PDA

View Full Version : Maton EBG808TE uitgeprobeerd, onverwachtse ervaring en een vraag aan bezitters



SaferSephy
17 november 2015, 00:11
Vorige week heb ik in Parijs het geluk gehad om een Maton EBG808TE te proberen (don't worry ik was letterlijk nét op tijd de stad uit). Nu was de klank en response precies zoals verwacht, echter viel de speelbaarheid gruwelijk tegen. De gitaar was namelijk afgesteld met een idioot hoge actie. Dit verbaasde me enorm, zeker omdat Tommy er om bekend staat z'n gitaren behoorlijk laag af te stellen. Ik vraag me dan ook af of dit gewoon de setup is zoals deze uit de fabriek komt, of dat de gitaartech van de winkel het ding gewoon ruk heeft afgesteld. Ik ben namelijk aan het overwegen om er 1 te bestellen (tenzij iemand weet waar het ding in Nederland (liefst regio Nijmegen) op voorraad ligt), en had juist gehoopt dat de standaard setup naar de wens van Tommy wordt gedaan, je koopt immers een signature...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

barno
17 november 2015, 00:40
Kans is groot dat de gitaar niet was afgesteld. wordt in fabriek gedaan en ik ben er tamelijk zeker van dat een gereputeerd merk als Maton dat naar behoren doet. Maar zeker na zo'n reis moet dat ding opnieuw worden afgesteld (ik veronderstel dat bijstellen van de truss rod meestal volstaat, kamhoogte, nutslots enz... zullen wel in orde zijn. hals die iets holler staat geeft al vlug gevoel van hoge actie. Afstelling van trussrod is erg makkelijk te controleren zonder gereedschap (en dan heb ik het niet over de geliefde geweerschietende pose waar kopers soms stoer mee doen :)

Harald
17 november 2015, 07:19
Afstelling zou altijd achteraf mogelijk moeten zijn. Zolang het halsprofiel goed voelt moet dat lukken. Lukt het niet is er echt iets mis met de gitaar.

Een Maton in Nederland proberen is inmiddels geen probleem meer. Souman in Wezep heeft er meestal een paar modellen hangen. Er zijn er vast meer. Kwestie van even op de sites van de wat grotere akoestische gitaarwinkels neuzen. Dat zijn er hoe dan ook niet zo veel meer... Max in Nijmegen?

apekop
17 november 2015, 09:26
De Maton en Cole Clarke modellen zijn nog niet zo heel makkelijk te vinden in Nederland (behalve bij Souman inderdaad). Zo ben ik wel geďnteresseerd om een 12-snarig model uit te proberen van beide merken, maar die zijn nog schaarser en bijna niet te vinden hier. Wat ik overal lees is dat de akoestisch wat minder zijn, maar versterkt des te beter.

dadgad
17 november 2015, 11:59
Hallo,

Eiland Muziek in Arnhem is Maton dealer - maar op dit moment hebben ze de EBG808TE niet op voorraad
(volgens website, net gecheckt). Wel de (aanzienlijk goedkopere) EBG808L en EBG808CLG.
Je zou ze kunnen bellen (026-3511632) en vragen wanneer de TE weer binnenkomt ?

Greetz,

Han.

Harald
17 november 2015, 12:03
Had er trouwens overheen gelezen, maar de setup van Tommy... meen me te herinneren dat hij hem de laatste jaren wel een fractie zwaarder maakte, maar dan nog.

Dat kun je voor een gitaar die in de winkel hangt niet doen. Dan loopt iedereen te klagen dat het klettert en rammelt. Zacht beheerst spelen is best tricky... Bovendien is die setup ook helemaal afgestemd op volume halen uit de versterking. En dat gekoppeld aan een model dat gebouwd is voor versterking.

Ruudj
17 november 2015, 14:35
Vorige week heb ik in Parijs het geluk gehad om een Maton EBG808TE te proberen (don't worry ik was letterlijk nét op tijd de stad uit). Nu was de klank en response precies zoals verwacht, echter viel de speelbaarheid gruwelijk tegen. De gitaar was namelijk afgesteld met een idioot hoge actie. Dit verbaasde me enorm, zeker omdat Tommy er om bekend staat z'n gitaren behoorlijk laag af te stellen. Ik vraag me dan ook af of dit gewoon de setup is zoals deze uit de fabriek komt, of dat de gitaartech van de winkel het ding gewoon ruk heeft afgesteld. Ik ben namelijk aan het overwegen om er 1 te bestellen (tenzij iemand weet waar het ding in Nederland (liefst regio Nijmegen) op voorraad ligt), en had juist gehoopt dat de standaard setup naar de wens van Tommy wordt gedaan, je koopt immers een signature...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Sacksioni in Amsterdam heeft er één hangen volgens hun website

Gert2015
18 november 2015, 19:39
Ik heb er al eens een paar geprobeerd bij Souman in Hattemerbroek, die waren i.i.g. lekker afgesteld.
Leuke gasten daar by the way!

Eko
20 november 2015, 22:12
Een gitaar van de onderkant van de markt bestel je gewoon via zo`n bol.com als Thoman. Een Maton , Martin of een ColeClark koop je bij een dealer. Als je er 10 op een rij hebt zul je er verschillende uithalen die je aanspreken. De anderen niet. Het blijft een natuurlijk materiaal. Ook mag je van een dealer verwachten dat hij de afstelling naar je wens aan past. Daar betaal je immers voor. Een TE signature moet je passen. Niet kopen als je een goede kampvuur gitaar wilt met een Dreadnought klank zonder versterking want acoustisch is hij eerder ielig van klank. Versterkt is hij, net als ColeClarks ( ik heb er 2 zwaar in gebruik ) fenomenaal. Zeker als je er een AER of Schertler voor gebruikt.

apekop
21 november 2015, 01:48
Een Maton , Martin of een ColeClark koop je bij een dealer. Als je er 10 op een rij hebt zul je er verschillende uithalen die je aanspreken.

Maar goed, welke winkel heeft 10 van zulke Maton of Cole Clarke gitaren op voorraad? over 12-snarigen nog niet gesproken. Ik heb trouwens ooit een 12-snarige Cole Clarke geprobeerd een paar jaar geleden bij Casa Benelly en nog steeds spijt van dat ik die toen niet heb gekocht. Inmiddels zijn ze ook weer veel duurder geworden. Welke Cole Clarkes heb je precies?

Eko
21 november 2015, 14:54
Ik gebruik een Fatlady 1A ( QM ) en een Fatlady 2 AC ( BW / Bearclaw Bunya Top ) .
Beiden worden zwaar gebruikt tijdens optredens en hebben behoorlijk wat beschadigingen en speel sporen. Allemaal eerlijk verdiend. Gebruik de Fatlady 1 in een stemming waarbij het geheel een hele stap omlaag staat. Kan een zanger in G zingen en ik in A spelen om er baslijnen bij te kunnen blijven spelen.
Mijn amps zijn een AER Compact ( Limited edition in Ferrarri rood ) en een Fender Acoustasonic. Die laatste gebruik in niet altijd, alleen als er voldoende plek is op het podium. Dan gaat de line-out van de AER door naar de Fender voor extra laag ( deze heeft de 2 x 12 inch ) .