PDA

View Full Version : van .012 terug naar .010... Afstellen?



ptrvnmgn
13 november 2015, 20:46
Hallo allemaal!

Op een van mijn gitaren heb ik een setje .012 gelegd en deze heb ik ook meteen laten afstellen. Nu wil ik terug naar .010. De gitaar is dus perfect afgesteld (voor mij), maar wel voor .012! Nu is er online genoeg te vinden over afstellen, alleen mijn vraag is wát ik precies opnieuw moet afstellen als ik terug wil van .012 naar .010, terwijl de gitaar verder dus al wel helemaal goed afgesteld is!

Dank!!

Aca Ilic
13 november 2015, 20:52
de nek natuurlijk, spanning wordt kleiner dus schroevendraaier/imbus bij de hand...

Joost de Ruig
13 november 2015, 20:56
De eventuele tremelo ook.

Erik de Perik
13 november 2015, 23:53
Intonatie.

Ash ketchum
14 november 2015, 08:07
Ik zou een hele setup laten doen. Bij mijn gitaren merkte en meette ik al verschil als er een ander merk snaren op kwam van dezelfde dikte. Snarenfabrikanten houden er verschillende spanningen op na bij gelijke diktes. Staat vaak achterop een pakje snaren ook vermeld

Riny
14 november 2015, 12:21
Het is altijd een goede zaak om de intonatie te controleren als ook de hals en tremmelo.
Al plaats ik een nieuw set van mijn eigen merk, dan ook controleer ik die punten.

Brum
14 november 2015, 13:04
Als de gehele gitaar afgesteld is op dikkere snaren, dan zijn waarschijnlijk ook de gleuven in je topkam te wijd voor .010 snaren.

ptrvnmgn
14 november 2015, 19:49
Als de gehele gitaar afgesteld is op dikkere snaren, dan zijn waarschijnlijk ook de gleuven in je topkam te wijd voor .010 snaren.

Maar hoe ga je zoiets oplossen? Je kan het er niet terug aanvijlen?:p

barno
14 november 2015, 19:56
Nieuwe topkam vijlen of snaarslots opvullen met een mengsel van beenschuursel en secondenlijm en dan de slots terug invijlen.

Zet de snaren er eers maar es op en kijk dan of een nieuwe setup nodig is. sommige halsjes geven geen krimp bij grotere spanning, anderen reageren heel vlug.

Sjoerdo
15 november 2015, 14:25
Hangt helemaal af welke brug je op de gitaar hebt... als er Floyd op zit, zal het wel ff puzzelen zijn. Als het stop tail tune-o-matic system is (ala Gibson) heb je kans dat je niks hoeft af te stellen.

Worst case zou zijn als je topkam is bijgevijld, maar ook dat hoeft niet direct een issue te zijn.