PDA

View Full Version : Welke Les Paul kopen voor de beste prijs



tom1984
10 november 2015, 09:23
Hallo ik ben gigantisch fan van Joe Bonamassa en ook vooral van de bijhorende Les Paul klank.

Tot 2 x toe kocht ik een epiphone les paul maar die bleven gewoon aan de haak hangen het meeste van de tijd. Ik vond deze gitaren niet leuk spelen. Ik denk dat dit ook wel veel met setup te maken had. Ik ben gewoon van op mijn piekfijn afgestelde strat te spelen natuurlijk.

In elk geval ik wil nu terug gaan zoeken naar een goeie les paul om mijn collectie te vergroten, maar eentje die vet klinkt en fijn speelt. Wat is volgens jullie de beste optie?

-een epiphone les pal kopen en helemaal laten afstellen + eventueel frets laten vlakken enz. Daarna pot meters, switch en pups veranderen in Gibson versies.

-een les paul studio kopen. Deze zijn heb ik me laten vertellen ook niet altijd top.

-doorsparen voor een les paul American standard. Dan spreken we over 2000€ + en dat vind ik eigenlijk echt wel veel geld. Ik begrijp wel dat het lakwerk en de binding enz zeer intensieve arbeid zijn maar toch vind ik het wat overdreven eigenlijk.

Ik wil dit keer geen spijt krijgen van men aankoop en een goeie lp vinden, die ik voor de rest van men leven kan houden en plezier aan kan beleven.


Sent from my iPhone using Tapatalk

WesleyD
10 november 2015, 09:41
Je hebt twee Epi LP's weggedaan omdat je vermoedde dat ze geen goede setup hebben gehad? Lijkt mij vrij rigoreus.
Wat vond je niet fijn spelen aan die Epi's?
Er zit eigenlijk maar 1 ding op, en het is een beetje cliché, ga wat LP's uitproberen bij een goede gitaarwinkel waarbij de setup inclusief is en geef je wensen door, dan wordt ie afgesteld op de manier dat jij fijn vindt. Kijk ook eens naar een Epi Bonamassa sig als je zo'n fan bent, gold top of in PB. Die zijn vast wel te vinden en zijn naar verhouding niet duur met de kleine upgrades die ze hebben.

Nellyrocks
10 november 2015, 09:55
Ik vraag me af of je wel een LP wil.
Er is toch niet zoveel mis met een Epiphone? Je gaat mij niet vertellen dat als die je niet bevallen je een duurdere LP ineens wel lekker vind spelen. Zeker als je er twee hebt gehad lijkt me de kans klein dat dat toevallig allebei kutgitaren waren. Uiteindelijk is een LP een LP. Die heb je in iedere prijsrange maar een standaard Epi is niet zo kut dat er niet op te spelen valt.

Zoals WesleyD zegt. Wat vond je niet lekker aan die Epi's?

Hotpepper01
10 november 2015, 10:10
Ik zou als ik jou was die twee Epi's verkopen via MP oid en dan kijken naar een gebruikte LP Standaard of Traditional. Wel eentje die al wel geplek'd is en nog zonder de nutteloze poespas als Min E Tune ed en betaalbaar.
Maar, eh, er zit ook veel in de vingers. Joe kan op elke gitaar een mooi geluid er uit krijgen, hoor.

Da Vinci
10 november 2015, 10:30
Epiphone heeft diverse Bonemassa signatures waaronder een 2015 met Bigsby.
http://www.epiphone.com/Products/Les-Paul/Ltd-Ed-2015-Joe-Bonamassa-Les-Paul-Standard.aspx

Ook is er een Goltop met zwarte pickupringen/slagplaat in omloop die je soms gebruikt voorbij ziet komen.
http://www.epiphone.com/Products/Les-Paul/Joe-Bonamassa-Goldtop.aspx

Hier zitten iig Gibson pups in wat op papier een goed pluspunt lijkt tov. de reguliere Epi's.

Een Gibson Standard kan je ook 2e hands kopen voor wat minder dan 2000 euro. Voordeel is dat als ie niet bevalt je 'm ook zo weer kwijt bent voor hetzelfde bedrag. Kan je dus mooi proberen zolang je wil zonder dat je je er een buil aan kan vallen.

Vraag blijft wel of een Les Paul jouw gitaar is, dat is natuurlijk persoonlijk. Ik zie dat je nu op een strat speelt, dat is wel ff wat anders. Ik heb zelf jarenlang voornamelijk op strat-achtige gitaren gespeeld. Toen ik mijn Gibson kocht moest ik behoorlijk wennen aan het volume van de body en de dikke nek. En ik kan je één ding vertellen; als je een Les Paul aan de muur laat hangen ga je niet wennen. Je moet dan echt een maand of 2 - 3 op niks anders spelen dan je Les Paul. Als je er dan aan gewend bent vind je je stat ineens maar een beetje een meisjesachtig gitaartje ;-)

Ik speel nu behoorlijk comfortabel op mijn Les Paul. Ik merk zelfs dat ik bij sommige nummers de voorkeur geef aan de hals van de LP omdat ik extra ruimte tussen de snaren op de hals juist erg ben gaan waarderen. Als ik dan een Luke pak voelt dat toch wel als thuiskomen. Echter ga ik toch vaak vanwege de sound voor de Les Paul. Nog steeds loop ik na een optreden een halve week met een flinke bloeduitstorting halverwege m'n rechter onderarm rond omdat ik een paar uur op die scherpe rand van die dikke body heb lopen beuken. Tja, zo'n LP is niet voor mietjes

MikeD
10 november 2015, 10:51
Als je niet blij werd van twee Epi's dan moet je dus niet weer een Epi gaan kopen en ook een Gibby Studio koop je dan beter niet want daar ga je toch dingen aan missen.... Vervolgens leeft vermoedelijk ook bij jou het wijdverbreide misverstand dat je gaat klinken zoals jouw gitaarheld wanneer je hetzelfde materiaal koopt. Laat dat idee los. Gitaarfabrikanten maken vette winst door signature modellen uit te brengen die vervolgens gekocht worden door mensen die in diezelfde waan leven. Koop vooral een goede Les Paul goldtop (kan van alles zijn van (oude) Tokai tot Maybach als het al geen Gibson mag zijn), zet er desnoods de beste PAF-kloons in die je kunt vinden (er zijn genoeg reviews van de diverse PAF kloons op internet dus ik ga ff niks endorsen), zoek een amp waarmee je de amp van Ome Joe kunt emuleren en ga vooral luisteren en veel oefenen. En hoewel ik accepteer dat velen graag klinken zoals hun gitaarheld, heb ik meer bewondering voor gitaristen die klinken als zichzelf... die zijn er namelijk veel te weinig.

yavin
10 november 2015, 10:59
Voordat ik mijn Les Paul kocht had ik er toch wel een stuk of dertig verschillende geprobeerd. Ga naar een muziekwinkel met veel Pauls en speel er zo veel mogelijk. Alleen zo voel je welke je lekker in de hand ligt en welke niet.

hefke
10 november 2015, 10:59
Ik kan jouw vraag goed begrijpen, maar ik vind het ook een moeilijke vraag om te beantwoorden omdat e.e.a. toch heel persoonlijk is.

Tot 2 x toe kocht ik een epiphone les paul maar die bleven gewoon aan de haak hangen het meeste van de tijd. Ik vond deze gitaren niet leuk spelen. Ik denk dat dit ook wel veel met setup te maken had. Ik ben gewoon van op mijn piekfijn afgestelde strat te spelen natuurlijk.
Probeer eens voor jezelf na te gaan waarom je weinig op de Epiphones speelde. Waren ze slecht afgesteld? Als dat zo was, waarom heb je ze niet een keer goed laten afstellen? Had het speelplezier een heel stuk verbeterd.
Of was het de hals waar je maar niet aan kon wennen? Zelf heb ik ook een Strat en een Les Paul. Als ik een tijd alleen maar op de Strat speel en ik pak dan weer eens de Les Paul (of omgekeerd) moet ik ook weer wennen aan de hals.

een epiphone les pal kopen en helemaal laten afstellen + eventueel frets laten vlakken enz. Daarna pot meters, switch en pups veranderen in Gibson versies.
Het is en blijft een Epiphone. Er zullen zeker goede exemplaren tussen zitten, maar ik ben er geen fan van (sorry Epiphone-fans). Toen ik op zoek was naar een Les Paul ook diverse Epiphones geprobeerd, maar was er niet echt over te spreken.

een les paul studio kopen. Deze zijn heb ik me laten vertellen ook niet altijd top.
Mwah, ook niet echt mijn ding. Er staat Gibson op en daar houdt het voor mij dan ook op. Zullen zeker geen slechte gitaren zijn, maar er zijn imo betere te koop voor dat geld.

doorsparen voor een les paul American standard. Dan spreken we over 2000€ + en dat vind ik eigenlijk echt wel veel geld. Ik begrijp wel dat het lakwerk en de binding enz zeer intensieve arbeid zijn maar toch vind ik het wat overdreven eigenlijk.
Als het persé Gibson/Epiphone moet zijn, zou het uit de 3 opties die je geeft mijn voorkeur hebben. Maar dan niet nieuw maar 2e hands. Nieuw vind ik ze ook veel te duur. 2e hands zie je ze voor grofweg 1700 euro (vraagprijs). Het is nog veel geld maar beter dan de + 2500 euro voor een nieuwe.
Maar als het niet persé een Gibson hoeft te zijn, denk eens aan Tokai. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar lees hier lovende woorden over Tokai. Anderen hier zouden je beter kunnen adviseren voor welk type je dan het beste zou kunnen kiezen.
Hoe vaak het ook al hier op het forum al is gezegd: ga naar een winkel en probeer verschillende gitaren van Epiphone tot een Les Paul Custom. Als je al die gitaren niet fijn vindt spelen, vrees ik voor je dat een Les Paul model niets voor je is.
Veel succes.

Edit: Oeps, ondertussen dat ik m'n verhaaltje aan het typen was, zijn er al commentaren met soortgelijke strekking gepost.

Da Vinci
10 november 2015, 11:59
Voor de prijs van een 2e hands Gibson koop je een Maybach Lester waar een paar mensen (waaronder Rob Winter) blijkbaar een hele strakke plasser krijgen. Er wordt gezegd dat ze de vergelijking met een Gibson R9 van 5k+ makkelijk aan kunnen....

tom1984
10 november 2015, 12:00
Wow wat een reacties, waarvoor dank.

Wat ik minder fijn vond aan de epiphones waren de glanzende hals, de hoge (lees torenhoog) actie en het gewicht van de body.

Uiteraard is dat een vergelijk met mijn strat waarvan de topkam wel verlaagd en netjes gevelen is en waar een goeie basis afstelling opstaat.

Ik moet bekennen dat ik nooit echt mezelf heb voorgenomen om x aantal tijd op de lp te spelen om hem gewoon te worden. Ik denk dat mijn fender pakken dan de makkelijke uitweg was. Ik dacht dan bij mezelf " wat speelt dat ding krengig" ik vind een lp gewoon een super gitaar met een mega klank, ik heb er dan waarschijnlijk nooit echt op leren spelen.

Ik wil ook niet specifiek Jb klinken, neem nu Robben Ford, die ik ook heel goed vind, de klanken die hij uit een lp haalt zijn ook adembenemend.

Ik moet inderdaad waarschijnlijk eentje kopen en der een half jaar op spelen om dan de beslissing voorgoed te maken.

De goldtop geniet mijn voorkeur en epiphone heeft er ook eentje. Een JB signature vind ik er dan weer wat over om te kopen.

Zou de winkel waar je gaat er ook mee te maken hebben?
In Belgie is er maar 1 keten die veel modellen voorradig heeft, waar ik ook de vorige 2 kocht. Ik vermoed dat nieuwe gitaren daar gewoon uit de doos zonder afstelling aan de muur gaan.

Waar ik men strat kocht hebben ze voor mij 3 x de hals bijgesteld en de trem vastgezet en de actie ietsje verlaagd. Daar hebeben ze alleen geen lp gitaren 😕






Sent from my iPhone using Tapatalk

WesleyD
10 november 2015, 12:09
LP's blijven in vergelijking met een Strat altijd zwaar, maar er zit verschil in weight relief en dan is er nog den less+. Dus ga inderdaad gewoon proberen, desnoods bij Keymusic. Setup zou je wellicht ook bij iemand anders kunnen laten doen als zij het nalaten. Alleen door veel te proberen en spelen kom je er achter of het echt wat voor je is.

Comfortably Daniel
10 november 2015, 12:34
Hier ook een voornamelijk Strat speler.
Ik heb zelf een Epi LP en een Gibson LP Studio, beiden goeie gitaren, goed afgesteld e.d., maar er op spelen...nee hoor. Toen ik m'n eerste Strat kocht ben ik totaal over gegaan. De LP's liggen al jaren in de koffer.
Laatst toevallig de '59 custom van een vriend te leen gehad. Super fijne gitaar!! Kleiner halsje dan de meeste LP's, wel net zo zwaar.
Ik weet dat een '59 misschien iets buiten het budget van de meesten ligt, maar ik denk dat áls ik ooit nog een LP koop, het er zo één wordt.

Rogueny
10 november 2015, 12:49
Ik zou inderdaad eens gewoon wat gaan proberen. Als je een lp zwaar vind, zoek naar iets met weight relief. Maybach lesters hebben dat weet ik zo. Sommige gibson modellen ook. Bij epiphone heb ik het nog niet gezien, maar wellicht zit er daar ook wel eentje tussen.

Waar ik zelf altijd goed naar kijk bij een lp, is de hals. Als je Fenders gewend bent zou ik niet voor een 50' hals gaan, maar eerder voor een 59' c (beetje de meest gangbare volgens mij) of een 60'. Die nog wat smaller of dunner. De reden dat ik de meeste epiphones niks vind zit hem voor mij ook in de Hals. Ze hebben allemaal een dikke D shape hals. Zit een beetje tussen de 50 en de 59 in volgens mij. Als je een butget gitaar zoekt, kUn je altijd nog even naar een hedendaagse tokai kijken. Hebben wel fijne halzen.

Staat ook een mooie duurdere hedendaagse tokai nu op marktplaats. Als ik geld had zou ik hem zelf halen haha. Verder kun je je eventueel nog oriënteren op een esp ltd. Zijn wel echte rock gitaren, maar ik heb er hele goede verhalen over gehoord! Nieuwprijzen rond de 1000 volgens mij.

Wat betreft het gevoel van de hals, je ziet wel regelmatig dat mensen de hals (laten) schuren. Geeft wat meer dat Fender gevoel. Maar ja, wil je hem weer Door verkopen dan drukt dat wel de waarde.

Joost de Ruig
10 november 2015, 12:51
Voor de prijs van een 2e hands Gibson koop je een Maybach Lester waar een paar mensen (waaronder Rob Winter) blijkbaar een hele strakke plasser krijgen. Er wordt gezegd dat ze de vergelijking met een Gibson R9 van 5k+ makkelijk aan kunnen....

Ik heb diverse Maybachs in mij handen gehad en ondanks dat ik geen Les Paul fan ben, vond ik dit echt te gekke gitaren. Lekkere hals, licht, nitrolak, heerlijke sound, lightly aged en om een of andere reden een kleinere overstap vanaf een Strat dan naar een echte LP. Voor €1780 heb de dan een serieuze gitaar met koffer.

http://i19.servimg.com/u/f19/16/79/43/39/may-6610.jpg

hefke
10 november 2015, 12:57
Wat ik minder fijn vond aan de epiphones waren de glanzende hals, de hoge (lees torenhoog) actie en het gewicht van de body.
Uiteraard is dat een vergelijk met mijn strat waarvan de topkam wel verlaagd en netjes gevelen is en waar een goeie basis afstelling opstaat. Ik moet bekennen dat ik nooit echt mezelf heb voorgenomen om x aantal tijd op de lp te spelen om hem gewoon te worden. Ik denk dat mijn fender pakken dan de makkelijke uitweg was. Ik dacht dan bij mezelf " wat speelt dat ding krengig" ik vind een lp gewoon een super gitaar met een mega klank, ik heb er dan waarschijnlijk nooit echt op leren spelen.
….
Ik moet inderdaad waarschijnlijk eentje kopen en der een half jaar op spelen om dan de beslissing voorgoed te maken.
Wat ik dus echt niet kan begrijpen is dat er dan 2 koopt en weer verkoopt, zonder eerst eens de gitaren goed af te laten stellen. Bij de Strat neem je wel die moeite om ‘m goed afgesteld te krijgen en bij de Les Paul niet. En nu wil je er weer eentje kopen en dan na een half jaartje kijken of het goed bevalt???
Sorry, ik wil je niet aanvallen, helemaal niet maar hier begrijp ik helemaal niets meer van. Zo’n super gitaar vond je die LP’s nu blijkbaar ook weer niet, anders had je ze niet 2 keer weggedaan zonder eens de moeite te nemen ze goed af te stellen. Je kunt het model wel mooi vinden, maar het zal nooit te vergelijken zijn met een strat. En een LP is nu eenmaal zwaarder dan de huidige Stratocasters. Als je dit niet bevalt blijf dan weg bij een LP.
Die glanzende halzen (achterkant) waren simpel op te lossen door ze licht op te schuren.
Als ik het zo allemaal lees denk ik dat een LP niet echt jouw ding zal zijn. Denk er eens over na om een Strat te kopen en de single coils te vervangen door humbuckers. Het zal niet helemaal hetzelfde zijn het geluid van een LP, maar het zal toch aardig in de buurt komen met de juiste elementen.

Joost de Ruig
10 november 2015, 13:06
Denk er eens over na om een Strat te kopen en de single coils te vervangen door humbuckers. Het zal niet helemaal hetzelfde zijn het geluid van een LP, maar het zal toch aardig in de buurt komen met de juiste elementen.

En mocht je zoiets overwegen, er zijn humbuckers op de markt met hetzelfde formaat als een single coil. Bv Seymour Duncan heeft zowel een versie met twee spoelen verticaal naast elkaar, als een versie met twee spoelen op elkaar (stacked). Voor dit type element hoeft je dus niet je gitaar te verbouwen.

purplejohn
10 november 2015, 13:11
Grappig en interessant allemaal hoe mensen over zo'n topic denken. Mijn main gitaar is een Epiphone LP custom. Was nieuw nog geen 500 euries. Ik heb sindsdien een hoop andere gitaren gehad, waaronder ook Gibsons. Nog steeds veegt mijn Epi in mijn oren de vloer aan met al het andere wat ik heb bespeeld. Niet op papier natuurlijk, maar mijn oren zijn toch het belangrijkste instrument voor mij. Moraal van dit verhaal: stap op je fiets!

Rogueny
10 november 2015, 13:11
Wat ik dus echt niet kan begrijpen is dat er dan 2 koopt en weer verkoopt, zonder eerst eens de gitaren goed af te laten stellen. Bij de Strat neem je wel die moeite om ‘m goed afgesteld te krijgen en bij de Les Paul niet. En nu wil je er weer eentje kopen en dan na een half jaartje kijken of het goed bevalt???
Sorry, ik wil je niet aanvallen, helemaal niet maar hier begrijp ik helemaal niets meer van. Zo’n super gitaar vond je die LP’s nu blijkbaar ook weer niet, anders had je ze niet 2 keer weggedaan zonder eens de moeite te nemen ze goed af te stellen. Je kunt het model wel mooi vinden, maar het zal nooit te vergelijken zijn met een strat. En een LP is nu eenmaal zwaarder dan de huidige Stratocasters. Als je dit niet bevalt blijf dan weg bij een LP.
Die glanzende halzen (achterkant) waren simpel op te lossen door ze licht op te schuren.
Als ik het zo allemaal lees denk ik dat een LP niet echt jouw ding zal zijn. Denk er eens over na om een Strat te kopen en de single coils te vervangen door humbuckers. Het zal niet helemaal hetzelfde zijn het geluid van een LP, maar het zal toch aardig in de buurt komen met de juiste elementen.

Ach ik snap Tom wel. Ik begon ook met een strat, wilde graag een lp, en heb toen heel wat epiphones gehad. Speelde allemaal voor geen meter, de hals was te dik, ze waren verkeerd afgesteld en 2 hadden productie fouten. Begon ook te denken dat een lp daarom niks voor mij was en dat ik me daar bij neer moest leggen. Maar heb er nu toch eentje weten te vinden die bij me past. (Toch een epiphone, maar dan met een andere soort hals.) Als je verliefd bent op t model, moet je gewoon goed zoeken. Komt er vanzelf eentje langs doe grotendeels bij je verwachtingen aansluit.

tom1984
10 november 2015, 13:22
Ach ik snap Tom wel. Ik begon ook met een strat, wilde graag een lp, en heb toen heel wat epiphones gehad. Speelde allemaal voor geen meter, de hals was te dik, ze waren verkeerd afgesteld en 2 hadden productie fouten. Begon ook te denken dat een lp daarom niks voor mij was en dat ik me daar bij neer moest leggen. Maar heb er nu toch eentje weten te vinden die bij me past. (Toch een epiphone, maar dan met een andere soort hals.) Als je verliefd bent op t model, moet je gewoon goed zoeken. Komt er vanzelf eentje langs doe grotendeels bij je verwachtingen aansluit.

Leuk om deze reactie te lezen!
Ik ga ook gewoon goed zoeken voor ik koop nu. Ik vind het alleen lastig 50 gitaren te bespelen in dezelfde winkel, die verkopers beginnen dan raar te kijken. Dat had ik vorige keer na de 2de al!


Sent from my iPhone using Tapatalk

tom1984
10 november 2015, 13:23
Grappig en interessant allemaal hoe mensen over zo'n topic denken. Mijn main gitaar is een Epiphone LP custom. Was nieuw nog geen 500 euries. Ik heb sindsdien een hoop andere gitaren gehad, waaronder ook Gibsons. Nog steeds veegt mijn Epi in mijn oren de vloer aan met al het andere wat ik heb bespeeld. Niet op papier natuurlijk, maar mijn oren zijn toch het belangrijkste instrument voor mij. Moraal van dit verhaal: stap op je fiets!

Hey purplejohn,

Welk model custom heb jij dan?

Bedankt voor je reactie!


Sent from my iPhone using Tapatalk

WesleyD
10 november 2015, 13:24
Dan hebben ze pech, Tom. Het zijn toch jouw centjes?

tom1984
10 november 2015, 13:26
Wat ik dus echt niet kan begrijpen is dat er dan 2 koopt en weer verkoopt, zonder eerst eens de gitaren goed af te laten stellen. Bij de Strat neem je wel die moeite om ‘m goed afgesteld te krijgen en bij de Les Paul niet. En nu wil je er weer eentje kopen en dan na een half jaartje kijken of het goed bevalt???
Sorry, ik wil je niet aanvallen, helemaal niet maar hier begrijp ik helemaal niets meer van. Zo’n super gitaar vond je die LP’s nu blijkbaar ook weer niet, anders had je ze niet 2 keer weggedaan zonder eens de moeite te nemen ze goed af te stellen. Je kunt het model wel mooi vinden, maar het zal nooit te vergelijken zijn met een strat. En een LP is nu eenmaal zwaarder dan de huidige Stratocasters. Als je dit niet bevalt blijf dan weg bij een LP.
Die glanzende halzen (achterkant) waren simpel op te lossen door ze licht op te schuren.
Als ik het zo allemaal lees denk ik dat een LP niet echt jouw ding zal zijn. Denk er eens over na om een Strat te kopen en de single coils te vervangen door humbuckers. Het zal niet helemaal hetzelfde zijn het geluid van een LP, maar het zal toch aardig in de buurt komen met de juiste elementen.


Tja, ik heb nu ook spijt dat men laatste weg is maar wat koop ik daarmee? Juist, niks!
Het was anders een mooie honeyburst.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/10/dc45faf263bce4a4681faec3a5145185.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
10 november 2015, 13:39
Dingen als "een gitaar voor het leven" en "het geluid van Bonamassa"... over een paar jaar lach je waarschijnlijk om je eigen post.
In de tussentijd ben ik het eens met Hotpepper, weg met zooi waar je niet blij mee bent en iets kopen waar je wel wel warm voor loopt. Of je daar het geluid uit kan halen wat je voor ogen staat is een heel ander verhaal.

Rogueny
10 november 2015, 14:09
Oh en Tom, kijk ook eens naar hagstrom! Heb gehoord dat die wat hals betreft dicht bij die van een Fender in de buurt komen! Zit wel een klein verschil in de vorm van de body, maar ik vind ze persoonlijk fantastisch! Wil er zeker nog eens eentje aan mn collectie toevoegen.

Rogueny
10 november 2015, 14:19
Oh en Tom, kijk ook eens naar hagstrom! Heb gehoord dat die wat hals betreft dicht bij die van een Fender in de buurt komen! Zit wel een klein verschil in de vorm van de body, maar ik vind ze persoonlijk fantastisch! Wil er zeker nog eens eentje aan mn collectie toevoegen.

Edit : die les pauls van hagstrom heten de super swede

almarvk
10 november 2015, 14:42
Een Tokai uit Duitsland schijnt ook een goede deal te zijn.

MikeD
10 november 2015, 16:40
Een Tokai uit Duitsland schijnt ook een goede deal te zijn.

Bedoel je die Faber uitvoeringen? Dat zijn meen ik in de basis Koreaanse Tokai's met hardware van Faber. Diezelfde Duitse zaak verkoopt ook 'nieuwe' MIJ Tokai's met mooie specs maar de prijzen daarvan zijn echt niet mals.
http://www.tokaiguitar.de/1.php

Doe me dan maar een Maybach.. is er ook in Goldtop...

Joost de Ruig
10 november 2015, 16:57
Een Tokai uit Duitsland schijnt ook een goede deal te zijn.

Hoewel er serieus op in wordt gegaan, neem ik aan dat het cynisch bedoelt is. Zie het topic waarin een '80-er Tokai voor €3000,- wordt aangeboden ;)

tom1984
10 november 2015, 17:09
Tokai is niet het plan omdat ik op een gitaar wil spelen voor ik ze koop. Ik ben voorlopig het internet aan het afschuimen om te kijken welke types epiphone nu eigelijk wel of niet te verkrijgen zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

grayfink
10 november 2015, 17:18
Joh, koop een echte, anders blijft het toch knagen, een LP classic inclusief binding en reutemeteut nu 1111€ bij Music Store.

grayfink
10 november 2015, 17:19
Maar als het puur om de sound gaat, kun je dan niet beter naar de versterker kijken? Wat heb je nu?

Pepe
10 november 2015, 17:23
Ik gok dat het geen witte JCM of Dumble is...

tom1984
10 november 2015, 17:29
Nee toch niet, een blues deluxe en blues junior.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
10 november 2015, 17:32
Ja, daar ga je al. Voor een Bonamassa approved sound is een scooped Fender a long way from tipperary.

tom1984
10 november 2015, 17:35
Jn speelt niet op een deluxe nee maar wel op ene die ik niet kan betalen 😁.

http://youtu.be/aAzR40U9SY0


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
10 november 2015, 17:38
Daar speelt ie live niet op hoor.
Maar je kan elke amp wel bij hem vinden, ik geloof dat ie er 80 heeft.

LGK
10 november 2015, 17:53
Over de gitaar, ik heb precies het omgekeerde gehad. Ik kocht als mijn eerste gitaar een gibson les paul studio faded (wb). Na een paar weken vond ik t toch maar niks en ben ik gaan sparen voor een strat. Dat was wat ik wilde. Ik heb ze beide nog en speel nu wel ook op de gibson. Dat is een erg fijn gitaartje. Hij is licht (niet massief, dus hij klinkt wel iets anders als een standard lp, maarja hij is wel lekker licht, lichter dan mn strat) en faded, dus geen dikke lak er op. Ook niet op de hals.
Misschien is het t waard om dat model ff op te zoeken.

Humbuckers zijn wel een groot stuk in de sound van bonamassa natuurlijk, maarja, er staat volgensmij ook een filmpje op yt dat bonamassa over een gek klein ephiphone versterkertje speelt met een gitaar wat ik me niet meer weet, maar t was geen lp. En je raad t nooit..... maar ja, hij klonk gewoon als zich zelf. Daarmee wil ik zeggen ga niet te veel af op gear, ik heb dat zelf namelijk wel gedaan haha

Succes!

Tupelo
10 november 2015, 17:54
Als 't niet middels een andere amp op te lossen is, en een strat ligt je beter ?
Ik zou meer op sound gaan zoeken, en minder op model.
Kan jou het bommen als 't er niet uitziet als een LP ?
Ga aan de powerstrats met mahogany body, maple top, humbuckers en kies je mensuur of zoiets.

tom1984
10 november 2015, 18:02
Joh, koop een echte, anders blijft het toch knagen, een LP classic inclusief binding en reutemeteut nu 1111€ bij Music Store.

Wat is dan het verschil dan tussen de classic en standard? Behalve dan 1500€.


Sent from my iPhone using Tapatalk

WesleyD
10 november 2015, 18:11
Houtsoorten bladiebla. Maar ook mis je tone control per PU, krijg je er gratis turbo boost bij, zijn je PU's anders. Classic heeft coil split, geen coil tab.

macwilliams
10 november 2015, 18:53
Gewoon tweedehands kijken.


Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden

Martijn-w
10 november 2015, 19:11
Kijk voor de gein eens naar PRS. Geen exacte LP kopie natuurlijk, maar wel het humbucker geluid. Wie weet is dat de oplossing.

purplejohn
10 november 2015, 19:12
Hey purplejohn,

Welk model custom heb jij dan?

Bedankt voor je reactie!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik heb deze: http://www.epiphone.com/Products/Les-Paul/Les-Paul-Custom-PRO.aspx

Joost de Ruig
10 november 2015, 19:29
Kijk voor de gein eens naar PRS. Geen exacte LP kopie natuurlijk, maar wel het humbucker geluid. Wie weet is dat de oplossing.

Ik heb een PRS SE gehad en vond die prettiger spelen en beter klinken dan de Epi's die ik in mijn handen heb gehad. De SE's zijn erg prettig geprijsd, alleen 2de hands niet zo gevraagd en dus laag geprijst. Daar kan je ook je voordeel mee doen ;)

fastfolkert
10 november 2015, 21:18
Speelgenot is recht evenredig met een goede afstelling. Mijn main gitaren zijn een Gibson LP van een jaar of 10 oud, en een 1982 Ibanez Artist. Laatst kocht ik er een oudere Epi Firebird bij, en die speelde voor geen meter omdat de actie niet goed was, de hals veel te hol stond en de intonatie naatje was. Een hele zaterdag rustig aan het afstellen geweest (te beginnen bij de hals) en het ding speelt drie klassen beter als toen ik 'm kocht. Dus....(laten) afstellen die hap!
(Overigens heb ik ook een prima afgestelde strat, maar daar kan ik wegens het halsprofiel of de scale niets mee aanvangen...)

YMMV

benwave
11 november 2015, 08:45
Joe Bonamassa op een Strat is ook zo slecht nog niet
Solo vanaf 3: 30 min


https://www.youtube.com/watch?v=nDB8l1s2Bfg

macwilliams
11 november 2015, 09:11
Ik denk dat die niet eens slecht zou klinken op een PRS of een Telecaster.


Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden

tom1984
11 november 2015, 13:19
Joe Bonamassa op een Strat is ook zo slecht nog niet
Solo vanaf 3: 30 min


https://www.youtube.com/watch?v=nDB8l1s2Bfg

Neen, maar anders.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eko
11 november 2015, 19:09
Ook ik heb jaren wat af geklooid met LP`s . Speel al jaren ( 40+ ) op strats/ tele/ Gretsch e.d. Ik heb mijn LP gevonden in een Dick Dijkman Nitrobird. Is een duur ding ( ik heb hem via een ruildeal ) maar heeft toonkamers, dus geen zwaar bootanker , en de mensuur van een strat. Het geluid , met de 2x Pearly Gates, is regelbaar van singlecoils naar volle HB. Vergeet niet dat een LP een andere klank heeft en dus eventueel ook een andere afstelling van je amp kan vragen. Ook klinkt een LP op een 6L6 amp anders dan op een EL34. Deze heeft het heldere van een strat en gaat traploos naar het zingende van een LP.

munkie
11 november 2015, 22:41
Staar je niet blind op je gitaarheld. Je geluid zit in je vingers. Wil je beter klinken dan moet je gaan oefenen. Tip. 2dehands LP Studio jaren 90 ebben toets, kopbreuk of niet.

D3nnis
12 november 2015, 08:00
Staar je niet blind op je gitaarheld. Je geluid zit in je vingers.

Oneens :)
Stem een gitaar in open G of iets dergelijks.
Fret geen enkele noot, en sla de snaren aan.
Volgens bovenstaande theorie moet dat per definitie een slecht geluid geven, en dat is niet.

Tuurlijk, als je slecht speelt klinkt het minder mooi, maar dan kan de sound op zich nog steeds goed zijn.
Bij een steengoede gitarist met een slecht klinkende gitaar, kom ik nooit verder dan "goed gespeeld maar wat een slecht geluid"

tom1984
12 november 2015, 08:08
Staar je niet blind op je gitaarheld. Je geluid zit in je vingers. Wil je beter klinken dan moet je gaan oefenen. Tip. 2dehands LP Studio jaren 90 ebben toets, kopbreuk of niet.

Waarom een 2dehands en geen nieuwe?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrweird
12 november 2015, 08:24
Tip. 2dehands LP Studio jaren 90 ebben toets, kopbreuk of niet.


Waarom een 2dehands en geen nieuwe?
Sent from my iPhone using Tapatalk

:D New old stock uit de jaren 90 is gok ik vrij zeldzaam.

HardBaller
12 november 2015, 08:28
Tbh. het meeste wat gezegd kan worden is al gezegd. Zelf heb ik oa. een Epi Standard +top PRO. Speeld heel goed maar natuurlijk net als met elke gitaar heel goed afgesteld. Zou (als ze het niet aanbieden in de winkel. Wat eigenlijk heel slecht is) gewoon langs een luthier gaan als je iets gevonden hebt wat je wilt hebben. Of het een nieuwe of 2e hands is. Iets wat echt voor jou afgesteld is zal altijd beter spelen dan "off the wall" zeg maar.

Maar waar ik ook op wou reageren Tom. Jij had het over Bonamassa en zijn sound. En later ook een filmpje van een korte "tutorial" over wat voor amp hij gebruikt. Bekijk dit filmpje eens. Krijg je een veel beter gevoel wat hij gebruikt (veeeeel meer dan amps en LP's) tijdens zijn optredens en wat zijn sound naar voren brengt (buiten zijn eigen skills natuurlijk want die zijn wel het belangrijkst).


https://www.youtube.com/watch?v=9DD0Yn1XJjE

tom1984
12 november 2015, 09:32
Bedankt voor alle reacties en tips van iedereen.

Ik ga vooral veel proberen alvorens te kopen. Van epiphone tot Gibson custom shop, desnoods elke week in een andere winkel.

Ik zie wel wat ik tegenkom. Ik wil eerst eens weten hoe het verschil tussen een echte Gibson en een epiphone aanvoelt. Ik heb nog nooit op een echte gespeeld. Als deze echt zo fijn spelen dan wacht ik beter een paar maanden langer en koop ik gewoon een standard die me ligt.

Ik moet en zal een lp in mijn arsenaal hebben om op te spelen. In de winkel kan ik dan ook gelijk een aantal verschillende amps proberen met die gitaar. Wie weet koop ik er nog wel eentje bij met de tijd.

Een marshall stack is niet echt handig maar er zijn goeie alternatieven denk ik om zoals een blues deluxe, het draagbaar te houden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

postbus31
12 november 2015, 10:25
?......

Een marshall stack is niet echt handig maar er zijn goeie alternatieven denk ik om zoals een blues deluxe, het draagbaar te

Die weegt overigens 20Kg...... meubelplankwaardig 😉

Mocht de mogelijkheid zich voor doen, probeer dan ook eens een Epiphone 1960 Trubute Plus. Die heeft Gibson pickups en USA elektronica.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

macwilliams
12 november 2015, 10:29
20 kilo valt toch wel mee?




Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden

cannondale_01
12 november 2015, 10:39
Er komt vandaag een LP Custom in de veiling bij BVA. Startbod 1000e. (Ca 1400 incl)
Je kan onder de 2k blijven. Helaas is het kopen zonder testen!

harrie-beton
12 november 2015, 11:24
Ik zou nooit een gitaar kopen die ik niet getest heb. De laatste jaren is Gibson helemaal niet meer een garantie voor topkwaliteit.

postbus31
12 november 2015, 11:42
20 kilo valt toch wel mee?




Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden

Bloedhekel aan tillen. Zal wel een leeftijd-dingetje zijn 😜


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

arjanb01
12 november 2015, 11:42
En daarbij, straks blijkt dat ding een kop breuk te hebben gehad, dan tel je geen 2K neer voor een gelijmde gitaar🙈

Marc Oblivian
12 november 2015, 11:55
The Heritage maakt erg goede Les Pauls die minimaal kunnen wedijveren met Gibson. Een nieuwe is volgens mij in sommige winkels onder de 2000 te krijgen. Tweedehands zal het rond de 1200 liggen. Maar goed: een tweedehands Gibson LP ligt volgens mij ook ver onder de 2000. Het is net welke gitaar je aanspreekt. Lekker veel gitaren bespelen, dan krijg je daar vanzelf een idee van. Epi ben ik niet zo gecharmeerd van, maar that's just me.

grayfink
12 november 2015, 12:09
Maar Tom maakt de aanname dat een Gibson beter speelt dan een Epiphone, dat klopt niet. Puur afstelling naar smaak als de specificaties gelijk zijn.

humbucker
12 november 2015, 14:05
Maar Tom maakt de aanname dat een Gibson beter speelt dan een Epiphone, dat klopt niet. Puur afstelling naar smaak als de specificaties gelijk zijn.

Ja, maar de specs van een Epi zijn nooit gelijk aan die van een Gibson. Dat zorgt ervoor dat ze toch anders spelen (en klinken)

HardBaller
12 november 2015, 14:14
Oh. Waar ik ook nog net aan zat te denken. Als je een beetje geduldig bent en niet al te veel haast hebt met het kopen van een LP. Wacht eens tot Gibson hun 2016 line-up eruit rollen. Ze gaan weer terug naar vanouds zonder al die gekke mini-tune electro dingen en de prijs gaat ook flink omlaag. En dan nog zeg ik spelen, teste en goed afstellen.

tom1984
12 november 2015, 14:23
Oh. Waar ik ook nog net aan zat te denken. Als je een beetje geduldig bent en niet al te veel haast hebt met het kopen van een LP. Wacht eens tot Gibson hun 2016 line-up eruit rollen. Ze gaan weer terug naar vanouds zonder al die gekke mini-tune electro dingen en de prijs gaat ook flink omlaag. En dan nog zeg ik spelen, teste en goed afstellen.

Waarom gaat de prijs flink omlaag? Dat zou ik erg fijn vinden! Ik heb nog wel een paar maandjes!


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
12 november 2015, 14:23
Die prijs gaat helemaal niet omlaag, de 2016 versie is al uit en de standard kost al minimaal 2400. Een studio kost 1600eu 🙈

tom1984
12 november 2015, 14:34
Amaaaaaaaaaaai om te janken!!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

HardBaller
12 november 2015, 14:40
Die prijs gaat helemaal niet omlaag, de 2016 versie is al uit en de standard kost al minimaal 2400. Een studio kost 1600eu ��

Hmm volgens alle berichten (vanuit Gibson zelf en meeste news sites) zou de prijs van de 2016 lineup 20-25% lager gaan liggen dan de huidige 2015 lineup. Maarja dat zou iig gaan gebeuren. Heb nog geen gas gehad sinds dat nieuws naar buiten kwam dus ook nog niet wezen kijken naar prijzen. Ga ik toch eens doen nu.

grayfink
12 november 2015, 14:45
Ja, maar de specs van een Epi zijn nooit gelijk aan die van een Gibson. Dat zorgt ervoor dat ze toch anders spelen (en klinken)

Ik heb het over fretdikte, halsprofiel en mensuur. Als dat gelijk is en dezelfde snaren, waar zou dan verschil in speeelcomfort zitten? Heb twee Gibsons, daarvoor ook een prima Epi gehad.

humbucker
12 november 2015, 14:54
Ik heb het over fretdikte, halsprofiel en mensuur. Als dat gelijk is en dezelfde snaren, waar zou dan verschil in speeelcomfort zitten? Heb twee Gibsons, daarvoor ook een prima Epi gehad.

Ja maar dat is het nu precies. Die zijn nooit gelijk. Halsprofiel is op elke Gibson net een tikkeltje anders (aangezien ze dat nog steeds met de hand doen) en een Gibson is ook nog eens altijd in nitro afgelakt wat ook weer anders aanvoelt dan de poly van een epi.

Maar daarnaast ben ik het wel met je eens hoor. Als die zaken precies identiek zijn is enkel nog het hout de varierende factor, maar dat zal het speelcomfort niet beinvloeden imo.

Orpheo
12 november 2015, 15:04
Ja maar dat is het nu precies. Die zijn nooit gelijk. Halsprofiel is op elke Gibson net een tikkeltje anders (aangezien ze dat nog steeds met de hand doen) en een Gibson is ook nog eens altijd in nitro afgelakt wat ook weer anders aanvoelt dan de poly van een epi.

Maar daarnaast ben ik het wel met je eens hoor. Als die zaken precies identiek zijn is enkel nog het hout de varierende factor, maar dat zal het speelcomfort niet beinvloeden imo.

Nee hoor, Gibson doet het halsprofiel niet met de hand maar met een CNC. Logisch, ivm consistentie.

Nieuwe Gibsons, nieuwe epi's, eigenlijk elke nieuwe gitaar op een paar uitzonderingen na moeten gewoon goed nagelopen worden door een tech/bouwer/afsteller. Ik kom PRS-en van 3 ruggen tegen met een actie zo hoog dat je er eieren mee kan versnijden (2,5 - 3 millimeter is geen uitzondering). Alleen echt heel, heel dure gitaren (Collings, McNaught, Huber, Knaggs) zijn gewoon ready to go, direct uit de koffer. Uitzonderingen op de 'regel' zijn bijna alle planken die onder de Fender-vlag vallen. Ik ben echt geen Fender-liefhebber maar heb waanzinnig veel respect voor hun kwaliteitschecks. Of het nu de Mexicaanse Charvels zijn of de EVH gitaren of de Customshoppers, die planken zijn gewoon goed.

Goed, dat ter zijde, ik vind dat de termen 'USA electronics' ook niet zaligmakend is. Ik heb liever een setje GFS pickups dan Gibson pickups... Ben daar echt geen fan van (op een paar uitzonderingen na).


@Topicstarter: check eens Michael Kelly. Maakt Les Paul achtige gitaren, verdomd betaalbaar met te gekke pickups (even zoeken naar de versies met Seymour Duncans erin).

terrasbeest
12 november 2015, 15:34
Wat Orpheo zegt : Michael Kelly :ok:.

Maar ' nergens' te testen wss.

MikeD
12 november 2015, 15:43
Michel Kelly Hourglass oftewel Les Paul DC kloon.... hier eentje voor 395 pieken ! http://www.stemvork.nl/product/michael-kelly-hour-glass-limited/#sthash.gP6DSPvl.dpbs

en bij Kees Dee ene hele smakeloze voor minder...http://www.keesdee.nl/producten/michael-kelly/5991/hourglass-tribal-sun/

Orpheo
12 november 2015, 16:03
Overigens,

http://www.chapmanguitars.co.uk/guitars/ml-2/

is ook heel, heel, heel erg cool. Geen carved top, maar goed, kniesoor die daar op let. Man wat zijn dit toffe planken. De ML2 Classic is ook heel erg tof. Durf dit merk blind te adviseren. Soepele, slanke halsjes zonder dat je er 'last' van hebt. Zonder dollen, te gek.

Da Vinci
12 november 2015, 16:06
Wat Orpheo zegt : Michael Kelly :ok:.

Maar ' nergens' te testen wss.

Strings and Things in Kaatsheuvel heeft er redelijk wat staan volgens mij.

Joost de Ruig
12 november 2015, 17:59
Durf dit merk blind te adviseren. Soepele, slanke halsjes zonder dat je er 'last' van hebt. Zonder dollen, te gek.

De Chapmans hebben zeker zo hun eigen "smoel". Nooit op gespeeld, maar van horen zeggen:
zwaaaaaaar..... :-/

telerocker
12 november 2015, 18:52
Overigens,

http://www.chapmanguitars.co.uk/guitars/ml-2/

is ook heel, heel, heel erg cool. Geen carved top, maar goed, kniesoor die daar op let. Man wat zijn dit toffe planken. De ML2 Classic is ook heel erg tof. Durf dit merk blind te adviseren. Soepele, slanke halsjes zonder dat je er 'last' van hebt. Zonder dollen, te gek.

Zien er goed uit en zijn nog betaalbaar. Ligt het aan de foto's of is de fretboard echt heel breed?

HardBaller
12 november 2015, 19:50
Zien er goed uit en zijn nog betaalbaar. Ligt het aan de foto's of is de fretboard echt heel breed?

Vind het zelf wel meevallen hoe breed ze zijn. En ook het gewicht valt voor mij wel mee. Maar ik speel dan wel al jaren op LP's zonder weight relief en ben een gym monkey :P.

Maar als je enige interesse in zijn gitaren hebt zou ik gewoon Rob Chapman's youtube kanaal eens opzoeken. Buiten dat hij heeel veel leuke vids heeft en echt een grappige vent is. Kan je daar ook alle gitaren goed in detail zien en in gebruik. Inc. rondleidingen door de fabriek waar hij ze laat maken (terwijl ze gemaakt worden natuurlijk).

Dus mocht je enige interesse hebben zou ik dat zeker doen. Oh en ik dacht dat thomann.de de "beste" dealer is qua lokatie voor ons in de NL/BE gebieden.

telerocker
12 november 2015, 21:53
Ik ken Chappers wel. Tongue in cheek-guy. Zijn demo's zijn soms ruk, vooral als hij met een strat op een vintageamp speelt. Geef hem een Chapman en een EVH-top/cab, dan klinkt het ergens naar.

Ik heb niettemin de indruk dat de hals bij de kop breder is dan op een Gibson LP.

Orpheo
12 november 2015, 22:10
De Chapmans hebben zeker zo hun eigen "smoel". Nooit op gespeeld, maar van horen zeggen:
zwaaaaaaar..... :-/

zwaar als in: veel massa? Moah niet echt. had er echt niet zo'n last van...

Fretboard voelde niet absurd breed overigens.

Orpheo
12 november 2015, 22:15
Ik ken Chappers wel. Tongue in cheek-guy. Zijn demo's zijn soms ruk, vooral als hij met een strat op een vintageamp speelt. Geef hem een Chapman en een EVH-top/cab, dan klinkt het ergens naar.

Ik heb niettemin de indruk dat de hals bij de kop breder is dan op een Gibson LP.

vooral zijn signature amps bij Victory zijn grandioos.

Ik ben geen fan van Chapman, totaal niet, maar ik vind zijn gear te gek en IRL is het een heel erg sympathieke kerel met enorm, enorm veel kennis. Op het internet zien we vooral een personage.

Op de site staat keurig de breedte van de topkam: 43mm. Een gibson is 1 11/16 inch: reken dat om, dat is 42,8mm. Een gibson is dus IETSJES slanker (0,2mm om precies te zijn). De 2015 gibson is overigens 45,9mm.

Da Vinci
13 november 2015, 09:04
Toevallig ben ik daar laatst ff ingedoken.
Zoals je ziet scheelt het onderling wel iets maar lijkt het minimaal maar is het verschil, ook onder de reissues, duidelijk voelbaar. Ook vorm en dikte speelt dus een belangrijke rol. Want hoewel je denkt dat het verschil tussen mijn '08 standard en de Custom met '60's slim taper van onze andere gitarist met slechts 0,2 mm te verwaarlozen is, is het echt een wereld van verschil.

2015 standard 4,599 mm
2008 standard 4,305 mm
R0 4,285 mm (1960 slim taper)
R9 4,285 mm (early '50's rounded)
R8 4,285 mm (early '50's rounded)

Orpheo
13 november 2015, 09:40
Toevallig ben ik daar laatst ff ingedoken.
Zoals je ziet scheelt het onderling wel iets maar lijkt het minimaal maar is het verschil, ook onder de reissues, duidelijk voelbaar. Ook vorm en dikte speelt dus een belangrijke rol. Want hoewel je denkt dat het verschil tussen mijn '08 standard en de Custom met '60's slim taper van onze andere gitarist met slechts 0,2 mm te verwaarlozen is, is het echt een wereld van verschil.

2015 standard 4,599 mm
2008 standard 4,305 mm
R0 4,285 mm (1960 slim taper)
R9 4,285 mm (early '50's rounded)
R8 4,285 mm (early '50's rounded)

Ik insinueerde er eerder op dat 0,2mm verschil heel erg makkelijk zelf te shapen is met een stukje schuurpapier: heb je echt zo gedaan. Of een bouwer.

Oh, en ik weet vrijwel zeker dat de topkam breedte niet het enige is dat speelt in de 'feel' van een neck. Mag ook wel... doe dit voor m'n werk. (en vergelijk de R0 hals eens met een R8 hals: zelfde topkam breedte, totaal andere feel, ook bovenin de hals, omdat de hele vorm gewoon anders is, de roll-over van het fretboard is anders, etc etc).

denis.hermans
13 november 2015, 09:47
"Deonthologisch" zal hij het zelf niet mogen voorstellen dus doe ik het even : als ik me niet vergis maakt Orpheo zelf ook Les Paul geïnspireerde gitaren tegen een democratische prijs.

Natuurlijk moet je dan de "Gibson" piste verlaten. Nadeel is misschien ook dat de "marktwaarde" dan lager zal zijn indien je de gitaar later nog wil verkopen.

Misschien moet de topicstarter eens met Orpheo contact opnemen via pm als hij geïnteresseerd is ?

Oranjeaap
13 november 2015, 15:51
Ik zou voor een van de oudere Les Paul studios gaan, en dan de elementen vervangen. Dan kun je voor 8 à 900 euro klaar zijn en qua kwaliteit zit je dan echt wel goed. De enige 'betere' gitaren van Gibson zijn daarna nog customshop gitaren en dan ga je al richting de 2500 eurotjes.

Lexvandoef
13 november 2015, 16:26
Ik zou voor een van de oudere Les Paul studios gaan, en dan de elementen vervangen. Dan kun je voor 8 à 900 euro klaar zijn en qua kwaliteit zit je dan echt wel goed. De enige 'betere' gitaren van Gibson zijn daarna nog customshop gitaren en dan ga je al richting de 2500 eurotjes.

Nah, dat zou ik zo zwart/wit niet durven zeggen.... Gibson is nogal wisselvallig van kwaliteit maar dat wil niet zeggen dat elke standaard gegarandeerd crappy-er is dan die studio.... Er zitten ook slechte studio's tussen he ;).

Orpheo
14 november 2015, 15:25
"Deonthologisch" zal hij het zelf niet mogen voorstellen dus doe ik het even : als ik me niet vergis maakt Orpheo zelf ook Les Paul geïnspireerde gitaren tegen een democratische prijs.

Natuurlijk moet je dan de "Gibson" piste verlaten. Nadeel is misschien ook dat de "marktwaarde" dan lager zal zijn indien je de gitaar later nog wil verkopen.

Misschien moet de topicstarter eens met Orpheo contact opnemen via pm als hij geïnteresseerd is ?

Tja, jij begint erover dus dan mag ik heel even inhaken ;) Ik bouw inderdaad les pauls tegen een schappelijker bedrag. Standaard features: Seymour Duncan custom pickups, CTS/switchcraft electrics, carbon fiber stiffening rods, betere truss rod, ebben standaard fretboard, hipshot hardware inclusief locking tuners, rosewood neck, lichtgewicht mahonie. Just a few specs, tegen t bedrag waar je een Duesenberg voor koopt...

tom1984
14 november 2015, 17:46
Een mooie Duesenberg is even duur als een Gibson standard hoor 😜


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
14 november 2015, 17:51
... En een les Paul met een maple nek in combinatie met ebben toets... Jakkes... Mahonie/rosewood toch ?

D3nnis
14 november 2015, 18:22
Als ik ooit een les paul laat bouwen of zelf bouw ga ik zeker voor een esdoorn hals. Met scarf joint en volute.

Orpheo
14 november 2015, 18:27
... En een les Paul met een maple nek in combinatie met ebben toets... Jakkes... Mahonie/rosewood toch ?

maple, rosewood, cocobolo, bubinga... eitje.

Eko
16 november 2015, 19:01
En dan te bedenken dat je voor een early seventies LP al een groot bedrag neer moet tikken. Bedragen waar je een R LP voor koopt. Die 40 jaar oude LP`s hebben dan als goedmakertje een gelamineerde ( Pancake ) body en een maple neck.......

tom1984
16 november 2015, 19:04
Ik ga een dezer eens kijken waar ik wat Maybach Lester gitaren kan proberen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
16 november 2015, 19:23
Ik ga een dezer eens kijken waar ik wat Maybach Lester gitaren kan proberen.


Den Bosch: Luthiers Gitaren
Alphen a/d Rijn: Kauffmann
Venray: Hans van Bree

Tip: via www.rentocaster.nl kun je ook een Maybach voor circa €50,- per maand huren. Kun je mooi thuis uitvoerig testen en als hij bevalt je favo kleur bestellen.

arjanb01
16 november 2015, 19:36
Dat klinkt wel interessant om via die site een Maybach te huren. Alleen hoe zit het met gebruikssporen ?

Pepe
16 november 2015, 19:39
En dan te bedenken dat je voor een early seventies LP al een groot bedrag neer moet tikken. Bedragen waar je een R LP voor koopt. Die 40 jaar oude LP`s hebben dan als goedmakertje een gelamineerde ( Pancake ) body en een maple neck.......

Ik vond 1 goldtop wel genoeg en dat was een makkelijke keuze. Met de historic was helemaal niks mis maar het haalde het gewoon niet bij de toon van de '72, dat hout is lekker droog en strak en het verschil was gewoon te groot.
Ik feliciteer iedereen met een R6 of R7, goeie gitaren, ik hou het wel bij die verguisde norlin.
Hij heeft trouwens een mahonie neck.

http://imageshack.com/a/img538/1443/PlBthD.jpg

Joost de Ruig
16 november 2015, 19:49
Dat klinkt wel interessant om via die site een Maybach te huren. Alleen hoe zit het met gebruikssporen ?

Lees de site maar eens. Normale kleine gebruikerssporen worden geaccepteerd. Dat geldt ook voor jou gitaar, als jij er daar een inbrengt. Je kan dus ook zelf een gitaar inbrengen en iedere maand een andere gitaar kiezen, zoals anderen jouw gitaar kunnen kiezen. Het gaat dus niet alleen om occassions van de shop. Er wordt verwacht dat jij net zo zuinig met de gitaar omgaat, als jij verwacht hoe een ander met jouw gitaar omgaat.

D3nnis
16 november 2015, 19:50
Dat klinkt wel interessant om via die site een Maybach te huren. Alleen hoe zit het met gebruikssporen ?

Dit schrijven ze in de faq:




Schade aan je gitaar?

Onze leden zijn net als jij gitaristen die in het overgrote deel van de gevallen netjes en zorgzaam met hun geleende gitaar omgaan. *

Normale gebruikssporen (kleine krasje, playwear, doffe plekken in de lak) rekenen wij als normale slijtage.*

Grotere schades worden gerepareerd door Rentocaster. De kosten daarvan zijn voor de lener en/of Rentocaster. Je mag er dus op rekenen dat je jouw gitaar in goed werkende conditie terug ontvangt.

Als je niet kunt leven met de gedachte dat jouw gitaar met normale gebruikssporen bij je terug komt, adviseren wij je om je gitaar in de koffer te laten en niet uit te lenen.

arjanb01
16 november 2015, 19:57
Oke dus jij brengt je gitaar daar in en in ruil daarvoor mag je een gitaar uit die collectie huren?
Leuk systeem, al zou ik als optredend muzikant en bij regelmatig repeteren niet lekker spelen in de wetenschap dat het m'n gitaar niet is.

Joost de Ruig
16 november 2015, 20:04
Oke dus jij brengt je gitaar daar in en in ruil daarvoor mag je een gitaar uit die collectie huren?
Leuk systeem, al zou ik als optredend muzikant en bij regelmatig repeteren niet lekker spelen in de wetenschap dat het m'n gitaar niet is.

Dat kan, maar hoeft niet. Je mag ook alleen een gitaar huren, maar het wordt goedkoper als je zelf ook een gitaar inbrengt. Zelf zou ik zo'n Rentocaster niet snel live gebruiken, maar gewoon thuis een gitaar goed leren kennen. Een keertje mee naar de oefenruimte kan natuurlijk ook best. Het leukste vind ik zelf dat je hiermee zonder grote investering een aantal gitaren een keer een aantal maanden onder je kan hebben.

arjanb01
16 november 2015, 20:06
Dat klopt, als je ff de cash niet hebt liggen kan je de rijd nemen welke gitaar je het beste en lekkerste vindt spelen. Wist niet dat die formule bestond.

tom1984
17 november 2015, 17:54
Hmmm ik koop toch liever een gitaar waar ik op speelde. Die kan helemaal anders zijn dan een nieuwe.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
17 november 2015, 18:17
Hmmm ik koop toch liever een gitaar waar ik op speelde. Die kan helemaal anders zijn dan een nieuwe.

De Rentocasters van de shop zelf zijn tevens te koop. Die van hun klanten meestal alleen te huur.

macwilliams
18 november 2015, 08:28
Ik zou gewoon gaan voor een LP studio uit begin jaren negentig met een ebben toets. Prima gitaren en zeker goede waar voor het geld. Kun je tzt ook nog aan je smaak aanpassen met andere elementen.

tom1984
19 november 2015, 12:31
Wat is er dan mis met een LP studio 2016 T bijvoorbeeld?

postbus31
19 november 2015, 14:19
Helemaal niks. De "oude" studio's mét ebben toets zouden anders, niet direct beter, spelen. Is puur persoonlijk denk ik. Gewoon een aantal uit het rek trekken en proberen, voelt het goed dan is het einde zoektocht.

tom1984
2 december 2015, 10:47
Heeft er iemand een goeie bron om 2dehands les paul gitaren te kopen behalve marktplaats? Ik zie dat de standard ook op mp nog 2000 a 2200€ gaan. Is het dan niet verstandiger om voor een paar 100 meer een nieuwe te kopen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

macwilliams
2 december 2015, 11:48
Wat is er dan mis met een LP studio 2016 T bijvoorbeeld?

Die zijn voornamelijk duurder en niks beter.

MikeD
2 december 2015, 13:06
als je snel bent kan je misschien bij musicstore.de nog een model 2015 gibson les paul kopen in de opruiming .... nieuw dus.... scherp geprijsd maar je moet dan wel de 2015 specs willen....als je toevallig ook nog een BTW nummer hebt kan je daar 'op de zaak' (of de band.. of de stichting...) en dus zonder BTW kopen (.........)

humbucker
2 december 2015, 13:52
Tja, wie wilt er nu een 2015 LP? Het is niet zomaar dat ze die nu langs ramen en deuren naar buiten gooien.

Ik zou m'n geld zetten op een goeie Gibson kopie: Heritage, Hamer, Tokai of een Epi etilist oid.

Heb laatst nog een Japanse epiphone LP (met open book headstock) gekocht. Het enige "nadeel" is dat die in poly afgelakt is en dat pots en pickups niet naar mijn smaak zijn. De basis is meer dan goed. Mooi hout, massieve body, long neck tenon, correcte halshoek, wireless abr-1, alu tailpiece etc.

Wil je een Gibson met die specs dan zit je al richting 5K. Ik had deze voor 15% van die prijs. Tja...

tom1984
2 december 2015, 14:20
Ik ben er nog niet uit ook niet hoor het is zon moeilijke keuze. En zon gigantisch verschil in bedrag!


Sent from my iPhone using Tapatalk

WesleyD
2 december 2015, 15:37
Tja, wie wilt er nu een 2015 LP?

Sommige van die geforceerde updates zijn zo slecht nog niet. Een sprint run zou ik niet zomaar afwijzen. Van de 2015s die ik gezien heb, was er niet een bij waar ik afwerkingsfoutjes kon ontdekken, dat is bij gibbies wel eens anders geweest de laatste jaren. Die brede nek moet je liggen, voelt echt anders, smoelt echt anders, maar na een tijdje valt het wel mee. G-force, tja... Die handtekening.., 't is van the man himself, dat zou me echt niet boeien. Die nut vind ik persoonlijk tegen het geniale aan. Maar goed, 't is allemaal een kwestie van smaak.

Daarentegen, de verhalen die ik gehoord/gelezen heb van de 2016 modellen... Als ik in de markt was voor een Gibson LP, dan zou ik wel kunnen slagen in 2016, denk ik, ja.

macwilliams
3 december 2015, 08:35
Ik ben er nog niet uit hoor, het is zon moeilijke keuze. En zo'n gigantisch verschil in bedrag!

Als je denkt te kunnen leven met dat wat je gekocht hebt een goedkope kopie is dan vooral niet je geld uitgeven aan het echte ding. Maar hoe je het wend of keert het blijft een kopie ook al zitten er massief gouden onderdelen op die ingelegd zijn met diamanten.

grayfink
3 december 2015, 08:51
Tja, ik heb ook verschillende Lp's gehad, maar was pas tevreden toen ik een "echte" had. :)

harrie-beton
3 december 2015, 08:54
Je moet vooral een gitaar kopen die jij goed vind spelen en goed vind klinken. Een gitaar kopen is niet een eindstation maar een tussenstation. Neem de sprong.
Gibsons van nu is niet meer de kwaliteit die het geweest is, daarom heeft Gibson nu een serie met peperdure modellen om de high end kopers niet te verliezen. Voordeel van een Gibson ten opzichte van een kloon is dat een Gibson meer restwaarde heeft.

MikeD
3 december 2015, 10:45
Voordeel van een Gibson ten opzichte van een kloon is dat een Gibson meer restwaarde heeft.

voorzover ik het momenteel kan inschatten, doe je het qua waardevastheid ook niet gek met een MIJ Tokai Love Rock van pak 'm beet 10 jaartjes oud....

macwilliams
3 december 2015, 10:53
Tja, ik heb ook verschillende Lp's gehad, maar was pas tevreden toen ik een "echte" had. :)

Op gegeven moment ruil je je opblaaspop ook in voor een echt exemplaar al is die minder gewillig dan die kunststoffencarlijn.

Midwolda
3 december 2015, 11:41
voorzover ik het momenteel kan inschatten, doe je het qua waardevastheid ook niet gek met een MIJ Tokai Love Rock van pak 'm beet 10 jaartjes oud....

Idem voor míjn Ibanez 2650.
Heeft hier in huis toch alle Gibsons, van Marauder tot en met Custom, overleeft.

Het belangrijkste is al gezegd in Mac z'n oude sig: een LP houd je van de strat. :D

Tonton
3 december 2015, 14:33
Nog een misschien niet zo'n obvious tip. Ik merkte dat VOS finish op een Les Paul een minder plastic dikke afgelakte feel geeft.
Niet eerste selectie criteria zeg maar, maar toch iets wat bij mijn keus meespeelde en mij veel meer aansprak in het gevoel bij het bespelen... call me crazy :P

telerocker
3 december 2015, 14:35
Ik zou ook eens een Maybach Lester testen. Lijkt veel 'bang for the bucks' te leveren.

tom1984
3 december 2015, 15:01
Ja die Maybachs ik weet het niet. Ik ben een beetje bang om veel geld uit te geven voor iets onbekend/onbewezen. Voor 1800 heb ik een hele mooie studio!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
3 december 2015, 15:07
Ja die Maybachs ik weet het niet. Ik ben een beetje bang om veel geld uit te geven voor iets onbekend/onbewezen. Voor 1800 heb ik een hele mooie studio!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Iedere gitaar moet zich bewijzen tegenover zijn bespeler. Zelf was ik snel overtuigd van de kwaliteit van de Maybach Lester. Pak er gewoon een keer er eentje op. Kan nooit kwaad toch?

D3nnis
3 december 2015, 15:26
Ja die Maybachs ik weet het niet. Ik ben een beetje bang om veel geld uit te geven voor iets onbekend/onbewezen.

Mwah, ik weet het niet. Het is natuurlijk best geld voor een kopie, maar onbewezen?
Een les paul is nu (2015) niet echt iets revolutionairs hè?
De vraag is eigenlijk of je eigen gevoel bij die gitaar (als je hem koopt) klopt met wat er na een paar jaar, als je hem bijvoorbeeld verkoopt, aan algemeen heersende mening is op internet. Dat gaat zo'n beetje de prijs bepalen denk ik.

Revolutionaire gitaren vind ik meer de gitaren van Parker, toen die net bestonden. Of Catalyst. Of Aristides. Of van mijn part Garrison op akoestisch gebied.

macwilliams
4 december 2015, 09:18
Ja die Maybachs ik weet het niet. Ik ben een beetje bang om veel geld uit te geven voor iets onbekend/onbewezen. Voor 1800 heb ik een hele mooie studio!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dat mag dan wel een hele mooie studio zijn. In je buurt niks tweede hands?


Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.

macwilliams
4 december 2015, 09:28
Idem voor míjn Ibanez 2650.
Heeft hier in huis toch alle Gibsons, van Marauder tot en met Custom, overleeft.

Het belangrijkste is al gezegd in Mac z'n oude sig: een LP houd je van de strat. :D

Moet het wel een goede LP zijn, niet een of andere el cheapo knock-off.
En men mag mij betichten van een Gibson afficionado te zijn, gelukkig weten veel wel beter, maar ik ben echt maar heel weinig kopietjes tegengekomen die ook maar enigzins in de schaduw kunnen staan van mijn goud/zwarte duo. Al die andere gitaren die ik hier heb gehad zijn best oke maar toch jammer, helaas verhaal.


Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.

MikeD
5 december 2015, 16:56
TS : Ga deze eens proberen .. moet je 'even' naar Meppel maar dat mot je d'r maar voor over hebben
http://www.tweedehands.nl/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/tokai-love-rock-les-paul-266971294.html

arjanb01
5 december 2015, 17:18
Met gierende banden naar Meppel dus 😂

telerocker
5 december 2015, 17:22
Voor die prijs echt gaan testen..

Da Vinci
6 december 2015, 10:41
Is er een soort cursus Tokai voor beginners? Ik ken het merk niet zo maar lijkt me wel interessant. Ik zie echter door de verschillende bomen het bos niet meer. Welke zijn hun geld wel waard en wat wordt er gehypt? Ik zou wel een honderd of 8 voor een goede LP over hebben en dan m'n Gibson eruit doen.

postbus31
6 december 2015, 11:24
Tokai Japan, die zijn volgens de "experts" zeer de moeite waard.

arjanb01
6 december 2015, 11:32
Is er een soort cursus Tokai voor beginners? Ik ken het merk niet zo maar lijkt me wel interessant. Ik zie echter door de verschillende bomen het bos niet meer. Welke zijn hun geld wel waard en wat wordt er gehypt? Ik zou wel een honderd of 8 voor een goede LP over hebben en dan m'n Gibson eruit doen.

Probeer je Gibson voor 8-900 te verkopen, leg 1000 erbij en koop je toch gewoon een tokai ls150, nieuw ben je gelijk klaar.

Da Vinci
6 december 2015, 12:20
Probeer je Gibson voor 8-900 te verkopen, leg 1000 erbij en koop je toch gewoon een tokai ls150, nieuw ben je gelijk klaar.

Goeie tip. Dan heb ik ipv een LP die 2e hands 1600 opbrengt en LP die 2e hands een stuk minder opbrengt én ik ben meteen al 1000 euro lichter. Waar kan ik tekenen?

arjanb01
6 december 2015, 12:32
Dan hou je je Gibson toch gewoon?
Wat wil je dan? Gewoon ordinair last van GAS? Tsja, dan ben je hoe dan ook geld kwijt.

macwilliams
6 december 2015, 13:00
Als je een cursus nodig hebt dan zou ik die gibson nog even niet wegdoen. Tegen de tijd dat je doorhebt dat je eigenlijk een heel goed instrument in bezit hebt ben je blij dat die er nog is.
En als je zo'n lulverhaal nodig hebt in een advertentie om je zooi aan de man te brengen dan is er iets goed mis. Een goede gitaar verkoopt zichzelf.

MikeD
6 december 2015, 13:42
Met gierende banden naar Meppel dus 😂

ben ff niet in de markt anders had ik m al gehaald.....


Is er een soort cursus Tokai voor beginners? Ik ken het merk niet zo maar lijkt me wel interessant. Ik zie echter door de verschillende bomen het bos niet meer. Welke zijn hun geld wel waard en wat wordt er gehypt? Ik zou wel een honderd of 8 voor een goede LP over hebben en dan m'n Gibson eruit doen.

begin maar op http://www.tokairegistry.com/tokai-info/tokai-gibson-models.html

zoek op ultimate guitar en op lespaulforum ook even op 'tokai' ....

Ja.. het is wel een bos met veel bomen; name de vragen ' is ie MIJ of niet' en 'welk type is het' spelen bij oudere exemplaren vaak mee vanwege de specs. . en ja ze worden soms wel gehyped waardoor de tweedehandsprijzen soms aan de hoge kant lijken. de huidige Reborn Old kost nieuw overigens ook een bak geld. Vandaar dat die in Meppel wel qua prijs aantrekkelijk lijkt.. Maar om daarvoor een Gibson LP weg te doen.. als het een Studio is misschien.

MikeD
6 december 2015, 13:48
En als je zo'n lulverhaal nodig hebt in een advertentie om je zooi aan de man te brengen dan is er iets goed mis. Een goede gitaar verkoopt zichzelf.

de man had zich inderdaad wat kunnen beperken maar vermoedelijk dacht ie er goed aan te doen om er een cursus Tokai bij te schrijven....

Da Vinci
6 december 2015, 15:23
Dan hou je je Gibson toch gewoon?
Wat wil je dan? Gewoon ordinair last van GAS? Tsja, dan ben je hoe dan ook geld kwijt.

Laat ik het zo zeggen; die Gibson is een prima gitaar en erg bruikbaar maar heb ook nog wel een lijstje op- en aanmerkingen. Een reissue vind ik toch wat prijzig maar als ik voor pakweg 800 euro een solid body LP kan kopen met fatsoenlijke potmeters, een 60's neck die ook nog een beetje op stemming blijft kan ik daar wel vrolijk van worden.

arjanb01
6 december 2015, 15:42
Gewoon GAS dus...
60ties neck en tokai gaat lastig worden. Volgens mij zijn het allemaal fifties necks, die in Meppel ook.
Met 800 eu kom je dan niet ver ben ik bang.

macwilliams
6 december 2015, 16:06
de man had zich inderdaad wat kunnen beperken maar vermoedelijk dacht ie er goed aan te doen om er een cursus Tokai bij te schrijven....

Als ik op zoek zou zijn naar een LP dan zou deze een serieuze kanshebber zijn. Ik zou wel goed bekijken of die mooie top echt is en niet een prachtige foto quilt. Daarna ging ik er even op spelen. En als dat goed is dan maakt de naam niet zo gek veel uit. Dat geneuzel over toon kamers en gewichtsreductie en het wel of niet een long tennon zou helpen bij het overbrengen van het geluid is meer voor conservatieve puriteinen. Zeg nou zelf, nog geen achthonderd euro voor zo'n mooi instrument, dat is toch het koopje van de maand?

Maar ik zou er niet een gitaar voor wegdoen.

macwilliams
6 december 2015, 16:07
Gewoon GAS dus...
60ties neck en tokai gaat lastig worden. Volgens mij zijn het allemaal fifties necks, die in Meppel ook.
Met 800 eu kom je dan niet ver ben ik bang.

Hoezo hebben die tokais allemaal een '50ies neck?

arjanb01
6 december 2015, 16:30
Verdiep je er maar eens in, dan kom je erachter dat de meeste medium/50s necks hebben.

fred dons
6 december 2015, 17:04
Ik heb er 2 met een sixties neck, zeker toeval ;) btw top is quilted fineer over maple (dus geen foto flame maar zeker ook geen massieve quilt top

arjanb01
6 december 2015, 17:10
Oke oke, wist ik niet! Maar die heb je niet voor 800 eu lijkt me 😉

macwilliams
6 december 2015, 17:24
Aahhhh, dat is jammer. Dat is het zelfde als dat die epiphones hebben en op zich niks tegen een fineer maar toch. Mocht ik overwegen om een quilt aan de collectie toe te voegen dan toch zeker geen fineertje aub voor een hoop centen. Dat noem ik geen 5A top in ieder geval.

MikeD
6 december 2015, 17:27
Ik heb een LS70 in Dark Cherry Burst (zeg maar 59-er 'burst zonder verbleking) en een LS85Q in Dark Wine Red waarbij de Q inderdaad staat voor Quilted en dat is een fineertje op de maple top.
Halzen zijn 50s profiel; niet het slanke nekkie van m'n Gibson SG Special 60's Tribute.... maar ook niet de dikke honkbalknuppel.
De Tokai PAF's klinken ook helemaal niet gek (maar dat hangt ook van de rest van je set up af..)
Any way ga m maar proberen; voor die 800 piek haal je nmm met die Tokai best een goede LesPaul in huis en je zult er waarschijnlijk ook weinig meer op afschrijven (dit voor de bonen-tellers onder de lezers...)

fred dons
6 december 2015, 18:17
ja blijft nog steeds een erg goede gitaar en hij was het geld al waard geweest met een plaintop (wat het eigenlijk ook is :D )

humbucker
6 december 2015, 19:41
Laat ik het zo zeggen; die Gibson is een prima gitaar en erg bruikbaar maar heb ook nog wel een lijstje op- en aanmerkingen. Een reissue vind ik toch wat prijzig maar als ik voor pakweg 800 euro een solid body LP kan kopen met fatsoenlijke potmeters, een 60's neck die ook nog een beetje op stemming blijft kan ik daar wel vrolijk van worden.

Check mijn sig eens ;)

grayfink
6 december 2015, 19:44
Japanse Epiphone's (Elitist) schijnen ook erg goed te zijn. In Leuven staat er eentje te koop. :)

fred dons
6 december 2015, 19:58
Check mijn sig eens ;)
mooi ding, zeker ook lange nektenon ? als je de fotoflame top en de polylak vergeet heb je een "echte'' les paul die dezelfde kenmerken heeft als een historic (brug, tenon etc) voor heel veel minder

arjanb01
6 december 2015, 20:32
Als die epi een 60s neck heeft is deze zeker interessant voor de ts. Die Japanse epiphones zijn te gek voor die prijs! Zeker een aanrader.

humbucker
6 december 2015, 21:10
mooi ding, zeker ook lange nektenon ? als je de fotoflame top en de polylak vergeet heb je een "echte'' les paul die dezelfde kenmerken heeft als een historic (brug, tenon etc) voor heel veel minder

Lange tenon inderdaad! Ik heb nog een Heritage met p90s waar ik meer van hou! Dat zijn ook prima Gibson alternatieven maar wel een pak duurder.

MikeD
7 december 2015, 10:17
Check mijn sig eens ;)

Da's ne fraaie......zekers.... en met een open book headstock....(de reguliere Epi headstock vind ik persoonlijk niet zo geslaagd)...

tom1984
8 december 2015, 13:47
Ik heb intussen contact met Kauffman ivm Maybach. Ik denk toch dat ik eerder die richting uitga! Volgend weekend ga ik daar eens wat gitaartjes testen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joost de Ruig
8 december 2015, 15:06
Ik heb intussen contact met Kauffman ivm Maybach. Ik denk toch dat ik eerder die richting uitga! Volgend weekend ga ik daar eens wat gitaartjes testen.

Hou er rekening mee dat daar zaterdagmiddag een Supro Demo is door Gavin Coulson. Misschien ff bellen wat een handige tijd is, want met de verwachte opkomst en de voorbereidingen, zal zaterdagmiddag wellicht niet handig uitkomen voor zowel jou als de shop.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/s720x720/12314065_1105055279527739_5723551858093703601_n.jp g?oh=7f0ad1d0179b17545d4394485061f1fc&oe=572072FA

MikeD
8 december 2015, 15:33
Ik heb intussen contact met Kauffman ivm Maybach. Ik denk toch dat ik eerder die richting uitga! Volgend weekend ga ik daar eens wat gitaartjes testen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

en laat ons vooral weten wat jouw bevindingen zijn.....

tom1984
8 december 2015, 15:50
Doe ik!


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
8 december 2015, 15:52
Mooi vooruitzicht ! Laat ons weten wat je van Maybach vindt en mocht je hem kopen, verslag en feauteaux is bijna een verplichting 😉
Ben benieuwd of kaufmann die maybachs ook in 60ies necks heeft.

Da Vinci
8 december 2015, 16:16
Mooi vooruitzicht ! Laat ons weten wat je van Maybach vindt en mocht je hem kopen, verslag en feauteaux is bijna een verplichting ��
Ben benieuwd of kaufmann die maybachs ook in 60ies necks heeft.

Ik heb alleen nog maar de 58 en 59 voorbij zien komen. En de Goldrush, maar weet niet of dat een kleur is of dat dat dan direct een 57'er is in de lijn van de R7 zegmaar...

Als ik van m'n vrouw mag wil ik in mijn kerstvakantie ook even naar Kauffmann karren om de bouw van een strat te bespreken en zal dan zeker even een Maybach aan de tand voelen :-)

telerocker
8 december 2015, 18:02
Ik heb alleen nog maar de 58 en 59 voorbij zien komen. En de Goldrush, maar weet niet of dat een kleur is of dat dat dan direct een 57'er is in de lijn van de R7 zegmaar...

Als ik van m'n vrouw mag wil ik in mijn kerstvakantie ook even naar Kauffmann karren om de bouw van een strat te bespreken en zal dan zeker even een Maybach aan de tand voelen :-)

Toch weer heerlijk hoe om te horen dat de heren thuis het rokje aanhebben. :D

arjanb01
10 december 2015, 06:58
Tuurlijk man! De vrouw bepaalt elk te besteden budget, daar kom je wel achter als je eenmaal een compleet gezin moet runnen!
Toch lukt het me dat als ik een gitaar wil, er eentje te kopen😂

purplejohn
10 december 2015, 08:00
Same here. Kwestie van flink lullen, zowel letterlijk als figuurlijk.

macwilliams
10 december 2015, 08:02
Wij zijn beter in onderhandelen. En je geeft ze het gevoel dat ze inspraak hebben.


Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden.

Da Vinci
10 december 2015, 09:00
Tja John, dan moet je wel een beetje opletten met het lullen want als ik me niet vergis heb jij vijf kinderen en dat komt natuurlijk ook niet ten goede van het budget ;-)

telerocker
10 december 2015, 11:58
Ook weer heerlijk om te lezen hoe de heren zich eruit lullen. :D

arjanb01
10 december 2015, 12:17
Precies, bij mij geldt dat er eerst 1 gitaar verkocht moet worden voordat ik iets nieuws mag kopen, arme ik 😩

D3nnis
10 december 2015, 12:24
Ik vraag nooit toestemming. Gitaren en zooi koop ik van mijn eigen rekening. Enige probleem is dat daar met twee kinderen en wat andere financiële niet-meevallers, deze rekening niet meer zo gespekt wordt als voorheen :D
Ik heb gelukkig ook niet meer zo veel gas als voorheen.

arjanb01
10 december 2015, 13:10
Same here, maar helaas is m'n gitaarspul zo duur dat ik dat niet ff van m'n eigen rekening pin 😂
Tenzij het klein spul is als snaren en plectrums.

D3nnis
10 december 2015, 13:23
Luke 2, tokai, g major, engl combo, Koch halfstack was het toch?
Heb je nog een geheime verzameling fred dons achtige prs-en ook nog? :D

Da Vinci
10 december 2015, 13:30
Ik had het alleen nog maar over toestemming om een ochtendje naar Kauffmann te gaan, nog niet eens om ook daadwerkelijk iets te kopen.

Maargoed, dat was natuurlijk met een knipoog bedoeld. Ik zie verder wel wat reacties maar geen heren die proberen zich 'ergens onderuit te lullen'. Het enige wat ik zie is dat telerocker nogal de behoefte heeft te laten doorschemeren dat hij wel zelfstandig beslissingen mag nemen. Dat zal wel ergens vandaan komen.

arjanb01
10 december 2015, 13:33
Luke 2, tokai, g major, engl combo, Koch halfstack was het toch?
Heb je nog een geheime verzameling fred dons achtige prs-en ook nog? :D

Nee dat was het wel, daarom moet ik nu heel lief zijn.

D3nnis
10 december 2015, 14:15
Nee dat was het wel, daarom moet ik nu heel lief zijn.

Hahaha, wat heb je op het oog?

telerocker
10 december 2015, 14:27
Ik had het alleen nog maar over toestemming om een ochtendje naar Kauffmann te gaan, nog niet eens om ook daadwerkelijk iets te kopen.

Maargoed, dat was natuurlijk met een knipoog bedoeld. Ik zie verder wel wat reacties maar geen heren die proberen zich 'ergens onderuit te lullen'. Het enige wat ik zie is dat telerocker nogal de behoefte heeft te laten doorschemeren dat hij wel zelfstandig beslissingen mag nemen. Dat zal wel ergens vandaan komen.

Tja, hoe lul ik me daar weer uit... Just teasing a bit, man.

arjanb01
10 december 2015, 14:45
Hahaha, wat heb je op het oog?

Op dit moment helemaal niks, maar gas komt altijd opborrelen😂

D3nnis
10 december 2015, 14:46
Ja, elke keer denk ik dat ik klaar ben, maar duurt nooit echt lang, jammer genoeg.

fred dons
10 december 2015, 15:07
als het enige troost is mijn exvrouw vond het ook niet leuk dat ik per maand 1 of 2 gitaren kocht ;) (mijn huidige vriendin vind het kopen van gitaren niet zo'n probleem meer het gebrek aan ruimte als gevolg hiervan :D )

arjanb01
10 december 2015, 15:08
Wat een leven heb je, Fred 😂
Maar jij kan nog zeggen dat het beroepsmatig is dat je gitaren koopt 🙈

fred dons
10 december 2015, 15:16
nou niet echt hoor, gisteren voor het eerst in 15 jaar weer eens een optreden gedaan, het blijft verder een uit de hand gelopen hobby
ik bouw, repareer en koop in eerste instantie alleen voor eigen gebruik en ik verkoop zeeeeer zelden een gitaar (en dan meestal ruil ik zodat het aantal wel op peil blijft ;) )

Da Vinci
10 december 2015, 15:20
Ach, mijn vrouw vindt het allemaal prima alleen ze "snapt niet wat ik met al die gitaren moet". Nouja, allemaal, heb 3 elektrische nu.
Ik moet zeggen dat ik ook wel een soort rem bij mezelf heb. Gas nu op een HSS Kauffmann stratje maar heb dan ook meteen het gevoel dat ik iets anders moet opruimen want eigenlijk snap ik zelf ook niet zo goed wat ik met een Luke 2, Luke 3 en HSS strat moet.

arjanb01
10 december 2015, 15:26
Beetje onzin inderdaad, omdat het allemaal h-s-s strats zijn 😂

D3nnis
10 december 2015, 15:45
Mwah, niet echt eigenlijk.
Ik heb nu 9 elektrische gitaren, waarvan zo'n 6 stuks in meer of mindere mate strat zijn, en heb niet de indruk dat het er een teveel is.
Maar goed, we dwalen af :)

Een goede les paul voor een goede prijs is -denk ik- ook eens zoeken naar bv een les paul van (Nederlandse) custom bouwers, tweedehands dan. Kost meestal niet de hoofdprijs en dan heb je gewoon echt goede gitaren. Zag een paar maanden terug een Patrick Koopman LP achtige gitaar voor €800,- oid op marktplaats. Reken maar een 4-5 voudige nieuwprijs.

Tabula Rasa
10 december 2015, 15:47
Ach, wat is onzin? Heb zometeen mijn derde LP junior in 15 maanden

D3nnis
10 december 2015, 15:50
Ach, wat is onzin? Heb zometeen mijn derde LP junior in 15 maanden

Ja, maar jij bent pervers, las ik.

Da Vinci
10 december 2015, 15:52
Beetje onzin inderdaad, omdat het allemaal h-s-s strats zijn 😂

M'n LIII is HH ;-)

Maargoed, ik zag laatst een filmpje van ene Malmsteen en die had denk wel 40 dezelfde strats ;-)

Da Vinci
10 december 2015, 15:56
Ach, wat is onzin? Heb zometeen mijn derde LP junior in 15 maanden

Wat is daar de achterliggende gedachte van? Bespeel je ze ook allemaal veel of pak je in de praktijk altijd dezelfde? Dat laatste merk ik bij mezelf vaak en vind het dan een beetje zonde dat die andere maar eens in de zoveel tijd bespeeld worden.

arjanb01
10 december 2015, 15:59
Ja maar Malmsteen heeft een bankrekening die 40x zo groot is als de mijne. Kom ik aan met 2 akoestische gitaren en 2 elektrische,😂 Arme ik....
Vroeger een jaar of 10 geleden kocht ik elk jaar wel een gitaar zodra m'n vakantie geld binnen was 😂
Meestal strat achtige gitaren. M'n laatste gitaar heb ik in 2014 gekocht dus het wordt volgend jaar wel weer tijd....

D3nnis
10 december 2015, 16:04
Ja maar Malmsteen heeft een bankrekening die 40x zo groot is als de mijne. Kom ik aan met 2 akoestische gitaren en 2 elektrische,😂 Arme ik....


Stel dat Malmsteen 40 miljoen op zijn rekening heeft. Dan heb jij dus 1 miljoen.
Ik zie geen reden om er niet nu wat bij te kopen? :D

fred dons
10 december 2015, 16:06
daar had ik gisteren wel een grappige ervaring mee, ik had voor het optreden 4 keer geoefend met een gelegenheids bandje en omdat de nummers die we speelden nogal om een veelzijdige gitaar vroegen heb ik bij iedere keer oefenen een andere strat meegenomen om te kijken welke het best aansloot bij het materiaal (qua sound en opties). iedere strat was en klonk net wat anders en de een kwam beter door de mix dan de ander
uiteindelijk voor een HSS strat gekozen met vintage trem met als backup een HH charvel met floyd, na 1 nummer op de strat tijdens de soundcheck stond hij een tikkie vals en omdat we niet zoveel tijd hadden maar gelijk de charvel ingeprikt; resultaat de hele avond op de charvel gespeeld en hij klonkt op alle nummers goed. Nu heb ik meer charvels (hh, hss, hsh, h) en ook dubbele en ze zijn allemaal perfect afgesteld en klinken allemaal prima maar ze hebben ook allemaal hun eigen geluid en feel en soms past mijn favoriete gitaar gewoon niet bij het materiaal wat ik wil spelen en dan is het prettig om wat Meer opties te hebben

arjanb01
10 december 2015, 16:13
Stel dat Malmsteen 40 miljoen op zijn rekening heeft. Dan heb jij dus 1 miljoen.
Ik zie geen reden om er niet nu wat bij te kopen? :D

😂 Was dat maar waar!
En dan nog, m'n vrouw zou er als de kippen bijzijn om m'n vermogen te beheren 🙈

fred dons
10 december 2015, 16:21
malmsteen is al 3 keer failliet verklaard dus wellicht kun je beter iets hoger mikken ;)

Da Vinci
10 december 2015, 17:42
daar had ik gisteren wel een grappige ervaring mee, ik had voor het optreden 4 keer geoefend met een gelegenheids bandje en omdat de nummers die we speelden nogal om een veelzijdige gitaar vroegen heb ik bij iedere keer oefenen een andere strat meegenomen om te kijken welke het best aansloot bij het materiaal (qua sound en opties). iedere strat was en klonk net wat anders en de een kwam beter door de mix dan de ander
uiteindelijk voor een HSS strat gekozen met vintage trem met als backup een HH charvel met floyd, na 1 nummer op de strat tijdens de soundcheck stond hij een tikkie vals en omdat we niet zoveel tijd hadden maar gelijk de charvel ingeprikt; resultaat de hele avond op de charvel gespeeld en hij klonkt op alle nummers goed. Nu heb ik meer charvels (hh, hss, hsh, h) en ook dubbele en ze zijn allemaal perfect afgesteld en klinken allemaal prima maar ze hebben ook allemaal hun eigen geluid en feel en soms past mijn favoriete gitaar gewoon niet bij het materiaal wat ik wil spelen en dan is het prettig om wat Meer opties te hebben

Het is bij mij ook wel de GAS die er voor zorgt dat ik altijd net iets heb aan te merken op m'n gitaren waardoor je weer een andere nodig denkt te hebben. De Luke 2 wat te hifi in de brug en mist belletjes bij de singels, de L3 mist wat bite, de LP scheurt wel lekker maar komt clean ook wat te kort en is qua stemming niet echt een betrouwbare partner en hoppa; je hebt al weer een gitaar in je hoofd die dit allemaal overstijgt :cheerup:

De vraag is dan alleen voor hoe lang :cooler:

D3nnis
10 december 2015, 17:49
De Luke 2 wat te hifi in de brug

Dit is hét understatement van 2015 wat mij betreft!

Tabula Rasa
10 december 2015, 17:54
Wat is daar de achterliggende gedachte van? Bespeel je ze ook allemaal veel of pak je in de praktijk altijd dezelfde? Dat laatste merk ik bij mezelf vaak en vind het dan een beetje zonde dat die andere maar eens in de zoveel tijd bespeeld worden.
De DC is van mij, de SC van mijn jongste zoon, maar die is nu 6 maanden oud, dus daar speel ik voorlopig op. En nu komt er nog een SC aan, omdat ik zelf ook een eigen SC wil hebben.

Tabula Rasa
10 december 2015, 17:56
Is misschien nog wel nuttelozer: beide kids kregen bij geboorte een goeie gitaar.

Da Vinci
10 december 2015, 19:07
Tja je kan maar een reden verzinnen om een gitaar te kopen...

telerocker
10 december 2015, 20:36
Voor mijn supercommerciële coverband is mijn HSS-strat mijn werkpaard, maar een Les Paul met niet te hete elementen is ook redelijk allround. Een Luke lijkt me dat ook, als zou ik de EMG's wisselen voor dynamische passieve pickups. Geweldige halzen hebben die Lukes, daar kun je een hele avond zonder een centje pijn op spelen.

D3nnis
10 december 2015, 21:19
Geweldige halzen hebben die Lukes, daar kun je een hele avond zonder een centje pijn op spelen.

Grappig is dat, ik vind van alle MM's die ik tot nu toe bespeeld heb, de hals van een Luke echt de meest waardeloze.
Heb een Luke 2 gehad, en na een tijdje weggedaan omdat ik die hals écht niet fijn vond, en dat terwijl ik de Silhouette, Reflex, Morse, en JP halzen wel fijn vind.

telerocker
11 december 2015, 00:38
Grappig is dat, ik vind van alle MM's die ik tot nu toe bespeeld heb, de hals van een Luke echt de meest waardeloze.
Heb een Luke 2 gehad, en na een tijdje weggedaan omdat ik die hals écht niet fijn vond, en dat terwijl ik de Silhouette, Reflex, Morse, en JP halzen wel fijn vind.

Over het algemeen vind ik de MM's superieur qua halzen. Die ik beet heb gehad, voelden en speelden allemaal lekker. Neck- en fretboardfeel zijn wel erg persoonlijk. De een prefereert een bat, de ander een dunne, platte neck.

arjanb01
11 december 2015, 06:46
Ik vind de necks van mm gitaren allemaal heel fijn, vooral de feel met geoliede neck is comfortabel.
De enigste halzen waar ik niks mee kan zijn de platte wijde halzen van prs en Ibanez, wie die ooit heeft uitgevonden 🙈

jules
11 december 2015, 21:29
afstelling doet veel natuurlijk, heb dunne halzen gespeeld die niet lekker speelde, en ik heb een sg 61ri die echt als boter speelt, of hebbe alle sg's dat :)

maar de hals vsn mij r8 is de dikste verkrijgbaar en dat ding speelt ook super licht. dus de dikte van je hals zegt niks over hoe je gitaar speelt. Of zeg ik nou weer onzin die ik uit mijn nek klets?

tom1984
16 december 2015, 10:23
Mijn vriendin vind het allemaal prima zolang ik niet te ver ga.

Probleem is een beetje dat ik niet kan kiezen. Ik speel gitaar, maar heb ook een zoutwateraquarium en speel graag games.

Dat laatste heb ik met 2 kinderen al moeten herleiden naar 1 x in de week en is dus bijna weggevallen.

Dat aquarium daar gaat ook teveel tijd en geld inzitten vind ikzelf en loop al een tijdje te denken hem weg te doen.

Verder heb ik nu nog 4 gitaren waar er eigenlijk 2 van weg mogen.

Een MIM standard strat en een klassieke gitaar. Mijn Sonic blue classic player gaat nooit meer weg. Da's echte liefde!

Een LC spitfire 2 mijn eerste gitaar dat weet ik zo niet. Ik zeg altijd dat ik haar hou voor men zoon.

Volgend jaar komt er echt wel een nieuwe LP in huis hoor!


Sent from my iPhone using Tapatalk

tom1984
21 december 2015, 15:46
Gisteren bij de key music eens wat gitaren gaan bespelen als test. Gibson, epiphone, prs, ltd. Heel wat gitaren aan de tand gevoeld.

Er was er echter 1 die mij compleet van mijn sokken blies qua feel en geluid. Het was niet eens een Gibson!

Wat een gigantisch verschil tussen een Epi plus top pro en een signature of traditional versie!

Gezien ik niet wou riskeren dat ik dit gevoel bij een gitaar niet meer zou vinden heb ik ze toch maar meegenomen. Ik vond de studios zelfs slechter aanvoelen dan deze.
Ik ken er niks van dus dat is misschien te verwaarlozen.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/21/00d59178366443a6891ad6a6144606ae.jpg

D3nnis
21 december 2015, 15:50
Gefeliciteerd, mooi ding!

macwilliams
21 december 2015, 15:56
Gisteren bij de key music eens wat gitaren gaan bespelen als test. Gibson, epiphone, prs, ltd. Heel wat gitaren aan de tand gevoeld.

Er was er echter 1 die mij compleet van mijn sokken blies qua feel en geluid. Het was niet eens een Gibson!

Wat een gigantisch verschil tussen een Epi plus top pro en een signature of traditional versie!

Gezien ik niet wou riskeren dat ik dit gevoel bij een gitaar niet meer zou vinden heb ik ze toch maar meegenomen. Ik vond de studios zelfs slechter aanvoelen dan deze.
Ik ken er niks van dus dat is misschien te verwaarlozen.

http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/21/00d59178366443a6891ad6a6144606ae.jpg

En nu is ze van jou, en dat is het belangrijkste:ok:

HNGD jonge!

telerocker
22 december 2015, 02:50
Gefeli, mooi hoor in Pelham Blue.

richwoodplayer
22 december 2015, 06:42
Gisteren bij de key music eens wat gitaren gaan bespelen als test. Gibson, epiphone, prs, ltd. Heel wat gitaren aan de tand gevoeld.

Er was er echter 1 die mij compleet van mijn sokken blies qua feel en geluid. Het was niet eens een Gibson!

Wat een gigantisch verschil tussen een Epi plus top pro en een signature of traditional versie!

Gezien ik niet wou riskeren dat ik dit gevoel bij een gitaar niet meer zou vinden heb ik ze toch maar meegenomen. Ik vond de studios zelfs slechter aanvoelen dan deze.
Ik ken er niks van dus dat is misschien te verwaarlozen.


Gefeliciteerd!
Heb zelf een Epiphone Slash's Snakepit signature, en dat is ook echt een goede gitaar!
Na een upgrade van de Pick-ups echt een top gitaar!

Veel plezier met je Epi! :)

grayfink
22 december 2015, 06:59
Mooie gitaar, gefeliciteerd! :)

Rogueny
22 december 2015, 20:42
De Blauwe versie van de Joe Bonamassa sugnature als ik t zo goed zie? of ben ik nou gek? mooi ding in ieder geval!

tom1984
23 december 2015, 10:05
De Blauwe versie van de Joe Bonamassa sugnature als ik t zo goed zie? of ben ik nou gek? mooi ding in ieder geval!
Ja dat issem.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk