PDA

View Full Version : Verschillende cabs/ impendaties op 1 amp



ArtOfShredding
14 november 2015, 09:11
Hoi,

Ik heb 2 cabinets van 2x12 met ook verschillende impendanties (8ohm en 16ohm). Met beide apart ben ik erg tevreden maar het zou ook leuk zijn als ik beide tegelijk zou kunnen aansluiten. Maar hoe los ik dat op kwa impendance verschil? Er zit een switch achterop m'n amp voor 4,8 en 16 ohm.

8 en 16 ohm komt bij elkaar op 5.44 uit heb ik ergens gelezen. Kies ik op de amp dan de 8ohm setting? Of raden jullie het af om 2 cabs met verschillende impendanties tegelijk te gebruiiken? Want wat is het risico hiervan precies, behalve dat je buizen sneller slijten?

Of moet ik 1 cab omsolderen zodat ie kwa ohms gaat matchen met de anderen? (Indien mogelijk)

Thanks voor het meedenken.

tmms
14 november 2015, 09:50
5,3 ohm wordt het, zou ik aansluiten op de 8 ohm tap van de versterker. Buizen slijten dan wat harder idd, maar is veilig voor de uitgangstrafo. Ideaal zou zijn de 16 ohm cab op een 8 ohm tap plus de 8 ohm cab op een 4 ohm tap. De impedantie klopt dan weer zonder volumeverschillen. Jij hebt helaas een switch, dan wil dat laatste niet.

ArtOfShredding
14 november 2015, 09:55
Dank je tmms!

Dus ik blijf met een volume verschil zitten? En omsolderen van laten we zeggen de 16ohm cab naar 8ohm is niet mogelijk? Dan kan ik ze beide op 4ohm op de amp amp aansluiten toch?

cluseau
14 november 2015, 11:13
De 16 ohm cab is 2x8 in serie. Die kun je parallel zetten om 4 ohm te maken.

De 8 ohm cab kan 2x 4 of 2x16 zijn maar je kan er niets bruikbaars van maken om te combineren.

Laat de cabs gewoon voor wat het is en zet ze parallel op de 4 ohm uitgang. Dat is het dichtst bij de 5.3 ohm. De mismatch is dan kleiner, je hebt meer vermogen en de buizenslijtage is ook minder. Maak je geen zorgen om je uitgangstrafo, komt echt goed.

ArtOfShredding
16 november 2015, 11:29
Ok, bedankt voor de reacties.

Wat is het scenario als de trafo doorbrandt (kan dat?!?).
En als ik bijvoorbeeld de amp 4 uren aan zou hebben staan met de 2 cabinets, is het dan schadelijker voor de uitgangstrafo dan wanneer ik 'm 2 x 2 uren aan heb je staan (met bijvoorbeeld 15 min. de amp laten afkoelen)?

Ben wel benieuwd wat de gevaren hiervan zijn namelijk.

nico verduin
16 november 2015, 13:43
Trafo's kunnen doorbranden door:
a) Teveel power door de trafo's pushen. Bijvoorbeeld een 50W OT gebruiken in een 4 x EL34 trap die lekker overstuurd wordt
b) Een bias instelling malen zodanig dat de je buizen lekker roodgloeien waardoor de DC stroom de primaire wikkeling uitfikt
c) De uitgang onbelast laten terwijl er een stevig signaal doorgaat. Kan leiden tot vonk overslag in de primaire wikkelingen wat tot sluiting in een wikkeling kan overgaan waardoor de OT uitfikt

Amp te lang aanstaan zou niet mogen leiden tot stukgaan van de OT. Daar moeten de trafo's op gedimensioneerd zijn.

ArtOfShredding
19 november 2015, 17:21
Bedankt Nico. Dus met wat cluseau zegt zou ik dus redelijk op safe spelen in het geval ik 2 speaker cabinets met verschillende impendanties aansluit? Dan ga ik dat proberen :)


Laat de cabs gewoon voor wat het is en zet ze parallel op de 4 ohm uitgang. Dat is het dichtst bij de 5.3 ohm. De mismatch is dan kleiner, je hebt meer vermogen en de buizenslijtage is ook minder. Maak je geen zorgen om je uitgangstrafo, komt echt goed.

tmms
19 november 2015, 17:37
Heb een dergelijke setup gehad met een Epiphone Blues Custom. Totdat ik de tip kreeg om twee taps te gebruiken, het werkt okee, al had ik de speakerkasten die ik gebruikte liever andersom gehad qua impedantie. Een goede match scheelde overigens enorm in lawaai, misschien de moeite een of twee gaten erbij te boren:).

arcane
19 november 2015, 17:47
Als je het helemaal veilig wilt zou je kunnen overwegen om in een van de speakerkasten de speakers te vervangen door een zelfde type maar met een andere impedantie, zodat beide speakerkasten de zelfde impedantie hebben. En dan de originele speakers op marktplaats zetten.