PDA

View Full Version : Solo-CD is bijna klaar, eerste nummer staat online!



Jimi Hendrix
1 november 2015, 08:35
http://www.jurgenburdorf.nl/nl/gitaar/eerste-nummer-debuutalbum/

Vanaf vandaag kun je een filmpje bekijken van de opnames van mijn debuutalbum, dat Opening Lines zal gaan heten.
We spelen het nummer Rough Edges, het ruigste nummer van de plaat.
Ik ben heel blij met het resultaat!
Binnenkort komen er van nog drie nummers filmpjes online.

Het wordt een CD met louter instrumentale muziek, voor het overgrote deel in één dag live opgenomen in Power Sound Studio in Amsterdam, met fijne collega's Tico Pierhagen op keys, Hugo den Oudsten op bas en Léon Klaasse op drums.
De nummers zijn allemaal van mijn hand en bieden veel ruimte voor improvisatie, spontaniteit en dynamiek.

Veel plezier met kijken en vooral luisteren!

Joost de Ruig
1 november 2015, 08:59
Leuk man, ik houd erg van nummers die live worden opgenomen. Je amp klink met name bij een powerchord erg lekker. Het sologeluid vind ik daarentegen een beetje saai als ik het mag zeggen. Iets meer distorsion had van mij daar wel gemogen. Lekkere begeleiding ook. Succes met de verdere opnames!

Fusion
1 november 2015, 09:26
Gaaf! Openings riff is te gek, je licht jazzy thema ook, maar mag iets meer body hebben. Hoorde ook één weifelend nootje, maar ach, ik doe daar meestal 10 per minuut van. Gitaargeluid en mix is prima zo. Het is niet echt mijn ding qua soleren, maar de riffs en akkoordenschema's staan als een huis. Lekker wahwahtje, dit moet wel aanslaan bij de gitaristen :) Complimenten.

Harald
1 november 2015, 10:09
Best wel retro! Allemaal erg netjes gedaan.

Het rustige thema is erg mooi, had zo op een oudere plaat van Focus kunnen staan. De meer pentatonisch georiënteerde rockriffs en solo mixen daar voor mij dan weer wat slecht mee. Ik zou dat zelf liever opsplitsen, en één nummer rustig houden, en thema georiënteerd, en op het andere dan echt loos gaan. Dat loos gaan mis ik hier een beetje.

pasqual
1 november 2015, 10:50
Netjes! Goeie opname met lekkere riffs en thema's. Lekkere mix ook. Ben benieuwd naar meer;)

The Lo Lands
1 november 2015, 11:40
We spelen het nummer Rough Edges, het ruigste nummer van de plaat.

Veel plezier met kijken en vooral luisteren!
Met je forumnaam 'Jimi Hendrix' verwachte ik toch wel even iets anders :-) Een net nummer maar met ruig associeer ik toch meer! Goede muzikanten en mooie live opname!! Ben benieuwd naar je overige nummers...

Cageman
1 november 2015, 12:23
Melodietjes hebben allemaal leuke wendingen en het is toch wel een lied-lied. Mooi en knap gedaan, zo instrumentaal. Minpunt: ik zie op je homepage een mooie Tele en word in het filmpje teleurgesteld met een Les Paul :hide:. Verder ben ik het helemaal eens met al het bovenstaande. Leuk :).

Loeters,

Merijn

Jimi Hendrix
1 november 2015, 13:11
Dank allemaal voor de reacties!
Ruig is uiteraard relatief, een echte rocker zal ik wel nooit worden ;)
Als we live gaan spelen, zal er denk ik wel meer uitgepakt gaan worden. Ik hou zelf wel van een beetje ingehouden spel, zeker in studiosettings.

Op de rest van de plaat (en op aankomende filmpjes), komt de telecaster zeker aan bod!
Het album bevat verder een aantal fusion-achtige nummers, een paar country/roots-achtige dingen, nog een rocker (maar minder ruig dan deze dus) en het eerste nummer op de plaat is een Southern Rock-achtig ding, compleet met viool.
Daar komt geen clipje van, maar de violist speelt op een aantal nummers mee. Van één van die nummers komt binnenkort wèl een clipje.
Bij het schrijven van de nummers ben ik over het algemeen begonnen met de melodie en pas als ik daarmee tevreden was op de harmonieën overgegaan.

Pepe
1 november 2015, 13:31
Ja, lekker Focus sfeertje, prima gespeeld :cheerup:
Ook een goeie duidelijke toon zonder goddank maskerende wolken van galm & delay wat best lastig want in zo'n studio setting zit elk nootje onder een vergrootglas.
Voor mij had het wat meer zweteriger mogen zijn, meer compressie en voorin de speakers, vooral de hammond komt er wat bekaaid af. Zo'n hijgende hammond waar je gitaar tegenaan leunt, tough combination to beat.

zoldergitarist
1 november 2015, 18:02
Klinkt perfect en vind het ook erg knap allemaal maar zodra ik noten schriftjes zie liggen krijg een beetje de rillingen. Erg gladjes en te mooi, geef mij maar wat meer ranzigheid. Ik mis dat rauwe...

Ernest01
1 november 2015, 19:23
Mooi begin van het nummer, wat met de solo wat minder 'spannend' wordt.
Had daar een ander geluid mooier gevonden.

De 'orgelman' had voor mij meer in de mix gemogen. Had ook het gitaar-geluid beter ondersteund dan nu het geval is.
Verder is het een leuke compositie die (zoals hierboven gezegd) wat gladjes overkomt.
Het gebruik van muziekpapier is daar misschien debet aan ? (dus dat een optreden meer 'ruimte' zal geven ?)

Opname is goed gedaan, zonder meer. En dat jullie dit live opnemen.... zie/hoor je niet vaak..

Brad
1 november 2015, 21:49
Is dat Leon Klaasse die vroeger bij Powerplay heeft gespeeld ?

Jimi Hendrix
1 november 2015, 21:58
Dank voor de reacties!

Wel grappig dat een aantal van jullie noten voor je neus associëren met gladjes, maar ja, het is nu ook weer niet zo dat we heel vaak hebben gerepeteerd voor de opnames. Dan is lezen wel handig, zeker als je bruikbare takes van hele nummers wil maken, zonder foutjes in de melodie enzo. Sowieso vind ik dat je als muzikant zowel mét als zónder noten voor je neus goed voor de dag moet kunnen komen.

Deze opname is één take, waarin een heel klein beetje is geëdit. De solo (het gedeelte met wah) is geheel geïmproviseerd en zonder edits. En de hele plaat is in één dag opgenomen, op een enkele (viool)overdub na. Ik zie bij collega-muzikanten vaak dat zo'n soloproject zich jaren voortsleept voordat het een keertje af komt, ik wilde dat anders proberen te doen.


Is dat Leon Klaasse die vroeger bij Powerplay heeft gespeeld ?

Jazeker! En bij Eef Albers, een van mijn favoriete gitaristen.

beruk
1 november 2015, 22:30
Ja, lekker Focus sfeertje, prima gespeeld :cheerup:
En een verrekt lekkere toon voor een LP model gitaar ;)
Ik hou dervan.

Jimi Hendrix
2 december 2015, 20:37
Inmiddels staan er vier liedjes op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=pj81k1RKdPA&list=PLKQttSmyL4pXb-wMDCil-JNEmyafSWfZD&index=4

De release van het album is begin 2016, vanaf maart hoop ik ook te gaan optreden met repertoire van het album.

Brad
2 december 2015, 20:46
Hoe ga je dat album aan de man brengen ? Ik bedoel via welk medium . CD , Vinyl , MP3 online ? Gewoon interesse

Jimi Hendrix
2 december 2015, 21:38
Hoe ga je dat album aan de man brengen ? Ik bedoel via welk medium . CD , Vinyl , MP3 online ? Gewoon interesse

Sowieso via downloads. Als er vervolgens optredens staan, ga ik denk ik ook CD's of vinyl persen.