PDA

View Full Version : Fender Jaguar Pickups: suggesties?



ellisvertellis
17 november 2015, 17:58
Hoi!

Er bestaan reeds dergelijke topics, maar er komen nogal wat nieuwe bouwers/fabrikanten bij, dus daarom dit specifieke verhaal.

Een vriend van mij heeft een hele mooie Japanse Jaguar in een gouden kleur, ik vermoed "shoreline gold", maar zal volgende keer een fotootje posten. Ze lijkt in elk geval op deze:

http://www.vintageandrare.com/uploads/products/50905/1954540/original.jpg

Aangezien ik meer ervaring heb met het prutsen aan gitaren dan hij, vroeg hij mij om deze in goeie staat te (laten) brengen en te upgraden waar mogelijk/nodig. Een fijne opdracht, want ik vind het een prachtig stuk! Mijn ervaring met Japanse gitaren is dat de hardware vaak niet "on par" is met de bouwkwaliteit van de gitaar, dus ik wil hem aanraden ook de electronica te laten nazien en indien nodig, te vervangen. Mocht daar iemand al ervaring mee hebben, tips altijd welkom!

Nu, pickups!

De Japanse klinken dunnetjes, zoals vaak bij Jappen. Wat hij wil is een verbetering op dat gebied. De gitaar moet veelzijdig zijn, zowel voor helder clean als voor stevig ritme werk gebruikt kunnen worden en het typische jaguar geluid moet ten alle tijden aanwezig blijven!

Zelf ben ik geen kenner van jaguars, dus ik kom tappen uit dit oneindige kennisvat genaamd Gitaarnet.

- Budget: niet boven 300 euro (geïnstalleerd)
- Geen high gain pickups a la Seymour Duncan Quarter Pounders
- Geen gefrees/gehak in de body

Ik had al gekeken naar Seymour Duncan (vintage, antiquity en antiquity II) en VVG en ook de Pure Vintage Fender pickups...

Er gaat op vanalles gespeeld worden, maar voornamelijk Vox AC15/AC30 en Blackstar Artisan 15. Genre muziek: pop/rock (zie sig)

Wie kan mij iets aanraden? Laat maar komen!!!

Joost de Ruig
17 november 2015, 18:23
Voor onder de €200 moet je kunnen slagen. Gitaarbouwers als Oigun (Eugen hier op het forum) van Gun in Haarlem en Eric Smit van Smitty in Nieuw Vennep maken pu's naar wensen van de klant. Erg goed en in dezelfde maat als de huidige pu's . Dichter bij huis zou je Barno eens kunnen vragen.

FruscianteFan
17 november 2015, 18:38
Jaguars klinken gewoon dun, ook met goede pickups. Althans, als die pickups Jag-pickups zijn en als je de pots houdt zoals ze zijn.

De elektronica van een standaard jag:

switch bovenste hoorn omhoog:
alleen neck pickup met pots met lage weerstand (50K ohm) met daardoor een warmer geluid.

switch bovenste hoorn omlaag = 'lead' circuit, die schakelaars en pots beneden.

Deze pots zijn 1000K. Betekent dat ze weinig hoog lekken naar de aarde, vandaar het schelle van de jaguar. In Tele's en Strats zit standaard 250K. De derde schakelaar laat hem nog dunner klinken.

Ik heb de neck pickup van mijn CIJ Jag vervangen door een Curtis Novak, die echt heerlijke pickups maakt. Die klinkt véél mooier, levendiger en natuurlijker, maar NIET voller. Het blijft een Jaguar! De brug heb ik vervangen door een Curtis Novak JMX Jag, een Jazzmaster pickup voor Jaguar. Klinkt zoals je zou verwachten... als een Jazzmaster ;)

Novak is een goeie gast. Stuur hem een mailtje met je wensen, hij vraagt de hoofdprijs niet én denkt met je mee. Hij kwam zelfs met de suggestie een P90 voor me te maken voor de Jag, maar toen ben ik dus voor de JMX gegaan.

Dus dat kan ik van harte aanraden, maar belangrijkste zijn toch die potmeters. Ik heb ook nog een tijdje op beide pickups die 50K weerstand gehad, maakt hem voller (want minder hoog. Klinkt muzikaler dan het terugdraaien van de tonepot!) maar prikt daardoor ook minder.

Ohja, en die klauwen. Weg ermee!

ellisvertellis
17 november 2015, 18:40
Thnx! Ook maatwerk is welkom inderdaad. Zo wilde wij oorspronkelijk Steffsen pickups kopen, waar ik heel goede ervaringen mee had, maar de beste man is helaas recentelijk overleden...

FruscianteFan
17 november 2015, 18:45
heb ook nog een tijdje een humbucker erin gehad trouwens, maar voor rock vind ik dat juist niet zo lekker (althans, de SD JB Jr). Smeert teveel dicht, terwijl de Jag juist wil prikken.

ellisvertellis
17 november 2015, 18:49
Jaguars klinken gewoon dun, ook met goede pickups. Althans, als die pickups Jag-pickups zijn en als je de pots houdt zoals ze zijn.

De elektronica van een standaard jag:

switch bovenste hoorn omhoog:
alleen neck pickup met pots met lage weerstand (50K ohm) met daardoor een warmer geluid.

switch bovenste hoorn omlaag = 'lead' circuit, die schakelaars en pots beneden.

Deze pots zijn 1000K. Betekent dat ze weinig hoog lekken naar de aarde, vandaar het schelle van de jaguar. In Tele's en Strats zit standaard 250K. De derde schakelaar laat hem nog dunner klinken.

Ik heb de neck pickup van mijn CIJ Jag vervangen door een Curtis Novak, die echt heerlijke pickups maakt. Die klinkt véél mooier, levendiger en natuurlijker, maar NIET voller. Het blijft een Jaguar! De brug heb ik vervangen door een Curtis Novak JMX Jag, een Jazzmaster pickup voor Jaguar. Klinkt zoals je zou verwachten... als een Jazzmaster ;)

Novak is een goeie gast. Stuur hem een mailtje met je wensen, hij vraagt de hoofdprijs niet én denkt met je mee. Hij kwam zelfs met de suggestie een P90 voor me te maken voor de Jag, maar toen ben ik dus voor de JMX gegaan.

Dus dat kan ik van harte aanraden, maar belangrijkste zijn toch die potmeters. Ik heb ook nog een tijdje op beide pickups die 50K weerstand gehad, maakt hem voller (want minder hoog. Klinkt muzikaler dan het terugdraaien van de tonepot!) maar prikt daardoor ook minder.

Ohja, en die klauwen. Weg ermee!

dun, ja da's waar, maar je hebt Japans dun en jaguar dun.. Ik wil naar het tweede. :)

Die Curtis Novak krijgt veel lof, maar ik kan mij voorstellen dat er dichterbij ook kwaliteit pickups te vinden zijn. Import kosten jaagt de prijs misschien onnodig omhoog? Wat maakt zijn pickups dan zo de moeite waard? Eerlijke vraag hoor, niet om moeilijk te doen.

En wat is dat met die klauwen??

FruscianteFan
17 november 2015, 18:54
Toen ik de klauw verwijderde was alle microfonie verdwenen, dus sindsdien kon ik veel mooier feedbacken en op hogere volumes spelen.

Importkosten vallen best mee, heb destijds (jaar of 5, 6 terug) 135 euro betaald voor de neck pickup, bij een catalogusprijs van ik meen 95 usd.

Ik heb geen ervaring met andere pickups, afgezien dus die Seymour Duncan die niet te vergelijken is. Ik weet van Novak dat hij een chille gast en bekwaam en bovendien creatief vakman is, niks ten nadele van andere kandidaten :)

edit: ik kan dat onderscheid tussen jag en japans dun beamen, dat los je idd op met betere pickups.

ellisvertellis
17 november 2015, 19:25
Bedankt, ik ga het eens bekijken! Ik begrijp alleen niet goed hoe die klauw (da s toch het metalen profiel waar de pickups in zitten?) voor microfonie zorgt?? Wel bedankt voor de tip!

FruscianteFan
17 november 2015, 19:35
of nouja, het piept in elk geval. Ik snap ook niet hoe.

ellisvertellis
18 november 2015, 09:31
Als ik zo wat verder zoek, zijn er maar relatief weinig firma's die jaguar pickups kant en klaar afleveren. Seymour Duncan, Fender, Lollar, VVG en Curtis Novak zijn degenen die ze op hun website aanbieden (er zijn er vast nog wel). Maar toch een klein aanbod als je gaat vergelijken met bv stratpickups of humbuckers! Bare nuckle, lindy fralin enzo, waar zitten die met hun Jaguars??

Maakt de zoektocht iets eenvoudiger wel...

Mr.Fingers
18 november 2015, 10:21
Goh, een jaguar klinkt "dun", maar zeker niet lijzig, zoals deze meneer bewijst (https://www.youtube.com/watch?v=exObG05it-0).

Ik heb een hele tijd geleden Seymour Duncan SJAG pickups in een Japanse Jaguar (https://www.youtube.com/watch?v=sk1w6CppRlc) gelepeld (zelfde karakteristieken als de Antiquity, zonder de custom-shop hype errond), wat van een schelle gitaar een perfecte allround gitaar maakte, met een warme halsklank, en een heldere brugklank.

Joost de Ruig
18 november 2015, 10:21
Als ik zo wat verder zoek, zijn er maar relatief weinig firma's die jaguar pickups kant en klaar afleveren. Seymour Duncan, Fender, Lollar, VVG en Curtis Novak zijn degenen die ze op hun website aanbieden (er zijn er vast nog wel). Maar toch een klein aanbod als je gaat vergelijken met bv stratpickups of humbuckers! Bare nuckle, lindy fralin enzo, waar zitten die met hun Jaguars?

Tja, verhouding Strat staat tot Tele staat tot Jaguar schat ik in op 500 staat tot 100 staat tot 1. Dus wel logisch dat de grote merken niet in de nice market Jaguar stappen ;)

Maar Jaguar pu's zijn dus ook custom made te koop voor een vergelijkbare prijs van een goede Strat pu.

telerocker
18 november 2015, 11:10
Bareknuckle heeft voor de Fender Jaguar Johnny Marr pickups gemaakt. Ze klinken voller dan de standaard Fender pickups. Mocht dat iets zijn, dan kun je ze een mail sturen. Ze kunnen trouwens ook je huidige pickups verbeteren met een rewind.

FruscianteFan
18 november 2015, 12:09
Tja, verhouding Strat staat tot Tele staat tot Jaguar schat ik in op 500 staat tot 100 staat tot 1. Dus wel logisch dat de grote merken niet in de nice market Jaguar stappen ;)

Maar Jaguar pu's zijn dus ook custom made te koop voor een vergelijkbare prijs van een goede Strat pu.

Het irritante is vooral dat de frezing anders is (hij moet 'plat' zijn, geen 'driehoek' zoals standaard strat pickups) en dat je daardoor geen standaard Strat pickups kunt nemen, afgezien van een aantal seymour duncans).

ellisvertellis
18 november 2015, 13:26
Goh, een jaguar klinkt "dun", maar zeker niet lijzig, zoals deze meneer bewijst (https://www.youtube.com/watch?v=exObG05it-0).

Ik heb een hele tijd geleden Seymour Duncan SJAG pickups in een Japanse Jaguar (https://www.youtube.com/watch?v=sk1w6CppRlc) gelepeld (zelfde karakteristieken als de Antiquity, zonder de custom-shop hype errond), wat van een schelle gitaar een perfecte allround gitaar maakte, met een warme halsklank, en een heldere brugklank.

Thnx, dat zijn die "vintage" pickups van Seymour Duncan toch he? Niet te schel? Ben jij dat in dat filmpje? Klinkt goed!

Joost de Ruig
18 november 2015, 13:32
Jaguars zijn erg cool om te zien, maar beide filmpjes bevestigen mijn beeld dat het nooit mijn gitaar zal worden. Wil je iets aan de schelheid doen (het rare is dat ik het schelle van een Tele wel mooi vind), dan kunnen een paar andere pu's zeker helpen.

Mr.Fingers
18 november 2015, 13:40
Thnx, dat zijn die "vintage" pickups van Seymour Duncan toch he? Niet te schel? Ben jij dat in dat filmpje? Klinkt goed!

Ben ik inderdaad, en inderdaad ook die "vintage" (http://www.seymourduncan.com/pickup/vintage-jaguar-neck) pickups. Niet te schel is een subjectief begrip natuurlijk, het is een Jaguar, natuurlijk dat dat niet gaat klinken zoals een LPCustom, maar die SJAG pickups haalden zeker de "ice peak ear piercing shrill" uit het geluid weg, en gaven een warmere en gebalanceerdere klank in de plaats. Ik zou de woorden "dynamisch en gearticuleerd" gebruiken. Zeer goede gitaar, zo'n Japanse Fender, maar de elektronica is inderdaad een beetje zwak.
Stratpickups gaan sowieso niet passen, die hebben een andere maatvoering, en de uitlijning en locatie voor de hoogteschroefjes liggen ook anders.

FruscianteFan
18 november 2015, 13:55
Jaguars zijn erg cool om te zien, maar beide filmpjes bevestigen mijn beeld dat het nooit mijn gitaar zal worden. Wil je iets aan de schelheid doen (het rare is dat ik het schelle van een Tele wel mooi vind), dan kunnen een paar andere pu's zeker helpen.

Snap ik wel. Ik heb er juist om die reden erg lang op gespeeld - de gedachte dat een gitaar niet veelzijdig is, maakt alleen maar dat ik liever het tegendeel bewijs. Die gitaar was mijn beste vriend tot ik mijn Gretsch vond, die de Jag in alle opzichten eruit speelt. Neemt niet weg dat ik flink heb gehuild toen ik er in augustus achterkwam dat de body gespleten was - inmiddels zorgvuldig en voor maar 60 euro gerepareerd door Patrick Koopman.

Ik heb er wel erg lang over gedaan om het geluid uit de Jag te halen wat ik eruit wil halen. Althans, die halspickup zat wel goed. Die brugpickup is lastig, eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het echte Jaguar-geluid uit de brugpickup ook niet zo interessant vind.

telerocker
18 november 2015, 14:00
Ik vind sommige Jag-sounds wel lekker en ze zien er cool uit, maar het lijkt me meer een gitaar voor erbij. Ook de scale moet je ding zijn.

Joost de Ruig
18 november 2015, 14:01
Leuk om te lezen. Mocht ik een keer die kant van het spectrum op willen gaan, overweeg ik toch eerder een Jazzmaster, maar die heeft niet al die coole knopjes ;)

FruscianteFan
18 november 2015, 14:23
Leuk om te lezen. Mocht ik een keer die kant van het spectrum op willen gaan, overweeg ik toch eerder een Jazzmaster, maar die heeft niet al die coole knopjes ;)

Jazzmaster mist alleen de 'strangle-switch'. Die knopjes van de Jag zien er fancy uit maar ik vond ze kut. Toen het eenmaal één keer live gebeurd was dat ik per ongeluk met mijn aanslag alle pickups uitzette, was het vrij snel gedaan met die knopjes ;)

Frusciante overkwam hetzelfde op Woodstock 1999, na 1:10 ;)


https://www.youtube.com/watch?v=HegkuNIC_Po

De Jag is nu sowieso onze reservegitaar, na mijn Gretsch en de Road Worn Strat is het de beste gitaar van de band. Misschien dat ik hem live ook voor een nummer vast wil inzetten, maar gitarenwissel vind ik irritant.

Joost de Ruig
18 november 2015, 14:34
Er mist wel meer dan alleen een ingeschakelde pu. :)

ellisvertellis
18 november 2015, 16:39
Ik heb een hele tijd geleden Seymour Duncan SJAG pickups in een Japanse Jaguar (https://www.youtube.com/watch?v=sk1w6CppRlc) gelepeld (zelfde karakteristieken als de Antiquity, zonder de custom-shop hype errond), wat van een schelle gitaar een perfecte allround gitaar maakte, met een warme halsklank, en een heldere brugklank.

Die "hype" die jij omschrijft zou volgens SD zelf wel een aantal klankverschillen moeten inhouden. De prijs is niet enorm verschillend, dus ik wil graag weten of die hype werkelijk iets doet?

Wat ik merk is het verschil in magneten: de antiquities gebruiken alnico 2 magneten en de vintage en antiquity II gebruiken alnico 5. Alnico 5 is feller van klank??

ellisvertellis
18 november 2015, 16:43
Bareknuckle heeft voor de Fender Jaguar Johnny Marr pickups gemaakt. Ze klinken voller dan de standaard Fender pickups. Mocht dat iets zijn, dan kun je ze een mail sturen. Ze kunnen trouwens ook je huidige pickups verbeteren met een rewind.

Thnx! Ik wist dat die Johnny Marr BK pickups gebruikte, maar die staan dus niet aangeboden op hun website. Die Johnny Marr Jaguar lijkt mij wel een heerlijk ding!

ellisvertellis
18 november 2015, 16:46
Jazzmaster mist alleen de 'strangle-switch'. Die knopjes van de Jag zien er fancy uit maar ik vond ze kut. Toen het eenmaal één keer live gebeurd was dat ik per ongeluk met mijn aanslag alle pickups uitzette, was het vrij snel gedaan met die knopjes ;)

De Johhny Marr jaguar heeft een 4-weg schakelaar met de 4de stand "reverse polarity" dacht ik. Heb jij dat ook? Iets om aan te raden?

Wat Frusciante daar meemaakt is wel lullig zeg! :nervous::eek:

FruscianteFan
18 november 2015, 16:50
De Johhny Marr jaguar heeft een 4-weg schakelaar met de 4de stand "reverse polarity" dacht ik. Heb jij dat ook? Iets om aan te raden?

Wat Frusciante daar meemaakt is wel lullig zeg! :nervous::eek:

nee, is serieel. Reverse polarity houdt in dat twee single coils tegengesteld gewikkeld zijn waardoor ze samen ruis onderdrukken, en dat heeft de Jaguar sowieso (dacht ik).

Serieel (in plaats van parallel) maakt dat de pickups samen als een humbucker klinkem, dus een stuk dikker.

Ik heb een keer op zo'n Johnny Marr Jag gespeeld, was heerlijk.

(edit: Frusciante... ja onhandig, maar ik heb geen medelijden, tis meer onprofessioneel)

ellisvertellis
18 november 2015, 16:54
Die Vintage Vibe pickups had ik gehoord op een opname van een forumlid, Dweezman. Vond ik lekker klinken. Alle gitaren op een AC30, behalve de slide gitaar die op een andere amp gespeeld wordt. Iemand ervaring met deze pickups (buiten Dweezman dan, die ook nog zijn zeg hopelijk komt doen :-))?

https://soundcloud.com/dweezman/12-there-aint-no-remote-control-for-this

ellisvertellis
18 november 2015, 16:58
nee, is serieel. Reverse polarity houdt in dat twee single coils tegengesteld gewikkeld zijn waardoor ze samen ruis onderdrukken, en dat heeft de Jaguar sowieso (dacht ik).

Serieel (in plaats van parallel) maakt dat de pickups samen als een humbucker klinkem, dus een stuk dikker.

Oops! Alles door elkaar aan't halen.. :-)

Pepe
18 november 2015, 17:42
Ik heb de Marr jag, juist omdat die wat warmer en minder pinnig klinkt in het hoog dan de gemiddelde jag. De pickups zijn niet los te koop trouwens. Niettemin, nog steeds is de Marr jag mijn meest hoog hebbende gitaar.
In plaats van klooien aan de gitaar gebruik ik een andere route. Ik zet er simpel weg een Xotic EP tussen met de interne dipswitch op vintage. Dat haalt het tophoog wat weg en maakt het wat warmer & dikker, voor bright strats werkt het net zo goed natuurlijk. Het 3d effect van de EP is een bonus.

http://4.bp.blogspot.com/-fpbyzkIF_2E/VJR1bYgUufI/AAAAAAAAAvw/YGoGH9sLHy8/s1600/EP1.png

FruscianteFan
18 november 2015, 17:45
3D-effect? Gewoon een buffer toch?

Dat pinnige hoog kun je ook permanent oplossen met een andere potmeter in het lead-circuit. Of een extra weerstandje, kost 20 cent.

Of pickups lager, kost niks :D

Pepe
18 november 2015, 17:51
Er is meer aan de hand met het geluid van de EP dan een buffer. Het is een enhancing pre amp. Ik ben vrij nuchter maar ik kan niet ontkennen dat het geluid, behalve wat warmer, ook ruimtelijker wordt, iets wat ik niet zo gauw kan terugvoeren op Eq.
Het verschil tussen een Klon en de EP is dat de eerste zich aan het signaal hecht en de tweede een umfelt maakt. Voor een authoritative lead sound moet je niet bij de EP zijn.

Een gitaar die al warm klinkt van zichzelf heeft geen EP nodig. Of je zet hem op default wat chime toevoegt maar die stand gebruik ik nooit.

ellisvertellis
18 november 2015, 17:59
Ik heb de Marr jag, juist omdat die wat warmer en minder pinnig klinkt in het hoog dan de gemiddelde jag. De pickups zijn niet los te koop trouwens. Niettemin, nog steeds is de Marr jag mijn meest hoog hebbende gitaar.
In plaats van klooien aan de gitaar gebruik ik een andere route. Ik zet er simpel weg een Xotic EP tussen met de interne dipswitch op vintage. Dat haalt het tophoog wat weg en maakt het wat warmer & dikker, voor bright strats werkt het net zo goed natuurlijk. Het 3d effect van de EP is een bonus.

http://4.bp.blogspot.com/-fpbyzkIF_2E/VJR1bYgUufI/AAAAAAAAAvw/YGoGH9sLHy8/s1600/EP1.png

Goeie tip! Ik weet wat de EP booster doet, heb er nl zelf één. Hem gebruiken om wat aan te dikken en minder fel maken is een goed idee. Dan heb je wel de versie nodig met unity gain, want de mijne gaat boosten, zelfs al staat de knop op minimum. Tenzij hij altijd aan staat natuurlijk..

De EP booster doet iets meer met je geluid dan enkel volume. Beetje mid bump of zoiets. Of dat 3D klinkt weet ik niet, maar klinkt wel heel erg lekker!

Mr.Fingers
18 november 2015, 18:01
Die "hype" die jij omschrijft zou volgens SD zelf wel een aantal klankverschillen moeten inhouden. De prijs is niet enorm verschillend, dus ik wil graag weten of die hype werkelijk iets doet?. De Antiquity is eigenlijk de handgewonden versie van de SJAG-Vintage, waarna ze er wat stof hebben opgegooid, en de kapjes hebben verouderd. De Antiquity is een ERG goede pickup, maar ik vind dat de SJAG er niet voor moet onderdoen (en vooral: het is echt wel wat goedkoper). Zullen er verschillen zijn? Ongetwijfeld. Zijn die hoorbaar (in een livesituatie)? Betwijfelbaar.
Maar daar kan Orpheo je meer over vertellen, die is daar véél meer in thuis.



Wat ik merk is het verschil in magneten: de antiquities gebruiken alnico 2 magneten en de vintage en antiquity II gebruiken alnico 5. Alnico 5 is feller van klank??
Verschil tussen I en II zijn twee periodes in de geschiedenis van de Jaguar. De I is de "pre CBS" blackbobbin pickup, de II is de "CBS greybobbin", dus andere magneten, andere isolatie (formvar <-> enamel). De II klinkt iets helderder, en heeft wat meer output dan de I. Mocht je voor Antiquities gaan, zou ik voor de I gaan.

Pepe
18 november 2015, 18:02
De eerst dipswitch van de EP is boost of unity gain.

ellisvertellis
18 november 2015, 18:06
De eerst dipswitch van de EP is boost of unity gain.

Dat is inderdaad zo, maar enkel bij de tweede versie ervan. Ik heb de eerste, die een bass boost heeft ipv unity gain.

EDIT: bij de V2 heeft die dip switch of werking zoals V1 (bass), of unity gain

ellisvertellis
18 november 2015, 18:10
De II klinkt iets helderder, en heeft wat meer output dan de I. Mocht je voor Antiquities gaan, zou ik voor de I gaan.

Da's beetje vreemd, aangezien de antiquity I ronder, minder helder zou klinken, en daar was jij toch net fan van?

EDIT: sry dat was iemand anders! :-)

RS-Rik
19 november 2015, 11:15
En dit dan?


http://www.creamery-pickups.co.uk/custom-handwound-pickups-from-the-creamery/custom-handwound-replacement-jaguar-pickups.html

Joost de Ruig
19 november 2015, 11:31
Waarom zou je handwounds uit het buitenland halen, als er in Nederland prima custommade pu's te krijgen?

D3nnis
19 november 2015, 11:43
Waarschijnlijk om een soortgelijke reden als een buitenlandse versterker of gitaar kopen terwijl er fantastische in Nederland gebouwde gitaren en versterkers te koop zijn? :D

Joost de Ruig
19 november 2015, 11:59
Waarschijnlijk om een soortgelijke reden als een buitenlandse versterker of gitaar kopen terwijl er fantastische in Nederland gebouwde gitaren en versterkers te koop zijn? :D

Ik hou van Nederlandse producten, van het ondersteunen van het ambacht hier, het ondersteunen van de economie en van respect voor de Nederlandse bouwers die met gemak het kunnen opnemen tegen hun buitenlandse vakbroeders. Zo heb ik dit jaar bij Smitty tot volle tevredenheid een setje pu's later winden en zou ik nog graag eens een Gun Tele willen laten bouwen.

D3nnis
19 november 2015, 12:26
de Nederlandse bouwers die met gemak het kunnen opnemen tegen hun buitenlandse vakbroeders.

Klinkt misschien gek, maar waarom zouden ze het niet kunnen? Amerikanen zijn vwb ontwikkeling en vakmanschap meestal ook niet het meest verfijnd. Er zijn er alleen wat meer dan Nederlanders.

Ik was (en ben) vwb elementen best fan van bare knuckle pickups omdat ze zo fijn weg spelen (lastig uitleggen), maar die vind ik de laatste jaren zo duur geworden, en de aantallen / beschikbaarheid van deze elementen op de markt betekent eigenlijk dat deze elementen ook gewoon produktie-elementen zijn. Niks mis mee, maar wél in verhouding tot de prijs. Na járen geen elementen vervangen te hebben vorig jaar eens wat laten maken bij het Nederlandse 4seasons, en eigenlijk helemaal naar tevredenheid.

ellisvertellis
19 november 2015, 12:38
Die Creamery pickups had ik ook gezien, maar het merk zegt mij niks. Iemand een idee of dat iets is?

Ik ben ook wel te vinden voor dat soort vakmanschap. Goedkoper zijn ze meestal niet, maar voor het opgegeven budget (max 300 euro) kan dit dus wel. Ik heb Steffsen pickups in mijn tele zitten en dat klinkt echt fantastisch! Heb ze eens met de tele Antiquities van SD kunnen vergelijken en hoewel beide pickups erg goed klonken, vond ik die Steffsens een meer uitgesproken karakter hebben, meer persoonlijkheid zeg maar. Allemaal zeer subjectief natuurlijk..

Handgewonden pickups in België, iemand wat adresjes?

ellisvertellis
19 november 2015, 12:41
Na járen geen elementen vervangen te hebben vorig jaar eens wat laten maken bij het Nederlandse 4seasons, en eigenlijk helemaal naar tevredenheid.

Bedankt voor de tip!

Joost de Ruig
19 november 2015, 13:20
Mijn setje Tele pu's van Smitty kostte €150,- incl montage. Hij verstuurt ze ook wereldwijd, dus Belgie moet nog net lukken ;)
Heb je voor Belgische pu's Barno al gevraagd?

ellisvertellis
19 november 2015, 14:12
Nog niet. Ik had gehoopt hem hier te treffen! :)

Heeft Barno een shop of website?

deefke666
19 november 2015, 14:21
http://www.guttlin.be/home.htm

da's de site van Barno

ellisvertellis
19 november 2015, 14:30
http://www.guttlin.be/home.htm

da's de site van Barno

Ah ja natuurlijk! Bedankt!

telerocker
19 november 2015, 15:50
Thnx! Ik wist dat die Johnny Marr BK pickups gebruikte, maar die staan dus niet aangeboden op hun website. Die Johnny Marr Jaguar lijkt mij wel een heerlijk ding!

Nee, zijn niet te koop, maar als je Tim Mills mailt of belt, dan kun je wel je huidige elementen opnieuw laten winden naar Marr-specs. Doen ze vaker.

ellisvertellis
19 november 2015, 16:05
Cool thnx!!

telerocker
19 november 2015, 16:15
Cool thnx!!

https://bareknucklepickups.co.uk/ccs/open.php

RB74
9 december 2015, 20:13
Leuk topic, dit!

Mogelijk vallen de pu's van een Jaguar Classic Player in de smaak? Deze zijn 'overwound' en hebben wat meer output dan de standaard Jag-elementen (en ws veel meer dan Japanse). Weet niet of Fender ze los verkoopt, misschien zijn ze tweedehands verkrijgbaar?

Ik heb sinds vorig jaar zo'n Classic Player, echt een fijn rock-gitaartje in mijn beleving. Met flink wat eigen karakter. Het per ongeluk met een enthousiaste molenwiek-beweging uitzetten van de elementen neem ik graag op de koop toe. 😜

http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/09/e259391f0f12e14853a87ad949bb017e.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ellisvertellis
15 december 2015, 14:48
Er zijn twee pickup sets besteld door de eigenaar: de "Vintage" pickups van Seymour Duncan en de "Antiquity II" pickups. Hij wilde ze beide proberen. Na een totale upgrade van de gitaar zelf wat hardware betreft gaan we dus echt pickups kunnen vergelijken. Leuk! Ik laat weten wat het is geworden..

Bedankt alvast voor de input allemaal!

RB74
15 december 2015, 22:31
Leuk! Ben benieuwd naar het resultaat! 😀


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk