PDA

View Full Version : kramp in je vingers



Nocki
21 januari 2002, 23:03
soms als ik speel, vooral een optreden sochtends (wel in een ontspannen sfeer)
heb ik last van kramp in mijn vingers van mijn linker hand (ik ben rechtshandig dus ik houd mijn gitaar "normaal" vast...) na verloop van tijd gaat dit over.
ik heb er vooral last van als ik veel barree accorden pak en als ik in bijvoorbeeld F een blues doe.
na een minuut of 10 heb ik er last van en probeer dan weer open accoorden te pakken maar doet toch wel zeer.

hebben jullie dat ook of ben ik dood aan het gaan???

Nocki
<><

Nocki
21 januari 2002, 23:07
nog even nagedacht...

ik heb een gitaar met een extra dunnen hals.
daar kan het ook nog aan liggen...
nog steeds zit ik te wachten op jullie ervaringen...

ps ik speel al langer dan de 3 maanden...
dus daar licht het niet aan... langer dan 3 jaar ook wel eigenlijk...

Nocki
<><

JV
21 januari 2002, 23:23
komt door melkzuurvorming in je vingers, als dat niet wegkan (wat dus niet kan tijdens het spelen) krijg je na verloop van tijd kramp

Nocki
22 januari 2002, 08:21
Bedankt.

hoe kan ik me daar tegen beschermen???
tis namelijk best irritant en als ik er iets aan kan doen om het te voorkomen...

Nocki

Jimi Hendrix
22 januari 2002, 08:26
Doorbloeding: als je je barres te hard indrukt, druk je ook de doorbloeding uit je hand.
Overigens heb ik sinds ik aan fitness (gewichten ed) doe, never last meer gehad van kramp!

Nocki
22 januari 2002, 08:29
ok. dan moet ik dat maar gaan doen.

dan wil ik alleen nog weten of er ook halters voor mijn pinkie zijn??? :smile:

bedankt voor jullie berichten terug.

Nocki
<><

moretel
22 januari 2002, 13:32
Halters voor je pinkie zijn er, zgn. vingerweights met drie gewichtje van 5 tot 15 gram,verwisselbaar. Ik heb ze een poosje gebruikt maar de laatste tijd niet meer, schijnen de coordinatie te verbeteren, maar ja wetenschappelijk volgens mij niet bewezen.
Kramp komt ook door te gespannen spelen, speel altijd zo ontspannen mogelijk, als je tijdens het spelen eens let op spierspanning zul je verbaasd staan.

xystus
22 januari 2002, 13:53
Meer spelen. Dat helpt.

jaccoos
22 januari 2002, 16:11
stressballetjes fijnknijpen voor en na het spelen. of ff met de toetsenist ruilen.
als je je vingers maar veel beweegt ja

Kitaarhiero
22 januari 2002, 23:18
Ik heb gisteren voor de eerste keer in jaren een heel liedje lang een loopje gespeeld op piano (normaal ram ik wat akkoorden), Kramp!

meestal krijg bij Judo Kramp in m'n vingers (vastpakken van een pak), en dat is ook wel lastig als ik meteen daarna gitaar ga spelen.

dokkie
27 januari 2002, 16:06
Nocki, je moet zorgen dat de aderen in je hand zoveel mogelijk openstaan voor je gaat spelen.dit doe je door ze goed warm te houden bv handschoenen aan of iets dergelijks en s avonds een biertje of zo voor je gaat spelen,hierdoor heb je minder snel last van verzuring
groeten doc

dirkw83
31 januari 2002, 12:20
Ach, die kramp, als je veel speelt ga je het ook ontspannener doen. Ik weet niet hoe lang je speelt Nocki?, maar als je beginner bent dan zal het na een tijdje wel minder worden hoor.

kleinduimpje
2 februari 2002, 03:09
Hee! Misschien een beetje overdreven om daar nu al aan te denken...maar ik kende precies dezelfde verschijnselen, namelijk vooral na barre's veel pijn, later ook pijn zonder gitaar te spelen in hand, arm en schouder, en op een gegeven moment kon ik geen gitaar meer spelen. Ik had last van het carpale tunnel syndroom. RSI dus, maar heel vervelend, dus als je deze klachten herkend: pas op je gezondheid. Bij mij kwam het trouwens door te veel gitaarspelen (ca. 4-6 uur op een dag als ik kon) en verkeerde houding (ik zat altijd en heb een les paul waarvan de hals steeds naar beneden zakte - daarom moest ik mijn hand/arm in de meest verkeerde houding zetten).
Succes.

Nocki
2 februari 2002, 08:09
hoi bedankt.

het is nooit te vroeg om daaral aan te denken. het kan ook een vorm van reuma zijn.
ok in dit geval niet want ik heb het alleen maar op die ochtend als ik zelf nog een beetje vastzit maar het kan dus nog vel meer zijn.

Nocki

Pee
2 februari 2002, 09:59
na een lang tijdje barré akkoorden te spelen heb ik ook wel kramp in mijn vingers, maar dat gaat vlug over

sebass
2 februari 2002, 11:35
Op 2002-02-02 02:09, schreef kleinduimpje:
Hee! Misschien een beetje overdreven om daar nu al aan te denken...maar ik kende precies dezelfde verschijnselen, namelijk vooral na barre's veel pijn, later ook pijn zonder gitaar te spelen in hand, arm en schouder, en op een gegeven moment kon ik geen gitaar meer spelen. Ik had last van het carpale tunnel syndroom. RSI dus, maar heel vervelend, dus als je deze klachten herkend: pas op je gezondheid. Bij mij kwam het trouwens door te veel gitaarspelen (ca. 4-6 uur op een dag als ik kon) en verkeerde houding (ik zat altijd en heb een les paul waarvan de hals steeds naar beneden zakte - daarom moest ik mijn hand/arm in de meest verkeerde houding zetten).
Succes.


Ja heb ik ook maar dan alleen in mijn schouder. Hoe lang mag je niet meer spelen, want RSI is toch een verkramping van de spieren, dus na een tijdje rust gaat het weer over toch. Ik probeer nu heel ontspannen te spelen en alternate picking doe ik alleen met mijn pols nooit uit mijn elleboog ik ken iemand die deed dat en die kon dus ook geen gitaar meer spelen.

Wat is trouwens wel de goede houding, op zich best wel belangrijk om te weten. Ik heb geen zin om geen gitaar meer te kunnen spelen. Ik speel ook zo'n 6 uur gemiddeld per dag.

master G
2 februari 2002, 16:13
He ik heb ook wel is last van me vingers kramp. Meestal als ik eem tijd gespeelt heb ofzo. Wat zijn de kenmerken van een gitaararm want ik zit er wel een beetja aan te denken??

Jimi Hendrix
3 februari 2002, 10:49
Een goeie tegen spanningen hoorde ik laatst: hou je plectrum zo los mogelijk vast, als je je plectrum los kunt vasthouden dan is de rest van je arm (althans in mijn geval) ook relaxed. Ik kan opeens veel preciezer (razend)snel spelen!
Die gast waarvan ik het hoorde (Leonardo A.) zei: ik hou m'n plectrum zo los vast dat ie wel eens uit m'n vingers glipt!

taylor
3 februari 2002, 22:16
ja daar heb ik ook last van

Jimi Hendrix
4 februari 2002, 09:17
Dan doe je het dus goed, taylor! :wink:

dirkw83
4 februari 2002, 11:08
Mmm, ik denk eerder dat de linkerhand bedoeld wordt of niet?

Nocki
4 februari 2002, 17:52
het gaat inderdaad vooral om de linker hand (op de hals) maar ik ben blij met heel deze discussie. want er staat een hoop in dat bruikbaar is.

nbocki

moretel
6 februari 2002, 12:53
Ik kan uren spelen, slag solo etc. zonder een centje pijn.
Maar als ik een aantal barre accoorden , b.v. de blues in F doe en dan allemaal echte barre accoorden pak dan krijg ik "pijn" in de muis van mijn hand (aan de duim wortel).
Als je nu de barre accoorden pakt en bij elke wisseling de hand ontspant gaat dat al een stuk beter. Nog beter is de barre accoorden los te laten en b.v een G niet in barre te spelen maar wel in de derde positie , de hoge en lage e speel je dan niet. Met je rechterhand moet je deze dan ook niet aanslaan, tegelijk een goede oefening voor de rechter hand.
Dit alles afgewisseld zal de hand in de toekomst beter maken.
Maar denk erom pijn is altijd een signaal waar je serieus aandacht aan moet geven.

dirkw83
7 februari 2002, 11:16
Ik denk niet dat het slim is om een weg te vinden om akkoorden heen.
Maar wat je zegt, Moretel, dat heb ik ook, altijd die pijn bij de duim. Sinds kort vorm ik de akkoorden met iets minder druk. Gevolg is dat ik veel minder kramp heb maar ook dat het wat grover klinkt. ... op zich best cool!
Zeg, eens, hoe dempen jullie bij een A bar akkoord (dus vanuit A, bv Bm etc. U know) de Dikke e-snaar? Gewoon met de Bar vinger neem ik aan?
Ik vraag dit omdat ik bij concerten nog veel te vaak mensen zie die in plaats van een B op de tweede fret maar een B/F# op de tweede fret spelen en dat vind ik wel triest.

Nocki
7 februari 2002, 11:33
ik ben bang dan je mij ook triest vind...
Nocki

dirkw83
7 februari 2002, 12:40
Wel als je al langer dan een jaar speelt ja :smile:
Is dat het geval?

Nocki
7 februari 2002, 12:43
ja dat is het geval... triest geval....
nu 2 jaar electrisch en 4 jaar acc.
nocki

dirkw83
7 februari 2002, 12:44
Ow sorry, nou ja, misschien ligt het aan je leraar? That's right, slechte leraar!!! Slecht, heel slecht!

Nocki
7 februari 2002, 12:47
tja. ehh daar licht het niet aan want ik kon al spelen toen ik op les ging en heb zelf gezegt dat het voor veranderingen te laat was omdat ik al een paar jaar speelde...
maar in plaats van mij af te lopen zeiken of mij leraar zou je ook welleens een zalfie kennen gaan maken. noem je het gibson's magical potion en verkoop je het in alle gitaar zaken. hoeft niet te werken hoor maar je wordt er wel rijk van...

nou hub aan de slag...

Nocki

dirkw83
7 februari 2002, 12:52
Mm, ik weet niet wat je bedoelt. Ik probeerde je ook niet af te zeiken eigenlijk.

Nocki
7 februari 2002, 12:54
o. sorry. ik bied oprecht mijn verontschuldiginen aan....
en we gaan niet vechten want dan krijg ik au in mijn handen.
sorry mede gitarist...


Nocki

dirkw83
7 februari 2002, 12:57
Mmm, sorry voor de late reactie. Als je ook mijn verontschuldigingen accepteert voor de slechte indruk die ik hier achter laat :smile: kan ik je aanraden eens te proberen om die E snaar te dempen. Je zult merken dat het echt anders klinkt.

Nocki
7 februari 2002, 13:06
gaat ik doen..
Nocki

dirkw83
7 februari 2002, 13:26
Is jij een hij of zij?

Nocki
7 februari 2002, 13:36
helaas ik ben een hij.
dus geen afspraakjes waarschijnlijk....

moretel
7 februari 2002, 21:13
Ik denk niet dat het slim is om een weg te vinden om akkoorden heen.

Niet als uitweg, maar als je de accoorden meer als triolen ziet heb je maar drie snaren nodig en wordt je geluid diverser.
De barre accoorden zijn bij mij de laatste tijd wat op de ahctergrond geraakt. De slaggitarist doet erg zijn best waardoor ik weinig accoorden schema's hoef te spelen.
Oh ik is een jongetje :smile:

dirkw83
8 februari 2002, 11:15
Ja, dat klopt, heb namelijk zelf ook een eigen B gefabriceerd. Komt wel veel dempen bij kijken maar goed...
Nee, van jou wist ik al dat het een hij was , maar van Nocki niet :smile: .

tremolo
29 januari 2008, 23:15
Hallo mede-gitaristen!

Aanstaande 13/14 maart moet ik muziekexamen doen op mijn school, ik ben 18 jaar, en speel (en les) nu 8 jaar gitaar. Ik ben al enkele maanden bezig het stuk 'una limosnita por el amor del dios'' van Mangore te oefenen, dit verloopt allemaal goed, tot vorige week ongeveer. Ik kreeg kramp in mijn linkerhand tijdens het spelen, ik moest stoppen omdat ik er niet 'doorheen' (de kramp) kon spelen. na enkele minuten wat rekken etc. voel ik niks meer en kan verder spelen, tot ik op een bepaald moment weer spanning voel.
Ik hoop echt dat iemand een oplossing hiervoor heeft! mijn hand is niet heel groot ongeveer 18 cm. van pols tot middelvingertop. Ik probeer zo ontspannen mogelijk te spelen, en met mijn rechterhand ( waar ik de tremolo mee speel) is niks mis, dat gaat gewoon goed!

alvast bedankt!

Vonk
29 januari 2008, 23:30
Persoonlijk zou ik echt even contact opnemen met een professional, die in levende lijve het probleem ziet en advies kan geven.

repelsteeltje
30 januari 2008, 00:38
Laatste paar dagen veel kramp in mijn pink, ook zoiets kan overbelasting zijn maar de laatste jaren heb ik dit wel vaker, pols, duim muis kootje van wijsvinger.hmm ik zal wel oud worden denk ik :sneaky:

tremolo
30 januari 2008, 11:22
Oke, ik ga binnenkort even langs een huisarts, ik laat het weten als ik meer info heb!

Laser
31 januari 2008, 13:23
Je geeft zelf al aan dat je gitaar een smalle hals heeft.
Ik krijg ook kramp als ik op een smalle hals speel (dread), en niet als ik op een brede hals speel (klassieke, fingerstyle A+M).
Ik heb zelf grote handen en brede vingers, een brede hals is een must voor mij. Een A-akkoord moet ik makkelijk kunnen spelen anders komt de gitaar niet in aanmerking.

Ik ben nu (ook als reeducatie na armbreuk en spierscheur) aan het werken met een Power Ball. Het is geinig hoe snel de doorbloeding in de hand en vingers herstelt. Zelfs een collega met de ziekte van Reynaud kreeg na 5 min oefenen volledige doorbloeding in haar bangelijk witte vingers.
Het proberen waard! Kost niet veel en werkt echt, voor vingers, hele hand, pols, arm, schouder en pectoralen. Basisversie volstaat om resultaat te boeken.
www.powerball-europe.com

tremolo
2 februari 2008, 18:30
Oke ik ben langs mijn huisarts geweest, hij zei dat het met de doorbloeding te maken had, als je handen en vingers, ineens veel kracht moeten zetten en inspannen dan krijg je kramp, hij raadde aan om eerst wat oefeningen te doen, voor het spelen, om je handen en vingers op te warmen..DUS! het viel allemaal mee :seriousf:

tremolo
2 februari 2008, 18:32
Je geeft zelf al aan dat je gitaar een smalle hals heeft.
Ik krijg ook kramp als ik op een smalle hals speel (dread), en niet als ik op een brede hals speel (klassieke, fingerstyle A+M).
Ik heb zelf grote handen en brede vingers, een brede hals is een must voor mij. Een A-akkoord moet ik makkelijk kunnen spelen anders komt de gitaar niet in aanmerking.

Ik ben nu (ook als reeducatie na armbreuk en spierscheur) aan het werken met een Power Ball. Het is geinig hoe snel de doorbloeding in de hand en vingers herstelt. Zelfs een collega met de ziekte van Reynaud kreeg na 5 min oefenen volledige doorbloeding in haar bangelijk witte vingers.
Het proberen waard! Kost niet veel en werkt echt, voor vingers, hele hand, pols, arm, schouder en pectoralen. Basisversie volstaat om resultaat te boeken.
www.powerball-europe.com


Goed idee! ik heb de normale, regular nunet besteld.. even proberen :p

Vonk
2 februari 2008, 19:23
Zo'n Powerball is ook handig als je op vakantie ofzo gaat, als je een tijdje niet de beschikking hebt over een gitaar. Pas vooral ermee op dat als je het ding gaat gebruiken om even warm te draaien je niet naar topsnelheid gaat. Gewoon rustig een tijdje draaien.

snapyourfingers
9 februari 2008, 20:35
Ik heb zelf ook ontzettende last van het vingerkramp fenomeen en het frustreert me echt mateloos. Natuurlijk kan ik proberen barré akkoorden te vermijden (je kan bijvoorbeeld bij een B barré je wijsvinger platleggen over fret vier van snaren 2 3 en 4, en dan met je pink de 5de fret pakken/de 4e snaar dempen), maar ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om een barré te pakken. Na 5 jaar spelen kan ik gewoon nog geen heel nr spelen als daar teveel barré akkoorden in zitten, en ik schaam me er gewoon een beetje voor.

Wat me trouwens wel op weg heeft geholpen is snaren van .010 inch gebruiken, omdat die superlicht spelen. Maar daarmee is het probleem helaas nog niet verholpen :(

Heeft iedereen trouwens weleens te kampen gehad met dit probleem, of komt het maar bij een aantal gitaristen voor?

zjanke
9 februari 2008, 22:44
Ik heb eens zitten denken hoe jij die B uitlegt, maar daar krijg ik dus kramp van ;) en ik kan er ook geen B van maken, of ik begrijp je verhaal niet goed...

Bij een optreden met in totaal 30-35 nummers (acoustisch en electrisch) slaat bij mij de kramp overigens ook wel eens toe, andere gitarist in mijn band heeft er ook last van.

snapyourfingers
10 februari 2008, 13:29
Ik bedoelde eigenlijk dat de pink op de 7e fret van snaar 6 moest. Hoop niet dat je permanente schade hebt opgelopen door mijn verkeerde uitleg! Maar iig heb ik hier nog een foto waarop je de greep ziet. Het hoeft in principe de barré niet te vervangen, maar ik vind het weleens lekker om hem zo te pakken omdat je dan je middelvinger en ringvinger vrij hebt waaardoor je weer wat kan varieëren!

http://www.uploadgeek.com/uploads456/0/Foto's-0001.gif (http://www.uploadgeek.com)

LisavanDijk
23 oktober 2009, 14:03
Ik zal mar een beetje voorzichtig zijn emt dat kramp gedoe, niet zwaar door de pijn heen gaan spelen.
Ik heb hetzelfde,en heb carpaal tunnel syndroom.
Heb er therapy voor gehad,maar dat zijn oefeninge die je liever neit wilt doen omdat het gewoon domme oefeningen zijn.

Dus neit teveel erdoorheen spelen,en opbouwen,en eventueel even warmspelen,en probeer met minder kracht op de snaren te spelen,dat wil ook wel eens helpen,dat probeer ik zelf nu,want het heeft meestal te maken met de houding waarmee je speelt,of je te verkrampt speelt etc.

ps:
Carpaal tunnel syndroom en tendinitis zijn echte gitarist kwaaltjes,ga eventueel even langs de dokter,tegen tendinitis (peesontsteking) hebben ze middelen voor, carpaal tunnel syndroom alleen therapy en operatie.

--=HANS=--
23 oktober 2009, 15:45
Eh Lisa, ik wil niet lullig doen maar je bumpt een topic van bijna 2 jaar geleden.......

JohnLord
25 oktober 2009, 00:17
Door de post van Lisa kreeg ik dit topic voor het eerst onder ogen, en dacht bij het lezen van de openingspost ook meteen aan een CTS, Carpaal Tunnel Syndroom. Klachten idd alleen 's ochtends, dove vingers etc. Een injectie met Cortico-steroiden helpt voor een paar maanden, maar met een operatie ben je er echt vanaf weet ik uit ervaring. Nu mijn slaghand nog :(

Braindead
26 oktober 2009, 23:22
Zorg ervoor dat je een oude spaanse gitaar hebt waar je een paar keer in de week op speelt. Het liefs een met een te hoge actie, waarschijnlijk heb je dan nooit meer kramp als je op je elektrische speelt.

Oh, edit:
Ik zie dat er ook serieuze ziektes aan ten grondslag kunnen liggen, in dat geval uiteraard geen spaanse gitaar met te hoge actie maar liever naar een deskundige toe.