PDA

View Full Version : Merkgitaren versus brandhout.



djee
1 november 2015, 00:25
Multiplex gitaren, wordt vaak als brandhout, goedkope rommel enz, enz. bestempeld maar soms zitten er wel een aardige bij.

Ik neem aan dat de meeste oude multiplex gitaren onderhand wel in de kachel zijn beland of als onderdelen zijn verdwenen.

Toch ben ik benieuwd of er nog leuke gitaren zijn overgebleven in vrijwel originele staat qua onderdelen.
Ik hoop dat er meer mensen zijn die er ook wel nieuwsgierig naar zijn en dit leuk vinden.

Daarom wil ik graag een topic openen onder VINTAGE multiplex gitaren (elektrisch)

Er zal waarschijnlijk ook wel commentaar op komen maar die kun je kwijt in kleine ergernissen of onder dit draadje Merkgitaren versus brandhout.

groetjes, Johan

PS. Ik verzamel multiplex gitaren

telerocker
1 november 2015, 01:09
Ik zou de topic iets scherper stellen. Begrijp ik eruit dat je wilt weten of er nog multiplex gitaren bij Gitaarnettend Nederland in het rek staan?

macwilliams
1 november 2015, 07:46
Je opent een topic over gitaren die je zelf verzameld maar het komt niet in je op om anderen te enthousiasmeren door met je eigen spullen te beginnen?

Joost de Ruig
1 november 2015, 09:02
Je opent een topic over gitaren die je zelf verzameld maar het komt niet in je op om anderen te enthousiasmeren door met je eigen spullen te beginnen?

Ik zie een 2de topic met zijn eigen gitaar. Beetje onlogisch om het niet in 1 topic te houden :/

Tupelo
1 november 2015, 09:48
Poeh, gaat ik niet over, vind het wel geinig eigenlijk, ben ook wel benieuwd naar plaatjes.
Het gaat een beetje een soort travestie she-male topic worden dan; kijk je naar een coole gitaar, iets dat je niet iedere dag ziet, raak je enthousiast, en dan blijkt het multiplex te zijn.
Bring it on ! :D

Ik heb er zelf geen, maar eerst en vooral Dano, denk ik dan, juiste naam ook eigenlijk; Dano.

mrweird
1 november 2015, 12:32
Ik heb hier nog een multiplex Hondo strat staan.. Maar hij is qua elektronica, en slagplaat verre van origineel.. Wel van multiplex!

macwilliams
1 november 2015, 12:34
Ik zie een 2de topic met zijn eigen gitaar. Beetje onlogisch om het niet in 1 topic te houden :/

Ja oke, dat is er één, hij heeft het over een verzameling, daar gaat het toch om in dit topic?
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar zijn stapeltje brandhout. Voor mijzelf ben ik safe gegaan en heb uitsluitend merk gitaren gekocht. Maar dat wil niet perse zegen dat dat de betere gitaren zijn of dat je daar beter door speelt, misschien wel juist niet...:(

djee
1 november 2015, 14:13
Mijn verzameling multiplex gitaren bestaat pas uit 2 exemplaren. De reden waarom ik de 2e topic hebt geopend is om daar juist de gitaren te plaatsen. Ben met de mijn gitaar gestart omdat iemand moet beginnen ? . Ik ben werkelijk alleen nieuwsgierig wat er over is gebleven van de goedkope oude multiplex gitaren . De PS " Ik verzamel multiplex gitaren" is ,omdat mijn interesse gewoon is gewekt. De 2e plaats ik als ik de juiste volumeknop heb gevonden.

munkie
1 november 2015, 14:23
Ik heb ooit een Maya/Rokkomann SG opgeknapt met een multiplex body. Was echt brol, zaten nephumbuckers in met maar 1 spoel...

Remork1970
1 november 2015, 14:50
Ik vraag mij toch werkelijk af of het bij een solid body voor de sound nou echt zo veel uitmaakt van welke houtsoort de body gemaakt is.
Als die body maar stabiel is.
Dus waarom multiplex brandhout?
Het zijn toch de elementen die de trilling omzetten in een sinusgolf? Die snaar die trilt wel, of het nou ply, of mahonie, of esdoorn is.
Volgens mij heeft de pick up veel meer invloed. Aantal windingen, magneetsterkte etc.
Deze discussie is al vaker gevoerd, maar toch maar weer eens oprakelen dan. Ik wil weten wat waarheid is.

barno
1 november 2015, 15:04
Ik vraag mij toch werkelijk af of het bij een solid body voor de sound nou echt zo veel uitmaakt van welke houtsoort de body gemaakt is.
Als die body maar stabiel is.
Dus waarom multiplex brandhout?
Het zijn toch de elementen die de trilling omzetten in een sinusgolf? Die snaar die trilt wel, of het nou ply, of mahonie, of esdoorn is.
Volgens mij heeft de pick up veel meer invloed. Aantal windingen, magneetsterkte etc.
Deze discussie is al vaker gevoerd, maar toch maar weer eens oprakelen dan. Ik wil weten wat waarheid is.

Mensen verwachten vaak een simpele waarheid. maar dat is ze zelden. Het is perfect mogelijk een hele goede multiplex gitaar te bouwen. Alleen vallen de mulitplexplanken meestal samen met gebruik van allerlei ander budget stuff van hardware tot pu's en met minder aandacht voor strakke bouwkwaliteit.

Ook zijn er veel die een goed gitaargeluid definiëren als een klank met veel sustain, een wet die nochtans nergens geschreven staat.Multiplex geeft minder sustain, so what, voor sommige dingen is dat net een voordeel. Er zijn hardcore nonbelievers die beweren dat bodyhout/constructie geen enkele invloed heeft op electrisch geluid. Ik behoor niet tot die groep omdat ik sustain een essentieel onderdeel van de klank vind. Maar dat de invloed van bodyhout zeer vaak wordt overschat is wel een feit.

Nu is het bij multiplex natuurlijk tamelijk simpel: er zit een pak lijm in de body en dat geeft uiteraard trillingen minder gemakkelijk door.

Mitch
1 november 2015, 16:00
Ik heb jaren terug een beauty van een jaren 70 Ibanez LP gehad. Body van restjes hout, holle top en een driedelige hals. Ik heb daar werkelijk alles aan goede hardware opgezet dat kon en het bleef een gitaar met een te pinnig hoog en een gebrek aan klankkleur. Ik was voorgoed genezen maar maak vooral je eigen leerweg door, zou ik zeggen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8200N met Tapatalk

denis.hermans
1 november 2015, 18:10
Hier denk ik spontaan aan Danelectro . Eigenlijk op de markt gekomen als goedkope gitaar : masonite body, lipstick pickups, beetje rare brug. Deze gitaren hebben als je "strikt logisch" denkt alles om als rommel beschouwd
Gelukkig is muziek en alles daarrond niet helemaal logisch en is Danelectro het "cult"merk bij uitstek.

Joost de Ruig
1 november 2015, 18:19
Ter verduidelijking: masoniet is de watervaste versie van hardboard: het zijn gekookte houtvezels met lijm die onder druk in platen worden geperst. Dit systeem werd als in de jaren '30 toegepast voor o.a. de scheepsbouw.

barno
1 november 2015, 18:26
Hier denk ik spontaan aan Danelectro . Eigenlijk op de markt gekomen als goedkope gitaar : masonite body, lipstick pickups, beetje rare brug. Deze gitaren hebben als je "strikt logisch" denkt alles om als rommel beschouwd
Gelukkig is muziek en alles daarrond niet helemaal logisch en is Danelectro het "cult"merk bij uitstek.

mwa, geen rommel hoor. originele lipstick pickups zijn te horen op heel wat wereldhits (en niet te vergelijjken met de cheapo replica's die tegenwoordig worden verkocht). is ook geen multiplex body hé. is een pine of alder frame met masonite front en back. zijn best hol dus. Hadden trouwens vaak een Brazilian Rosewood fretboard ...

denis.hermans
1 november 2015, 19:14
Nee hoor dat bedoel ik ook : absoluut geen rommel maar ik dacht toch wel op de markt gebracht als budgetgitaar en dan vervolgens die "stempel" overtroffen nadat enkele gitaarhelden er op gingen spelen.

Maar goed blijkbaar is het topic toch strikt bedoeld voor multiplex gitaren en dan valt Danelectro daar toch buiten ,... excuses😮

Harald
2 november 2015, 14:06
En nu, een experiment dat de mensen die vinden dat het hout van de body er bij een elektrische gitaar eigenlijk niet echt toe doet helemaal zal verbazen... wat gebeurt er als je de body eerst een jaar in een vat wijn marineert...

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpt1/v/t1.0-9/11181768_1043620165657569_7225936684458182834_n.jp g?oh=7524ecc18ddb057a9da0e9d67b9becce&oe=56BDDF33&__gda__=1455227315_dd63a48a91d0db9679b7f2a20582d91 6

Waarom moet ik nu onmiddellijk aan Tom Waits denken :???:

https://www.facebook.com/ritterinstruments/posts/1043622168990702

Remork1970
2 november 2015, 15:17
Zonder de link bekeken te hebben: 't ding krijgt er een mooi kleurtje van?
Moet 't wel rode wijn zijn! Met witte zie ik 't niet snel gebeuren.

FruscianteFan
2 november 2015, 15:32
mwa, geen rommel hoor. originele lipstick pickups zijn te horen op heel wat wereldhits (en niet te vergelijjken met de cheapo replica's die tegenwoordig worden verkocht). is ook geen multiplex body hé. is een pine of alder frame met masonite front en back. zijn best hol dus. Hadden trouwens vaak een Brazilian Rosewood fretboard ...

't Is allemaal zo subjectief als de neten. Als 'wereldhit' je definitie is van wat rommel is en wat niet...

Ik denk spontaan aan het idee dat buizenversterkers zo mooi klinken. Als ze over hun nek gaan. Strikt genomen slaat dat nergens op: een versterker die net dát niet goed kan waar hij voor gebouwd is - versterken van de klank die binnenkomt.

Daarnaast: ik denk dat TS iets te makkelijk uitgaat van dat alle kutgitaren automatisch verdwijnen. Ik betwijfel het. Sowieso, de geschiedenis leert dat muzikanten zonder geld zoeken naar gitaren die vooral afgedankt zijn. Breken die muzikanten door, dan stijgen die gitaren in waarde. Zie Les Paul en alle offset Fenders.

terrasbeest
2 november 2015, 16:03
Gibson ES-sen van een paar duizend zijn ook maar van multiplex.

Da Vinci
2 november 2015, 16:33
Gibson ES-sen van een paar duizend zijn ook maar van multiplex.

Een Les Paul bestaat ook voor het ene deel uit maple op mahogany en voor het andere deel rosewood op mahogany :sssh:

barno
2 november 2015, 16:36
't Is allemaal zo subjectief als de neten. Als 'wereldhit' je definitie is van wat rommel is en wat niet...


jij leest precies dat ik wereldhits persé goed vind :) wil gewoon zeggen dat grote gitaristen die gitaar goed genoeg vonden om dure studiotijd aan te besteden, ja da's dus toch soort referentie. nu hebben dano kenners Jimmy Page niet nodig om te weten dat het gitaren zijn met een unieke sound en doorgaans prima gebouwd.

FruscianteFan
2 november 2015, 16:52
jij leest precies dat ik wereldhits persé goed vind :) wil gewoon zeggen dat grote gitaristen die gitaar goed genoeg vonden om dure studiotijd aan te besteden, ja da's dus toch soort referentie. nu hebben dano kenners Jimmy Page niet nodig om te weten dat het gitaren zijn met een unieke sound en doorgaans prima gebouwd.

Of juist andersom, omdat die studio zo verrekte duur is en ze het ook wel op een cheape gitaar kunnen inspelen, geven ze minder prioriteit aan de gitaar.

Snap je punt verder wel hoor.

Plant
2 november 2015, 18:11
En nu, een experiment dat de mensen die vinden dat het hout van de body er bij een elektrische gitaar eigenlijk niet echt toe doet helemaal zal verbazen... wat gebeurt er als je de body eerst een jaar in een vat wijn marineert...

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpt1/v/t1.0-9/11181768_1043620165657569_7225936684458182834_n.jp g?oh=7524ecc18ddb057a9da0e9d67b9becce&oe=56BDDF33&__gda__=1455227315_dd63a48a91d0db9679b7f2a20582d91 6

Waarom moet ik nu onmiddellijk aan Tom Waits denken :???:

https://www.facebook.com/ritterinstruments/posts/1043622168990702

Volgens mij ligt die body niet in de wijn om de klank van de body te verbeteren maar om de smaak van de wijn te verbeteren ;) Moet je eens proeven wat zo'n lekker stukje toonhout toevoegt.

Harald
2 november 2015, 18:48
Ach, het is weer eens iets anders dan eikenvlokken. Echt efficiënt is het denk ik echter niet, als je het niet versnippert... Of zouden er tonechambers in zitten. Is eindelijk opgelost waar die voor zijn :seriousf:

Plant
2 november 2015, 19:04
'Ilja Gort' legt het even uit (vanaf 0:50) :


https://www.youtube.com/watch?v=1eA3GnGh_ps

wietse
2 november 2015, 20:30
Gibson ES-sen van een paar duizend zijn ook maar van multiplex.

nee die zijn van triplex, of zoals gibson zegt laminated wood, klinkt al weer veel duurder die term.

BamBuFan1
3 november 2015, 01:10
nee die zijn van triplex, of zoals gibson zegt laminated wood, klinkt al weer veel duurder die term.

Tis gewoon allemaal multiplex dat Gibson gebruikt... ALLEMAAL!

http://static.weloveshopping.com/shop/music-boulevard/extra/2615056.jpg

terrasbeest
3 november 2015, 04:01
Volgens mij ligt die body niet in de wijn om de klank van de body te verbeteren maar om de smaak van de wijn te verbeteren ;) Moet je eens proeven wat zo'n lekker stukje toonhout toevoegt.

En als je zo'n body in Cola marineert blijft er niks meer over.

Kakihara
3 november 2015, 09:26
Ik heb een oude Vester telecaster. Gebouwd als een tank, je kan er echt mee naar de oorlog. En ondanks de keramische elementen klinkt die zo slecht nog niet. De gebruikte hardware en elektronica is inderdaad niet je dat: plastic nut, pots die kraken of helemaal dicht lijken te staan, schakelaar die niet meer werkt. Enorm zachte frets.
Ik heb er altijd graag op gespeeld, vooral dankzij de fantastische hals. Maar ik heb (voorlopig) geen zin er meer geld in te steken dan de gitaar eigenlijk waard is: refret is nodig, nieuwe pots en schakelaar, nieuwe nut, nieuwe elementen misschien. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze weg te doen.

zjanke
3 november 2015, 10:49
Mijn eerste gitaar was een multiplex strat. Gebrek aan talent en daarom verkocht aan een vriend en ik ben maar roadie geworden. Na een aantal jaren heb ik het ding compleet aan gort gespeeld terug gekregen, electronica niet jofel meer, frets versleten en ik had bedacht dat ik dat ding ooit ging opknappen omdat ik inmiddels zelf toch was gaan spelen.
Enfin, na een aantal jaren is het ding toch op de stort beland. Geluid was wel aardig, maar ik ben niet sentimenteel genoeg om er veel te veel geld in te steken...

loose-fur
3 november 2015, 17:20
Essenhout is zwaar en soms een beetje 'wild' (gevoelig aan kromtrekken). Multiplex is licht, stabiel en stevig.
Essenhout is eerstenklasse brandhout. Multiplex niet, de aanwezige lijm is nefast voor kachel en schoorsteen(brand), je kan er maar beter een gitaar mee bouwen.


Tee.

barno
3 november 2015, 17:54
trouwens, brandhoutgewijs:


https://www.youtube.com/watch?v=TBb9O-aW4zI

JanVrm
3 november 2015, 18:35
Vorig jaar heb ik een zelfbouwgitaar verbouwd om een lichtere body te krijgen. Gewoon bij de Multimate paar plankjes hardhout (iets wat leek op meranti, maar wel wat steviger) en multiplex aan elkaar gelijmd. Gitaar ziet er niet uit maar klinkt echt goed. Ik neem aan dat de DiMarzio's (PAF Pro en Super Distortion) daar de grootste bijdrage toe leveren. Redelijk goede sustain en goed gedifferentieerd geluid. Ik neem hem nooit mee naar een optreden omdat hij er niet uitziet zoals ik wilde, maar qua geluid en bespeelbaarheid, prima gitaartje.

Overigens is deze video jullie misschien wel bekend?


https://www.youtube.com/watch?v=47Q-uyq-gNQ

Tabula Rasa
3 november 2015, 18:58
Ah,.was dat niet een deel van de YouTube toiletseat tonewood bitchfight?

Brad
3 november 2015, 19:03
Mijn eerste gitaar was een multiplex strat. Gebrek aan talent en daarom verkocht aan een vriend en ik ben maar roadie geworden. Na een aantal jaren heb ik het ding compleet aan gort gespeeld terug gekregen, electronica niet jofel meer, frets versleten en ik had bedacht dat ik dat ding ooit ging opknappen omdat ik inmiddels zelf toch was gaan spelen.
Enfin, na een aantal jaren is het ding toch op de stort beland. Geluid was wel aardig, maar ik ben niet sentimenteel genoeg om er veel te veel geld in te steken...

En toen ben je maar een pilsje gaan drinken

telerocker
3 november 2015, 21:19
Ik heb hem nog steeds, mijn eerste guitaar. Staat in het rek, puur vanwege de sentimental journey.

http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Stroopwafel61/b96243a8-3e95-4e6b-a266-9d19ded23896_zpsb2540841.jpg

http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Stroopwafel61/b25e8696-d18b-47e1-a58b-d90df82c875a_zpsed92074d.jpg

fozziemusic
14 maart 2018, 23:13
Categorie brandhout: pas een oude multiplex Hondo II LP gekocht voor 75 euro die tof klonk, maar hals issues had (scheur tussen toets en hals, hobbel bij hogere frets). Nu voor 30 euro op marktplaats een simpel Epiphone LP special halsje op de kop kunnen tikken. Klein beetje schuren (nekpocket was iets te smal) en 4 nieuwe gaatjes voor halsbevestiging moeten boren. En nu: lage actie! Geweldig geluid! Het is nu een Frankenstein Hondo geworden, multiplex body met holte onder de welving van het bovenblad, maar met de Dimarzio elementen die er vaak in zaten bij Hondo echt heerlijk bluesy en gaat van clean tot classic rock scheur als de brandweer. Helemaal blij! http://i36.photobucket.com/albums/e50/fozziemusic/_85_zpsw9dnkh2q.jpg

mountainman
14 maart 2018, 23:38
Categorie brandhout: pas een oude multiplex Hondo II LP gekocht voor 75 euro die tof klonk, maar hals issues had (scheur tussen toets en hals, hobbel bij hogere frets). Nu voor 30 euro op marktplaats een simpel Epiphone LP special halsje op de kop kunnen tikken. Klein beetje schuren (nekpocket was iets te smal) en 4 nieuwe gaatjes voor halsbevestiging moeten boren. En nu: lage actie! Geweldig geluid! Het is nu een Frankenstein Hondo geworden, multiplex body met holte onder de welving van het bovenblad, maar met de Dimarzio elementen die er vaak in zaten bij Hondo echt heerlijk bluesy en gaat van clean tot classic rock scheur als de brandweer. Helemaal blij!

Grappig. Op precies zo'n witte Hondo II heb ik ooit leren spelen. Hij was van mijn pa die 'm gebruikte voor jazz! De originele hals heeft zelfs block inlays zoals een custom. Wat ik dan weer gek vind is die bolt-on neck op een Gibson imitatie, maar dat was voor jou in dit geval wel zo makkelijk.

wietse
15 maart 2018, 00:22
tjonge een necrobump :D
trouwens op de noordergitaardag met de bouwer van rikkers zitten praten en die was van mening dat multiplex helemaal niet slecht is alleen een slechte naam heeft, hoe stijver de constructie hoe langer de sustain en des te beter het klinkt hij was van mening je kan beter een goedgebouwde multiplex gitaar hebben dan een gammel ding van dure houtsoorten.

Napoje
15 maart 2018, 02:46
Alle gibson es 335’s hebben een multiplex top.

Erik de Perik
15 maart 2018, 03:38
Mijn Kramer Striker een multiplex body.

no 1 hops
15 maart 2018, 09:06
tjonge een necrobump :D
trouwens op de noordergitaardag met de bouwer van rikkers zitten praten en die was van mening dat multiplex helemaal niet slecht is alleen een slechte naam heeft, hoe stijver de constructie hoe langer de sustain en des te beter het klinkt hij was van mening je kan beter een goedgebouwde multiplex gitaar hebben dan een gammel ding van dure houtsoorten.je kan met multiplex een beter constante productie factor creëren dan met normaal hout.
elke plank, van een gezaagde boom is al weer anders dan de andere plank of boom.
als je als producent invloed hebt op de productie van gebruikt multiplex zou je vrij consistent materiaal kunnen krijgen.

ik denk toch nog met plezier aan deze hondo terug, zelfs met zijn eigen pups een goed geluid. en de hals was gewoon goed

https://thumb.ibb.co/jUJdfH/bodyblank.jpg (https://ibb.co/jUJdfH)[https://thumb.ibb.co/dvwaSx/hondofame7600.jpg

steeferdesteef
15 maart 2018, 16:01
Wat is het verschil tussen multiplex en gelamineerd?

fozziemusic
15 maart 2018, 18:09
Ah ja, brandhout is niet tijdgebonden toch ;-)
Moest mijn enthousiasme even kwijt en dit leek me geschikt.

De originele hals hiervan heeft idd ook block inlage. Ziet er fancier uit maar dit speelt erg veel beter.

Merkte trouwens dat de hondo een ietwat smalle toets heeft en een stringspacing van 50 ipv 52 mm, dus de huidige hals is iets breed tov de snaren. Ik probeer nog een keertje of ik een traditionele Tune O Matic erop kan zetten. Als je een keer begint met knutselen...

Erik de Perik
15 maart 2018, 18:18
Wat is het verschil tussen multiplex en gelamineerd?

Bij multiplex gaat het eigenlijk altijd om dunne stroken plaat. Multiplex is wel gelamineerd, maar niet al het gelamineerde hout heet multiplex, denk aan een gitaarhals of een snijplank.

http://www.gretsch-talk.com/data/attachments/14/14847-91c38b1e151c3008a0bb0192520a3724.jpg

https://www.blokker.nl/p/handy-snijplank-bamboe-35x20-cm/1108956/images/full/1108956.jpg

wietse
15 maart 2018, 18:19
Wat is het verschil tussen multiplex en gelamineerd?
gelamineerd klinkt duurder daarom zegt gibson ook van hun ES modellen dat ze laminated zijn ipv triplex, triplex oftewel drie lagen voor een hollowbody is multiplex veel te dik.

Erik de Perik
15 maart 2018, 18:21
gelamineerd klinkt duurder daarom zegt gibson ook van hun ES modellen dat ze laminated zijn ipv triplex, triplex oftewel drie lagen voor een hollowbody is multiplex veel te dik.

Dat natuurlijk ook ;)

D3nnis
15 maart 2018, 18:28
Bij triplex en multiplex zijn de lagen kruislings, bij gelamineerd zou dat niet per se hoeven zijn.

Hoe zit dat bij die ES-en eigenlijk?

fozziemusic
15 maart 2018, 18:30
Bij multiplex gaat het eigenlijk altijd om dunne stroken plaat. Multiplex is wel gelamineerd, maar niet al het gelamineerde hout heet multiplex, denk aan een gitaarhals of een snijplank.

http://www.gretsch-talk.com/data/attachments/14/14847-91c38b1e151c3008a0bb0192520a3724.jpg

https://www.blokker.nl/p/handy-snijplank-bamboe-35x20-cm/1108956/images/full/1108956.jpg

Ik zeg een Epiphone halsje erop en gaan :-D