PDA

View Full Version : Studio bouwen



ralph
19 juli 2003, 22:17
Hallo,

Nou ik eindelijk de ruimte heb, loop ik al enige tijd met het plan rond om een studio te gaan bouwen. Mijn idee is om de benodigde spullen aan te schaffen (spreekt voor zich) waarbij ik de computer als recorder wil gebruiken. De muziek is eigenlijk alleen maar (distortion) gitaar, een bas, drum en zang. Dus ik wil liever geen allround mics kopen :)

Ik heb alleen een paar vragen, en ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

1 Is dat eigenlijk wel mogelijk via de computer? Ik wil dan daarvoor natuurlijk geen sb live gebruiken, wat raden jullie voor soundcard aan?
2 Wat voor software is daar nou echt goed voor? Ik neem aan dat er heel veel keus is.
3 Wat ben ik kwijt aan drummics + mengpaneel? Er is dan 1 output, dus later bijstellen is er niet bij. Ik neem aan dat ik te weinig inputs heb om hem rechtstreeks aan te sluiten natuurlijk.

Verder was ik van plan een Sennheiser 421 oid te nemen om gitaar mee op te nemen. Voor de bas weet ik niet wat ik wil gebruiken, als het maar niet rechtstreeks is. Heeft iemand daar nog een ideetje voor?

Mijn budget is iets van 1000-1500euro. 100-200euro aan een geluidskaart, 2 mics: sennheisser + een zang mic en drum benodigdheden

Ik weet dat er heel veel staat op dit forum, maar ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar. Waarschijnlijk vergeet ik de helft hoor, maar dit is maar een oppervlakkig plan op dit moment. :)

Alvast bedankt!
Ralph

Lize
20 juli 2003, 14:49
Ik heb al een paar jaar de Creamware Luna kaart (weet ook niet zo goed meer wat-ie me gekost heeft, wel meer dan je 200 euro, maar als je ergens niet op moet bezuinigen is het je geluidskaart!) Het fijne aan die kaart is dat je er een break-out box bij kunt kopen met 8 in 8 uit. Ook een leuk apparaat: De MOTU. Dat is een USB-bakje met meerdere ins en outs, en bijv ook een XLR-ingang.

Met wat je wilt opnemen heb je (behalve de drums dan, daar heb ik ook verder geen verstand van) aan een paar leuke dynamische mics genoeg, maar dan heb je waarschijnlijk wel een microfoonvoorversterker nodig. Met dynamische mics krijg ik bij iets inzingen nauwelijks genoeg signaal. Een condensator kan dan beter werken, zoals bijv een Rode. Is een budgetmerk, maar de NT1 is een heel goed ding. En dat is ook ideaal mocht je ooit nog eens een akoestische gitaar willen opnemen ofzo.

Ook heel belangrijk: studiomonitoren. Ik heb zelf een setje Yamaha MSP5, zijn actieve monitoren, dus dan kun je een passief mengpaneel kopen, en ik ben ontzettend tevreden over die dingen. Ze zijn niet zo gek duur, en in mijn vergelijkend onderzoek bij Feedback (waar ze hopen sets naast elkaar hebben staan) vond ik ze eigenlijk nog beter dan de Genelecs (de kleintjes dan) omdat deze ook als ze zacht staan het geluid nog helemaal overeind weten te houden.

Software: Cool Edit Pro vind ik heel goed, en heel gebruiksvriendelijk. Ik werk zelf met een combinatie van CE en Logic Audio, maar die laatste wordt niet meer voor PC gemaakt, dus dat niet zo handig.

Je verhaal over 1 output snap ik niet zo goed, of bedoelde je dat een eventuele soundcard maar 1 input zou hebben? Een beetje mengpaneel heeft namelijk direct-outs. Als je echt goed wilt kunnen opnemen (en vooral nabewerken!) zou ik toch zodanige spullen kopen dat je multitrack je drums kunt opnemen. Anders kun je er achteraf inderdaad helemaal niks meer mee, en dat is heel frustrerend.

ralph
22 juli 2003, 08:38
Hey bedankt voor je reactie! Die NT1 (a) lijkt mij wel wat, ik denk ook dat ik die maar ga ophalen. Iig, kan je met een condensmic wel goed gitaaramps opnemen? Moet dat niet met een dynamische? Of maakt dat niet uit. Ik wil graag het "marshall geluid" straks goed kunnen opnemen.

Dat verhaal met 1 output voor de drum was ook een dom idee van mezelf. Ik wil straks 8 sporen uit mn drum hebben, maar wat is een goede voorversterker voor die mics?

Lize
22 juli 2003, 16:21
Ik heb het nooit geprobeerd, met een condensator electr gitaar opnemen (zit zelf niet meer zo in de opnamekant) maar het lijkt me dat het prima moet kunnen. Alleen hangt het er vanaf of je instrumenten apart wilt inspelen of tegelijk. Een condensator kun je namelijk niet tegen de versterker aan zetten, daar is het ding veel te gevoelig voor. Dus je moet vanaf een afstandje opnemen (wat op zich denk ik heel mooi kan zijn) maar als er tegelijk gedrumd wordt, krijg je een hele hoop overspraak van de drums op je gitaartrack, en daar wordt je natuurlijk niet gelukkig van.

Van microfoonvoorversterkers weet ik niet zoveel, ik zou sowieso gewoon eens rustig langs Feedback of een andere goeie muziek/recordingzaak gaan als ik jou was, die weten er meer vanaf dan ik :)

ralph
27 juli 2003, 20:14
ja okay, ik koop gewoon een condensator en dynamische mic denk ik, zit dat wel goed lijkt me. iig de NT1

nou moet ik alleen nog even weten hoe ik dat met de drums moet doen,
ik krijg geen bevredigend antwoord van feedback (stuk of 4x heen en weer gemaild ofzo :S). Weet iemand of ik de drummics zonder iets ertussen in de input kan zetten? Of zijn de signalen niet hard genoeg?

Feedback zei dat ik een mixer nodig heb om van microfoonsignalen lijnsignalen te maken. (niet dat ik het niet geloof ofzo), maar wat houd dat dan in?

Ic3gl0vE
27 juli 2003, 20:22
een mengpaneel heb je sowieso wel nodig hoor. Maar wat ze bij feedback waarschijnlijk bedoelen is dat je de microfoon niet zomaar op je geluidskaart aan kunt sluiten. Een microfoon heeft namelijk een XLR aansluiting en die past niet op de line in van je geluidskaart.

SchaapOpJeHoofd
28 juli 2003, 03:21
Een microfoon heeft namelijk een XLR aansluiting en die past niet op de line in van je geluidskaart.

En waarschijnlijk kan je geluidskaart ook geen fantoomvoeding leveren als je condensator microfoon dat nodig heeft.

bert k
28 juli 2003, 15:00
Kijk eens naar mixers van Behringer. Die zijn er vanaf 100 euro. Daar heb je nix aan want daar zitten te weinig ingangen op, maar een model van 300 euro is groot genoeg. Je hebt een mixer met minstens 8 microfoonkanalen nodig

Ic3gl0vE
28 juli 2003, 15:21
8 microfoonkanalen? waarom dat?

Lize
28 juli 2003, 20:04
bassdrum, snare (ev 2x, boven en onder), 2 of 3 x toms, 2 overheadjes. En dan nog de mics voor de andere instrumenten, als je die simultaan wilt opnemen. 't Kost wat, maar dan heb je ook wat (al lijkt het me wel lonend om eerst eens te kijken of de ruimte die je hebt akoestisch wel enigszins geschikt is voor opnemen, voor je een enorme hoop centen uit gaat geven voor goede apparatuur)

Ic3gl0vE
28 juli 2003, 20:28
hmm ja.. je hebt wel gelijk. Ik haal drums gelukkig uit m'n synthesizer...

bert k
29 juli 2003, 00:55
Ja, ik ook hier thuis, en dan alle instrumenten apart. Maar drums moet in 1 keer, en als je pech hebt willen de andere muzikanten ook gelijk meedoen. Wat ook kan is drums direct mixen naar twee sporen, maar dan kan je er nix meer aan wijzigen.

bert k
29 juli 2003, 00:56
(al lijkt het me wel lonend om eerst eens te kijken of de ruimte die je hebt akoestisch wel enigszins geschikt is voor opnemen, voor je een enorme hoop centen uit gaat geven voor goede apparatuur)

Deze opmerking snijdt hout! Echt effe dat opnamehok in orde maken, anders wordt het helemaal NIX!

Lize
29 juli 2003, 14:37
Tja, sommige meisjes hebben wel hersens hoor ;)

ralph
29 juli 2003, 21:27
hebben jullie daar wat tips voor? een kamer bouwen?
ik ben er nu wel uit wat voor spullen ik moet gaan kopen (bedankt daarvoor!!) Ik koop gewoon een mixer die groot genoeg is (en met goeie preamps dr in)

SiNiSTRaL
3 augustus 2003, 00:18
uh een tip.....als je met je PC en in de buurt van je pc opneemt: Zet je monitor uit, anders heb je ruis in je gitaartrack (en ruis electronisch weghalen vreet altijd ook wat tone van je gitaartrack weg) dus (zoals ik het dan doe:) muis op de opnameknop zetten, monitor uit en muis indrukken :)

hoofd
3 augustus 2003, 00:33
Of je koopt een tft-monitor...

SiNiSTRaL
3 augustus 2003, 00:52
mja....dat dan weer wel...

Ic3gl0vE
3 augustus 2003, 00:58
met een fatsoenlijk afgeschermde gitaar kom je ook een heel end, en bij veel recordingsoftware kun je gewoon o een knop op het toetsengord rammen om op tr nemen

ralph
3 augustus 2003, 05:22
Ja tft kan ik gebruiken (heb er nog 1 staan)

Ik zit te denken om een ISIS te kopen (analoog 8in en 4uit).. Kan ik dan de software installeren, en gewoon in elk multitrack programma de tracks afzonderlijk selecteren? In bv cubase of cooledit? of zit ik aan de bijbehorende software vast?

strattie
20 september 2003, 17:34
eehm ik hebber nie zo veel verstand van maar kan je niet beter een 2e hands hardisk(roland enz.) recorder kopen? ik denk dat dat wel moet lukken voor 1500 euro.

Lize
22 september 2003, 23:09
Ik zou niet weten waarom je tegenwoordig nog een harddiskrecorder zou kopen, behalve als je regelmatig op locatie op moet nemen. Verder zijn stand alone recorders echt niet beter meer dan een leuke PC met dito geluidskaart, ook in profi studio's wordt voor zover ik weet bijna alleen nog met Macs, Protools en bijbehorende hardware gewerkt.
Het beste wat je kunt doen is een geluidskaart kopen met breakoutbox, oftewel een apart kastje met analoge I/O's die het geluid digitaal naar je geluidskaart stuurt, dan heb je het minste last van computergeruis.

@Ralph
Met elke geluidskaart kun je in principe met de software werken die je maar wilt. Meestal hebben geluidskaarten met meerdere I/O's een software-mixer waarmee je je ingangen naar de programma's kunt routen die je wilt gebruiken.

bert k
22 september 2003, 23:15
Ralph: Geen ISIS hoor, die kaart is zwaar verouderd, en geeft allerlei problemen. Slechte drivers en zo. Ik weet er alles van....