PDA

View Full Version : Advies 1e elektrische gitaar



knutmo
19 november 2015, 12:57
Hallo,

Ik speel al vele jaren akoestische gitaar (en piano, en elektrische en staande bas), maar wil nu af en toe in het bandje waarin ik bas ook gitaar spelen en in plaats van de Les Paul van de gitarist te lenen dat op een eigen gitaar doen.

Ik weet niet zoveel over elektrische gitaren. Ik speel akoestisch op een ouwe Taylor en ik heb hier als hobby-ding ook nog een Framus hollowbody uit de jaren 50 liggen, maar die is te antiek om mee naar de band te nemen.

Als ik nou niet teveel geld wil uitgeven (zeg max €400), wat is dan de meeste bang-for-the-buck gitaar die ik kan kopen?

Oh ja, wat ga ik er op spelen? Poppy, swingende muziek. Jaren 60. Ska. Amy Winehouse achtige dingen. Dat werk.

En nog een laatste ding, versterker komt later. Daar zijn er nu al verschillende van beschikbaar.

Tips en aanbevelingen zijn zeer welkom!

arcane
19 november 2015, 13:17
Meest bang for the buck lijkt me een London City spitfire. Dat is een strat kopie. Dan hou je ook nog geld over.

Joost de Ruig
19 november 2015, 13:24
Classic vibe serie van Squier is aan te bevelen, net als de Blade Player PTH2 voor €339,- of een G&L tribute legacy (b-stock voor €410)

telerocker
19 november 2015, 16:18
Bovenstaande suggesties zijn allemaal prima gitaartjes voor jouw stijl.

knutmo
19 november 2015, 18:40
Top! Ik ga me er in verdiepen

MikeD
20 november 2015, 09:07
d'r staan momenteel op marktplaats een paar gibson SG specials die net even boven jouw budget liggen waaronder deze http://link.marktplaats.nl/m985865302

volgens mij zou het een 60's tribute kunnen zijn ook al meldt dijkmans dat niet. mits goed afgesteld is dat een superding als je van het geluid van P90's houdt en van een slanke hals (ik heb er zelf ook 1) en dan staat er wel gibson op de headstock ....

munkie
20 november 2015, 10:26
Ik ben toch wel benieuwd naar die Framus. Die ouwe Duitsers uit de 60s kunnen heel goed zijn. En uiteraard errug vintage...

Semi hollow zou ook goed kunnen, ES 335 stijl dus Ibanez, Cort, Yamaha, Hagstrom, Epiphone.

telerocker
20 november 2015, 12:09
d'r staan momenteel op marktplaats een paar gibson SG specials die net even boven jouw budget liggen waaronder deze http://link.marktplaats.nl/m985865302

volgens mij zou het een 60's tribute kunnen zijn ook al meldt dijkmans dat niet. mits goed afgesteld is dat een superding als je van het geluid van P90's houdt en van een slanke hals (ik heb er zelf ook 1) en dan staat er wel gibson op de headstock ....

Dat lijkt me nou net niet de gitaar voor de stijlen van de topicstarter.

Da Vinci
20 november 2015, 13:05
d'r staan momenteel op marktplaats een paar gibson SG specials die net even boven jouw budget liggen waaronder deze http://link.marktplaats.nl/m985865302

volgens mij zou het een 60's tribute kunnen zijn ook al meldt dijkmans dat niet. mits goed afgesteld is dat een superding als je van het geluid van P90's houdt en van een slanke hals (ik heb er zelf ook 1) en dan staat er wel gibson op de headstock ....

Wel een gaaf ding btw :-)

MikeD
20 november 2015, 15:23
Dat lijkt me nou net niet de gitaar voor de stijlen van de topicstarter.

then we agree to disagree..... Pop, jaren '60 en ska kon en kan i.m.o. uitstekend op een SG met P 90's
Bob Marley bespeelde een Les Paul Special met P 90's en wat is ska anders dan reggae met een sausje (... hu wie gaat er nou weer op de kast??)?
Carlos Santana werd beroemd met een SG Special met P90's
Pete Townshend heeft ze bij bosjes vershredderd.....
Nederpop-held Tim Knol heeft inmiddels ook de SG Special met P90's (een exemplaar uit de jaren 60 meen ik ...) ontdekt...

Ik snap dat Telerocker een sterke voorkeur heeft maar te doen alsof er in de 60's en in de pop alleen maar telecasters bestaan nee, dat gaat me te ver....

Edit.. correctie / aanvulling.. TimKnol blijkt zowel een SG met P90's als een SG met humbuckers te bespelen....hangt er vanaf op welk podium je m ziet. Kwintessens: een SG is ook zeer bruikbaar....

Joost de Ruig
20 november 2015, 15:28
Ik denk dat voor TS een Tele of Strat - in die volgorde- een breder spectrum afdekken dan een SG. Bovendien is een SG iets minder makkelijk te bespelen in vergelijking met een T of S style.

MikeD
20 november 2015, 15:45
Ik denk dat voor TS een Tele of Strat - in die volgorde- een breder spectrum afdekken dan een SG. Bovendien is een SG iets minder makkelijk te bespelen in vergelijking met een T of S style.

Wat er makkelijker is, lijkt me ook weer een persoonlijke voorkeur... en kan ook afhangen van de toetsradius. Ik heb m'n Fender strat classic 60 weggedaan omdat ik dus juist niet kon wennen aan die hals en die kleinere toetsradius.....doodvallende bends etcetera.
En hoe een Tele een breder spectrum dekt dan een SG met P 90's vind ik ook nogal boud. Verschillend van geluid okay maar breder spectrum.....
Maar we dreigen in de bekende welles-nietes discussie verzeilen en daar heb ik geen behoefte aan...
De conclusie is dus zoals zo vaak: ga zoveel mogelijk gitaren proberen bij een zaak die veel variatie in voorraad heeft. Voor je het weet, koop je iets wat je nooit had gedacht.. een Danelectro of zo

telerocker
20 november 2015, 16:30
Met een SG kun je idd ook best wat stijlen aan, maar mijn ervaring in coverbands is dat een (HSS-)strat of een tele erg breed inzetbaar zijn. Maar goed, de topicstarter moet zelf een keuze maken en misschien valt ie wel als een blok voor een SG.

Edit: ik moet mijn forumnaam eens veranderen. Speel tegenwoordig nog meer strat dan tele. ;)

arjanb01
20 november 2015, 16:42
Met een SG kun je idd ook best wat stijlen aan, maar mijn ervaring in coverbands is dat een (HSS-)strat of een tele erg breed inzetbaar zijn. Maar goed, de topicstarter moet zelf een keuze maken en misschien valt ie wel als een blok voor een SG.

Edit: ik moet mijn forumnaam eens veranderen. Speel tegenwoordig nog meer strat dan tele. ;)

En dat zal niet zonder reden zijn😉
Tele veelzijdig? Nwah... Een grote schelle soep als je het beug of midden element gebruikt bij lead sounds, half gain gaat nog. H-s-s strat is ideaal voor coverwerk.
Maar alles hangt van welke stijl je met je band speelt, al heb ik zelfs de gitarist van level 42 op een les Paul zien funken, live at lugano, check dit:

http://youtu.be/MpGJZIKtHTU

Dus niet alleen met een strat kan je dit!

jutter
20 november 2015, 17:36
En dat zal niet zonder reden zijn��
Tele veelzijdig? Nwah... Een grote schelle soep als je het beug of midden element gebruikt bij lead sounds, half gain gaat nog. H-s-s strat is ideaal voor coverwerk.
Maar alles hangt van welke stijl je met je band speelt, al heb ik zelfs de gitarist van level 42 op een les Paul zien funken, live at lugano, check dit:

http://youtu.be/MpGJZIKtHTU

Dus niet alleen met een strat kan je dit!

Kan zelfs met een banjo, maar een Tele klinkt lekkerder!

telerocker
20 november 2015, 18:48
En dat zal niet zonder reden zijn��
Tele veelzijdig? Nwah... Een grote schelle soep als je het beug of midden element gebruikt bij lead sounds, half gain gaat nog. H-s-s strat is ideaal voor coverwerk.
Maar alles hangt van welke stijl je met je band speelt, al heb ik zelfs de gitarist van level 42 op een les Paul zien funken, live at lugano, check dit:

http://youtu.be/MpGJZIKtHTU

Dus niet alleen met een strat kan je dit!

Ik zie ook een tele en een ES ;)

Als je lowoutput elementen gebruikt in een LP, dan kom je een eind. Ik heb Mules in een mahogany gitaar en de tussenstand is superfunky als het moet.

Als je de toneknob van een tele weet te gebruiken, kun je heel veel stijlen spelen. Heb 'm in talloze coverbands ingezet. Het enige wat je echt mist, is de (echte) quack op positie twee en vier van een strat. Een tele in de middenstand benadert dat, maar het is niet helemaal stratty. Aangezien ik dat geluid nu vaak nodig heb, gaat de strat altijd mee. ;)

Resumé: strat, tele en LP hebben hun plaats.

Kakihara
20 november 2015, 19:58
Ik ben toch wel benieuwd naar die Framus. Die ouwe Duitsers uit de 60s kunnen heel goed zijn. En uiteraard errug vintage...

Semi hollow zou ook goed kunnen, ES 335 stijl dus Ibanez, Cort, Yamaha, Hagstrom, Epiphone.
Dat dus. Post es een fotootje. Misschien dat die met wat afstelwerk plots minder antiek is. Je moet er in principe ook alle kanten mee uit kunnen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 4 met Tapatalk

knutmo
20 november 2015, 22:16
De Framus:
http://i.imgur.com/qdr42Nhh.jpg
http://i.imgur.com/TKe5Nrgh.jpg
http://i.imgur.com/PQdpqYWh.jpg
http://i.imgur.com/TLgA1Ich.jpg

Tupelo
20 november 2015, 22:28
Gewoon niet doen; beter piano gaan spelen.

Oh wacht, doe je al !! :p
Keep up the good work, en negeer deze fase. :ok:

knutmo
20 november 2015, 22:28
Erger nog: bas :)

Tupelo
20 november 2015, 22:33
Nu ff serieus.
Die Framus ziet eruit als een heerlijk barrel.
Als je dat in beter bespeelbare staat weet te krijgen, doe je daaraan misschien wel het beste.
Op die gitaar ben je tenslotte al geaccommodeerd.
Op een nieuwe gitaar ben je misschien vlotter, maar op die Framus ben je wellicht al ontwikkeld naar een eigen stijl.
Je loop de kans dat de frets een keer vlakken, een goede pup (Kent Armstrong minihumbucker bv.) erop, en goede potmeters, een ideale gitaar oplevert voor de doelstelling.

knutmo
20 november 2015, 22:37
De Framus is een hartstikke lollig ding om mee te pielen. Thuis. Hij is echt wat te fragiel om mee te slepen naar de band.

Kakihara
20 november 2015, 22:45
Best wel jammer dat ze zo fragiel is. Knap ding.
Bon, andere suggesties: kijk eens naar een (Koreaanse) Blade, genre Texas Pro (strat-model) of Durango (wat PRS-achtig). Speelt alle Mexicaanse Fenders naar huis en menig Amerikaanse ook.
Een Epiphone Riviera of Sheraton zou het ook allemaal moeten kunnen.

Tupelo
20 november 2015, 22:45
Dat is jammer, want hij heeft wel mojo.
Ik kan me zomaar voorstellen dat 'ie 't goed doet op swing, poppy jazz, en zelfs op wat deviante stukjes.
Sinds je op hollow/semihollow bent, en muzikaal al actief... (bovendien ook acoustisch gitaar speelt)...
Persoonlijk zou ik wel naar bepaalde eigenschappen zoeken.
Denk dat semihollow wel aan te bevelen is, vanwege de Framus, maar ook voor je muzikale voorkeur.
400 pleuri te besteden.
Pff gaan we weer... er zullen Sheratons voorbijkomen straks, persoonlijk ?
Mag ik je de Chinese afraden ?
Zou ik ze zelf over de balk moeten gooien voor een gitaar, met jouw wensen ?
Zou ik willen proberen :

1. Hofner Verythin CT
2. Hofner CT Club.

Zou ik willen aanraden (gaan we opnieuw)

3.2e hands Dearmond Starfire.

Kakihara
20 november 2015, 22:59
Pff gaan we weer... er zullen Sheratons voorbijkomen straks, persoonlijk ?
Mag ik je de Chinese afraden ?

Ach, de obligate Ibanz AS/AF/AM-reeks zal ook nog wel worden genoemd. Net als de Hagström Viking.
Zag net op Thomann dat The Loar een thinline-mode had voor iets van een €400, leek me interessant. Jammer van die Venetiaanse cutaway. Dat ziet er altijd zo pijnlijk uit.
Enfin. Nog een voorstel: Thinline tele, met of zonder humbuckers. Ik ben nogal te vinden voor de versie van 1972.

jahallozeg
23 november 2015, 14:00
Kan zelfs met een banjo, maar een Tele klinkt lekkerder!

Hear, Hear!!