PDA

View Full Version : Roland Blues Cube Stage



Joost de Ruig
4 november 2015, 16:36
Hoewel ik supertevreden ben over mij Fender Hotrod Michael Landau, heeft deze 2x12 buizenversterker het welbekende nadeel: zijn gewicht. Met zijn 24 kg is het zeker geen zware jongen binnen deze versterkersgroep, maar door mijn RSI ben ik 2/3 van mijn oude kracht verloren en telt iedere kilo. Live zal ik zeker gebruiken blijven maken van deze versterker, maar het werd tijd voor een 2de. Wensenlijstje: 1x12, 40-60 watt, warme clean en mooie crunch en vooral: ónder de 15 kg.

Na de welbekende en wederom o zo leuke zoektocht, kwam ik uit op de Roland Blues Cube Stage. Deze bleek maar één nadeel te hebben: de amp is pas sinds 2015 op de markt en wordt nauwelijks aangeboden op de 2de hands markt. De nieuwprijs van €600,- viel boven mijn budget, maar toen ik er dit weekend eentje voor onder de €400,- van slechts een half jaar oud kon scoren, was de keuze snel gemaakt. De amp was werkelijk z.g.a.n. en werd ivm ziekte verkocht, wat triest was voor de eigenaar.

Als een sucker voor vintage & tubes, viel ik met de neus in de boter met deze amp. De cream tolex geven de amp een retrolook en eigenlijk alle reviews benoemen deze Blues Cube als de beste tube-imitator op de markt. Super happy dus met deze amp, die zowel thuis als in de oefenruimte fantastisch dienst kan doen en live prima als back-up kan dienen. Voor thuis is de optie om het wattage in 4 trappen tussen 60 en 0.5 watt in te kunnen instellen te gek. Hiermee kan je op laag volume toch de gewenste crunch uit de amp halen. Maar wat klinkt dit 13,5 kg lichte bakkie goed zeg: warm, strak, mooie reverb, lekkere crunch, echt top.

Voor de tonesuckers onder ons is er tevens een zogenaamde ToneCapsule ontworpen. Dit is een soundmodule in de vorm van een soort buis, waaraan Eric Johnson zijn naam heeft verbonden. Clean, crunch en reverb tweaken het geluid naar Jonhson’s amps. Voor clean is dat de DeLuxe Reverb en voor crunch de ’69 Super Lead. De prijs van deze gadget is echter wel een stevige €300,-, dus of ik die nog eens ga bestellen is niet erg waarschijnlijk.

Roland zelf benadrukt heel nadrukkelijk dat dit geen modeling-amp is. Als basis hebben ze heel goed gekeken (en geluisterd) naar een Fender Bassman en van daaruit verder gewerkt aan een erg allround versterker die een buizengeluid erg goed imiteert en pedaaltjes “vreet” zodat je ook de heftigere distortions en modulatie effecten kan toepassen.

Wat ik suf vind, is de aanbevolen footswitch: Boss FS-6 (best duur met zijn €55,-). Die is zonder kabel (gaat daar een stereo of mono kabel in?) en vraagt een 9V batterij? In al die jaren nog nooit een footswitch gehad die een batterij vroeg. Waar is dat goed voor? En omdat er geen adapter op kan, moet je dus altijd de kabel eruit trekken, ander loopt je batterij leeg. Grrrrrrr.

http://static.bax-shop.nl/image/product/126455/239758/cc15be06/450x450/Roland_Blues_Cube_Stage_01_angled.jpg

http://static.bax-shop.nl/image/product/126455/126568/b0bc1668/450x450/Roland_Blues_Cube_Stage_04_controls.jpg

http://static.bax-shop.nl/image/product/161025/317613/6ae37f48/450x450/roland_eric_johnson_blues_tone_capsule.jpg

miyaru
4 november 2015, 17:43
Beste Joost, ik heb deze versterker nog niet zelf bespeeld, maar er een hoop goeds over gehoord. Het blijven Tranny Amps, en of ze het echt gaan maken weet ik niet. Belangrijker is dat jij er blij mee bent en geholpen! Leuke review zo, en € 300,= voor een capsule is niet weinig. Kijk eerst eens of je hem van iemand kan lenen om het uit te proberen of het echt zoveel beter is, wellicht dat je je amp mee kan nemen naar een winkel waar ze die dingen hebben en het eerst te horen voor je besteld......

Het is op zich wel een leuk concept, en misschien komen er wel meer interessante capsules. Veel plezier ermee, en sterkte met je RSI!

Robin.

telerocker
4 november 2015, 19:03
Leuke amp, maar ik vind hem voor wat ie biedt te duur. En 300 voor een capsule is natuurlijk helemaal bizar. Trouwens, zo zwaar is die ML toch niet? Ik heb een Rivera gehad: talking about weight.

Joost de Ruig
4 november 2015, 19:10
Leuke amp, maar ik vind hem voor wat ie biedt te duur. En 300 voor een capsule is natuurlijk helemaal bizar. Trouwens, zo zwaar is die ML toch niet? Ik heb een Rivera gehad: talking about weight.

Z.g.a.n. voor €375 vind ik het super veel waar voor zijn geld. De timecapsule bestempel ik zelf ook als te duur. De Fender Landau is met zijn 24 kg geen zwaargewicht binnen de buizenamps, maar voor mijn CTS-polsen te zwaar voor wekelijks gesleep naar de oefenruimte. Mijn vroegere Twin met JBL's en Concert met EV, pffff, die waren pas zwaar........

NRJay
4 november 2015, 20:41
En 300 voor een capsule is natuurlijk helemaal bizar.

Idd een belachelijke prijs. Maar blijkbaar zijn deze een limited edition uitgave want er worden er maar 300 van gemaakt, daarom dat ze wss dachten van de prijs lekker hoog te houden...

hs0504
4 november 2015, 21:12
Heb zelf ook interesse in zo'n Landau (heb je eerdere posts aandachtig gelezen) maar die blues cubes leken me idd ook interessant, mede door het gewicht. Vraag dus: kan je iets vertellen over het klankverschil tussen deze 2 amps?

Joost de Ruig
4 november 2015, 21:23
Heb zelf ook interesse in zo'n Landau (heb je eerdere posts aandachtig gelezen) maar die blues cubes leken me idd ook interessant, mede door het gewicht. Vraag dus: kan je iets vertellen over het klankverschil tussen deze 2 amps?

Nog niet. Ik heb de Blues Cube pas net in huis, maar zal dit weekend eens een A-B testje doen.

hs0504
4 november 2015, 21:46
Nog niet. Ik heb de Blues Cube pas net in huis, maar zal dit weekend eens een A-B testje doen.
Ok, bedankt alvast!

telerocker
5 november 2015, 02:02
Z.g.a.n. voor €375 vind ik het super veel waar voor zijn geld. De timecapsule bestempel ik zelf ook als te duur. De Fender Landau is met zijn 24 kg geen zwaargewicht binnen de buizenamps, maar voor mijn CTS-polsen te zwaar voor wekelijks gesleep naar de oefenruimte. Mijn vroegere Twin met JBL's en Concert met EV, pffff, die waren pas zwaar........

Jouw prijs is idd netjes, Nieuw vind ik ze aan de prijs.

Joost de Ruig
5 november 2015, 08:15
Wat trouwens ook een aardige optie is, is de Dual-mode. Kanaal 1 en 2 worden daarin gemixt. Doet mij denken aan de Sessionettes van 30 jaar geleden die dat ook hadden. Was dat niet dat lage brede 2x12 model?

fred dons
5 november 2015, 10:05
ik heb de blues cube ook (+ de Eric Johnson capsule) en ik moet toegeven je moet wel een heeeeeeele grote fan van Eric Johnson zijn wil je plezier hebben van deze capsule, ik gebruik nu alleen de cleane geluiden die wel veel beter zijn dan de Standard clean op de blues cube (en ook de reverb is beter) maar het vervormde kanaal is echt alleen geschikt voor Eric Johnson nummers (het geluid van een deken over je speakerkast :D)
De versterker zelf vind ik wel ok, beetje irritant is wel dat de versterker nogal resoneert zodra je wat meer laag in je geluid wilt, net alsof de speaker de versterker niet aan kan. het is verder een mooie versterker die flink hard kan maar ik gebruik hem nu alleen als slave in een Stereo set up met een Mesa Stiletto en niet als standalone versterker

Joost de Ruig
9 november 2015, 20:17
Op verzoek zet ik mijn twee amps af tegen elkaar. Niet helemaal een eerlijk vergelijk, omdat ze nu eenmaal niet in dezelfde categorie vallen. Als ik de BluesCube als oefen/thuis-amp zou moeten beoordelen, zouden de plusjes hoger uitvallen.

Fender ML:

Looks ++
Reverb ++
S&R ++
Gewicht +/-
Prijs ++
Sound ++
Extra's: bright switch, boost switch, footswitch,
Nadelen: gewicht, voor sommige zou het ontbreken van een gainkanaal als nadeel gezien kunnen worden
Voordelen: super clean buizengeluid, handig 2-3 cleane/crunch kanalen, reageert super op pedaaltjes, zeer scherp geprijsd
Sound: de Landau heeft een te gek clean geluid: warm, diep, helder


Roland BluesCube:

Looks +
Reverb +
S&R n.v.t.
Gewicht ++
Prijs +/-
Sound +
Extra's : dual channel, boost switch, bright switch, power switch van 60 tot 1/2 Watt in 4 stappen
Nadelen: geen FS bijgeleverd, beperkt gainkanaal, geen s&r, vrij prijzig voor een transistoramp
Voordelen: compacte en lichte oefenamp die zowel thuis als in de oefenruimte uitstekend dienst doet. Kan uitversterkt ook prima live worden ingezet en reageert goed op pedaaltjes.
Sound: de BluesCube heeft een verrassend goed geluid. Warm en strak, waarbij het buizengeluid goed wordt benaderd.

Ik vind het best lastig om het geluid gedetailleerd te omschrijven. De Landau wint het qua geluid natuurlijk op alle punten. De BluesCube is zowel in het laag, maar met name in het hoog minder gedefinieerd, meer wollig, minder presence. Voor beide amps geldt: voor een stevige rocksound is er een pedaaltje nodig. Beide amps reageren goed op pedaaltjes. Voor mij is het een prima duo. De Landau kan ik echt iedereen aanraden die een cleane buizenamp zoekt voor een scherpe prijs. De BluesCube heeft meer concurentie en als je de amp niet buitenshuis gebruikt, kan je voor het helft van het geld ook zeker bv een Orange Crush 30 RT overwegen. Voor een alles-in-een-amp is de BluesCube echter zeer geschikt.

hs0504
9 november 2015, 21:05
Joost, bedankt voor je uitgebreide verslag! Hoewel ik een haat-liefde verhouding heb met de hotrod serie (ik heb de Blues deluxe en de junior en daarvoor de hotrod), ga ik die Laudau toch maar eens proberen. Warm, diep, helder..... dat zoek in idd!

telerocker
10 november 2015, 01:10
Ik vind eigenlijk dat je die amps (buizen vs solid state) niet kan vergelijken, al vraagt de prijs van de BluesCube er wel een beetje om. In de vids die ik heb beluisterd, klinkt de ML echt overtuigend; diep en sprankelend, met een lekkere compressie erop als de boost wordt ingeschakeld. Ik wed dat hij uitblinkt met een strat en tele. Zo'n Bluescube lijkt me geen partij.

Joost de Ruig
10 november 2015, 06:54
Ik vind eigenlijk dat je die amps (buizen vs solid state) niet kan vergelijken, al vraagt de prijs van de BluesCube er wel een beetje om. In de vids die ik heb beluisterd, klinkt de ML echt overtuigend; diep en sprankelend, met een lekkere compressie erop als de boost wordt ingeschakeld. Ik wed dat hij uitblinkt met een strat en tele. Zo'n Bluescube lijkt me geen partij.

Klopt helemaal, vandaar mijn openingszin. Het vergelijk was op verzoek. Je uitspraken over de ML kloppen ook. Voor een solid state is de BluesCube wel echt een goed bakkie.

munkie
11 november 2015, 22:50
Mooie amp, congrats. Ik vind ze nieuw wel duur. Ik heb jaren met een Roland Cube 60 gespeeld, nooit 1 probleem mee gehad. Net een Fender Mustang 1v2 gekocht, zit een goed stuk modeling achter. Een Mustang 3 combo zie je used al voor 200 euro of minder.

Zonno
13 november 2015, 21:02
.......
Wat ik suf vind, is de aanbevolen footswitch: Boss FS-6 (best duur met zijn €55,-). Die is zonder kabel (gaat daar een stereo of mono kabel in?) en vraagt een 9V batterij? In al die jaren nog nooit een footswitch gehad die een batterij vroeg. Waar is dat goed voor? En omdat er geen adapter op kan, moet je dus altijd de kabel eruit trekken, ander loopt je batterij leeg. Grrrrrrr.


Hoi Joost, ik heb sinds twee dagen de Boss FS-7 bij de blues cube. Handig en compact. Deze werkt met adapter. Heeft een groen en rood ledje wat zichtbaar maakt hoe hij is geschakeld.
Hij schakelt tussen het cleane kanaal, crunch of beide.
Ik had het wel handig gevonden als ik ook de tone of boost had kunnen bedienen met de footswitch.

Boss FS-7 kost ook € 55 trouwens.
Wordt aangesloten met stereokabel.

Joost de Ruig
13 november 2015, 21:19
Hoi Joost, ik heb sinds twee dagen de Boss FS-7 bij de bues cube. Handig en compact.

Hey thanks voor de tip. Deze ga ik zeker overwegen!

tnijland
13 november 2015, 21:52
Ik had zelf bij deze post een beetje een déjà-vu gevoel vergelijkbaar met de Blue-Amp1 van Thomas Blug. Was ook een fantastisch concept maar helaas niet iets voor puristen. Stond dus binnen korte tijd weer op gitaarmarkt....

Maar wel van harte bedankt en mijn respect voor het delen van deze informatie op dit forum. Innovatie moet een kans krijgen en op deze manier is modeling ook ooit ontstaan ;-)

Joost de Ruig
13 november 2015, 22:31
Ik had zelf bij deze post een beetje een déjà-vu gevoel vergelijkbaar met de Blue-Amp1 van Thomas Blug. Was ook een fantastisch concept maar helaas niet iets voor puristen. )

Laat ik nu juist wel een purist zijn....... :) Ben een sucker voor Fenders (black & silverface), maar kon binnen mijn randvoorwaarden (sound, wattage, budget, gewicht) geen tube-amp vinden die aan mijn wensen voldeed. Toen deze 60-watter op mijn pad kwam, voor een nette prijs, heb ik er voor gekozen. Tuurlijk, een silverface Princeton oid had ik liever gewild, maar die zijn ff duurder en zeldzamer. Voor een 2de amp is deze echt geen straf :)

Zonno
13 november 2015, 23:51
Voor mensen die wat meer willen weten over de blues cube zijn de volgende youtube video's interessant:

Chuck Loeb vertelt over de tone van Blues Cube. De jazztone vanaf 2:20 is fantastisch.
https://www.youtube.com/watch?v=kWHI7w403cg

Leuke video ook van anderton en chapman. Voor een snelle conclusie kijk vanaf 27:30
https://www.youtube.com/watch?v=aP2ZV0b9URo