PDA

View Full Version : welke speakerkast is voor mij het meest geschikt?



eddyvanbuiten
16 november 2015, 13:26
Hoi,
Ik heb een Fender American DeLuxe stratocaster en een Gretsch CountryClub. Beide zeer geschikt voor blues/country/rockabilly (qua geluid ben ik een groot fan van Brian Setzer). Daarbij heb ik een zeer fijne zelfbouw-buizenversterker.
Als speakerkast gebruik ik nu een Marshall JCM900 (4x12) speakerkast, maar deze geeft (vooral met de Gretsch) niet de sound die ik zoek; veel te vol. Ik ben op zoek naar een goede 2x12 kast (bij voorkeur 2ehands, maar niet per se) en ik heb me laten vertellen dat voor een lekkere 'twang' ik op zoek moet naar een open kast.
Nu zie ik op Internet door de bomen het bos niet meer... vandaar hier de vraag;
- Waar moet ik op letten?
- Welk merk? Welke niet?
- Wat voor speakers?
- Weet iemand een zaak in het Noorden met meerdere kasten te testen?
- ...

Alvast veel dank.

Joost de Ruig
16 november 2015, 13:51
Een kennis van mij is gestopt met de verkoop van muziekapparatuur, maar heeft nog wel het een en ander in de verkoop. Ik heb hem even een mailtje met je vraag gestuurd.

telerocker
16 november 2015, 14:05
Setzer gebruikt 2x12 Fender-kasten met (meestal) Celestion V30's. Doorgaans Bassman- en Tonemaster-cabs.
Wil je een goed klinkend cabinet let erop dan op dat hij van berkenhout is gemaakt en zwaluwstaart-verbindingen heeft. Ik heb goede ervaringen met de Orange PPC2x12. Er zijn echter tal van goede kasten van onder meer Bogner en Brunetti. Ook Kool & Elfring kun je eens uitproberen. Luister naar het verschil tussen een (half)open of een gesloten cab. Als je weinig op grote podia speelt, is een (half) open kast voor jou wellicht beter. Je hebt meer het gevoel in het geluid te staan, als je begrijpt wat ik bedoel.


https://www.youtube.com/watch?v=0HU84CCvST8

Joost de Ruig
16 november 2015, 14:50
Voor rond de €350 je dus ook zelf een cabinet samenstellen. De Celestion greenback 30 kosten rond de €90 per stuk en bv een Palmer 2x12 cabinet zonder speakers kost €170. De Greenbacks zijn echt super (uit eigen ervaring) en cabinetten kun je in verschillende maten en kwaliteiten krijgen. Tuurlijk, berkenhout met zwaluwstaart is duurder/better dan mdf of multiplex.

Eko
16 november 2015, 19:07
Heb Setzer nog wel eens op een Bassman zien spelen met een 2 x 15 inch er onder. Wordt je bang van je eigen Gretsch zo mooi. Speel zelf via een Blonde 1963 Showman met bijbehorende cab. Die Cabs zijn allemaal gesloten trouwens.
Die Marshall cab is heel mooi als je veel drive gebruikt. Denk meer aan de Fender sound met veel clean geluid. Ome Brian haalt zijn drive rustig uit een TS.

telerocker
16 november 2015, 20:40
Als je het niet te duur wilt maken, check dan ook Harley Benton G212 Vintage: 220 euri bij de Duitse dozenschuiver.

Thiez
17 november 2015, 07:26
Beste 2x12 die ik ooit gehoord heb was een Bogner 212OS, niet goedkoop wel goed.

Op de tweede plaats komt Kool&elfring, alleen daar liet de tolex van los (en dat heb ik bij meer kasten van K&E gezien).

eddyvanbuiten
17 november 2015, 11:24
Een kennis van mij is gestopt met de verkoop van muziekapparatuur, maar heeft nog wel het een en ander in de verkoop. Ik heb hem even een mailtje met je vraag gestuurd.
Nice! Ik ben benieuwd

Joost de Ruig
17 november 2015, 11:59
Nice! Ik ben benieuwd

Helaas had die kennis geen 2x12 meer, behalve zijn eigen Tonemaster, maar die is niet te koop.

Ik heb je een PB gestuurd met een andere optie.

ateng
17 november 2015, 16:21
Beste 2x12 die ik ooit gehoord heb was een Bogner 212OS, niet goedkoop wel goed.

Op de tweede plaats komt Kool&elfring, alleen daar liet de tolex van los (en dat heb ik bij meer kasten van K&E gezien).

Ik vond de Bogner niet echt dat je zegt van "WOW" vergeleken met een Custom Audio, Bag End en een jaren 60 Dynacord die ik allemaal aan t testen was. Dus tis maar net met wat voor versterker je speelt en wat voor sound je zoekt.

ateng
17 november 2015, 16:28
Hoi,
Ik heb een Fender American DeLuxe stratocaster en een Gretsch CountryClub. Beide zeer geschikt voor blues/country/rockabilly (qua geluid ben ik een groot fan van Brian Setzer). Daarbij heb ik een zeer fijne zelfbouw-buizenversterker.
Als speakerkast gebruik ik nu een Marshall JCM900 (4x12) speakerkast, maar deze geeft (vooral met de Gretsch) niet de sound die ik zoek; veel te vol. Ik ben op zoek naar een goede 2x12 kast (bij voorkeur 2ehands, maar niet per se) en ik heb me laten vertellen dat voor een lekkere 'twang' ik op zoek moet naar een open kast.
Nu zie ik op Internet door de bomen het bos niet meer... vandaar hier de vraag;
- Waar moet ik op letten?
- Welk merk? Welke niet?
- Wat voor speakers?
- Weet iemand een zaak in het Noorden met meerdere kasten te testen?
- ...

Alvast veel dank.

Wat voor soort versterker is het (Voxachtig, Fender) en wat voor buizen zitten er in (6L6, EL34)?

Een 4x12 klinkt sowieso heel vol en dik vergeleken met een 1x12 of 2x12 en laat staan met een Gretch.