PDA

View Full Version : Zoom G7.1ut naar Tascam



Bram46
17 november 2015, 18:01
Beste,

Ik heb een Zoom G7.1ut en die wil ik dmv de usb op de achterzijde aansluiten op mijn externe geluidskaart, Tascam US144 MKII. (met 5.1 Logitech speakers )

Op dit moment heb die verbinding gemaakt dmv Headphones van de Zoom naar de Line-in van de Tascam dmv van 6mm Jack pluggen. Als ik die verbinding maak krijg ik een brom op mijn VOX buizenversterker.
Wordt die verbinding verbroken dan is ook de brom weg. Met diverse kabels geprobeerd en alles is geaard.

Kan dit te maken hebben met het fijt dat de Zoom dan via de Tascam met mijn PC verbonden is?
De Tascam wordt dmv usb vanuit de PC gevoed.

Nu heb ik twee mogelijkheden, denk ik.
1) de USB van de Zoom naar een 6mm Jackplug en op de line-in van de Tascam.
2) de usb van de Zoom naar de digital-in van de Tascam.
Die laatste weet ik niet of dat überhaupt kan.

De Zoom rechtstreeks naar de PC is in mijn geval geen optie ivm de mix-mogelijkheden van de Tascam.

Wie kan mij adviseren / helpen.

Groet Bram

miyaru
18 november 2015, 04:21
Als ik het goed begrijp gebruik jij jouw Vox om jezelf te horen? Wat je hoort aan brom is een aardlus. Kan jij jezelf niet horen via de Logitech speakers? En jouw vox uitlaten? Het USB verhaal kan je niet toepassen, gaat niet lukken.

Wat ik voorstel: Laat je Vox uit, sluit twee kabels aan (out L+R) op je Tascam, en gebruik de Logitechs om je zelf te horen. Gebruik dan wel een ampsim in de signaalweg, anders klinkt het nergens naar. Zo kan jij jouw signaal goed opnemen.

Succes,

Robin.

harrie-beton
18 november 2015, 09:34
Je doet het precies verkeerd. De zoom heeft USB maar dat is USB bedoeld voor direct in een computer. De Zoom werkt dan als een geluidskaart (net als je taskam) - in je opname programma kan je dan de zoom kiezen als audio source input en output.
Je speakers moeten dan aangesloten op de audio out van de zoom.

Het kan ook analoog aangesloten. De audio out van de zoom gaat links rechts naar je taskam. De enige usb verbinding is dan tussen de taskam en je computer. Je speakers moeten dan aangesloten op je taskam.
Dat zou zonder brom en ruis moeten kunnen.

De koptelefoon out zou ik niet kiezen maar gewoon de audio out.

Als je echt tevreden bent over de vox zou ik gewoon een microfoon voor die vox hangen.

Bram46
18 november 2015, 16:01
Bedankt voor jullie antwoord en meedenken.

Ik heb de jackplug uit de headphones aansluiting gehaald en aangesloten op de audio out(R) van de zoom. De andere audio out (L/Mono), gaat dus naar de VOX. Daarmee blijft de brom ongewijzigd.
De Zoom is met slechts EEN plug op een van de twee lijn-in ingangen van de Tascam aangesloten.
Inderdaad, en het volgende wist ik al, is mijn Fender ook via de Logitech speakers te horen en kan ik dus tijdens opname de VOX uitlaten. Dat heb ik ook altijd zo gedaan maar soms is het lekker als er wat meer volume inzit tijdens de opnames.

De brom is er dus alleen wanneer ik een verbinding maak van Zoom naar Tascam Naar PC.
Kan er aan deze aardelus iets gedaan / onderbroken worden?

Groet Bram

harrie-beton
18 november 2015, 16:17
Een aardlus ontstaat als er meerdere geaarde signalen zijn maar die verschillen in afstand van de aarde.
Is computer geaard? Versterker geaard?

Bram46
18 november 2015, 18:00
Op de kamer zit EEN geaard stop contact. Daarin zit en verlengsnoer van 2 mtr voor 4 stekkers. Daarin zitten de PC, de VOX en de Zoom. Tascam wordt dmv USB gevoed vd PC

De Zoom is met een adapter en wordt dus geaard dmv een kabel naar de VOX en dus ook dmv een kabel naar Tascam die op haar beurt weer is geaard door de PC.

harrie-beton
18 november 2015, 22:25
Als de pc aan een netwerkkabel zit, is dit ook een aarde. Trek deze er eens uit?

Bram46
19 november 2015, 08:53
De netwerkkabel heb ik eruit gehaald maar dat maakt geen verschil. Als van de PC de HDD gaat spinnen is een storing hoorbaar op de VOX. De VOX verder weg bij de PC geeft geen resultaat. Ook de monitor vd PC los van het stop contact niet. De Zoom ertussen uit helpt ook niet. De VOX op een NIET GEAARD stop contact helpt ook niet.
De PC uitzetten en daarmee dus de Tascam ook uit, dan is de storing weg.

Lijkt mij dat de PC dus die storing veroorzaakt.

De aarde is dus een lus. Stop contact naar de PC. Dan PC naar Tascam. Dan van Tascam dmv MIDI in + out naar de Zoom. Van de Zoom naar de VOX en die is op zijn beurt weer geaard aan datzelfde stop contact. Wanneer ik dus een tweede verbinding maak tussen de Zoom en de Tascam, dmv de jackpluggen, gaat het fout en ik heb dus meerdere kabels geprobeerd.

harrie-beton
19 november 2015, 12:42
Ik zou dan de zoom en de Vox loskoppelen.

Gitaar -> zoom -> vox (geen pc ertussen)

Dan een microfoon voor je Vox en die in de taskam.
Eventueel de speaker wat dempen met schermen en kussens eromheen. Als je het kan bouwen of kopen is een ISO cabinet er handig.

statief -> microfoon bv sm58 of sm57 -> taskam.

Bram46
19 november 2015, 17:05
Fijn voor het meedenken maar dan ga ik maar gewoon verder zoals ik tot nu toe gedaan heb. Tijdens muziek spelen kan alles gewoon aan en wanneer ik ga opnemen, de VOX uit, de jackplug vanaf de Zoom in de Tascam en geluid van PC plus Fender strat door de 5.1 van Logitech. (met de Tascam kun je nl ook mixen)

Toch wil ik jullie bedanken voor jullie tijd.