PDA

View Full Version : Moet een hals wel symmetrisch zijn?



Feter
29 oktober 2015, 15:24
Ik ben benieuwd naar de meningen..

Ik zat wat oude draadjes te lezen en kwam toen iets tegen over een a-symmetrische hals en dat zette me aan het denken.
Waarom worden de gitaar halzen altijd symmetrisch gebouwd (en dan bedoel ik de ronding).
Gewoon omdat het mooi is of heeft een symmetrische hals een voordeel ten opzichte van een a-symmetrische.

Ik kan me namelijk voorstellen wanneer je één helft van de hals wat compenseert door iets dikker of dunner te maken of onder een andere radius af te ronden bepaalde vinger posities wellicht makkelijker en soepeler/ vloeiender gaan.

Omdat ik totaal geen ervaring heb met a-symmetrische halzen ben ik benieuwd wat de meningen hierover zijn en.... of er iemand een gitaar met een a-symmetrische hals heeft?

Little Jay
29 oktober 2015, 15:39
Deze bouwer maakt asymmetrische halzen: http://www.kappi.com/blog/2012/10/asymmetric-neck-shapes/

http://i0.wp.com/www.kappi.com/blog/wp-content/uploads/2012/10/Asymmetric-neck-shapes-1.png?resize=600%2C599

Pepe
29 oktober 2015, 15:41
Deze bouwer maakt asymmetrische halzen: http://www.kappi.com/blog/2012/10/asymmetric-neck-shapes/

Maar dat is de achterkant. Daar zijn er legio van.
Of bedoelde je dat ook Feter?

Feter
29 oktober 2015, 15:43
Dat is wel meer wat ik bedoelde met een a-symmetrische hals, de achterkant.
Ik ben ze zelf nog niet tegen gekomen of heb er op gespeeld.
Maar ik kan me voorstellen dat het voordelen kan bieden.

D3nnis
29 oktober 2015, 15:55
Die 2015 les pauls hebben dat toch ook?

Zelf heb ik jarenlang 1 "echte" (productie)gitaar met asymmetrische hals gehad. Best fijn, maar waarom het niet veel meer voorkomt, geen idee; 2 zelfbouwgitaren heben ook een iets asymmetrisch nekprofiel, ontstaan door hout weg te halen waar dat voor mijn gevoel nodig was.

Orpheo
29 oktober 2015, 16:16
alle halzen die ik maak zijn ook asymmetrisch. veel meer ontspanning in de linkerhand, for sure. kan de hals iets dikker maken zonder dat 't vervelend is (25.4mm voelt heel dik als 't helemaal rond is, maar die dikte op een asymmetrische hals voelt veel slanker).

Da Vinci
29 oktober 2015, 16:16
Gibson hanteert op alle standards sinds de 2008 (waar ik er één van heb) standaard een asymmetrische hals.

Tabula Rasa
29 oktober 2015, 16:25
Bij mij ook altijd dik en asymmetrisch. Heerlijk.

Feter
29 oktober 2015, 16:31
Grappig om te lezen, ik heb er dus echt totaal geen ervaring mee en ben zelf alleen maar symmetrische tegengekomen.
Heeft Gibson dat alleen op de standards? Ik heb zelf een 2009 studio, zou wel erg slecht zijn als het daar nu ook op blijkt te zitten :D

Da Vinci
30 oktober 2015, 08:50
Volgens mij wel. Als je het zeker wil weten kan je het even opzoeken op de site van Gibson, daar staat het gegarandeerd op.

almarvk
30 oktober 2015, 09:09
Een gitaarbouwer bij mij uit de buurt, Mulderbass, maakt ook asymmetrische halzen. En dat speelt toch wel verdomd fijn op een basgitaar!