PDA

View Full Version : Vox AC30 TBR vraag



Riny
12 november 2015, 17:45
Goede dag allemaal.

Zit met een vraag, een van mijn 4 EL84 buizen heeft de geest gegeven.
Vraag: kan ik ongestraft die ene vervangen voor een nieuwe of vernieuw ik ze alle vier?
Vraag: moet er dan ook nog gebiasd worden?

Mijn Vox AC30 TBR is van 1987, dit even ter info.

Ben benieuwd naar jullie reactie(s) waarvoor alvast dank.

cluseau
12 november 2015, 19:01
Mooiste is een heel setje omdat je dan vier gelijke hebt. Bij je auto vervang je ook niet steeds een band.

Het kan echter wel als er niet al teveel verschil in de buizen zit. Bias is automatisch btw

Joost de Ruig
12 november 2015, 19:25
Toch leuk: je leest een topic en denkt: Cluseau. En een uurtje later, jawel, onze ampdokter meldt zich :) :)

telerocker
12 november 2015, 21:57
Yep, wat is een forum toch een mooi ding. Ik zou idd een matched quartet bestellen van een goed merk. De JJ EL84 heeft een goede reputatie. Ook de punchy Tungsol El84 is een goede keus.

Riny
13 november 2015, 08:00
Allen bedankt.

Inderdaad lijkt mij een setje van vier ook beter.
Er zitten JJ buisjes in dus zal er daar dan 4 van bestellen.
Ben ze al tegen gekomen, echter staat er bij beschreven dat het JJ 844 zijn, zijn deze het zelfde als de als de JJ 84 welke op de defecte lamp staat?

Bedankt voor jullie meedenken.

P.s. even een wat latere reactie i.v.b. het repeteren met de band gisterenavond.

Dit is de defecte buis.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/forum-foto/%5BOriginals%5D/DSC_9685.JPG

Frits van Mourik
13 november 2015, 10:55
De EL 844 is de low-power versie van de EL 84!
Als je tevreden bent met je geluid & power van je Vox, moet je gewoon EL 84's nemen.

Riny
13 november 2015, 11:36
@ Frits,

Heb geen idee hoe het anders zou klinken met de 844, zou de vox dan zachter zijn?
Ben op dat gebied maar een leek.
Wanneer de buisjes nog goed waren was de Vox ruim voldoende van max volume (als je dit zou bedoelen).
Verder was/ben ik tevreden hoe hij was dus dat betekend dan dat ik moet zoeken naar de 84.

Riny
13 november 2015, 11:59
Heb er inmiddels 4 besteld en hopelijk heb ik ze vlot binnen.
Zal laten weten hoe het verder verlopen is na het vervangen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/forum-foto/%5BOriginals%5D/JJ-EL84.JPG

Riny
15 november 2015, 16:10
Kom nog eens terug over het vernieuwen van mijn buizen.

Omdat de Vox toch al een aardige leeftijd heeft zat ik aan het volgende te denken.
Kan ik ongestraft de lampvoeten met contactreiniger behandelen alvorens de nieuwe buizen te plaatsen?
Misschien een domme vraag maar ja, daar is men ook een leek voor op dit gebied.

Ben zeer benieuwd en wederom dank voor een eventuele reactie.

P.s. De buizen zullen in de komende week aankomen cq. bezorgt worden.

tmms
15 november 2015, 16:13
Tiny little drop:hide:, ook even in en uit pleuren, voorzichtig, mooie buisjes:).

cluseau
16 november 2015, 14:26
Kan ik ongestraft de lampvoeten met contactreiniger behandelen alvorens de nieuwe buizen te plaatsen?

Waarom zou je die voetjes willen inspuiten?

Riny
16 november 2015, 14:38
Omdat de pootjes van de oude lamp(en) licht aangeslagen zijn en dit mogelijk ook in de voetjes aanwezig zou kunnen zijn, vandaar mijn gedachten (vraag).
Maar zoals aangegeven, een vraag van de leek (ikke dus hahaha)

cluseau
16 november 2015, 14:44
Het komt zelden voor dat eindbuizen slecht contact maken mits in goede voetjes. Als het nou zou kraken kun je idd wat heeeeel spaarzaam contactspray op de buispennen spuiten, dan afschudden en terug plaatsen. Maar zou er niet gelijk mee beginnen.

Riny
16 november 2015, 14:55
Het komt zelden voor dat eindbuizen slecht contact maken mits in goede voetjes. Als het nou zou kraken kun je idd wat heeeeel spaarzaam contactspray op de buispennen spuiten, dan afschudden en terug plaatsen. Maar zou er niet gelijk mee beginnen.

Als het goed is zouden de buizen vandaag of toch zeker morgen bezorgt worden.
Zal ze dan eerst "gewoon" plaatsen en als er dan geen gekraak is lekker laten zitten.
Zal dus, wat de meester aangeeft, eerst doen.
Met droge voetjes plaatsen dus.
Laat nog even weten hoe dit afloopt, want ja een oplossing moet toch aangegeven worden op het forum, of toch een bevestiging hiervan.
Het kan andere ook weer helpen.

Wordt vervolgd.

Riny
17 november 2015, 14:55
Gisteren arriveerde de buisjes (4x).
Vandaag even op het gemak de boel open gemaakt en de buisjes vervangen.

Mijn vraag over contactreiniger heb ik niet toegepast, wat wel?
Ieder, te vervangen buisje, een paar keer heen en weer gehaald door het voetje en bij het aanzetten branden deze allemaal mooi gelijkmatig, dus er was er niet een die iets meer gloeiden dan de rest.
Dus heb er goed vertrouwen in dat het nu allemaal blijvend goed is.

Morgenavond zal hij weer flink moeten stampen en dan nog eens naar binnen gluren of er nog 4 gloeien, hahahaha.
Voor iedereen die gereageerd heeft, hartelijk dank.

nico verduin
17 november 2015, 22:33
Ik zou in de toekomst niet teveel een buisje heen en weer in de buisvoet bewegen. Daarmee rek je mogelijk de contacten van de pinnen open. Heb je straks een krakend systeem... of erger.

Riny
18 november 2015, 01:52
Nico, deze tip neem ik mee voor de volgende buizen-vervanging, dank.
Denk dat ik misschien ieder buisje 2 tot 3 maal heen en weer heb geschoven in het voetje.
Maar ben blij met deze aangegeven tip, nooit te oud om te leren.