PDA

View Full Version : Hotrodden



ssyybbrreenn
5 november 2015, 00:52
Oké ik heb dus besloten om ipv een hele nieuwe gitaar te kopen mijn huidige gitaar te verbouwen, het lijkt me namelijk leuk om een gitaar te hebben waar je zelf ook werk in hebt gestopt. Het betreft een Schecter demon (omstreeks 500 euro nieuw). Mijn plan is om de pickups te vervangen voor een EMG-JH setje en de tremolo vervangen voor een van wat hogere kwaliteit.

Nu is mijn vraag, zal een gitaar van rond de 500 met de verbeteringen die ik hierboven heb uitgelegd ook zo goed gaan klinken als een nieuwe van 1000 euro bijv. met vergelijkbare specs? Dan heb ik het met name over sustain (is wel een bolt-on namelijk) aangezien ik geen zin heb in de tonewood discussie. ;)


groetjes, Sybren

harrie-beton
5 november 2015, 08:59
Lastig.

Ik heb een Koreaanse gitaar verbouwd met top elementen en je kon daardoor beter horen dat het geen goede gitaar was.
Plus een verbouwde gitaar is lastiger te verkopen.

Het is een gok, als de gitaar akoestisch goed klinkt en mooie sustain heeft, is het plaatsen betere elementen het wel waard. Of je de tremolo moet vervangen weet ik niet.

Wat is je probleem met de huidige tremolo?

ssyybbrreenn
5 november 2015, 16:30
Het probleem met mijn huidige tremolo is dat de sustain wat te wensen over laat (kan ook liggen aan hoe die afgesteld is) en dat ik er nog nooit echt een fatsoenlijke dive bomb uit heb kunnen krijgen. Ik heb gelezen (altijd gevaarlijk natuurlijk vandaar dit topic) dat een goede tremolo de sustain kan verbeteren. Ding dat er nu op zit is zo'n knock-off achtige floyd zeg maar.

de gitaar is gemaakt van basswood wat in principe niet zo'n mooie houtsoort is maar over het effect van hout op de tone heb ik zo veel uiteenlopende meningen gehoord en gelezen dat ik niet weet of dat nou de extra 500 euro waard is die ik dan aan een nieuwe zou moeten besteden. Ik ben van plan om er actieve EMG's in te zetten die toch al vrij dominant zijn en dan zou de houtsoort (in mijn gedachtengang) minder uit moeten maken.

Verder vind ik de gitaar lekker spelen en er vet uitzien dus als een nieuwe brug en pickups de tone en sustain issues zouden verhelpen zou ik dat leuker vinden dan om een hele nieuwe te kopen.

Joost de Ruig
5 november 2015, 16:37
Als de basis goed is, kan je een redelijke gitaar prima upgraden naar een -voor jou- goede gitaar. Maar wat je erin stopt krijg je er in waarde in de regel nooit meer uit. Upgraden moet jouw echt voor jezelf doen, voor jouw speelgemak, jouw sound, jouw kick.

HaroldA
5 november 2015, 16:41
Verder vind ik de gitaar lekker spelen en er vet uitzien dus als een nieuwe brug en pickups de tone en sustain issues zouden verhelpen zou ik dat leuker vinden dan om een hele nieuwe te kopen.

Klinkt alsof je het gewoon moet doen! :ok:

Origineel spul wel bewaren voor als het uiteindelijk niets geworden is; kun je dat gewoon in een andere/betere gitaar gooien. Of weer verkopen.

D3nnis
5 november 2015, 18:20
Of een gitaar met een hogere nieuwprijs hout-technisch ook per definitie beter zal zijn is eigenlijk niet te zeggen.
Ik heb bijvoorbeeld erg goede gitaren van Cort in mijn handen gehad, met een nieuwprijs waar ik net de onderdelen los van kan kopen.
Basswood is trouwens niks mis mee!

Als het om sustain gaat, en niet om de Floyd rose volledige functionaliteit, zou je kunnen overwegen om de Floyd plat op de body te monteren als de gitaar dat toe laat (dive only). Vwb sustain en resonantie weet je niet wat je meemaakt, groot verschil tov zwevend.

ssyybbrreenn
5 november 2015, 20:06
Daar had ik ook al aan gedacht D3nnis, ik wil er ook een Tremol-no in zetten. Dan kun je wisselen tussen volledige trem, dive-only en vast (zodat ik hem ook in C standard kan zetten als ik wil). En de verkoopwaarde is voor mij niet echt een issue, deze gitaar was al tweedehands en heb hem toen voor 250 gekocht. Dus al zou ik hem zo verkopen zou ik er lijkt me niet minder voor vangen dan als ik hem verkoop wanneer ie gehotrod is. Dus dan nu nog ff sparen :) bedankt voor de adviezen.

D3nnis
5 november 2015, 23:55
Ik weet niet of een tremol-no hetzelfde effect op sustain en resonantie heeft als een Floyd die plat op de body ligt. Ik denk het eigenlijk niet, maar het is te proberen.

ssyybbrreenn
6 november 2015, 01:01
Het enige verschil lijkt me toch een klein stukje hout? En de cavity voor de floyd zit er al in dus zie niet in waarom niet. Maar ik zie vast iets over het hoofd :P

D3nnis
6 november 2015, 06:53
Het enige verschil lijkt me toch een klein stukje hout?

Dat is dus het grote verschil ;)

Kim Wilson
6 november 2015, 09:15
Het probleem met mijn huidige tremolo is dat de sustain wat te wensen over laat (kan ook liggen aan hoe die afgesteld is)
...
Hoe weet je dat de brug de oorzaak is van je mindere sustain?

ssyybbrreenn
6 november 2015, 12:55
De twee componenten die de grootste impact hebben op sustain lijken me toch de bridge en de pickups? Pickups vervangen wil ik sws voor een beter geluid en aangezien dit een relatief goedkope gitaar is lijkt me dat de bridge niet van al te hoge kwaliteit is. De gast waar ik hem van kocht vertelde ook dat het niet een echte floyd is maar een soort B merk variant zeg maar. Kan zo even niet bedenken waar het anders aan kan liggen?

Rizz
6 november 2015, 13:54
PIckups hebben niet tot nauwelijks invloed op sustain, lengte van toon dus. Constructie/houtsoort van je gitaar, brug en topkam veel meer.. Hier gaat het om hoe de trillingen van de snaar weer teruggegeven wordt via je constructie terug naar de snaar, zodat deze langer kan blijven trillen

ssyybbrreenn
6 november 2015, 15:31
Hoeveel constructie invloed heeft op je sustain heb ik vershillende dingen over gehoord. Sommige zweren dat een bolt-on mindere sustain zal hebben anderen weer dat het niks uit maakt. Ik heb overigens ook hele duren gitaren gezien met bolt on die wel goeie sustain hadden, zelfde verhaal met houtsoort. Dus in dit geval leek het me het makkelijkst om op de brug te focussen waar zover ik weet iedereen het wel over eens is dat dat positieve (of negatieve) invloed kan hebben op je sustain. Topkam heeft is een floyd locking mechanisme, vgm kun je snaren niet vaster krijgen dan dat. zo was mijn gedachtengang althans

HaroldA
6 november 2015, 15:35
Om 'm maar weer eens uit de kast te trekken: "Sustain? Dan speel je gewoon te langzaam."

Rizz
6 november 2015, 18:21
Hoeveel constructie invloed heeft op je sustain heb ik vershillende dingen over gehoord. Sommige zweren dat een bolt-on mindere sustain zal hebben anderen weer dat het niks uit maakt. Ik heb overigens ook hele duren gitaren gezien met bolt on die wel goeie sustain hadden, zelfde verhaal met houtsoort. Dus in dit geval leek het me het makkelijkst om op de brug te focussen waar zover ik weet iedereen het wel over eens is dat dat positieve (of negatieve) invloed kan hebben op je sustain. Topkam heeft is een floyd locking mechanisme, vgm kun je snaren niet vaster krijgen dan dat. zo was mijn gedachtengang althans

Alles hangt m.i. aan de kwaliteit van je verbindingen, hoe strak zijn ze en resonant is het gebruikte hout, het ene stuk is tenslotte het andere niet. En "vaste" snaren maakt ook weinig uit, maar meer hoe de topkam de vibraties terug in het hout brengt. Maar ook: Hoe strak is de topkam gemonteerd? Hoe is de verbinding? Perfect vlak en haaks? Of zit het niet zo precies. Uiteindelijk draait het dus om de som der delen. En kan je wellicht wat winst halen uit betere onderdelen monteren. Maar een papperige bolus gaat niet beter ruiken als je er honing overheen gooit, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je zegt dat de gitaar verder heel fijn is, dus ik zou ook zeggen: doen!

Of een sustainpedaaltje kopen en je gain verder open draaien, gegarandeerd succes! :D :hide:

ssyybbrreenn
7 november 2015, 14:04
Of zo'n sustainiac als ik toch bezig ben :rockon: