PDA

View Full Version : nazareth - the ballad of hollis brown - amp/effects suggesties



Smeigel_12000
4 november 2015, 11:46
Ik vind de sound in dit nummer heel dik en zou graag de gitaar sound willen benaderen voor in mijn stoner bandje. Wat voor Amp heads zouden jullie aanraden? Misschien in combinatie met een fuzz pedaal? Ik kan eigenlijk nergens vinden waar deze gasten in de 70's op speelden.

MikeD
5 november 2015, 10:08
het barst op youtube van de live-clips van Nazareth.... ook een paar 'oude' dus je kunt je ogen gaan pijnigen om te kijken of je wat van de gear kunt zien. Overigens begint het seventies gitaargeluid van Nazareth met de obligate LesPaul Standard. En 'het' seventies rock-gitaar geluid was min meer universeel....in die zin dat 'ze' allemaal min of meer hetzelfde gebruikten (het begint met M en eindigt op ll). ik denk dat er hier op GN Forum diverse lieden zijn die je kunnen vertellen 'wat' 'het' seventies gitaargeluid hielp 'maken' (even los van je eigen vingertjes...)

NLF
5 november 2015, 10:54
Voor dat nummer is waarschijnlijk een pedaal gebruikt. Dat geluid krijg je niet uit een (oude) Marshall top zonder fuzz of ringmodulator of wat dan ook. Ik weet trouwens niet helemaal zeker of het een gitaar is, is het niet een bas? (maar ook dan heb je een pedaal nodig).

NLF
5 november 2015, 10:59
Nog een keertje geluisterd, ik denk toch echt dat het een basgitaar is.

MikeD
5 november 2015, 12:39
EUREKA oftewel gevonden. Op youtubie noemt de plaatser van de clip het gebruik van een fuzzder bass....
dat is deze https://reverb.com/item/371614-melos-fuzzder-1970-s
dus even rapido je paypal account spekken en bestellen.... heb jij je gedroomde sound.. moet je wel bas gaan spelen...
en 't zou me niet verbazen als je d'r ook nog een bakje nagalm en ouderwetse modulatie (flanging / chorus) bij moet doen