PDA

View Full Version : Limiter gebruiken



Brad
16 november 2015, 22:17
Hallo ,

Zijn hier mensen die veel verstand hebben van opnames ? Is het verstandig om altijd op te nemen met een limiter ? En dan bedoel ik de instrumenten gitaar , keyboard en ook zangpartijen

guhlenn
17 november 2015, 07:46
Nee, daar is een limiter niet voor IMO. Neem altijd op met voldoende ruimte voor de 0 Db. Met een limiter maak je het in de mix 'hard' . Limitig klintk meestal lelijk dus de kunst is het hard te maken zonder dat het naar gaat klinken. Je zou evt een limiter op het monitor signaal kunnen zette als iemand zichzelf knalhard wil horen tijdens de opnames.

Plant
18 november 2015, 19:15
Tijdens opname zou ik dit soort zaken sowieso niet gebruiken. Als iets eenmaal met is opgenomen, kun je het achteraf niet meer minderen of ongedaan maken. Met achteraf toevoegen hou je alle vrijheid.

Han S
18 november 2015, 20:44
Ik had de band van Anouk een paar keer in de studio en die gasten deden alles zelf. Het viel me op dat ze al tijdens de opname compressie/limiting gebruikten. Ik doe dat nooit omdat je niet meer terug kunt en tijdens de mix kun je eindeloos pielen tot je tevreden bent.

Ga dus voor de methode van Guhlenn, neem genoeg headroom en ga later kijken wat je er het beste wel en niet mee kunt doen.

Bovendien is die hele loudness meuk achterhaalde onzin, zie een zo goed mogelijk resultaat te halen met een mooie dynamiek.

guhlenn
19 november 2015, 08:58
Ik had de band van Anouk een paar keer in de studio en die gasten deden alles zelf. Het viel me op dat ze al tijdens de opname compressie/limiting gebruikten. Ik doe dat nooit omdat je niet meer terug kunt en tijdens de mix kun je eindeloos pielen tot je tevreden bent.

Ga dus voor de methode van Guhlenn, neem genoeg headroom en ga later kijken wat je er het beste wel en niet mee kunt doen.

Bovendien is die hele loudness meuk achterhaalde onzin, zie een zo goed mogelijk resultaat te halen met een mooie dynamiek.

Ik doe bij bass bijv wel het signaal splitsen en dan droog en met felle compressie opnemen, maar dan speel ik zelf dus a. ik weet dat ik dat lekker vind want heb het vaak genoeg geprobeerd en b. heb toch nog steeds dat droge spoor. Ka me best voorstellen dat als je regelmatig opneemt je toch exact weet wat voor compressie je wil je dat ook gelijk in je chain zet, maar als je niet zeker bent van wat je wil kan je beter achteraf experimenten. Gevaar is dat je blijft tweaken :).

harrie-beton
22 november 2015, 16:59
Ik neem ook op zonder limiters. Ik heb een eigen 16 track live show waarbij we de opname moesten gebruiken na limiters/compressors, erg lastig met mixen achteraf. Dat was niet mijn idee maar improviseren hoort er soms bij.