PDA

View Full Version : Mijn snaren springen steeds.



LukasDebeerst
14 november 2015, 20:28
Hallo iedereen!

Ik heb een klein probleempje, De laatste tijd springen mijn snaren steeds van mijn Epiphone B.B.King Lucille.:(
Ik denk dat het komt omdat ik veel rock speel en dat de gitaar daar niet echt tegen kan. De snaren springen altijd op de bridge dus kan het zijn dat hij niet goed staat ingesteld?

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen bij dit probleem.

Groeten,
Lukas Debeerst

Hotpepper01
14 november 2015, 20:31
Ik zou eens goed naar de zadeltjes van je brug kijken. Misschien zit daar nog een braampje op.

fastfolkert
14 november 2015, 20:33
Hallo iedereen!

[...]
Ik denk dat het komt omdat ik veel rock speel en dat de gitaar daar niet echt tegen kan. [...]

Nou, dan zouden heel wat gitaristen niet meer op een ES-achtige spelen ;-)

Check eens of je brugzadels bramen hebben maar check ook je topkam.
Dat de snaren bij de brug springen wil niet per se zeggen dat daar ook de oorzaak ligt.

barno
14 november 2015, 20:44
Brugzadels met wat fijn schuurpapier (180/320/400 grid) opschuren. braampjes kunnen zo klein zijn dat je ze niet eens goed kan zien.
ES gitaren kunnen prima tegen zwaar rocken. Maar geen enkele gitaar kan tegen ongecontroleerd rammen,maw snaren (niet) breken is ook een kwestie van techniek.

LukasDebeerst
15 november 2015, 11:09
Ok, ik zal het eens proberen.

Bedankt iedereen!

Riny
15 november 2015, 13:05
Braampjes zou kunnen al heb ik iets dergelijks nooit gehad en heb in de 45 jaar dat ik speel toch diverse gitaren in mijn handen gehad.
Zeg nooit nooit dat het niet kan maar het lijkt mij sterk.

Wat ik zelf bij al mijn gitaren doe is fiets-wiellagervet in de topkam en op de brugzadels.
Heb een hele serie gitaren waar ik dit bij gedaan heb en nergens problemen mee.
Het is dat ik periodiek mijn sets vernieuw anders zouden de snaren er jaren op kunnen zitten zonder dat deze springen.

Uiteraard speelt de manier van aanslag ook een rol mee.
Niet vanuit de onderarm maar vanuit de pols, dit zal ook aanzienlijk schelen.
Wanneer je wil dat het harder klinkt, schroef de versterker op maar ga zeker niet harder aanslaan.

Gearjunkie
15 november 2015, 13:08
Misschien de stop tail wat hoger zetten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LukasDebeerst
15 november 2015, 14:19
Ik vind het wel raar dat het aan mijn spelen ligt omdat dit de enigste gitaar is waar ik dit probleem heb.

zjanke
15 november 2015, 14:40
Dan ligt het daar dus waarschijnlijk ook niet aan, tenzij je alleen hele specifieke dingen op deze gitaar speelt :)

maar heb je de brug al goed bekeken en de schuurtips van hierboven uitgeprobeerd? (Je kunt ook eerst even met een watje over de brugzadels gaan, als er een braampje zit dan zie je snel genoeg waar je watje blijft haken.)

barno
15 november 2015, 15:05
die braampjes, dat komt tamelijk vaak voor hoor. mss worden ze ook wel veroorzaakt door een hardere aanslag en heeft Riny er daarom nooit last van gehad. Ik had onlangs nog een strat waar ik op drie optredens na mekaar een snaar brak, ja dan weet ik het wel, effe schuurpapiertje en opgelost.

Orpheo
17 november 2015, 11:18
Als je snaar continue op de zadel breekt is het 99% van de tijd echt een braampje. Kan erin komen door tig redenen. Gewoon even goed naar kijken en even schuren. Velletje grit 400 kost je een euro bij de Hornbach. Even met grit 600, 1000 en 1500 er achteraan om het echt glad te krijgen en dan ben je klaar.

MrRoyk
26 november 2015, 11:39
Ik had hetzelfde probleem, mijn muziekwinkel adviseerde me:

1. Te checken op braampjes, en voor de zekerheid schuren met heel fijn schuurpapier.
2. Als dat niet de oplossing was: stop-tail van de snaren iets hoger zetten, dat de hoek tussen het zadel en de stop-tail wat kleiner wordt.

Die waren beiden al genoemd, en mocht dat niet werken had 'ie nog een 3e tip:

3. Als de snaren nog steeds te vaak "knap" roepen had ie 't over Graph-Tech zadels.

FruscianteFan
26 november 2015, 11:43
graph tech is fijn, maar niet heilig.

Orpheo
26 november 2015, 12:14
Graphtech is te gek tegen t breken van snaren maar my oh my wat zuigen ze tone. Imho

D3nnis
26 november 2015, 12:28
Wat merk je dan met die graphtech zadels vwb geluid?
Ik heb op 1 van mijn gitaren van die graphtech zadels (die helemaal zwart zijn) na continu ge-eikel met snaren breken (ik heb echt geen zin om elke paar weken weer te moeten schuren en of vijlen). Dat is nu denk ik 10 jaar geleden, misschien al wel langer, en sindsdien geen snaar meer gebroken. Ik heb geen idee meer hoe het geluid destijds beïnvloed werd door de zadels, maar in vergelijking met mijn andere gitaren klinkt deze een klein beetje doffig. Zou dat de invloed van deze zadels kunnen zijn? En gebeurt dat ook met die metalen zadels met alleen dat graphtech spul daar waar de snaar loopt?

FruscianteFan
26 november 2015, 12:46
ik hoorde juist meer presence en attack, echt een significant verschil. Zowel op de Squier Strat als op de Epi Les Paul.

Op beide gitaren nog wel snaren gebroken sindsdien.

D3nnis
26 november 2015, 12:58
ik hoorde juist meer presence en attack,

Was dat met die volledig zwarte zadels?

FruscianteFan
26 november 2015, 13:03
bij de les paul wel, de strat had alleen het deel waar de snaren doorheen lopen zwart, eromheen donkergrijs.

MrRoyk
8 december 2015, 14:02
Voor mij is het nog niet zover gekomen dat ik graphtechs heb gekocht, was enkel een tip van de verkoper daar. Ik achtte het wel enigszins betrouwbaar aangezien hij ze zelf niet verkoopt, en ook wel zadels had liggen die hij ipv graphtechs aanraden ook kon proberen te verpatsen. Mijn probleem was na stap 2 al opgelost.

barno
8 december 2015, 14:41
graph techs: tone zuigen... hangt ervan af hoe je dat definieert. ze halen alleszins spank en twang weg, heb ik ervaren, dus voor mij reden om ze niet meer te nemen.

Orpheo
9 december 2015, 14:21
ik hoorde juist meer presence en attack, echt een significant verschil. Zowel op de Squier Strat als op de Epi Les Paul.

Op beide gitaren nog wel snaren gebroken sindsdien.

Niet rot bedoeld, maar dan noem je ook wel 2 budget merken... Ze gebruiken gewoon niet echt hoogwaardig spul. Ik heb t zelf vooral over zadels van messing of staal in een brug van staal, messing of aluminium. En dan merk je dat graphtech juist een (imho, enorme) aanslag is op je tone, zoals Barno ook zegt.

FruscianteFan
9 december 2015, 14:28
Niet rot bedoeld, maar dan noem je ook wel 2 budget merken... Ze gebruiken gewoon niet echt hoogwaardig spul. Ik heb t zelf vooral over zadels van messing of staal in een brug van staal, messing of aluminium. En dan merk je dat graphtech juist een (imho, enorme) aanslag is op je tone, zoals Barno ook zegt.

Zal best, maar TS heeft een Epiphone Lucille. Weet niet of ze speciaal voor die uitgave een andere TOM gebruiken dan op de Les Paul Custom (2005)?

Ik geef je alle autoriteit als het op tone en materialen aankomt, maar in mijn ervaring kan het voor budgetgitaren wel degelijk een vooruitgang zijn.

Orpheo
10 december 2015, 14:22
Zal best, maar TS heeft een Epiphone Lucille. Weet niet of ze speciaal voor die uitgave een andere TOM gebruiken dan op de Les Paul Custom (2005)?

Ik geef je alle autoriteit als het op tone en materialen aankomt, maar in mijn ervaring kan het voor budgetgitaren wel degelijk een vooruitgang zijn.

kak, ik had weer eens beter moeten lezen! Ja, bij zo'n gitaar maakt 't wel een verschil ja. sorry!

FruscianteFan
10 december 2015, 14:40
geeft niks, ben niet boos ofzo ;)

(bedoelde je dat nou sarcastisch of niet?)

Orpheo
10 december 2015, 17:18
geeft niks, ben niet boos ofzo ;)

(bedoelde je dat nou sarcastisch of niet?)

Nee, niet sarcastisch. Ik las alleen 'breken van snaren' en 'graphtech' en ging er veel te snel overheen over om welke gitaar 't nou werkelijk ging. Ik riep vandaag nog op facebook: circumstances, circumstances, circumstances! en dan doe ik 't zelf niet eens. Beetje stom :P

D3nnis
10 december 2015, 17:40
Orpheo en Barno, geldt dat graphtech verhaal in jullie optiek voor zowel de volledig zwarte graphtech zadels, of ook voor die metalen met alleen op de plek van het snaarcontact dat graphtech spul?

Orpheo
11 december 2015, 10:47
Die laatste heb ik nooit getest. :)

jules
11 december 2015, 21:25
ik denk dat eens eventjes goed naar de zadeltjes kijken je oplossing kan zijn, of breng je gitaar naar een goede gitaartech, hij lost het voor je op.