PDA

View Full Version : Ervaringen Digitech Mosaic



Joost de Ruig
6 november 2015, 08:11
In het topic over 12-string electrics werd ik gewezen op de Digitech Mosaic. Nu was ik daar helemaal niet specifiek naar op zoek, maar deze 12-string imitator verraste mij wel positief. Aan de lage noten wordt een octaaf hoger toegevoegd, de hoge noten worden gedubbeld. De €148,- is mij wat teveel om het pedaaltje op de gok te kopen. Wie heeft er ervaringen mee?


https://youtu.be/yIE2GnZVO9c

http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/353494/10029738_800.jpg

apekop
6 november 2015, 10:07
Mooi pedaal en klinkt behoorlijk goed moet ik zeggen. Al zal het nooit geen echte 12-snaar worden. Ik vind hem wel wat beperkt. Je kan dan misschien beter een Pitchfork kopen. Dan heb je meer mogelijkheden qua pitch shifting. Maar goed, het is maar net wat je zoekt.

Ik vraag me trouwens af hoe ze het voor elkaar krijgen dat je alleen bij de hoge snaren een unisono snaar erbij krijgt en geen octaaf.

Harald
6 november 2015, 10:57
Dat laatste lijkt me een probleem. Leuk als je even een slagpartij 12snarig wil laten klinken, maar met de echt leuke voicings moet het mis gaan. De gitaar stuurt geen informatie uit over welke snaar welke toon speelt. Als dat apparaat dus echt netjes twee snaren dubbelt en de rest octaveert is de enige manier om dat te doen de twee hoogste noten te dubbelen. Maar in veel gevallen komt dat niet overeen met de werkelijke partijen als je naar 12 snarig gitaarwerk kijkt. Open snaren zijn erg handig en mooi op een 12 string. Dan is de noot op de G snaar al snel hoger dan de open B en E snaar. Zelfs de noot op de D snaar kan hoger uitvallen dan de B snaar.

Maar, met kampvuurakkoorden zou het best aardig moeten lukken. Schuif je een E akkoord zonder de barre op, dan gaat het mis. En dat zijn eenvoudige en mooie voicings op 12 snaren. Hebben we het nog niet eens over open stemmingen, waar vaak maar een paar noten gespeeld, en gefret worden.

miyaru
6 november 2015, 11:11
Wat ik in het filmpje hoor is mooi, maar geen 12 snarige gitaar. Het geeft wel wat extra's aan het soundje wat me wel bevalt overigens. Ik vind het pedaal wel wat duur voor wat het doet, maar zoals gezegd is het wel leuk........

Robin.

mountainman
8 november 2015, 14:28
In deze video klinkt het al wat realistischer. https://www.youtube.com/watch?v=bOtlL1ZkTgg
De truc is om het pedaal subtiel in te stellen.

Ik ben trouwens benieuwd wat er gebeurt als je dit pedaal gebruikt met een echte 12-snarige gitaar. 24-snaren? Of gebeurt er dan hetzelfde als bij "normale" modulatiepedalen? Ik heb namelijk gemerkt dat je die maar beter niet kan gebruiken bij een 12-snarige. Dat combineert slecht met het van nature aanwezige chorus effect (of je moet juist op zoek zijn naar een ongedefinieerd achtergrondgeluid).

denis.hermans
8 november 2015, 18:47
Ik heb het pedaaltje en vindt het erg leuk. Wel enkel gebruikt bij slagpartijen in standaardstemmingen. Over speciale tunings etc. Kan ik dus niet meespreken.

Joost de Ruig
4 juni 2016, 08:47
Vorig week had onze Zeeuwse dozenschuiver korting op het gehele assortiment en heb ik een Mosaic besteld. Eerste indruk: leuk pedaal! Met name bij arpeggios wordt heel behoorlijk het 12-string effect nagebootst en bij rustig akkoordenwerk idem dito. Voor het zwaardere akkoordenwerk, solo en gain moet ik dit weekend eens wat meer uurtjes ermee spelen. Voor bv sixties 12-stringwerk (Birds, Beatles e.d.) kan je er live zeker mee uit de voeten en scheelt het een gitaarwissel op het podium. Natuurlijk niet the real thing, maar een alternatief dat zeker overwogen kan worden.