PDA

View Full Version : Gegroet, laat ik mijzelf even voorstellen



Kondeeka
29 oktober 2015, 15:00
Nieuw op het forum hier. Zat al langer op ultimate-guitar, maar een Nederlands forum is denk ik toch praktischer. Ben nu bezig met mijn tweede gitaar, dit keer ga ik daar wel fatsoenlijke materialen voor gebruiken (#1 bestond uit een eikenhouten tafel met een triplex top:soinnocent:)... Beide zijn trouwens eigenlijk elektrische banjo's, de nieuwe gaat digitale toonregeling krijgen d.m.v. een Arduino in combinatie met een Raspberry Pi.

Mijn vorige gitaar was zeker een opvallend geval, hij had 6 pickups (waarvan 3 humbuckers, dus 9 coils) en ongeveer 50 knoppen om zoveel mogelijk verschillende tonen eruit te kunnen krijgen.
Door de gigantische hoeveelheid knoppen had ik problemen met radio ontvangst en zwak signaal, ik kreeg tijdens het spelen erg vaak radio zenders door mn amp... De knoppen waren de goedkoopste Chinese prullen die ik kon vinden, ze waren niet bepaald betrouwbaar.
Ik heb er in Leuven 3 keer mee opgetreden (De VTK Revue 2013), daarna liep ik ermee tegen een muur aan :( Sindsdien is ie stuk, en aangezien alles eraan eigenlijk budget was heb ik besloten om opnieuw te beginnen.

Op deze computer heb ik volgens mij geen foto's van het ding, ik zal even mijn backup schijven moet doorzoeken en post deze later (sowieso heb ik er maar weinig foto's van). Hij staat in ieder geval op de showcase thread van het ultimate-guitar zelfbouw forum (volgens mij de enige banjo daar, je kunt hem niet missen).

Nu gaat mijn volgende een stuk beter worden, ik heb nu wat ervaring met het gebeuren en betere apparatuur (heb nu een cnc-frees tot mijn beschikking die 100*200*8 cm kan frezen, een lasersnijder, een foliesnijder en een 3D-printer). De knoppen ga ik nu dus digitaal uitvoeren, met relais vanaf de pickups die vervolgens meteen de ADC van de Raspberry in gaan voor minimale ruis. De uitgangen gaan 1/4" en XLR worden, maar als het even kan ga ik ook een draadloze transmitter inbouwen :zz:

Pepe
29 oktober 2015, 15:24
Ha, fijne experimenten! Altijd leuk als iemand het anders doet.

Feter
29 oktober 2015, 15:56
Welkom!
En ik moest toch stiekem wel even om het volgende lachen :D :

Ik heb er in Leuven 3 keer mee opgetreden (De VTK Revue 2013), daarna liep ik ermee tegen een muur aan

Je hebt in ieder geval wilde plannen, ik ben benieuwd!

Kondeeka
29 oktober 2015, 19:43
Dit zijn de twee foto's die ik ervan heb, misschien dat ik nog ergens wat heb van de dradenbende aan de binnenkant.

http://i.imgur.com/QYGDaN2.jpg

http://imgur.com/3f9EcEC.jpg

Het tegen een muur aan lopen klinkt inderdaad ongelooflijk stom, maarja de lichten gingen uit en ik zag niks toen ik het podium afliep na de laatste voorstelling :p

De gitaar woog trouwens 7 kilo, de kist was ook ongeveer 12 kilo geloof ik. Wat een feest was dat om mee te nemen :seriousf:

Pepe
29 oktober 2015, 19:54
Holy shit!

Ik krijg ineens een flash back.


http://4.bp.blogspot.com/_rScBRKlTdoE/TCbgdW1-VNI/AAAAAAABMi8/HFux6Uc71G4/s1600/Screen+shot+2010-06-26+at+10.19.07+PM.png

barno
29 oktober 2015, 20:02
Die muur heeft een goede daad verricht :) kiddin'. Knappe gitaar ! Maar praktisch lijkt het me niet. Nu ben ik zelf wel van de school "hoe simpeler, hoe liever" omdat ik op het podium garantie mijn weg kwijt geraak bij teveel keuzemogelijkheden en omdat nogal wat subtiele schakelverschillen door den gemiddelde concertganger totaal niet worden waargenomen.

Joost de Ruig
29 oktober 2015, 20:39
Welkom en mijn eerste glimlach heb je al te pakken. :)

Kondeeka
29 oktober 2015, 22:41
Bedankt voor jullie reacties :) Die knoppen hebben inderdaad als nadeel dat je enorm loopt te zoeken, maar ik vind het wel fijn om gewoon ontzettend precies mijn geluid in te stellen. De Arduino heeft ook als bijkomend voordeel dat ie presets op kan slaan, da's wel zo handig voor optredens :jam:

Feter
30 oktober 2015, 13:16
Kek gitaartje.
Zou het zelf nooit willen maar tof dat je het aan durfde.
Lijkt me wel mooi dat je een optreden inplant voor 3u en dan eigenlijk maar 4 nummers speelt, de rest van de tijd is nodig om de juiste knoppen te vinden :D

En dit mag je best positief opvatten; ik vind het echt de meest debiele gitaar die ik ooit gezien heb!

Pepe
30 oktober 2015, 14:34
Nee joh, grappig die omdat het kan aanpak. Wat doet dat drumvel (?) daar? Omdat het kan :D

Het hinkt wel een beetje op twee benen. Die schots & scheve pickguards kan ik alleen maar rijmen met een punksteam ding maar dat wil het dan weer niet zijn.

Dutch66
31 oktober 2015, 10:53
Hoi Kondeeka,

Welkom hier!, hoe meer knoppen, eh... zielen, hoe beter!

Harry
31 oktober 2015, 21:45
@Pepe; dat drumvel zal er voor zorgen dat het een banjo is? ��


Ziet er bijzonder uit dit apparaat, welkom!

Kondeeka
31 oktober 2015, 23:11
Die drum was inderdaad gebruikt als banjovel, kon helaas geen echt banjovel vinden...Ketel heb ik zelf gemaakt van aluminium strips. Om t vel te beschermen heb ik een waterslang van n aquarium open gesneden en om de rand gedaan.

Het werkte best aardig, tussen het staartstuk en het vel had ik een stukje hout geplaatst zodat de trillingen wel overgebracht werden. Door t stukje weg te halen kon ik zo switchen tussen wel/geen banjo-ish geluid. Omdat ik die ketel zelf had gemaakt, kon ik er meteen mooi een piezo in verwerken om dat banjogeluid op te pikken.

Het bood meteen mooi veel ruimte voor alle versterkers :D

marter544
1 november 2015, 12:39
Ha Timo, lid worden van gitaarnet zo vlak voor de tentamens.. Zou je dat nu nog wel doen?:soinnocent: