PDA

View Full Version : Bands "op leeftijd"



Joost de Ruig
19 november 2015, 10:51
De laatste tijd heb ik vrij veel concerten via YouTube bekeken. Nu valt mijn smaak in de rubriek "middle of the road" (blues, rock, folk) en daarbij is het mij opgevallen hoeveel bands die inmiddels ruim 50+ zijn qua bezetting, mij aanspreken om hun nette, strakke, stabiele kwaliteit. Mooie voorbeelden daarvan zijn de E-streetband van Springsteen, de Heartbreakers van Tom Petty, de Eagles en de "huisband" van Daryl Hall. Die laatste heeft een leuke serie gigs opgenomen in zijn tuinhuis met o.a. Billy Gibbons en Joe Walsh, echte aanraders. Alle genoemde bands maken ze niet alleen goede muziek (naar mijn smaak), maar kennen ook de kracht van de stilte. Niet iedereen is alles aan het volspelen, maar speelt subtiel zijn partijen. Een dergelijke rol speel ik zelf ook graag, bovendien maskeert dat mijn gebrek aan talent haha.

showband
19 november 2015, 12:01
op parkpop gezien.

Die rockten de tent uit!

http://www.youtube.com/watch?v=7DJu0v2iqOo&t=11m30s

humbucker
19 november 2015, 12:43
Een en ander zal wel met "ervaring" en "op elkaar ingespeeld zijn" te maken hebben zeker?

Kim Wilson
19 november 2015, 13:03
En je niet meer hoeven te bewijzen. Muziek maken is meer dan laten horen wat je kunt, maar ook daar kom je later achter.

woldhek
19 november 2015, 18:47
op parkpop gezien.

Die rockten de tent uit!

http://www.youtube.com/watch?v=7DJu0v2iqOo&t=11m30s

Wauw, "Now that we found love" aan het eind (12:00). Wat een verschrikkelijk lekker nummer....


http://youtu.be/tZpeg8Lx87k

RB-1
19 november 2015, 19:33
Joost, dit is ook een mooi voorbeeld:
Een stel Bluegrassveteranen (de meesten inderdaad rond of net boven de 50) zijn gaan samenwerken in deze tributeband, speelt de muziek van de beste Bluegrassband ooit, Lester Flatt & Earl Scruggs and the Foggy Mountain Boys (1948-1969).
Maar dan zo authentiek dat het bijna eng is.
Vooral het effect van alle in elkaar grijpende tandwieltjes van een uurwerk, dat goede Bluegrass kenmerkt is er helemaal.
Niks niet hyperfantastische free jazzgrass, nee gewoon rechttoe rechtaan 3 (OK soms 5) akkoorden muziek.
Hier worden mijn oren nooit moe van.

https://www.youtube.com/watch?v=pXrjWA_e_3c

terrasbeest
19 november 2015, 19:42
https://www.youtube.com/watch?v=W8bZsglsLLs

arnoldtims
19 november 2015, 19:58
Er zit wel wat in wat hij zegt maar het is niet helemaal waar. Juist doordat er niet veel verkocht meer word, moet er geld verdient worden door optreden.
Volgens mij is het live circuit actiever dan ooit.

En doet er misschien niet toe maar ik vind Walsh niet om aan te gluren op het podium.
Prachtige muziek gemaakt maar de man staat als een gorilla op het podium met de meest ergerlijke uitdrukkingen.

Hotpepper01
20 november 2015, 08:44
Ach, naar mate ik zelf ook meer de geriatrische leeftijd ga bereiken (dat is de fase voor de fossiele leeftijd :seriousf:) veranderd het beeld over ouder worden. En dus ook van de manier waarop leeftijdgenoten op het podium staan.
Muziek is voor alle leeftijden, geslachten, houdt geen rekening van afkomst of wat dan ook. En het mooie is dat je het vooral samen moet doen. En hoe beter je dat kan, des te leuker het is om te doen en des te leuker het is om naar te luisteren.

Joost de Ruig
20 november 2015, 08:51
En doet er misschien niet toe maar ik vind Walsh niet om aan te gluren op het podium. Prachtige muziek gemaakt maar de man staat als een gorilla op het podium met de meest ergerlijke uitdrukkingen.

Ach zijn gezichts- en lichaamsuitdrukking neem ik bij Walsh graag voor lief. Ik heb hem 2x live gezien en natuurlijk vaak op YouTube. De man is gewoon zichzelf en bv zijn stem, die haat je, of neem je ook voor lief, haha. Ik heb dus een groot zwak voor hem en zijn signature Duesenberg vind ik ook ubercool :)

http://blog.duesenberg.de/wp-content/uploads/2015/01/DAC-JW-1024x512.jpg

Brad
20 november 2015, 13:12
Muziek is voor alle leeftijden, geslachten, houdt geen rekening van afkomst of wat dan ook. En het mooie is dat je het vooral samen moet doen

Veel muzikanten denken er zo over . De muziek industrie echter niet . Die hebben in een band het liefst alleen mensen met hetzelfde uiterlijk qua etniciteit . Dat is makkelijker te marketen

arnoldtims
20 november 2015, 16:37
Dat die eisen aan een band gesteld worden lijkt me stug Brad. Van een populair popgroepje ja maar dat mensen in bands geselecteerd worden op ethische achtergrond komt t volgens mij niet zo veel voor.

Brad
20 november 2015, 16:50
Nou voor de Amerikaanse markt geld dat zeker . Of je bent een blanke band met vaak een blank publiek of een donkere band met een donker en soms een blank publiek . Als je in Engeland als donker persoon bijvoorbeeld goed sax kunt spelen kom je maar moeilijk bij een blanke band aan de bak .
Toevallig zijn Donna Summer en Rod Stewart voorbij gekomen op het topic waar luister jij op dit moment naar . Ga eens naar een concert registratie van deze twee artiesten kijken die in Amerika is opgenomen . Bij Rod Stewart zie je alleen blanken en bij Donna Summer alleen donkere mensen . Daar spelen de marketing jongens op in . In Nederland had je vooral in de jaren zeventig die scheiding niet maar die segregatie begint hier ook te komen .

Vreemd is dat zowel blanke als donkere artiesten in heel de wereld hun aanhangers hebben . In de documentaire over de Eagles zie je dat ze op het punt stonden te vertrekken naar China . Het is idioot dat juist in landen met een multiculturele samenleving die scheiding bestaat

barno
20 november 2015, 17:10
Vreemd is dat zowel blanke als donkere artiesten in heel de wereld hun aanhangers hebben . In de documentaire over de Eagles zie je dat ze op het punt stonden te vertrekken naar China . Het is idioot dat juist in landen met een multiculturele samenleving die scheiding bestaat

wat is daar vreemd aan? toch de logica zelve. muziek is per definitie een cultureel gegeven. en zeker in multiculturele samenlevingen hechten mensen belang aan hun groepsidentiteit. niks fout mee.

In Vlaanderen bestaat er een levendige hip hop scene in West_Vlaanderen, populair bij de locals, nogal wiedes, West Vlaams is voor een Anwerpenaar min of meer onverstaanbaar.

Bebop jazz had een verborgen agenda: ze maakten de muziek zo complex opdat de blanken de grooves niet meer zouden snappen, wat zeker in het begin ook zo was. Tegenwoordig is jazz het meest multiculturele genre dat er is.

beruk
20 november 2015, 21:37
Tegenwoordig is jazz het meest multiculturele genre dat er is.
Jazeker, kijk die Belg én Fransen eens gaan!

https://www.youtube.com/watch?v=dgVeyshjQvM

Kakihara
20 november 2015, 22:20
In Vlaanderen bestaat er een levendige hip hop scene in West_Vlaanderen, populair bij de locals, nogal wiedes, West Vlaams is voor een Anwerpenaar min of meer onverstaanbaar.


Tiens, tis ter doa verzekers e reedn voewrn dadder ni int limburgs gerapt wordt :)
Dakkoewrd, da westvloms kost etwuk miejer moeite voe te begripn of dad antwerps of da kèmpes of da gèns, mo da komt omdajt nog ni veele hoewrt et. In de joarn tachtig was 't oal antwèrps, in de joarn tnegentig was 't oal in 't kèmpes en in de joarn twèèduusd was 't oal in 't gèns. Mo eki no Eigen Kweek of Bevergem kiekn e je zietter direk mee weg.
;)

Riny
21 november 2015, 09:13
Ja de oudje kunnen en blijven goed meegaan.
En zeg nu eerlijk, wat voor soort échte muziek wordt er tegenwoordig nog gemaakt?
Heb zelf ook nog een band, 1 maal in de veertien dagen repeteren en bij gelegenheid het podium op.
Wij doen dat alleen wanneer er al een PA system op locatie staat zodat wij alleen onze versterkers, gitaren, digi drums mee hoeven te nemen.
Zelfs de digi drums blijven thuis wanneer er ook al een akoestisch drumstel staat.

Het sjouwen van twee grote bussen vol heb ik wel gehad na 35 jaar.
Wanneer wij alles zelf mee moeten nemen is het net als vroeger, 18:00 laden en 06:00 lossen en naar bed.
Nee daar bedanken wij dus voor.

Ben zelf 61 lentes, een paar iets oudere en twee 50 plussers.
Ook zijn wij selectief op het soort publiek want voor jongeren spelen is geen doen, voor ons niet en ook voor de jongeren niet.

Maar zoals gezegd, de oudjes doen het nog steeds goed, veel ervaring en goed ingespeeld op elkaar, en het belangrijkste, een goede vrienden groep en dit laatste heeft men echt wel nodig.

showband
23 november 2015, 13:56
sylvana simons is demonstrerend antiracist front vrouw.
http://www.mediacourant.nl/2015/05/sylvana-simons-hervat-zwartjes-discussie-in-dwdd/

die ondertussen hoogstpersoonlijk de gesegregeerde hitlijst aan het invoeren is.
"zwarte lijst"
http://www.radio6.nl/tekst/zwarte-lijst-kijk-luister

Joost de Ruig
23 november 2015, 14:11
sylvana simons is demonstrerend antiracist front vrouw.
http://www.mediacourant.nl/2015/05/sylvana-simons-hervat-zwartjes-discussie-in-dwdd/

die ondertussen hoogstpersoonlijk de gesegregeerde hitlijst aan het invoeren is.
"zwarte lijst"
http://www.radio6.nl/tekst/zwarte-lijst-kijk-luister

Ik snap je posting niet in dit topic....... :-/

showband
23 november 2015, 14:42
ging over bovenstaande (@Brad) vragen over "zwarte en witte" artiesten in de USA. En de kunstmatige hokjes die daarbij horen.
Die zijn we nu net hier aan het opbouwen.

Brad
23 november 2015, 18:54
De zwarte lijst is wel een beetje ongelukkig gekozen als naam ja . Maar je moet er volgens mij niet al teveel achter zoeken . Je had in de jaren zeventig toch ook de Ferry Maat soul show en het beton uur met Alfred Lagarde .
Ik doel meer op de bevolking in Nederland die zich steeds meer gaat indelen in bepaalde groepen ook als het om muziek gaat , net als in de States . Ik bedoel Living coulor is echt een uitzondering in de Rock scene .

Die segregatie vind natuurlijk ook plaats op andere gebieden in de samenleving . Ik word toch een beetje onpasselijk als ik een dame op televisie hoor zeggen dat ze in een blanke HBO omgeving verkeert . Mag ik daar uit opmaken dat een donker HBO figuur in haar vrienden en kennissenkring niet welkom is ? Hiermee draag je bij aan een rangen en standen maatschappij

Tunes
24 november 2015, 13:10
Ja de oudje kunnen en blijven goed meegaan.
En zeg nu eerlijk, wat voor soort échte muziek wordt er tegenwoordig nog gemaakt?
Heb zelf ook nog een band, 1 maal in de veertien dagen repeteren en bij gelegenheid het podium op.
Wij doen dat alleen wanneer er al een PA system op locatie staat zodat wij alleen onze versterkers, gitaren, digi drums mee hoeven te nemen.
Zelfs de digi drums blijven thuis wanneer er ook al een akoestisch drumstel staat.

Het sjouwen van twee grote bussen vol heb ik wel gehad na 35 jaar.
Wanneer wij alles zelf mee moeten nemen is het net als vroeger, 18:00 laden en 06:00 lossen en naar bed.
Nee daar bedanken wij dus voor.

Ben zelf 61 lentes, een paar iets oudere en twee 50 plussers.
Ook zijn wij selectief op het soort publiek want voor jongeren spelen is geen doen, voor ons niet en ook voor de jongeren niet.

Maar zoals gezegd, de oudjes doen het nog steeds goed, veel ervaring en goed ingespeeld op elkaar, en het belangrijkste, een goede vrienden groep en dit laatste heeft men echt wel nodig.

Wat een kansloze ouwe lullen opmerking.

Kim Wilson
25 november 2015, 11:05
Adele is gewoon kneitergoed, en die "vreselijke dj's" stoppen meer muzikaliteit in hun nummers dan je zo op het eerste gehoor denkt. Echt goeie platen worden meestal wel opgepakt (mits het niet al te ontoegankelijk is natuurlijk). Maar makkelijk is het niet om serieus geld te verdienen in de muziek, helemaal niet in Nederland. Kijk naar de populariteit van Normaal op dit moment. Ze hebben er 40 jaar van kunnen leven, maar meer niet.

RB-1
29 november 2015, 10:02
Wat een kansloze ouwe lullen opmerking.Als je eenmaal volwassen bent, snap je ineens waarom je opmerking erg dom is....:seriousf:


Die "vreselijke dj's" stoppen meer muzikaliteit in hun nummers dan je zo op het eerste gehoor denkt.Gek dan toch dat ze het zo goed weten te verstoppen, dat zelfs "echte" musici :grouphug: het niet kunnen ontdekken...:seriousf:
Voor mij heeft de keizer gewoon geen kleren aan, maar iedereen doet alsof het wel zo is....

Echt goeie platen worden meestal wel opgepakt (mits het niet al te ontoegankelijk is natuurlijk).Tja, ontoegankelijk... Dat is voor mij het meeste spul van na 1980. Als je, na je keer op keer door de enorme hoeveelheid troep heen te hebben gegraven, daaronder niets meer aantreft, dan ga je toch in een trend geloven > Er wordt steeds minder goede muziek gemaakt, of beter: dringt door tot de main stream.

Maar makkelijk is het niet om serieus geld te verdienen in de muziek, helemaal niet in Nederland. Kijk naar de populariteit van Normaal op dit moment. Ze hebben er 40 jaar van kunnen leven, maar meer niet.40 jaar geleden had ook ik met het spul dat ik nu speel een dikke boterham -met beleg-verdiend. Je kunt met je instrumentale kunsten bij de top 5 -en soms zelfs 3- (als je al in dit soort onzinnige vergelijkingen gelooft) van Nederland zitten, maar je koopt er heden ten dage geen droog brood meer voor.
Iemand nog banjo, dobro, flatpick gitaar of mandolineles?:hide::seriousf:

RB-1
29 november 2015, 10:05
Wat een kansloze ouwe lullen opmerking.Als je eenmaal volwassen bent, snap je ineens waarom je opmerking erg dom is....:seriousf:

rpl
29 november 2015, 15:59
Als je eenmaal volwassen bent, snap je ineens waarom je opmerking erg dom is....:seriousf:
:seriousf:

Joost de Ruig
11 april 2016, 16:55
Zoals eerder aangegeven mag ik graag luisteren naar bands als The Heartbreakers. Toen ik vanmiddag een Rig rundown van Mike Campbell zag, was ik wel verrast dat deze geluidspurist (de man heeft tamelijk mooie gitaren) een voortrap en diverse effecten van Line6 gebruikt. Zelf heb ik nog nooit echt een fatsoenlijk product van deze modelers in mijn handen gehad, maar kan ook niet volhouden dat Mike Campbell een slecht geluid heeft. Geen GAS voor Line6 hoor, maar soms moet je voorzichtig zijn met je uitspraken die anders nogal gelogenstraft worden.... :soinnocent:

Duhsjaak
11 april 2016, 22:08
Grappig dat je dit (je eigen draadje) hebt gebumpt.
Er lopen een aantal onderwerpen op idiote manier door elkaar.

Er zijn een aantal gasten aan het woord, waar ik het doorgaans prima mee vinden kan.
RB-1. Een held in volle glorie. Met zijn lief op werkelijk internationaal niveau. Mondiaal niveau. En voor het eerst ben ik het niet met heel mijn hart eens met zijn stellingen.

Riny, de vriendelijkheid zelf, komt met een statement waarvan ik denk: heb ik je nou goed verstaan vriend?

Tunes wil nog wel eens wat scherp uit de hoek komen, en komt hier met een to the point opmerking. En hij krijgt nauwelijks bijval.

Dan wordt dan wordt segregatie in de muziek vergoelijkt door een van mijn absolute helden.
Ik ben het ermee oneens. En de geschiedenis bewijst hoe het zit.

Ben Webster leerde mij gitaar spelen. Sinds kort staat een pracht video op YouTube, die heet Fine and Mellow. Als je de langere versie ban iets meer dan 8 minuten beluistert, hoor je een deel van een interview van 78 toeren of acetaat. Daarin wordt door Billy Holiday gesproken over Happy Blues. En wordt ze begeleid door Gerry Mulligan, Ben Webster, Coleman Hawkins etc. Gemengder kan niet.
Joey Dee and the Starliters, jaren voorop op het gebied van dansmuziek is niet opgenomen in de Hall of weet ik veel, omdat hij een gemengde band had. Harry Glover, Jimmy Hendrix, noem maar eens wat.
Electric Flag, met een schitterende bezetting. Gemengd? Een understatement. Inclusief de gast waardoor Jnais Joplin haar latere werk opnam. Eufemisme voor: hij lapte haar genoeg op om nog heel mooi werk af te leveren. Full tilt boogie band? Gemengd als de klere.

Aan de andere kant, in 1996 (?) ben ik op uitnodiging in de arena aanwezig geweest, bij een concert van de Stones. Iedereen was enthousiast over de wijze waarop de heer Jagger atletisch over het podium rende. Ik heb niemand horen zeggen dat ie goed zong.

Wat mij heeft geleerd dat, heel bijzondere uitzonderingen daargelaten, ook podiumpresence een shelf life heeft.
In Engeland wordt dit niet een uiterste houdbaarheidsdatum genoemd. Het heet daar: Best before.......

Vandaar dat ik in februari 2016 twee uitnodigingen voor optredens vriendelijk heb afgedingest. Nee gezegd dus.
De uitgangspositie van dit draadje vind ik heel leuk, maar gaandeweg komen er steeds meer afleidende onderwerpen tussendoor. Ik ben dan benieuwd hoe jij, TS, hier tegenover staat.

Vriendelijke groet, Gus

Plant
11 april 2016, 22:21
6 mei ga ik hier in De Effenaar naar Fischer-Z. U weet wel, dat New Wave bandje van John Watts van rond 1980. De elpees heb ik letterlijk grijs gedraaid. Ik heb ze nooit live gezien, wist niet eens dat ze nog bestonden maar ze hebben zelfs een nieuw album uit en 6 mei gaat het gebeuren :cheerup:

Youtube fimpjes laten horen dat de toonhoogte iets is gezakt (John kan niet meer zo hoog), maar verder belooft het toch wel een feestje te worden.

Geen idee of de line-up van destijds nog een beetje behouden is, maar John Watts op leeftijd... ik kijk ernaar uit :ok:

Joost de Ruig
11 april 2016, 22:30
The worker, So Long, Marliese, ik speelde ze met mijn allereerste bandje :D



http://youtu.be/6dcdr_PqH8k