PDA

View Full Version : Tokai LP. Ben ik nou gek?



jutter
9 november 2015, 16:13
Wat een prijs voor een LS-60! Of zie ik iets over het hoofd?
http://www.lkg-guitars.de/gitarren-used/tokai-les-paul-reborn-ls-60-bs-incl-original-case/

Tupelo
9 november 2015, 16:19
'T zal wel een hele goeie zijn ofzo. :roll:

Da Vinci
9 november 2015, 16:32
'T zal wel een hele goeie zijn ofzo. :roll:

Tja, doe mij toch maar een R0 dan :-)

jutter
9 november 2015, 16:43
En dan is het niet eens een 'echte' Amerikaan :D

cat's eyes
9 november 2015, 17:33
Verkoop via klant langs winkel, geen garantie, geen terugname en dan zo'n bedrag.
Tja, ze kunnen er voor vragen wat ze willen natuurlijk..........not me!

Joost de Ruig
9 november 2015, 17:38
Mooie plank hoor, maar voor mij misschien een kwart waard.

grayfink
9 november 2015, 17:52
Ik heb mijn Ls-60 goldtop voor 175€ verkocht.
Achteraf misschien iets te weinig. :confused:

Pepe
9 november 2015, 18:12
Belachelijke prijs voor een cheap ass gelijmde neck (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m979759776-kasuga-les-paul-custom-japan-black-gold-70-s.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr)

Gearjunkie
9 november 2015, 18:18
Dat lijkt een mooie aanbieding! 😄😄😄


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hendriks
9 november 2015, 18:42
Je mag natuurlijk vragen wat je wilt , maar deze is natuurlijk aan het overdrijven. Gisteren in Oldenburg een fraaie Greco uit 1979 in handen gehad , deze mocht voor €700 weg , vergelijkbare kwaliteit.

FrankC
9 november 2015, 19:05
Is die van Lennon geweest?

Harald
9 november 2015, 19:23
Belachelijke prijs voor een cheap ass gelijmde neck (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m979759776-kasuga-les-paul-custom-japan-black-gold-70-s.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr)

Wel goed lezen Pepe, hij is juist NIET gelijmd!


De gitaar heeft een 4-bolt bevestiging, dus geen goedkope lijmconstructies.

arjanb01
9 november 2015, 19:24
Wat een prijs voor een LS-60! Of zie ik iets over het hoofd?
http://www.lkg-guitars.de/gitarren-used/tokai-les-paul-reborn-ls-60-bs-incl-original-case/

Die van mij is beter en heb je voor de helft 😉
Die prijs vragen ze voor een ls-120 uit 1979. Deze is hooguit 700-750 eu waard. Wel een mooie maar geen nitro lak en heel veel bezitters van deze vervangen vaak de pickups, potmetertjes en toggle switch.
Hoeveel kostten die tokai les Pauls eigenlijk destijds?

jutter
9 november 2015, 19:26
Die van mij is beter en heb je voor de helft ��
Die prijs vragen ze voor een ls-120 uit 1979. Deze is hooguit 700-750 eu waard. Wel een mooie maar geen nitro lak en heel veel bezitters van deze vervangen vaak de pickups, potmetertjes en toggle switch.
Hoeveel kostten die tokai les Pauls eigenlijk destijds?

Die kreeg je gratis bij een doos waspoeder!

arjanb01
9 november 2015, 19:48
Leuk kadootje dan, jammer dat ik in 1979 net geboren was, anders had ik er iets aan gehad! 😂

cat's eyes
9 november 2015, 20:02
Hoeveel kostten die tokai les Pauls eigenlijk destijds?

Het modelnummer staat voor de prijs in Yen op het moment van fabricage.

Desbetreffende LS60 kostte toentertijde 60.000 Yen.

MikeD
9 november 2015, 20:14
In Duitsland zijn dit soort (vraag)prijzen voor 80-er jaren Tokais al bepaald geen uitzondering meer. Daar worden ook voor de 90-ers en 2000+ers al bedragen gevraagd (en dus kennelijk betaald) waar wij hier in ons polderland de wenkbrauwen bij fronsen.

arjanb01
9 november 2015, 20:31
Dus als ik de mijne in Duitsland zou aanbieden vang ik dus 2500+ ervoor? Dan heb ik m'n investering er al 1,5x uit, leuk volkje die Duitsers 😉

Erik de Perik
9 november 2015, 20:46
Duitsers hebben, net als Nederlanders, een vreemd prijsidee.

arjanb01
9 november 2015, 20:49
Nederlanders zijn over het algemeen ziekelijk zuinig, Duitsers investeren liever.
Investeren = vooruitgang, zuinigheid = stilstaan. 😉

Erik de Perik
9 november 2015, 21:04
Nederlanders zijn over het algemeen ziekelijk zuinig, Duitsers investeren liever.
Investeren = vooruitgang, zuinigheid = stilstaan. ��

Qua gitaren weet ik het niet, maar met de autohandel zijn Duitsers net zo onlogisch als Nederlanders.

Hendriks
10 november 2015, 14:37
Dit is een betere koop: http://link.marktplaats.nl/m984800253

Joost de Ruig
10 november 2015, 14:42
Dit is een betere koop: http://link.marktplaats.nl/m984800253

Deze is inderdaad erg mooi!

arjanb01
10 november 2015, 14:46
Mooie gitaar en ik neem toch aan dat je de koffer er gratis bij kan krijgen op dat bedrag. Ik krijg het altijd wel voormekaar. M'n ls150 uit 2014 had geen koffer, maar kreeg een custom shop koffer van Gibson erbij, die met de rode voering.
Het maffe is dat tokais altijd excl koffer binnen komen bij de winkels en de lifton case er bij gekocht moet worden, wat een duur geintje is.

Pepe
10 november 2015, 15:49
Wel goed lezen Pepe, hij is juist NIET gelijmd!


Ja daarom, advertentie zegt dat schroef beter is en die Tokai is gelijmd!

maar ik snap dat het grapje te subtiel is...

macwilliams
10 november 2015, 19:28
Ja daarom, advertentie zegt dat schroef beter is en die Tokai is gelijmd!

maar ik snap dat het grapje te subtiel is...

Staat ook in dat het een echte Gibson customshop killer is, 2x zelfs.
Alsof een custom shop killen een maatstaf is aangezien het om persoonlijke smaak gaat.




Ook ik gebruik nu een gare applicatie op men aaipet om berichten te verzenden

Mitch
10 november 2015, 21:11
Alsof het altijd beter dan de maatstaf moet. En alsof een lagere prijs meteen een pre is (ja, voor je portemonnee) maar wat is nou de relevantie? Helemaal kak.

"Goedkoper en toch beter dan merk X custom shop"

Smilies kunnen niet duidelijk maken hoe on-ge-lo-fe-lijk moe ik daarvan word. Verbindingsstreepjes ook niet trouwens.

MikeD
10 november 2015, 21:16
Dit is een betere koop: http://link.marktplaats.nl/m984800253


Deze is inderdaad erg mooi!

Voor tweehonderd piek meer heb je een nieuwe Maybach Lester.. ook bij Kaufmann.. wie gaat ze 'even' met elkaar vergelijken en hier verslag uitbrengen.. want daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar aan het worden...

arjanb01
10 november 2015, 21:36
Er is niemand die en een lester heeft vergeleken met een tokai ls150 dus dat verslag ga je denk ik niet krijgen, wel van mensen die 1 vd twee les Pauls hebben.
Wel las ik op dit forum dat er niets bekend is over de hout samenstelling van de Maybach en of deze al dan niet met gaten weight relieved is gemaakt.
De tokai ls150 is 100% massief, en weegt rond de 4,2 kg.

Joost de Ruig
10 november 2015, 21:51
Wel las ik op dit forum dat er niets bekend is over de hout samenstelling van de Maybach en of deze al dan niet met gaten weight relieved is gemaakt. De tokai ls150 is 100% massief, en weegt rond de 4,2 kg.

Zoals in een ander topic al is gemeld, is de Maybach Lester 100% massief met een mahonie body en weegt rond de 3.5 kg. Daar wordt door sommige aan getwijfeld omdat zij van mening zijn dat een mahonie LP niet onder de 4 kg kan wegen zonder gechamberd te zijn. Ik heb genoeg Lesters in mijn handen gehad om die mening niet te delen.

Pepe
10 november 2015, 22:10
Je had het over tussen de 3.2 en 3.5 kilo als je het dan toch weer boven water haalt.

Wat dat vergelijk betreft, ik heb een Greco 850, een R6 en een '72 Les Paul lange tijd gehad. Op een bepaald punt wordt vergelijken onzin, dan zijn het allemaal goed gebouwde gitaren. Het gaat dan om dingen als neckprofiel en sound, wat persoonlijk is.
Ik wordt met Mitch ook wel eens moe met dat beter en best gedoe.

Orpheo
11 november 2015, 01:17
Dude, even logisch nadenken.

Die Maybach's zijn relatief gezien cheap. Lichtgewicht mahonie is een extreem gewild product met een dito prijs. Medium zwaar, zwaar, dat vind je wel maar licht? Ho maar.

Het zal me niks verbazen als Maybach een stuk hout betiteld als mahonie maar het eigenlijk een andere houtsoort is, zoals je wel vaker ziet. Je kan helaas niet sjoemelen met sommige houtsoorten als ebben, wenge, purperhart en essen maar andere soorten zoals maple, mahonie, korina/limba, palissander kan je makkelijk mee rotzooien. Goedkoper stuk hout met nagenoeg zelfde eigenschappen en voila, je hebt Filipijns Mahonie. Anders genoemd, Meranti.

Om maar een voorbeeld te geven.

Denk nog even een stap verder. Gibson is een van de grootste afnemers van mahonie op de markt. Als zelfs zij alleen maar lichtgewicht mahonie gebruiken in hun customshop planken dan moet je dat aan het denken zetten, nietwaar?

arjanb01
11 november 2015, 06:44
Eens met orpheo, maar het is een vermoeden en de enige manier om erachter te komen is een Maybach body doormidden zagen. Ik vermoed ook dat het geen Afrikaans mahonie of whatever tokai en Gibson gebruiken is. 3,2 of 3,5 kg is erg licht voor een lp dus dat is wel een onderzoekje waard!

Joost de Ruig
11 november 2015, 07:24
Of een kijkje in de Tjechische workshop nemen waar ze gemaakt worden. Ik meen het gebruikte hout als mahonie te herkennen, maar kan mij vergissen. Ben benieuwd als degene met de grootste twijfel over het gebruikte hout een Lester ter hand nemen, wat hun conclusie is.

Aan de ander kant: zolang het er goed uit ziet, goed klinkt, goed is gebouwd, boeit het mij ook niet zoveel welk hout er is gebruikt. Ik vind dat Maybach er in slaagt om verrassende gitaren te maken voor een scherpe prijs. De light aged afwerking, de nitrolak in diverse bursts, goldtops en blackies, bieden een LP-klant gewoon een prima optie in hun zoektocht naar een LP. Verder mag iedereen van mij zich er het zijne van vinden.

Tabula Rasa
11 november 2015, 10:42
Even een raar vergelijk. Ik heb een strat van abachi. Lichter hout ga je echt niet vinden en die weegt al net onder de 3 kg. Dan is 3.2 - 3.5 voor een mahonie lp, met esdoorn top, massief wel heel erg licht. Het KAN met de gebruikelijke mahoniesoorten, maar dan wordt de spoeling erg dun bij de houthandels en wordt het heel, heel erg duur.

Persoonlijk denk ik dat het een mahonie-achtige houtsoort is.

Maakt het wat uit? Merk je er wat van? Hoor je het? Denk het niet.

Sjoerdo
11 november 2015, 11:47
Deze gitaar is idd wel wat aan de hoge prijs, komt vooral denk ik doordat koffer en case candy er bij zitten, wat redelijk uniek is voor een Tokai. En het is een reborn en geen lover rock, ook weer wat extra meerwaarde.

Als het een ls80 reborn was geweest had het een eerlijke prijs geweest, voor een ls60 zou rond de 1250 een eerlijkere prijs zijn.

E-J
11 november 2015, 12:05
Deze gitaar is idd wel wat aan de hoge prijs, komt vooral denk ik doordat koffer en case candy er bij zitten, wat redelijk uniek is voor een Tokai. En het is een reborn en geen lover rock, ook weer wat extra meerwaarde.

Als het een ls80 reborn was geweest had het een eerlijke prijs geweest, voor een ls60 zou rond de 1250 een eerlijkere prijs zijn.

Die getallen zijn wat aan de hoge kant. Een LS80 zou niet meer dan 1300-1400 euro mogen kosten, een LS60 750.

Sjoerdo
15 november 2015, 08:05
Die getallen zijn wat aan de hoge kant. Een LS80 zou niet meer dan 1300-1400 euro mogen kosten, een LS60 750.

Aangezien deze in absolute nieuwstaat is en de case en de candy heft, istie significant meer waard. Op japan guitars, doet een ls80, zonder case en candy al 1600EUR.

Een LS 60 reborn voor 750 zou ik direct kopen!

apekop
15 november 2015, 10:02
In Duitsland zijn dit soort (vraag)prijzen voor 80-er jaren Tokais al bepaald geen uitzondering meer. Daar worden ook voor de 90-ers en 2000+ers al bedragen gevraagd (en dus kennelijk betaald) waar wij hier in ons polderland de wenkbrauwen bij fronsen.

Naar mijn mening worden die oude Tokais zwaar geoverhyped. Ik heb ook een oude Tokai jazz bas gehad, volgens het goede jaar en volgens de 'kenners' beter dan een echte Fender USA bla bla. Het ding klonk echt nergens naar en speelde voor geen meter, na een week weer verkocht. Ook een erg lelijke sunburst en je zag gewoon dat het een goedkoop ding was. Custom shop killer...mwah. Prijzen van 1999 euro, als je het mijn vraagt eerder 400 euro of zoiets. Maar goed zolang er mensen zijn die dat willen betalen zullen de vraagprijzen er ook naar zijn.

arjanb01
15 november 2015, 10:18
Eens. Die reborn les Pauls zijn echt niet beter dan de nieuwe tokai les Pauls uit de premium lijn. Wat me opvalt is dat de oude vaak de complete hardware en pickups kwijt zijn en er andere electronica en hardware inzit.
Maar ja, er is vraag naar en zolang een Gibson lp standard nieuw al bijna 3k is liften de Japanners hierop mee en verhogen zij ook hun prijzen.
M'n ls150 kost nu al meer dan 2000 nieuw, want vanaf dit jaar hebben ze de prijzen met 30% verhoogd, tsja.... Ben ik blij dat ik er op tijd bij was🙈

cat's eyes
15 november 2015, 10:53
Naar mijn mening worden die oude Tokais zwaar geoverhyped. Ik heb ook een oude Tokai jazz bas gehad, volgens het goede jaar en volgens de 'kenners' beter dan een echte Fender USA bla bla. Het ding klonk echt nergens naar en speelde voor geen meter, na een week weer verkocht. Ook een erg lelijke sunburst en je zag gewoon dat het een goedkoop ding was.

Er kan altijd wel eens een slechte tussen zitten. En ook nog verschillende afwerkingen in dezelfde modelreeksen (zelfs in de 'goede jaren'), wat voor modelnummer was het?

Sjoerdo
15 november 2015, 13:49
Eens. Die reborn les Pauls zijn echt niet beter dan de nieuwe tokai les Pauls uit de premium lijn. Wat me opvalt is dat de oude vaak de complete hardware en pickups kwijt zijn en er andere electronica en hardware inzit.


De reborns en love rocks die gemaakt zijn tussen 79 en 82 zijn vooral zo zeer geliefd omdat ze qua bouwkwaliteit heel dicht bij de oude gibsons in de buurt kwamen, zowel qua hout keuze als bouw details, juiste angle headstoch, long tenon hals, fret edge nibs.

De nieuwe Tokai premiums hebben dit inmiddels ook weer volgens mij, maar die zijn qua prijs bijna al gelijk aan een oude ls80. Terwijl de ls80 vanuit 'investerings' oogpunt interessanter is, enneh 'oud' hout (voor wie daar waarde aan hecht).

E-J
15 november 2015, 15:12
Ik vraag me af wie hier nu echt een oude high end Tokai in zijn handen heeft gehad, of het allemaal van het internet heeft.. ;)

cat's eyes
15 november 2015, 15:36
De reborns en love rocks die gemaakt zijn tussen 79 en 82 zijn vooral zo zeer geliefd omdat ze qua bouwkwaliteit heel dicht bij de oude gibsons in de buurt kwamen, zowel qua hout keuze als bouw details, juiste angle headstoch, long tenon hals, fret edge nibs.



Reborn (old) LS50/60 waren 14° (medium tenon), moderne Love Rocks 18°.


Ik vraag me af wie hier nu echt een oude high end Tokai in zijn handen heeft gehad, of het allemaal van het internet heeft.. ;)

Reken mij (3X) bij het in handen hebben. :)

Joost de Ruig
15 november 2015, 16:16
Ik vraag me af wie hier nu echt een oude high end Tokai in zijn handen heeft gehad, of het allemaal van het internet heeft.. ;)

Terechte vraag die ik mezelf stel bij meerdere topics.

arjanb01
15 november 2015, 16:53
De reborns en love rocks die gemaakt zijn tussen 79 en 82 zijn vooral zo zeer geliefd omdat ze qua bouwkwaliteit heel dicht bij de oude gibsons in de buurt kwamen, zowel qua hout keuze als bouw details, juiste angle headstoch, long tenon hals, fret edge nibs.

De nieuwe Tokai premiums hebben dit inmiddels ook weer volgens mij, maar die zijn qua prijs bijna al gelijk aan een oude ls80. Terwijl de ls80 vanuit 'investerings' oogpunt interessanter is, enneh 'oud' hout (voor wie daar waarde aan hecht).

Ach mijn ls150 is over 35 jaar ook wel het dubbele waard. Dus over investeringswaarde maak ik me geen zorgen😉
De mijne is helemaal volgens 59er specs als ik de puristen moet geloven.

cat's eyes
15 november 2015, 17:43
De mijne is helemaal volgens 59er specs als ik de puristen moet geloven.

1° verschil, maar wie maalt daarom. ;)

D3nnis
15 november 2015, 18:57
De mijne is helemaal volgens 59er specs als ik de puristen moet geloven.

Wat op zich niets zegt, want geef mij een indian rosewood fretboard, 1 piece mahonie body, etc, en het wordt gewoon een slechte gitaar :cool::)

arjanb01
15 november 2015, 19:24
Ik met m'n linkerhanden en rosewood en mahonie brouw er net zoveel van als jij😉
Ben beter met 6 snaren 😉

humbucker
15 november 2015, 22:07
Ik vraag me af wie hier nu echt een oude high end Tokai in zijn handen heeft gehad, of het allemaal van het internet heeft.. ;)

Ik heb eens 1x eventjes over een oude reborn gespeeld. En dat was samen met een recente R9 de beste LP die ik al heb vastgehad!
Allebei ook superlicht trouwens, vlot onder de 4 kg.

Die r9 is nu van de gitarist van de Sore Losers trouwens.

jutter
15 november 2015, 22:59
Ik heb eens 1x eventjes over een oude reborn gespeeld. En dat was samen met een recente R9 de beste LP die ik al heb vastgehad!
Allebei ook superlicht trouwens, vlot onder de 4 kg.

Die r9 is nu van de gitarist van de Sore Losers trouwens.

Losers spelen op Les Pauls :D

arjanb01
16 november 2015, 06:46
En watjes spelen op stratjes 😉

hulst
16 november 2015, 08:12
Volgens mij zijn de meesten hier zowel loser als watje of zijn nog aan het sparen om het beide te worden;)

macwilliams
16 november 2015, 09:51
Een les Paul houd je van de strat.

RB-1
16 november 2015, 09:53
Het modelnummer staat voor de prijs in Yen op het moment van fabricage.

Desbetreffende LS60 kostte toentertijde 60.000 Yen.Ha! Zelfs daarmee kopieerden ze dus Gibson.
Want in het introductiejaar 1937 kostte een RB-75 dus $ 75.-

Sjoerdo
16 november 2015, 13:22
Reborn (old) LS50/60 waren 14° (medium tenon), moderne Love Rocks 18°.


Sorry had het erbij moeten zeggen: vanaf de LS80 (de ls50/60 waren de budget modellen).

cat's eyes
16 november 2015, 16:40
Sorry had het erbij moeten zeggen

Een sorry is voor mij zeker niet nodig, mijn comments zijn (meestal toch ;)) gewoon ter informatie.