PDA

View Full Version : metal geluid



Hellgast
15 november 2015, 15:02
Hey,
Ik wil graag Metallica,Rammstein enz. spelen maar ik vind het geluid wat uit mijn versterker komt maar niet goed klinken...
Ik heb een ESP EX-50 en een Marshall Valvestate 8080 en gebruik een boss metalzone MT-2 pedaaltje.
Heeft iemand tips om een mooi metal geluid te krijgen?

Alvast Bedankt!
Mvg, Hellgast...:blast:

wanna1
15 november 2015, 16:15
Met een 8080 moet dat wel lukken, alleen krijg je bij die versterker op hoog volume het idee dat er teveel laag mist.
Voor opnames kun je er een mooi metalgeluid uithalen.
Ik zou persoonlijk de Boss MT-2 niet gebruiken.
Scheur uit de versterker halen en de mid tot 20 a 30% scoopen en de contour knop in het midden houden.

Hellgast
15 november 2015, 16:25
Sorry wat bedoel je met Scheur?

FruscianteFan
15 november 2015, 16:32
Sorry wat bedoel je met Scheur?

dat geluid dat je voor metal zo graag wilt ;)

FruscianteFan
15 november 2015, 16:42
Verder zou ik zeggen dat je met die gitaar, versterker en dat pedaal toch wel een aardige basic metal sound zou moeten kunnen krijgen. Dan vraag ik me dus af of je kieskeurig bent (op een goede manier), kritisch genoeg om te horen dat je het beter wilt hebben. Of dat je misschien nog aan je techniek moet werken?

Hoe lang speel je bijvoorbeeld al gitaar?

D3nnis
15 november 2015, 17:00
Probeer eens zoals gezegd het distortion kanaal van je versterker, met de drive van de metal zone flink ver dicht (niet te veel vervorming) en dan de overige knoppen als een soort Eq gebruiken.

Of, wat met deze versterker ook nog weleens aardig werkt, het distortion kanaal bijna clean zetten en daar je metalzone bij gebruiken. Voordeel is dan de contour regelaar als extra toon shaping knop.
Probeer daar wat mee te experimenteren om te kijken of het een beetje brengt wat je zoekt.

telerocker
15 november 2015, 17:27
Wat Dennis zegt. Kijk ook eens wat YT-vids hoe gitaristen tot hun metalsound komen.

Dit soort pedalen voor je cleane/crunchy amp werkt ook:


https://www.youtube.com/watch?v=JvDPLYrHJIo

Rooker
15 november 2015, 17:55
Whow.. Weet niet hou nou het komt over welke amp je speelt maar die Emma lijkt me echt heel tof!!

Brum
15 november 2015, 19:12
Alsof één variant op de Proco Rat niet genoeg was voor Emma. Persoonlijk vind ik het veel te weinig definitie hebben voor de bands die de topicstarter aanhaalt. Sowieso voor metal.

Misschien is het ook handig dat de de topicstarter eerst 's uitlegt wat ie nou precies wil. Ja, een metalgeluid a la de bands die hij aanhaalt, maar verder? Nieuwe gear? Met de bestaande spulletjes een beetje in de buurt komen van z'n doel? Eventueel budget?

Brad
15 november 2015, 19:43
Als je het goedkoop wilt houden kun je ook gewoon bij een prettige winkel diverse distortion en overdrive pedalen uitproberen . Er zijn genoeg pedalen die een hele open klank hebben . Het is anders dan een overstuurde buizenbak maar zeker niet slechter . Anders is ook goed

telerocker
15 november 2015, 19:52
Het is Youtube jongens, gecompressed etc. Emma-pedalen zijn behoorlijk amplike.

wanna1
15 november 2015, 19:58
Gewoon de scheur/distortion uit de versterker halen.
Je hebt met de 8080 een hele leuke scheurbak, waar je volgens mij geen pedaal voor moet/hoeft te zetten.
Ik vind dat je de versterker er geen eer mee aan doet.
Zeker voor opnames heb ik er destijds leuke pro opnames uit kunnen halen.
Voor live situaties klinkt het alsof de versterker als monitor iets te weinig laag heeft.
In de eindmix merk je dat dan weer niet.

Malle Eppie
15 november 2015, 19:59
Ik kreeg ook geen fatsoenlijk geluid uit die BOSS Metalzone. Ging een stuk beter met de BOSS Turbo Distortion DS-2. Misschien die eens testen?

Brum
15 november 2015, 20:10
Het is Youtube jongens, gecompressed etc. Emma-pedalen zijn behoorlijk amplike.

Behoorlijk Proco Rat-like bedoel je?;) De Reezafratzitz is sowieso een Rat-achtige en ik vind dit pedaal het niet heel erg ontlopen eigenlijk. Dat er nogal wat compressie van YouTube over zit snap ik ook, maar daarom is het nog niet ineens strak genoeg voor de genoemde bands. Misschien als je 'm stackt met een tubescreamer of zo, zo heb ik ook jaren met een Proco Rat gespeeld.

Wimvdb
16 november 2015, 06:18
Ik heb op zich "een hekel" aan losse pedalen, dus ik gebruik dat bijna nooit.
Ik heb zelf al verschillende amps gehad (en ja, veroordeel me maar ) en hou dat om praktische redenen liefst bij transistors of hybrides en zo'n valvestate valt echt wel zonder extra pedalen een dikke metal uit te halen.

Ltd ex50 is ook geen top of the line gitaar, maar zou zeker moeten volstaan voor basis geluid.

Ik denk dat je misschien beter eens rustig wat youtube bekijkt over je valvestate of eventueel ook eens over de afstelling (pickup hoogte, intonatie, actie,...) van je gitaar. Volgens mij moet er ergen technisch iets schelen ofwel heb je beperkte kennis (no offence hoor, iedereen begint ergens:blast:) van wat verschillende pots en EQ's met je geluid doen...


https://www.youtube.com/watch?v=AN8CFkLsRko

D3nnis
16 november 2015, 12:27
Wat wil je met dat filmpje zeggen?
Ik hoor een geluid wat best bruikbaar is voor Maiden achtige dingen, maar geen rammstein.
Weet niet wat jij ervan denkt, maar dat geluid krijgen met (alleen) een valvestate gaat je nevernooitniet lukken.

telerocker
16 november 2015, 13:45
Een Rectifier- of Uberschall-sound in drop C uit een Valvestate halen, wordt idd een moeilijk verhaal. Misschien met een Bogner Uberschall-pedaal, maar dan nog betwijfel ik of de Valvestate-speakers dat lekker verwerken.

kirito
16 november 2015, 17:34
Eigenlijk is het niet zo moeilijk, hoor. Draai aan je EQ-knoppen naar smaak, Zet de mid goed open zodat je goed hoorbaar bent en genoeg definitie hebt in je geluid (een grote fout die ik geregeld zie is dat metalgitaristen hun mids scoopen. Dat doet Metallica ook niet, al klinken ze op sommige platen wel zo), draai de gain op je versterker open en gebruik dat pedaaltje van je als clean boost (de dist-knop en EQ-knoppen op je pedaal helemaal dichtdraaien en de level naar smaak tweaken). Het zal inderdaad niet zo goed klinken als een Mesa of Bogner, maar daar betaal je dan ook meer dan 2000 euro nieuwprijs voor en dan heb je alleen nog maar de head. Niet zo geweldig voor iemand die nog niet zo lang bezig is wat ik uit je vorige posts kan opmaken.

Krijg je er dan geen goed geluid uit dan zou ik eerlijk gezegd eens naar je techniek kijken, en dan bedoel ik niet alleen naar hoe snel je kan spelen maar ook pure aanslagtechniek (aanslaghoek, kracht, waar je je snaren aanslaat etc.), palm muting etc. Ik geloof dat ik je dat in een vorig draadje ook al heb gezegd maar voor een sound als Metallica moet je een erg strakke techniek hebben, net zoals James Hetfield en Kirk Hammett. Idem voor Rammstein, Nevermore, Dream Theater en alle andere bands binnen en buiten de metal. Ik zoek continu naar manieren om mijn aanslagtechniek te verbeteren en ik hoor van bijvoorbeeld onze bassist ook dat ik een erg mooi geluid heb, zelfs als speel ik met een Ibanez van 175 euro nieuwprijs door een Roland Cube 30x van 230 euro.

kirito
16 november 2015, 17:48
Oh, over dat opendraaien van de gain op je versterker, zorg ook dat je daar niet mee overdrijft. Te veel gain en je houdt geen definitie meer over. Tenzij je wil klinken als de deathmetal bands uit Stockholm begin jaren 90 is dat absoluut niet de bedoeling.

Hellgast
16 november 2015, 19:20
Heel erg bedankt iedereen!!
Ik zal het eens gaan proberen!:blast:

wanna1
19 november 2015, 08:54
Eigenlijk is het niet zo moeilijk, hoor. Draai aan je EQ-knoppen naar smaak, Zet de mid goed open zodat je goed hoorbaar bent en genoeg definitie hebt in je geluid (een grote fout die ik geregeld zie is dat metalgitaristen hun mids scoopen. Dat doet Metallica ook niet, al klinken ze op sommige platen wel zo), draai de gain op je versterker open en gebruik dat pedaaltje van je als clean boost (de dist-knop en EQ-knoppen op je pedaal helemaal dichtdraaien en de level naar smaak tweaken). Het zal inderdaad niet zo goed klinken als een Mesa of Bogner, maar daar betaal je dan ook meer dan 2000 euro nieuwprijs voor en dan heb je alleen nog maar de head.


Oh, over dat opendraaien van de gain op je versterker, zorg ook dat je daar niet mee overdrijft. Te veel gain en je houdt geen definitie meer over. Tenzij je wil klinken als de deathmetal bands uit Stockholm begin jaren 90 is dat absoluut niet de bedoeling.

Ik ben het experimenteren met de EQ met je eens.
Ook het dat je moet uitkijken met het scoopen van de mid.

1. Toch zeg je dat het een grote fout is die je vaak ziet, dat is natuurlijk onzin. het is een kwestie van smaak en er zijn wel degelijk gitaristen die behoorlijk scoopen. zonder dat je bang hoeft te zijn om definitie in het midden te missen. Ik zeg experimenteren met de EQ en langere tijd met een bepaalde instelling spelen, zodat je oren er ook even aan kunnen wennen.
2. Wat mij ook tegen de borst stuit is dat je noemt een mesa of een bogner (beide fantastisch amps) en vreselijk duur, MAAR echt niet per definitie beter. De 8080 is een veelzijdige transistor amp waar je veel geluiden mee kunt fabriceren. Nogmaals op het podium in een rockband vind ik hem te iel klinken, echter voor opnames kan ie mee met de grote jongens als het om sound gaat.
Duur is geen garantie voor kwaliteit.
3. En welke deathmetal bands uit de begin jaren 90 zijn dat dan? Daar doe je Deathmetalbands uit Stockholm te kort mee.

Ik zeg laat je oren beslissen en luister eens kritisch wat er uit de speaker komt door in een bijna/rechte lijn voor de conus te staan. Dan krijg je pas een idee wat een versterker doet.

kirito
19 november 2015, 12:31
Ik ben het experimenteren met de EQ met je eens.
Ook het dat je moet uitkijken met het scoopen van de mid.

1. Toch zeg je dat het een grote fout is die je vaak ziet, dat is natuurlijk onzin. het is een kwestie van smaak en er zijn wel degelijk gitaristen die behoorlijk scoopen. zonder dat je bang hoeft te zijn om definitie in het midden te missen. Ik zeg experimenteren met de EQ en langere tijd met een bepaalde instelling spelen, zodat je oren er ook even aan kunnen wennen.
2. Wat mij ook tegen de borst stuit is dat je noemt een mesa of een bogner (beide fantastisch amps) en vreselijk duur, MAAR echt niet per definitie beter. De 8080 is een veelzijdige transistor amp waar je veel geluiden mee kunt fabriceren. Nogmaals op het podium in een rockband vind ik hem te iel klinken, echter voor opnames kan ie mee met de grote jongens als het om sound gaat.
Duur is geen garantie voor kwaliteit.
3. En welke deathmetal bands uit de begin jaren 90 zijn dat dan? Daar doe je Deathmetalbands uit Stockholm te kort mee.

Ik zeg laat je oren beslissen en luister eens kritisch wat er uit de speaker komt door in een bijna/rechte lijn voor de conus te staan. Dan krijg je pas een idee wat een versterker doet.

Ik doelde op het 'buzzsaw' geluid van bv. Entombed op hun album Left Hand Path. Lang geleden dat ik die tone heb gehoord maar ik dacht dat je die bereikte met een distortionpedaaltje waarbij je alles helemaal opengooide.

Ik ben het trouwens met je eens dat die 8080 een goeie amp kan zijn als je hem goed gebruikt. Ik heb er zelf nog nooit op gespeeld dus ik weet niet hoe hij juist klinkt.

Heb je trouwens het stuk daaronder gelezen? Daarin staat dat techniek ook erg belangrijk is en dat nuanceert imho toch mijn vergelijking tussen die 8080 met die Mesa en Bogner.

wanna1
19 november 2015, 13:34
Heb je trouwens het stuk daaronder gelezen? Daarin staat dat techniek ook erg belangrijk is en dat nuanceert imho toch mijn vergelijking tussen die 8080 met die Mesa en Bogner.

Ja helemaal eens.
Ik behoor tot de stempel van geluid/stijl zit hem vooral in de vingers en techniek.

Jasper.
19 november 2015, 20:54
Wat is er mis met de zweedse death metal sound? Die sound is legendarisch en er word grof geld betaald voor die oude Boss HM2 pedaaltjes voor de Left Hand Path tone.
Die scene en sound heeft een berg hele goede albums voortgebracht.
Je moet er van houden, maar om er zo van af te doen als je dat niet doet...

Jasper.
19 november 2015, 21:01
Ik ben zelf trouwens over het algemeen niet zo'n fan van scheur uit pedalen halen voor mijn eigen sound.
Ik gebruik dan wel weer een overdrive als boost.
Maar ik denk dat er uit de valvestate best een leuke tone te halen valt zonder pedaal. Die dikke Metallica tone van de latere albums misschien niet heel makkelijk. Maar voor op je slaapkamertje mag je best de mids een beetje scoopen om daarbij in de buurt te komen. In bandverband valt dat misschien alleen wel wat tegen.

Een Kill em all of ride the lightning achtigr tone moet er zeker wel uit te halen zijn trouwens.

caliban
19 november 2015, 22:19
Wat wil je met dat filmpje zeggen?
Ik hoor een geluid wat best bruikbaar is voor Maiden achtige dingen, maar geen rammstein.
Weet niet wat jij ervan denkt, maar dat geluid krijgen met (alleen) een valvestate gaat je nevernooitniet lukken.

Als je dezelfde sound als in het filmpje aangehaald gebruikt, maar dan drop C, eventueel over een closed back 4*12, gaat denk ik wel zwaar genoeg klinken voor iets Rammstein'erig. Als je de aparte gitaartracks uit een Rammstein nummer haalt, denk ik trouwens dat die behoorlijk licht klinken, ten opzichte van de mix uiteindelijk.

FruscianteFan
20 november 2015, 11:13
Ik was van de week bij een optreden van Agent Fresco, progrock die af en toe naar metal leunt. Genoeg chugga in die gitaren.

Gear? Strat (single coil), Boss overdrive (geel), nog een overdrive (tubescreamer-achtig?), Fender Hotrod Deluxe met 2 mics.

Natuurlijk klonk dat niet als een Rectifier met 2 4x12s, maar tering, wat een sound!

kirito
20 november 2015, 11:27
Ik was van de week bij een optreden van Agent Fresco, progrock die af en toe naar metal leunt. Genoeg chugga in die gitaren.

Gear? Strat (single coil), Boss overdrive (geel), nog een overdrive (tubescreamer-achtig?), Fender Hotrod Deluxe met 2 mics.

Natuurlijk klonk dat niet als een Rectifier met 2 4x12s, maar tering, wat een sound!

Grappig dat je dat net zegt. Gisteren heb ik nog een youtubefilmpje gezien van een meisje dat met haar strat Obscura coverde. Klonk ook niet mis.

D3nnis
20 november 2015, 12:36
Als je dezelfde sound als in het filmpje aangehaald gebruikt, maar dan drop C, eventueel over een closed back 4*12, gaat denk ik wel zwaar genoeg klinken voor iets Rammstein'erig. Als je de aparte gitaartracks uit een Rammstein nummer haalt, denk ik trouwens dat die behoorlijk licht klinken, ten opzichte van de mix uiteindelijk.

Ik heb het niet zo zeer over zwaar klinken, maar een valvestate klinkt niet als rammstein, zo simpel is het leven.
Een 4x12 eronder gooien gaat zeker helpen, maar dan kun je ook net zo goed meteen een andere versterker adviseren.
Nogmaals, niet dat de sound uit een valvestate slecht is, of onbruikbaar is (zelfs om rammstein te spelen) maar het wordt niet dát geluid.

Zelfde geld voor die band met SC strat met fender amp van hierboven.
Kan best vet klinken, maar ook niet dát geluid. Brian Setzer klinkt ook vet. Zullen we een hollowbody gretsch adviseren voor de rammstein sound? :D

harrie-beton
20 november 2015, 14:07
hellgast, maak eens een video van je huidige spel en setup.
Dan kunnen we tips geven.

kirito
21 november 2015, 15:49
Zullen we een hollowbody gretsch adviseren voor de rammstein sound? :D

Dat zou misschien niet eens zo slecht klinken eigenlijk. Maar je krijgt er inderdaad geen Rammstein sound uit.

Over die Valvestate, ik dacht dat Chuck Schuldiner van Death er een had maar dat bleek een ander model te zijn. Geen idee hoe verschillend dat geluid is maar zo'n versterkers worden dus wel degelijk door professionele muzikanten gebruikt. Alleen jammer dat ik zijn tone maar matig kan appreciëren want hij was een beest van een muzikant.

D3nnis
21 november 2015, 16:02
Over die Valvestate, ik dacht dat Chuck Schuldiner van Death er een had maar dat bleek een ander model te zijn. Geen idee hoe verschillend dat geluid is maar zo'n versterkers worden dus wel degelijk door professionele muzikanten gebruikt. Alleen jammer dat ik zijn tone maar matig kan appreciëren want hij was een beest van een muzikant.

Ik dacht ook dat Chuck schuldiner een valvestate gebruikte.
Maar een valvestate klinkt helemaal niet zo beroerd als zijn geluid. Zet er maar eens een Marshall 1960AV oid onder...

kirito
21 november 2015, 16:32
Ik dacht ook dat Chuck schuldiner een valvestate gebruikte.
Maar een valvestate klinkt helemaal niet zo beroerd als zijn geluid. Zet er maar eens een Marshall 1960AV oid onder...

Oh, maar hij gebruikt er ook een, alleen niet de 8080. Chuck gebruikt de 8100 met daaronder een VS412 cab van Marshall. Ik denk dat het vooral de combo van een alder body, ebben toets en nogal trebly pickup zijn die het hem daar doen samen met een belabberde EQ setting.

Maar we wijken af. Zo'n Valvestate kan dus gebruikt worden voor metal. Probeer gewoon wat settings uit icm die distortion en je zou wel met iets goed op de proppen kunnen komen. En inderdaad, misschien is een Metallica sound een beetje onmogelijk. Die gasten hebben een heel specifieke set up met heel specifieke settings. Als je dat wil bereiken ben je rijk in jaren en financieel bankroet.

Jasper.
21 november 2015, 21:16
Volgens mij meen ik al eens gelezen te hebben dat die scooped sound van Metallica vooral in de post-productie zit. De amps zelf waren helemaal niet gescooped. Dus misschien is het inderdaad lastig om die sound uit een ampje te halen op zichzelf.
Het lukt mij ook niet met mijn Mesa zonder een hele doffe sound te krijgen.

Maar zoals ik al zei, als je voor jezelf op een slaapkamertje speelt kun je je mids best een beetje scoopen. Klink natuurlijk gelijk hartstikke vet. Ik zou het alleen niet doen in bandverband.

Volgens mij moet je uit zijn Valvestate best een lekkere standaard thrash/heavy metal sound kunnen halen. Ik denk dat ik zelf voor een Megadeth achtige sound zou gaan, misschien dan de mids ietsje terug draaien en dan kun je er met strakke palm mutes best een vet geluid uit halen. Als je je palm mute techniek goed hebt haal je sowieso makkelijker een vette sound uit veel versterkers.

(Ik geloof dat die valvestate van Chuck alleen op de laatste 2 of 3 albums gebruikt is. Vooral de laatste twee hebben inderdaad wat een dunne sound. Maar ik denk wel dat ie met opzet zo zijn ingesteld. De stijl op die albums veranderde heel erg, ook de vocals werden dunner qua sound.)

macwilliams
22 november 2015, 22:58
ooh de gear disco
metal begint met een strakke snele rechterhand en dropje D dus veel rukken met een metronoom

dan hoor je zelfs dat je metal speelt als je een ukelele ter hand neemt

Aldus de autodidact.

macwilliams
22 november 2015, 23:03
Hey,
Ik wil graag Metallica,Rammstein enz. spelen maar ik vind het geluid wat uit mijn versterker komt maar niet goed klinken...
Ik heb een ESP EX-50 en een Marshall Valvestate 8080 en gebruik een boss metalzone MT-2 pedaaltje.
Heeft iemand tips om een mooi metal geluid te krijgen?

Alvast Bedankt!
Mvg, Hellgast...:blast:

Die MT-2 loskoppelen is al een goed begin.

1 blackouts van SD in je ESP douwen
2 KFK-10 in de plaats van de MT-2
3 afstellen naar smaak, vooral niet overdriven want dat is een vak apart.

grayfink
22 november 2015, 23:56
Hoi Bansoon/Jannest :) Maar had je niet beloofd om weg te blijven?

Remork1970
23 november 2015, 12:49
De naam zegt wat mij betreft al veel.
Ban soon, ban spoedig dus...
Nomen est omen

macwilliams
23 november 2015, 16:32
true
maar ik speel geen metal maar Backdoorboogie in een boyband

Dat had ik al door gezien je antwoord.