PDA

View Full Version : Wat is het grote verschil tussen deze versterkers?



Hombra
18 november 2015, 23:55
Wat is het grote verschil tussen deze gitaarversterkers?
Ik heb nu een Fender super champ x2

En zit te denken om een andere te kopen.

Marshall JCM2000 TSL601 60 watt

Marshall DSL40c 40 watt

Speel niet in een band. En weet er zit een flink verschil in het vermogen.

Heb een Gibson les Paul traditional en een Fender Stratocaster

Heb gespeeld op de DSL40c de andere nog niet.

Graag advies en wat de grote verschillen zijn en ga ik er veel op voorruit??

:soinnocent:

Joost de Ruig
19 november 2015, 00:03
Misschien kan je nog wat beter je wensen omschrijven. Alleen voor thuis of in de toekomst ook in de oefenruimte? Gebruik je pedaaltjes en zo ja zoek je wel of geen sent & return? Wat voor muziek speel je en hoeveel overdrive zoek je? Gebruik koptelefoon? Wat bevalt je niet aan je X2?

Hombra
19 november 2015, 00:10
Oké sorry te weinig info!!
Ik speel een blues rock en (moderne muziek)
Ik heb ook een Boss GT-100
Speel alleen thuis!
Ik mis ook aansluiting koptelefoon op de champ!!
Ik heb op de DSL40c gespeeld en in mijn oren klonk hij een stuk warmer

Joost de Ruig
19 november 2015, 01:02
Beide Marshalls zijn buizenversterkers. De TSL is meer rock/metal gericht en heeft 3 kanalen. Zelf zou ik eerder kiezen voor de DSL. Die is wat meer blues/rock gericht en heeft als grote voordeel de optie om naar 7.5 Watt te schakelen. Een stand die je thuis het meest zal gebruiken.

Beide hebben geen koptelefoonaansluiting, maar je GT-100 wel, dus dat is toch prima?

Je gaat met een Marshall wel van een American sound van je X2, naar een Engelse sound. In zowel het clean, als met overdrive, is dat een behoorlijk verschil.

Wel mooie bak hoor die DSL 40c en mocht je later in een bandje komen, zowel in de oefenruimte, als live, kan je daar prima mee toe. Wel zwaar met zijn 23 kg.

Hombra
19 november 2015, 07:22
Wat is het grote verschil met de X2???
En klopt het dat de Marshall een warmer geluid heeft?
Ga ik er veel op voorruit? Of heb jij nog andere opties voor mij?

Joost de Ruig
19 november 2015, 07:52
Tja, er zijn veel verschillen. De SuperChamp is een 15 watt thuisversterkertje met een 10 inch speaker en een modelinggedeelte met verschillende effecten en amp-types. Best een leuke versterker maar onvergelijkbaar met bv die DSL.

De vraag blijft: wat zoek je precies? De DSL kost €750 en heeft oa een grotere speaker en dus ook een voller/warmer geluid. Voor dat geld zijn er wel meer 12 inch versterkers en als je ook 2de hands overweegt, wordt je keuze nog veel groter.

Een eerlijke vraag: ben je wel toe aan een andere versterker? De X2 is voor een beginner behoorlijk veelzijdig. Het modelinggedeelte last je kennismaken met verschillende versterker types en de ingebouwde effecten helpen je ook mooi op weg als beginner. De zoektocht naar "jouw sound" is hartstikke leuk. Het proberen van vele versterkers leert je ook het verschil tussen Engelse sound met vaak de EL34 buizen en de American Sound met vaak 6L6 buizen. Maar ga je erop vooruit? Tuurlijk. De DSL is een serieuze versterker in vergelijking met de X2.

telerocker
19 november 2015, 16:09
Hombra, je woont in Raamsdonksveer. Da's 45 minuten rijden van Bax-shop Goes en Antwerpen. Ga gewoon eens een middagje wat verschillende amps testen.

En zolang je niet in een bandje zit, maar toch een buizenversterker wilt, dan zijn er genoeg buizenampjes met een laag wattage te koop. Die kun je thuis lekker open kunt draaien zonder dat de kippen meteen van de leg raken. Een TSL is thuis overkill.

Hombra
19 november 2015, 19:10
Helaas is voor mij niet alles haalbaar.
Zit in een Wheely kan niet overal naar toe.
Maar jij vindt de Marshall 60 watt te heavy voor thuis?
En de Marshall 40 watt??

Joppnl
19 november 2015, 19:33
ik speel thuis op een 15W buizenampje en die kan ik echt niet vol open zetten voordat én ik piepende oren krijg én dat de buren komen aanbellen.

Staar je niet blind op vermogen....om een dubbele hoeveelheid geluid te ervaren moet je het vermogen kwadratisch opvoeren...

Dus...met mijn 15W, als ik dat dubbel zo hard wil horen moet ik naar 225W.....

Voor thuis dus (voor mij) meer dan voldoende.

In een band is het (helaas) anders, vaak zit er nog zo'n man met stokken op vellen te slaan waar je echt VET overheen MOET :-)

Hombra
19 november 2015, 20:07
Oké, maar kom eens met een goed voorstel??
Mag ook een tweedehandse zijn.
Maar wel een ongelooflijk mooi warm geluid!! :seriousf:

Orpheo
19 november 2015, 20:26
ik speel thuis op een 15W buizenampje en die kan ik echt niet vol open zetten voordat én ik piepende oren krijg én dat de buren komen aanbellen.

Staar je niet blind op vermogen....om een dubbele hoeveelheid geluid te ervaren moet je het vermogen kwadratisch opvoeren...

Dus...met mijn 15W, als ik dat dubbel zo hard wil horen moet ik naar 225W.....

Voor thuis dus (voor mij) meer dan voldoende.

In een band is het (helaas) anders, vaak zit er nog zo'n man met stokken op vellen te slaan waar je echt VET overheen MOET :-)

... als je de deurbel hoort, ga je overduidelijk niet hard genoeg :seriousf:

Joppnl
19 november 2015, 21:23
... als je de deurbel hoort, ga je overduidelijk niet hard genoeg :seriousf:

HAHA :-) !!

nou...zelfs (of juist daardoor) als ik gitaar speel heb ik nog wel eens zin in koffie...

en tegelijk koffie zetten en gitaarspelen...moet ik nog op oefenen.

En..alsof de buren het horen...DAN bellen ze..Goh buurman....we moeten toch eens praten (zelf had ik die behoefte niet zo maar goed....)

Joost de Ruig
19 november 2015, 21:39
Oké, maar kom eens met een goed voorstel??
Mag ook een tweedehandse zijn.
Maar wel een ongelooflijk mooi warm geluid!! :seriousf:

Mijn aanraders zouden o.a. zijn: Fender Blues junior III, Bogner Alchemist 112, Egnator Tweaker

telerocker
20 november 2015, 01:46
Oké, maar kom eens met een goed voorstel??
Mag ook een tweedehandse zijn.
Maar wel een ongelooflijk mooi warm geluid!! :seriousf:

Als je eens You Tube-vids post met het geluid dat je zoekt, dan kunnen we gerichter adviseren. Ik kan wel allerlei amps gaan opnoemen, maar dat heeft zo weinig zin.

arjanb01
20 november 2015, 06:50
Bedenk wel dat een warm geluid van een amp goed kan klinken individueel maar in de band kan verzuipen.
Voor een ideale band amp zou ik sowieso gaan voor eentje met v30 speakers, prikken het lekkerste door een bandmix.

Kim Wilson
20 november 2015, 08:41
De juiste combinatie speakers-versterker is zo belangrijk, dat je niet zomaar kunt zeggen dat je per se V30's moet hebben. Oftewel, niet elke versterker klinkt goed met V30.

Joost de Ruig
20 november 2015, 08:57
Bovendien in deze niet van toepassing. TS zoekt een versterker voor thuis..... Daarnaast, TS geeft zelf aan een beginner te zijn en is denk ik gebaat bij een allround versterker. Vandaar de door mij aangedragen opties die voldoen aan zijn verzoek om "warmte" en daarnaast breed kunnen worden ingezet in combi met zijn Boss multi-effect.