PDA

View Full Version : Hoe sluit ik mijn cabinet aan? Help a.u.b



rhjgiesen
15 november 2015, 13:42
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe amp gekocht met bijbehorend 2x12 cabinet. Het gaat om de marshall dsl 100h en het 1936 cabinet. Nu twijfel ik alleen over het aansluiten hiervan. zie foto hier beneden:

http://i1381.photobucket.com/albums/ah219/rhjgiesen/WP_20151115_13_30_33_Pro_zps2vv0dlj6.jpg (http://s1381.photobucket.com/user/rhjgiesen/media/WP_20151115_13_30_33_Pro_zps2vv0dlj6.jpg.html)

Heb ik hem hier goed aangesloten? Op de versterker zit hij in de 16 ohm.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Robin

FruscianteFan
15 november 2015, 13:48
Je moet de andere hebben, daar staat MONO bij.

rhjgiesen
15 november 2015, 14:00
maar daar staat toch ook 8 ohm bij? en onder de input staat ook 16 ohm, daarom snap ik het niet

FruscianteFan
15 november 2015, 14:09
Zit wat in.

Als ik het goed begrijp: je cab heeft twee 16 ohm speakers, die samen (parallel) 8 ohm maken. Dus nu werkt hij wel, maar je gebruikt maar 1 speaker.

Als op je versterker ook een 8 ohm uitgang zit (zo te zien zijn dat er twee), kun je beter die pakken en hem in de mono steken. Misschien wel even in de gebruiksaanwijzing kijken, ik weet niet of je per se beide 8 ohm uitgangen tegelijk moet gebruiken

herrieman
15 november 2015, 15:01
Er zitten 2 speakers in van elk 16 Ohm die afzonderlijk (stereo) kunnen worden aangesloten.
Steek je de speakerJack in Mono worden beide speakers paralel verbonden. Vandaar die 8Ohm.
Omdat je versterker ook mono is, de 8ohm uitgang aansluiten op de 8 ohm ingang van je cab.
klaar.
natuurlijk altijd op eigen risico

caliban
19 november 2015, 22:28
Ik vind het redelijk duidelijk uitzien... 8ohm uitgang van de versterker naar mono input van cabinet.

Han S
19 november 2015, 23:21
Er zit geen schakelaar op, dus kun je niet naar mono of stereo schakelen. De fabrikant heeft gekozen voor schakelende jack chassisdelen welke beide speakers met elkaar parallel verbonden als je er maar een enkele jack insteekt. Ik weet hoe dat werkt omdat ik het ooit zelf ook heb bedacht, maar dat is een beetje moelijk uit te leggen.

Steek je een snoer in de mono ingang, dan gebruik je beide speakers in parallel en dus heb je een impedantie van 8 ohm.

Steek je het snoer in de ander ingang, daan werkt het ook, maar niet goed omdat er iets uit fase gaat als ik het me goed herinner. Het gaat niet kapot hoor, dus niet bang worden. Dus gebruik de mono ingang en zet de amp op 8 ohm.