PDA

View Full Version : kramp in mijn hand



dragonfly
20 juli 2003, 02:26
hoi ik heb een vraag over yamaha ik heb twee jaar gespeeld op een
apx-a4
nu is mijn vraag dus zijn er ook yamaha's die lichter spelen ?
ik speelde niet genoeg om voldoende sterk te blijven in mijn hand om de accoorden mooi strak te laten klinken
ik kon het niet lang meer volhouden ik heb nu meer tijd, maar zit te denken aan een andere yamaha.
mischien dat er iemand is met veel ervaring met yamaha's die mij het een en ander kan vertellen over de apx cpx series en eigenschappen enz enz mischien zelfs een suggestie
voor een andere soort gitaar (merk)

alvast bedankt ton

bert
20 juli 2003, 10:39
Hallo Ton,
Ooit had ik een Ibanez. daarne een Martin gitaar. Met beide gitaren het zelfde probleem. KRAMP IN DE VINGERS EN POLS. Nu heb ik een Taylor probleem is over ( lijkt wel een ster-reclame ). Ze spelen allemaal zeer licht. Dit bedoelen ze met "playability" Alle Taylors scoren hier mee een 10. Je hand gaat gewoon soepel en vanzelf over de hals, zonder krampachtige houding/indrukken. Ik weet niet hoe jou gitaar zich laat kneden, maar probeer maar eens uit in een winkel. Ik ben benieuwd ? ! ? !
Bert.

MonkeyFace
20 juli 2003, 14:56
klinkt alsof je een bankschroef nodig hebt voor de barre grepen ;) Ik denk dat je je Yamaha eens mee naar je gitaarshop moet nemen en hem eens af moet laten stellen... Dat kan een hoop oplossen

willem1940
20 juli 2003, 17:07
Probeer of je wel de ideale stand(en) variëert: pols en elleboog. Barree-vinger ietsjes "achterover" draaien.
Het gaat om zeer kleine verschillen in de optimalisering van je bewegingen; kleine oorzaken grote gevolgen. Foute aanwensels leiden tot RSI.

Wilson
20 juli 2003, 21:45
dunnere snaren mischien oplossing??

sebass
26 juli 2003, 11:46
Yamaha's spelen toch best licht? Maar goed een western is ook wel de zwaarste gitaar om op de spelen vooral als je er aardig zware snaren op hebt. Ik denk niet dat er echt een bepaalde western is die significant lichter speelt dan die je nu hebt.

Het is inderdaad een beetje inspelen, maar ik speel echt heel veel en als ik en liedje met alleen maar barre speel krijg ik ook aardig kramp. Dus dan moet je de akkoorden maar even verplaatsten naar een non-barree positie.

Ik vind zelf Taylor en Martin het makkelijkst spelen. Maar goed dat ligt ook nog aan het model. Gewoon in gitaarzaken proberen dan merk je het snel genoeg. Het is heel persoonlijk. Ik kan ook niet spelen op een seagull terwijl heel veel mensen dat echt een geweldige gitaar vinden.