PDA

View Full Version : Vragen pedalboard chassis en bekabeling



ArtOfShredding
14 november 2015, 08:57
Hallo,

Ik ben bezig met het inbouwen van een chassis op m'n pedalboard en nu heb ik een aantal vragen:

Ik wil er een powercon chassis plug input inbouw. Als ik hier zelf (aan de binnenkant van de plugin) een standaard stroomkabel aan wil maken, moet dat persé gesoldeerd worden? Want de powercon plugbehuizing is namelijk van plastic met metalen soldeerdelen en ik vrees dat de boel dangaat smelten.

En is het veilig genoeg als ik dit soldeerwerk afsluit met een krimpkous?

Ook vroeg ik me af: heb ik een 3x1.5mm of 3x2.5mm powercon stroomkabel nodig om mijn pedalboard van stroom te voorzien? Er zitten een stuk of 12 pedalen en een pedallooper op.

Waar ik ook tegenaanloop is de v raag: is DIN5 hetzelfde als Midi? Want ik ze dat het overal doorelkaar wordt gebruikt. Ik zie bijvoorbeeld din 5polig, 3pins en 5polig, 5pins. Kan iemand dit toelichten wat het verschil is en wat ik nodig heb voor mijn evh 5150 iii amp om op het midikanaal aan te sluiten?

Bedankt alvast voor de hulp!

D3nnis
14 november 2015, 10:08
Ik heb bij mijn Powercon connectors niet gesoldeerd, maar aan de kabel zitten kabelschoenen om de verschillende aders geperst, en die schoentjes zitten over de Powercon "lipjes" geschoven.

Midi is het protocol, en din connectors kunnen een manier zijn om apparaten met elkaar te verbinden.
Voor alleen conventionele (1-richtingsverkeer) midi heb je aan 3 draadjes voldoende, een 5-polige connector is standaard. 7-polig zie je ook wel, dan zijn er meestal 2 pinnetjes voor 9V (maar of dit helemaal gestandaardiseerd is weet ik niet, dus opletten wat op welke pin staat is aan te raden).

Frits van Mourik
14 november 2015, 12:42
Als stroomkabel is 3x0.75mm meer dan voldoende, hoor!

D3nnis
14 november 2015, 13:10
Maar 3x2,5 is handig als je onverhoopt ook nog een frietpan of senseo erbij wilt aansluiten :D

miyaru
14 november 2015, 23:58
Ik ga voor de frietpan!

Robin.

Frits van Mourik
15 november 2015, 01:08
Nog 'n tip:
Als je je kabels tussen pedalenbak & amp goed wilt beschermen & de boel ook soepel wilt houden,
gebruik dan "vlechtkous" of "braided sleeve"!

ArtOfShredding
16 november 2015, 11:19
@D3nnis: Kwam ik toevallig ook dit weekend nog achter dat dat mogelijk is met die kabelschoenen. Maar iig bedankt voor het meedenken!

@Frits: ok, wist ik niet. Ik zag namelijk dat de standaard stroomkabel meestal 3x1.5 is. 3x0.75 powercon naar stucko kan ik zo 1-2-3 ook nergens vinden. Maar 3x1.5 scheelt al weer flink ten opzicht van 3x2.5, want die kabel is zo mega dik. En dat heb ik ook niet nodig want Senseo is niet te zuipen en ik heb geen frietpan ;)
Over de kabelbos tussen de bak en de amp: handig dat je daarin meedenkt, want daar zat ik zelf ook al over te tobben. Als ik het goed begrijp is een vlechtkous dus steviger en blijft deze ook langer soepel dan een standaard krimpkous van plastic? Ik weet trouwens uberhaupt niet of je krimpkousen in een lengte van bijv. 6 meter kunt krijgen...

Frits van Mourik
21 november 2015, 00:48
B'tje late reactie, maar goedbedoeld...
Krimpkous is zeker in grotere lengtes te krijgen, maar wordt na 't krimpen zo stijf als een plank.
Bovendien kan het niet echt goed tegen mechanische belasting, zoals meerdere malen buigen.

Vlechtkous daarentegen blijft soepel en is erg sterk.
Bovendien is het gemakkelijk aan te brengen en je kunt altijd een kabeltje vervangen,
of - als je de diameter ruim genoeg neemt- een kabeltje toevoegen.
Je moet wel de uiteinden van de kous tegen rafelen beschermen met bijv. gaffatape of ehhh...
een stukje krimpkous. ;)

ArtOfShredding
22 november 2015, 10:24
Ok, want hoe werkt zo'n vlechtkous precies? Is dat een kabel die over de lengte open is, zodat je er kabels in kunt stoppen/uit kunt halen? En weet je een goed / goedkoop adres waar je vlechtkous per meter kunt bestellen?

nico verduin
22 november 2015, 12:16
goedkoop..... Aliexpress.com http://nl.aliexpress.com/cp/braid-sleeving-online-shopping.html

Frits van Mourik
22 november 2015, 14:16
Je duwt de vlechtkous in de lengterichting ineen,, waardoor de diameter enorm toeneemt.
Dan trek je je kabels er door; daarna trek je de kous om de kabels.
Als je de diameter iets groter kiest, dan je kabelbundel, blijft de kous heerlijk soepel.
Ik koop het hier:
https://www.techflex.nl/

nico verduin
22 november 2015, 19:22
Ze hebben mooie spullen !!

ArtOfShredding
23 november 2015, 09:32
Thanks voor de info!

Dat ga ik zeker doen.