PDA

View Full Version : Volume pot voor Fender Stratocaster



Thyztwizta
14 november 2015, 13:11
Goedemiddag allen,

Van de week, na een bezoek aan de oogarts en dus door het oogdruppelen slecht zicht, heb ik een potmeter gehaald voor m'n Strat. De volume regeling werkt de laatste tijd erg slecht, dus tijd voor vervanging. Nu heb ik een CTS 250K Lin 137 0919 50 meegekregen, oftewel een lineaire potmeter. Nu kreeg ik zojuist over de telefoon te horen dat dat prima te doen is, slechts de condensator weglaten. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een potmeter van 1 van mn gitaren vervang is mijn vraag: klopt het verhaal van de condensator of moet ik toch maar een logaritmische potmeter bestellen en iets langer geduld hebben?

Thanks.

cancellara27
14 november 2015, 13:29
Ik heb een lineaire volume pot voor mijn strat gebruikt.
Doet het prima!
Overigens vraag ik mij af of die 250k je gitaar niet wat schel laat worden, of is dit alleen het geval voor de tone pots??

Thyztwizta
14 november 2015, 13:32
Volgens mij inderdaad alleen tone, maar ik hoor graag als het anders is.

telerocker
14 november 2015, 13:49
250k is prima voor een strat. Hogere waarden = meer hoog.

JP074
14 november 2015, 14:03
Hey,

heb toevallig van de week ook mijn volumepot vervangen.

Er zat een 500K in die dus vervangen is door een 250K logaritmische pot.

Absoluut een verademing. De strat heeft trouwens een HSH setup.

Thyztwizta
14 november 2015, 14:30
Zat er een 500k log of lin pot in? Denk dat ik de lineaire pot er maar in ga zetten en kijken hoe het bevalt. Kan altijd nog vervangen voor een logaritmische pot.

Plant
14 november 2015, 15:18
Nu kreeg ik zojuist over de telefoon te horen dat dat prima te doen is, slechts de condensator weglaten.

:???: De condensator is voor je tone-regeling, niet voor volume. En het doet zeker niets aan logaritmisch of lineair gedrag van de volume-regelaar.

Verder gelden er geen 'wetten' voor lineair of logaritmisch en waarde. Het wordt allemaal door elkaar gebruikt naar gelang men het fijn vind regelen en klinken.

Sterkte met je ogen.

Joost de Ruig
14 november 2015, 15:45
Bij HSH of HSS Strats zie je ook wel pots van 375 als gulde middenweg.

Thyztwizta
14 november 2015, 15:47
Thanks voor de reacties. Zodra het huis opgeruimd is slinger ik de soldeerbout aan en zal de pot vervangen.