PDA

View Full Version : Stemmen 12 snaar



Gert2015
1 november 2015, 00:34
12 STRING GUITAR PLAYERS SPEND HALF THEIR TIME TUNING AND THE OTHER HALF PLAYING OUT OF TUNE

Dat hoor ik dan vaak voorbij komen in reviews maar is dat nu wel zo?
Is een 12 snaar nu sneller ontstemd dan een 6 gitaar en natuurlijk is zal de kwaliteit en bouw van de gitaar invloed hebben maar over het algemeen genomen?

Joost de Ruig
1 november 2015, 01:08
Twee keer zoveel snaren, dus ook twee keer zoveel kans op ontstemmen......

Harald
1 november 2015, 07:52
Vals is gelijk ook vals ja... Luistert nauwer. Ik vermoed dat het vooral de combi met oktaafsnaren is waardoor het heel snel clasht.

Maar, de uitspraak komt oorspronkelijk bij de luit vandaan, en is toen overgesprongen op de gitaar. 12 string komt weer later ;)

En die luiten waren op een gegeven moment ook dubbelsnarig, tot zelfs 3 snaren per toon... met kattedarm voor de snaren, dan zal de stelling idd. al snel waar zijn.

apekop
1 november 2015, 11:38
De intonatie is bij veel 12-snarige ook een probleem. Als je het echt goed zou willen doen zou je eigenlijk ook voor iedere octaafsnaar een apart zadeltje moeten hebben om dat te compenseren. Bij elektrische 12-snarigen zie dat soms wel. Bij akoestische hebben veel bruggen wel een aparte inkeping voor de octaafsnaren, maar volgens mij lang niet allemaal.

Bij open stemmingen komt daar ook nog eens de verschillende snaardikte bij die je eigenlijk zou moeten hebben als je lager gaat stemmen (bijvoorbeeld naar een C voor de E snaar), vooral als je verschillende stemmingen door elkaar gebruikt. Die verschillende snaardiktes vereisen dan eigenlijk ook weer een andere intonatie bij de brug. Kortom niet makkelijk om het helemaal zuiver te krijgen. Maar wel de moeite waard als het eenmaal echt goed gestemd is.

Wat soms ook wel gedaan wordt is de twee hoge E en B snaren bewust iets uit elkaar stemmen voor een chorus-achtig effect. Soms stem is zelfs te twee hoge E snaren ieder op een verschillende toon.

NLF
1 november 2015, 12:42
Verschilt per 12 string. Ik heb ooit een goedkope 12 string op proef gehad die niet te stemmen was, daar bleef je maar eindeloos aan draaien. De goedkope Ibanez die ik vervolgens kocht was iets beter. Het kan ook te maken hebben met hoe die dingen (niet) zijn afgesteld als ze uit de fabriek komen. Uiteindelijk had ik een Simon & Patrick, die was wat duurder maar klonk stukken beter, speelde licht en was prima te stemmen. De charme van een 12 string is natuurlijk ook dat het een beetje vals is (net als een chorus effect, een chorus is pitch modulation). Als ie 100 % zuiver zou zijn zou ie niet klinken.