PDA

View Full Version : Keuze overdrive pedaal



CrazyHorse
1 november 2015, 19:49
Hey, heb momenteel een soul food en mxr distortion plus. Ik was op zoek naar een toffe pedaal om de klassieke rock, lead sound te bekomen. Iets wat mij niet lukte met de soul food, en distortion plus, dus had ik een joyo delux crunch gekocht. Op zich een toffe pedaal, maar zo slecht gebouwd, de output Jack zat bij die van mij heel los waardoor de plug er bijna uit viel. Dus maar besloten om hem terug te sturen. Ben nu op zoek naar een nuttige vervanging. Dacht aan de Boss sd 1? Budget is rond de 50 euro... Speel met een gretsch over een delta blues btw. Of de Tc electronic Mojo Mojo?

hs0504
1 november 2015, 20:13
Classic rock? Proco Rat!

Brum
1 november 2015, 20:19
Het is tweedehands sowieso een goed betaalbaar pedaal, maar deze is wel erg scherp geprijsd:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m974240881-hardwire-valve-distortion-sc-2.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Ik gebruik 'm zelf om een JCM800 2203 vetter te laten klinken, maar over een cleaner afgestelde versterker doet ie het ook erg goed. Instant Marshall-achtig geluid, van klassiek tot modern door de crunch/saturaded switch. Ik zou niet wachten voor deze prijs.

CrazyHorse
1 november 2015, 20:29
Proco rat? Is dat niet wat te high gain, wat van de joyo...:-) ultimate drive?

schizo910
1 november 2015, 21:41
Nee hoor een Rat is niet te high gain. Kan van licht naar scheur. Ik heb heel veel pedalen gebruikt en gebouwd inmiddels maar de Rat blijft op mijn board...

Brad
1 november 2015, 21:45
Een boss od 3 ?

Joost de Ruig
1 november 2015, 22:31
De MojoMojo is zeker een tof pedaal voor €50,. Voor €79 heb je ook de prima T-Rex Ego of de T-Rex Dual drive. De eerst twee genoemde zijn wel crunchpedalen, terwijl de Dual je verder in het distortiongebied brengt.

telerocker
1 november 2015, 23:26
Koop een tweedehands Emma Reezafratzitz en je hebt een dijk van een classic rock-sound. Gain op 10-11.00 uur en gaan.

FrankC
2 november 2015, 21:27
Ik vind de OCD wel een goed classic rock geluid geven op een buizenversterker.

prima-nocte
2 november 2015, 22:47
marshall GV-2 .. ik vond hem erg prettig.. beetje blues / rock geluid.. ik had hem voor metal maar daar is hij echt veel te licht voor, maar vond het geluid wel echt lekker klinken.

Braml
4 november 2015, 10:41
Ik vind de OCD wel een goed classic rock geluid geven op een buizenversterker.

Ik heb een Fulltone OCD in de verkoop. Dus voor liefhebbers. Super goede overdrive!

Kim Wilson
4 november 2015, 10:59
De OCD is absoluut een aanrader, maar met een budget van ongeveer €50 niet haalbaar. De RAT is ook mijn tip. Goed en betaalbaar pedaal.

WillemdaGuide
4 november 2015, 11:52
ik stem voor de miAudio blues pro

Brad
4 november 2015, 16:48
De Boss OD-2 turbo overdrive . In de turbo stand heb je meer vervorming voor stevige leadsounds . Is alleen nog tweede hands te krijgen

Joost de Ruig
4 november 2015, 16:55
Euhh 14 reacties, 14 verschillende...... TS geeft met zijn twee genoemde voorbeelden aan een milde distortion te zoeken, maar ik lees ook de nodige distortions die je niet bepaald mild mag noemen. Lijkt mij niet dat TS daarmee geholpen is.

Pepe
4 november 2015, 17:09
Dat is logisch als je niet zegt wat je definitie van classic sound is.

Vaughan strat is net zo classic als Cropper tele of Slash Les Paul maar ik zou voor alle drie de voorbeelden een ander pedaal adviseren.
Als het een Gretsch is denk ik aan Setzer maar dat hoeft natuurlijk niet.

Brum
4 november 2015, 17:39
Euhh 14 reacties, 14 verschillende...... TS geeft met zijn twee genoemde voorbeelden aan een milde distortion te zoeken, maar ik lees ook de nodige distortions die je niet bepaald mild mag noemen. Lijkt mij niet dat TS daarmee geholpen is.

Ik heb eigenlijk nog niet één distortion/overdrive pedaal gezien dat het trucje niet zou kunnen eigenlijk. Ook de genoemde distortions zijn goed mild in te stellen. Sommige zijn wel wat aan de prijs en zeker niet voor rond de €50,- te krijgen, ook tweedehands niet.

Joost Zengers
5 november 2015, 17:02
Ik kom vaak een heel eind met mijn Boss BD-2 Bluesdriver. Die is tweedehands waarschijnlijk wel te krijgen voor dat budget. Klinkt, als je hem goed instelt, een beetje als een overstuurde buizenamp waardoor je dus dat classic rock geluid krijgt.

FruscianteFan
5 november 2015, 17:30
Ik heb eigenlijk nog niet één distortion/overdrive pedaal gezien dat het trucje niet zou kunnen eigenlijk. Ook de genoemde distortions zijn goed mild in te stellen. Sommige zijn wel wat aan de prijs en zeker niet voor rond de €50,- te krijgen, ook tweedehands niet.

Ben het ergens wel met je eens, maar TS geeft ook aan dat hij de gewenste sound niet met een Soul Food of MXR Distortion Plus krijgt. Maakt het al wat moeilijker, zeker voor 50 euro.

Tenzij je met klassieke rocksound aan Nirvana denkt, zou ik niet zo snel voor Boss gaan in dit geval. Ik zou voor een klassieke rocksound wel (nouja, sowieso bijna altijd) de Box of Rock aanraden, maar dat ga je niet redden met dat budget.

Tegelijk moet je je misschien afvragen hoe realistisch je budget is: je bent kieskeurig genoeg om je doel niet te bereiken met de twee pedalen die je hebt - pedalen die overigens, volgens mij, veel waar voor hun geld bieden. Dus dan kom je al snel uit bij die Joyo-achtige dingen, maar die zijn qua constructie dan weer kut. Dan wordt het lastig, al kun je natuurlijk wel een Hardwire of Boss DS1 proberen ofzo.

telerocker
5 november 2015, 19:24
Gewoon doorsparen voor een goed pedaal. Ik zag dat de BD-2 wordt genoemd. Ik heb er ook een. Als ik die naast de Reezafratzitz zet, is de Boss echt geen partij. Wat ik trouwens een erg goed overdrivepedaal vind, is de Rockett Blue Note. Ga ik nog een keer halen.

Rick trodat
5 november 2015, 21:21
Smaak is altijd persoonlijk. Maar ik ben erg fan van de bad monkey. Super goedkoop maar is een tubescreamer met meer regelmogelijkheden met een fantastische buffer (100ohm uitgangsimpedantie!). GAAT NOOIT meer weg

Kim Wilson
5 november 2015, 22:31
Gewoon doorsparen voor een goed pedaal. Ik zag dat de BD-2 wordt genoemd. Ik heb er ook een. Als ik die naast de Reezafratzitz zet, is de Boss echt geen partij. ...
Hangt er vanaf waar je hem voor wilt gebruiken. Ik heb ook een BD-2, en ook een OCD. De OCD is inderdaad het betere pedaal, maar er zijn situaties waarin ik liever de BD-2 gebruik.

miyaru
5 november 2015, 23:28
Als overdrive gebruik ik naar alle tevredenheid een Okko Diablo Gain Plus. Veel mogelijkheden en sounds voor zowel HB als SC. Een pseudo tweede kanaal met boost voor de solo's en zo. Niet goedkoop, wel fijn.

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/description_diablo_zps4nca1pfm.jpg (http://s1284.photobucket.com/user/robinmoree/media/description_diablo_zps4nca1pfm.jpg.html)

Robin.

Joost de Ruig
5 november 2015, 23:31
Waarom komt 3/4 met pedalen die buiten het budget vallen? Wat heeft TS daaraan?

telerocker
6 november 2015, 01:35
Hangt er vanaf waar je hem voor wilt gebruiken. Ik heb ook een BD-2, en ook een OCD. De OCD is inderdaad het betere pedaal, maar er zijn situaties waarin ik liever de BD-2 gebruik.

En daarom heb ik ook een BD-2. ;)

telerocker
6 november 2015, 01:37
Waarom komt 3/4 met pedalen die buiten het budget vallen? Wat heeft TS daaraan?

Omdat je een beter pedaal tweedehands kan scoren voor een prijs die marginaal hoger ligt dan een nieuw lowbudgetpedaal. Trouwens, de Bad Monkey is zoals Rick aangeeft idd geen slechte keus en binnen het budget.

miyaru
6 november 2015, 05:23
+1 voor tweedehands pedalen! Als je haast hebt kost het altijd iets meer, maar als je geduld hebt vind je vast iets leuks voor weinig.

Wat trouwens ook een te gekke OD kan zijn voor je is een Truetone GarageTone Drivetrain. http://truetone.com/garagetone-series/drivetrain-overdrive/

Ik heb nog een originele Reverend Drivetrain Mk1 en die is ook tof!

http://truetone.com/wp-content/uploads/2015/03/IMG_2167-300x300.jpg

Robin.

deefke666
6 november 2015, 08:16
Volgens mij zou de hardwire valve distortion wel eens iets voor jou kunnen zijn.
Ligt helemaal in jouw budget tweedehands en voor zijn prijs vind ik het best goed klinken.
Zeker in de "crunchstand" haal je er mooie classic rock klanken uit.
En goed af te stellen met bass en treble regelaars

Natuurlijk zijn er betere pedalen te verkrijgen maar in deze prijsklasse vind ik het een topper.

Joost Zengers
6 november 2015, 11:40
En daarom heb ik ook een BD-2. ;)

Ik noemde hem in eerste instantie, omdat hij wel binnen het budget past. Daarnaast is het ook zo dat hij, afhankelijk van hoe je hem gebruikt inderdaad, erg lekker klinkt. Ik gebruik hem voornamelijk voor ritme partijen en een MP Little Green Wonder voor de lead, die valt echter nogal buiten het genoemde budget. Voor bepaalde nummers gebruik ik echter toch liever de BD-2, waar veel classic rock lead partijen absoluut goed mee klinken.

CrazyHorse
14 november 2015, 18:18
Budget is eigenlijk niet per se een probleem, het doet soms pijn om dure pedalen(voor mij meer dan 150 euro) te kopen en er dan bij uit te komen dat je er maar weinig aan hebt, heb nu zo'n line 6 M5 stompbox modeler gekocht.. Hier kan ik wel even mee weg... Beetje experimenteren met fuzz, modulatie enzo... Maar had ook al gekeken naar de Lovepedal High power tweed twin, dan verkoop ik eventueel de distortion plus.