George L).
De grindycop vond ik erg goed. Het zou te toevallig zijn om dit toe te schrijven aan de soldeerverbindingen, aangezien ik de grindycop veel moeilijker te solderen vind dan de spirit.

Brum
22 november 2015, 19:15
Kabels breken of maken je geluid helemaal niet. Ja als ze stuk zijn. Als je een een percentage zou moeten geven aan het geluidsverschil tussen een 25 euro kabel eneen 250 euro kabel dan praat je over misschien net 5%. En als je pedalen gebruikt misschien 0.00005%.

Het zit 'm ook niet in geld. Een goed stuk kabel en pluggen hoeft met zekerheid geen €250,- te kosten. Tenminste, daarmee bekabel ik meerdere pedalboards. Maar er is echt wel verschil. De spaghetti sliertjes zijn hier al vaker aangehaald. Bij drie of meer van die kabeltjes ga je al verschil horen als je daarna er meer serieuze kabeltjes tussen hangt, ik heb dat zelf ervaren. De meeste gitaristen die hun spul wat serieuzer nemen zijn zich daar ook wel van bewust over het algemeen.

miyaru
22 november 2015, 20:28
@Brum: met spagethi bedoel ik een kabel zooi onder het board..... geen dunne kabeltjes eigenlijk.

Robin.

Rick trodat
22 november 2015, 20:47
Wellicht dat ik niet zo kritisch ben. Ik heb wel eens in een noodsituatie 2 patchkabels moeten vervangen door 2x 6 meter kabels. Met de buffers die ik gebruik hoorde en merkte ik geen verschil. Let wel als speler merk je meer dan als luisteraar. Heb je wel eens die comparison filmpjes beluisterd met koptelefoon op youtube? De een heeft meer punch, mids, hoog. Met dito prijskaartje. Maar als luisterend oor is het te verwaarlozen en doet een buffer gewoon veel meer. Zit je in een studio en ben je aan het opnemen dan is het wel lekker als je de cleane partijen gewoon zonder pedalen opneemt met leuke kabels gewoon omdat het kan. Kijk ik zeg niet dat je moet bezuinigen op kabels want die rainbow patchkabels zijn kwalitatief niet betrouwbaar, maar sommer procab fender planet waves maken uitstekende kabels die dik zijn weinig ruis oppikken. Niet kraken als je ze beweegt en helder klinken. Voor mij is dat genoeg. Zo'n grindycop beast( gave naam) zal best iets beter klinken, maar ik ben dan zo'n type die dan gewoon het geluid tweakt totdat ik mijn geluid heb met een andere kabel.

Rick trodat
22 november 2015, 20:49
Daarnaast is mijn geluid echt niet anders als ik een smartcable ( heb ik ook) wissel voor mijn spirit xxl.

Brum
22 november 2015, 21:08
@Brum: met spagethi bedoel ik een kabel zooi onder het board..... geen dunne kabeltjes eigenlijk.

Robin.

Ik doelde ook meer op de term in z'n algemeen die hier vaak gebruikt is.;)

@Rick: Ik denk dat we min of meer hetzelfde zeggen. Enige kanttekening dat ik bij jouw verhaal maak zijn de kabels aan de onderkant van het segment. Misschien een uitzondering daargelaten, maar met dergelijk soort kabeltjes hoor je wel behoorlijk verschil en maakt of breekt het je geluid met zekerheid wel. Tenminste, wel naar mijn maatstaven. Alles daarboven zijn kleine verschillen en inderdaad, de luisteraar zal het sowieso niet horen. Voor mij waren een aantal dingen belangrijk. Zelf op maat maken, de grootte van de plug en de betrouwbaarheid, naast standaard of goeie kwaliteit geluid. Voor mij was dat Lava. Ook niet het goedkoopste, maar ook zeker niet het duurste.

ArtOfShredding
22 november 2015, 21:16
Ik ben nog steeds wel benieuwd of er nog zoiets bestaat als low capacitance pluggen? Of zijn alle jack pluggen van dezelfde (geluids)kwaliteit?

miyaru
23 november 2015, 07:04
De pasvorm, en dus of volgens de norm is, bepaald wel of er goede signaal overdracht is, maar of dat alles scheelt durf ik niet te zeggen.... Ik denk dat je je er niet blind op moet staren.

Robin.

ArtOfShredding
23 november 2015, 10:13
@Miyaru: Ik denk ook niet dat het heel veel invloed zal hebben op je geluid eigenlijk, mits ze wel goed passen uiteraard.

Nog een paar vragen, wellicht weten jullie raad:

De standaard kabels voor instrumenten zijn vrij dik. Ik wil op mijn pedalboard juist liever de dunnere kabels gebruiken in mijn patch kabels. Welke dikte moet ik dan hebben? En lever je dan niet op kwaliteit in als je kabels dunner zijn?

Mijn jack chassis ingangen op mijn pedalboard hebben een locking system en voor de stroom gebruik ik een powercon (ook locking dus).
Nu heb ik ook een midi uitgang op mijn pedalboard en ik zoek ook hiervoor een locking systeem (chassis + plug). Ik zie bij Conrad een aantal chassisdelen en losse pluggen staan die je ook vast kunt draaien/klikken (din 5). Heeft iemand hier ervaring mee?

Conrad heeft erg veel pluggen/chassisdelen (https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=din5+plug&filterAantal+polen=5) en ik vind het lastig kiezen.

Surfreak
23 november 2015, 11:30
zou zeggen een 5pin xlr

http://www.futurlec.com/Pictures/XLRCH5F.jpg

ArtOfShredding
23 november 2015, 11:41
Top, die zoek ik. Waar kan ik die bestellen? En is er ook een bijhorende plug verkrijgbaar daar?
zou zeggen een 5pin xlr

http://www.futurlec.com/Pictures/XLRCH5F.jpg

jan7
23 november 2015, 13:17
Ik ben nog steeds wel benieuwd of er nog zoiets bestaat als low capacitance pluggen? Of zijn alle jack pluggen van dezelfde (geluids)kwaliteit?
Ik heb, dacht ik, hier ooit een link geplaatst naar een vergelijking van pluggen/jacks/connectors en de verschillen in capacitance, maar ik vind het bericht niet meer. Via Google vind ik voorlopig enkel dit:
https://www.vertexeffects.com/blog/vertex_choosing_right_connector
maar da's niet de vergelijking die ik destijds plaatste.

Surfreak
23 november 2015, 16:24
@ArtOfShredding
Ik bestel laatste tijd bij New-line.nl, maar dit zijn XLR aansluitingen (5 pin in plaats van 3 of 4)

Frits van Mourik
23 november 2015, 17:43
kijk hier 'es:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=13269
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4989

ArtOfShredding
23 november 2015, 20:51
Dank! Ik ga ze meteen bestellen.

Jan7: ik ben erg geïnteresseerde in die vergelijking. Als je de link nog kunt vinden, let me know!

ArtOfShredding
23 november 2015, 20:55
Weten jullie welke dikte kabel ik moet kiezen voor mijn patch kabels als ik wat dunner wil dan de standaard gitaarkabeldikte?

En lever ik dan geluidskwaliteit in als ik dunner ga?

jan7
23 november 2015, 23:40
Jan7: ik ben erg geïnteresseerde in die vergelijking. Als je de link nog kunt vinden, let me know!
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=84227
Het was een andere site maar blijkbaar geen andere vergelijking, ik zie dat het hetzelfde artikel is...

Frits van Mourik
24 november 2015, 00:11
Weten jullie welke dikte kabel ik moet kiezen voor mijn patch kabels als ik wat dunner wil dan de standaard gitaarkabeldikte?

En lever ik dan geluidskwaliteit in als ik dunner ga?

Wat beschouw jij als standaard dikte?

Wat mij opvalt bij gitaarkabels is, dat de buitenmantel meestal het meest bijdraagt aan de dikte.
Ergens wel logisch, want de kabel moet mechanisch sterk zijn. OK.
Maar ik kan me niet onttrekken aan het idee, dat de wèrkelijke kabel, dus de signaalader met isolatie
en de afscherming, nogal 'es op het tweede plan komt...

Dat gezegd hebbende:
Hoe dun wil je gaan met je patchkabels?

ArtOfShredding
24 november 2015, 11:51
Wat beschouw jij als standaard dikte?


Ik heb een van mijn "standaard" gitaarkabels eens opgemeten en kom op een dikte van ongeveer 65 - 70 mm uit.

Iets dunnere kabels zou ook nog wel wat ruimte schelen aangezien het een aardige kabelsoep wordt in en uit mijn pedallooper met 13 pedalen. Ik ben benieuwd of je geluidskwaliteit gaat inleveren als je kiest voor bij kabels van 45 - 50 mm, een slagje dunner dus.

humbucker
24 november 2015, 12:21
Ik heb een van mijn "standaard" gitaarkabels eens opgemeten en kom op een dikte van ongeveer 65 - 70 mm uit.

Iets dunnere kabels zou ook nog wel wat ruimte schelen aangezien het een aardige kabelsoep wordt in en uit mijn pedallooper met 13 pedalen. Ik ben benieuwd of je geluidskwaliteit gaat inleveren als je kiest voor bij kabels van 45 - 50 mm, een slagje dunner dus.

Zo, dat zijn flinke kabels. Je zet er hoogspanning op?

ArtOfShredding
24 november 2015, 12:25
Valt mee toch? M.I. is dat een redelijk standaard dikte. Ik heb ook nog even een lava opgemeten en die zit op een goede 60-65, dus 70 is in dat opzicht dan wel ietsje dikker
Zo, dat zijn flinke kabels. Je zet er hoogspanning op?

humbucker
24 november 2015, 12:30
Ik neem aan dat je 6.0-6.5 mm bedoelt ipv 60-65 mm. Dat scheelt nogal namelijk ;)

ArtOfShredding
24 november 2015, 12:35
Ow haha, ik moet nog even een bak koffie scoren denk ik. Bedankt voor je opmerkzaamheid ;) Dat zou inderdaad iets aan de dikke kant zijn.
Ik neem aan dat je 6.0-6.5 mm bedoelt ipv 60-65 mm. Dat scheelt nogal namelijk ;)

Iemand trouwens ervaring met deze 6.3 jack pluggen van het Thomann huismerk (http://www.thomann.de/nl/thomann_sk140_winkel_klinke.htm)?

Ze bieden ook deze Amphenol pluggen (http://www.thomann.de/nl/amphenol_acpm_rn.htm) aan die in het overzicht van Jan7 redelijk hoog scoren wat betreft Capacitance (lage Capacitance dus). Maar met zo'n los kapje lijkt me dat wat lastig in elkaar te fabriceren...

miyaru
24 november 2015, 16:24
Ik heb de "huismerkpluggen" van Thomann, nix over te klagen......tezamen met de Sommer the Spirit kabel, per meter gekocht.

Robin.

ArtOfShredding
24 november 2015, 16:56
Ok dank je Robin, die zien er inderdaad prima uit en betaalbaar. Heb je de standaard Spirit of de LLX ? Want de laatste heeft een wat lagere Capacity waarde (http://www.shootoutguitarcables.com/guitar-cables-explained/capacitance-chart.html) namelijk.

Maakt het trouwens nog uit of je instrumentkabel van 0.38, 0.50 of 0.70 mm neemt?
Het is puur voor op mijn pedalboard, om patchkabels van te maken van de looper naar de effecten en wat interne bekabeling naar de chassispluggen.

HaroldA
24 november 2015, 16:59
In mijn looper passen alleen George L-achtige jacks; zo dicht zitten ze op elkaar ;)


https://www.youtube.com/watch?v=Wa605Cnwlv8

miyaru
24 november 2015, 17:09
Ja dat is weer het volgende natuurlijk, de pluggen van Thomann passen wel in mijn Looper,maar als ik de jouwe zo bekijk......

AOS even oppassen waarvoor je het gaat gebruiken!!!!!

Robin.

HaroldA
24 november 2015, 17:14
Ok dank je Robin, die zien er inderdaad prima uit en betaalbaar. Heb je de standaard Spirit of de LLX ? Want de laatste heeft een wat lagere Capacity waarde (http://www.shootoutguitarcables.com/guitar-cables-explained/capacitance-chart.html) namelijk.

Mijn "Cordial CGK Road 75" komen niet slecht uit de bus! Overigens niet als pachkabel, maar 2x6M gitaar > pedalen > amp.

ArtOfShredding
24 november 2015, 17:28
In mijn looper passen alleen George L-achtige jacks; zo dicht zitten ze op elkaar ;)

Ligt eraan of je angled of straights gebruikt denk ik. Ik merkte op mijn GEC8Live ook al dat, wanneer ik angled pluggen gebruik, het allemaal wat aan de krappe kant is. Met straights (wat overigens wel weer wat meer ruimte vreet op je pedalboard) is het geen probleem. Bij jou ook niet denk ik. Maar wel een goeie tip, om het even te checken voordat ik de boel ga solderen ;)

HaroldA
24 november 2015, 17:37
Met straights (wat overigens wel weer wat meer ruimte vreet op je pedalboard, is het geen probleem. Bij jou ook niet denk ik.

Nou, dat was wel een probleem, want niet alleen zijn die pluggen langer; de kabel die er uit steekt moet je ook meerekenen. Ik zou dus een cm of 7/8 kwijt zijn bij de kleinste pluggen. Dat is nogal wat op een Pedal Traintje.

D3nnis
24 november 2015, 18:34
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=84227
Het was een andere site maar blijkbaar geen andere vergelijking, ik zie dat het hetzelfde artikel is...

Wow, ik wist niet dat rechte neutriks zo "slecht" waren!

Rick trodat
24 november 2015, 20:17
Dat onderzoek komt van vertex en vertex komt ook als beste uit de test.......ik zou het niet zo aannemen. Vergelijkbaar met volkswagen die zijn eigen uitstoot meet.

Rick trodat
24 november 2015, 20:24
Vertex is ook die company die letterlijk printjes uit andere pedalen haalde en verkocht voor 10x zo veel onder zijn eigen naam. En thats not all lees dit eens.

http://forum.jbonamassa.com/viewtopic.php?id=27168

miyaru
24 november 2015, 22:16
@AOS: ik gebruik de standaard Spirit kabels.

Robin.