PDA

View Full Version : Egmond buizen versterker Layout/schema



Billie
28 oktober 2015, 22:36
Ik ben op zoek naar info betreffende een kleine Egmond combo buizen versterker. Ik denk 8 watt.
Hij draait op drie buizen een El84, ecc83, en nog een buisvoet zonder buis, weet dus niet welke buis hier in hoort (gelijkrichter?) Vreemd genoeg werkt hij wel en heeft een aardig geluid.
Verder heeft hij 2 inputs met volumeknop, een klank knop en een frequentie knop en een input met bijschrift distance (voet schakelaar?) Wat de frequentie knop moet doen is niet geheel duidelijk, op standje 9/10 krijg je op een gegeven moment een soort vibratoachtig iets.

Het liefst zou ik een layout/schema hebben. Wie kan mij daar aan helpen?

HaroldA
28 oktober 2015, 23:07
Is het deze? http://forums.vintageamps.com/viewtopic.php?f=10&t=88906

Billie
28 oktober 2015, 23:12
Hij lijkt erop maar is volgens mij kleiner dan deze. Is ook ooit eens bekleedt geweest met de zelfde kleur en had zwenkwieltjes. Is alleen gestript en mahonie gebeitst jammer genoeg.

Tabula Rasa
29 oktober 2015, 06:55
Is die lege buisvoet intern overbrugd met diodes?

cluseau
29 oktober 2015, 09:36
Hij draait op drie buizen een El84, ecc83, en nog een buisvoet zonder buis, weet dus niet welke buis hier in hoort (gelijkrichter?)


Mis je niet een EL84? Op één EL werkt hij ook namelijk. Of is het een vibratobuis?

Billie
29 oktober 2015, 12:37
Geen overbrugging met diodes volgens mij. Het is trouwens model V1020. Ik zal nog wat foto's maken.
De buizen staan op een rij: naast output trafo EL84, Ecc83, Aluminium Elko, Buisvoet , Voedings trafo.
Ik heb er een ecc83 in gehad en brande door, nu zit er een EZ80 in. Geen verschil.
Het geluid wat de Egmond nu maakt als de frequentie op 9/10 staat is ongeveer WAPWAPWAPWAP in een niet te regelen regelmaat. En alleen als knop helemaal open staat.

cluseau
29 oktober 2015, 12:46
Foto's van de binnenkant maken zou kunnen helpen, anders naar een tech in je buurt gaan. Voor een goeie tech heeft zo'n ding geen geheimen hoor.

Tabula Rasa
29 oktober 2015, 13:00
Maar eh.... Als de voet.voor een ez80 gelijkrichter buis zou zijn dan kan.je daar niet zomaar een 12ax7 in prakken. De lege buisvoet zit dus naast de PT? Dan zou, mijn gebrekkige, kennis zeggen: gelijkrichter buis. Kan.je plaatjes schieten van.de.binnenkant?

cluseau
29 oktober 2015, 17:56
Maar eh.... Als de voet.voor een ez80 gelijkrichter buis zou zijn dan kan.je daar niet zomaar een 12ax7 in prakken.

Ehhh klopt gedeeltelijk.

EZ heeft hoge wisselspanning op pin 1 en 7. Bij een 12ax7 is pin 1 anode en pin 7 stuurrooster b sectie. Kathode is voor beide gelijk dus de 12ax7 zal als enkele diode fungeren maar,.....altijd weer die maar....De 12ax7 zal nauwelijk wat doen. Een EZ is namelijk gevoed met 6,3V~ op pin 4 en 5. De 12ax7 heeft in die configuratie 12V~ nodig voor de gloeidraad dus het buisje zal nauwelijks wat doen. Misschien de 300V~ op het rooster waar hij niet vrolijk van wordt :chicken:

Tabula Rasa
29 oktober 2015, 18:37
Dat was ook waar ik de meeste problemen zou verwachten: en hoge wisselstroom door die buis heen jagen

cluseau
29 oktober 2015, 18:56
Dat was ook waar ik de meeste problemen zou verwachten: en hoge wisselstroom door die buis heen jagen

In principe kun je met een 12ax7 ook gelijkrichten. Een triode is immers niks meer dan een diode met een rooster er tussen. Laat je dat rooster zwevend werkt hij gewoon als een diode maar kan slechts een paar mA leveren.

Billie
30 oktober 2015, 14:20
Toch een overbrugging met 2 diodes op de buisvoet.

Hier onder een link naar fotoalbum op mijn facebook-pagina.

https://www.facebook.com/frank.biljardt/media_set?set=a.948150618592814.1073741832.1000019 36536083&type=3&uploaded=8#

cluseau
30 oktober 2015, 14:37
Is er een manier om foto's te plaatsen?
Toch een overbrugging met 2 diodes op de buisvoet.

Je kan hier geen foto's plaatsen, daar zijn verschillende sites voor. Als je plaatje daar dan staat kun je hier een link plaatsen waardoor je foto zichtbaar wordt in het topic. Eerste wereldbolletje in het menu boven je reply klikken, daar zet je dan je URL in.

Diodes over de voet? Dan kun je die wel leeg laten.

Billie
30 oktober 2015, 14:51
Dus er hoeft geen buis in omdat er diodes geplaatst zijn?
Komt er meer bij kijken dan simpelweg diodes verwijderen en buis gebruiken. Of maakt het gebruik van een van de twee voor de karakteristiek van de versterker niets uit?

cluseau
30 oktober 2015, 14:55
Dus er hoeft geen buis in omdat er diodes geplaatst zijn?
Komt er meer bij kijken dan simpelweg diodes verwijderen en buis gebruiken. Of maakt het gebruik van een van de twee voor de karakteristiek van de versterker niets uit?

Klopt, diodes weg knippen en een buis plaatsen maar er zijn leukere dingen mogelijk. Heb je nog een groundswitch over dan kun je die gebruiken om te schakelen tussen diodes of buisgelijkrichting. Is een kwestie van op de juiste manier bedraden.

Een buis geeft wat meer sag op hoog volume en diodes geven wat meer headroom. Ik kan het met meten aantonen maar de echte puristen hier kunnen het ook zeker horen.

Tabula Rasa
30 oktober 2015, 14:59
In principe kun je met een 12ax7 ook gelijkrichten. Een triode is immers niks meer dan een diode met een rooster er tussen. Laat je dat rooster zwevend werkt hij gewoon als een diode maar kan slechts een paar mA leveren.

Oh, nooit geweten. Interessant.

Tabula Rasa
30 oktober 2015, 15:01
Frans,.heb jij die tekening van.mijn ampje nog? Daar zat.die.schakeling in.

Billie
30 oktober 2015, 15:27
Link met foto's op mijn facebook-pagina
https://www.facebook.com/frank.biljardt/media_set?set=a.948150618592814.1073741832.1000019 36536083&type=3&uploaded=8#

HaroldA
30 oktober 2015, 15:31
"Sorry, this content isn't available right now" - oftewel, je moet dan vriendjes met jou worden ;)

cluseau
30 oktober 2015, 15:54
Frans,.heb jij die tekening van.mijn ampje nog? Daar zat.die.schakeling in.

Bedoel je dit


http://www.amps-unlimited.nl/temp/ss+tube.jpg


Moest ff goed.....
http://www.amps-unlimited.nl/temp/dollarinspector.jpg


en vond toen dit......

http://www.amps-unlimited.nl/temp/ez81mod.jpg

Is dacht ik nog jouw handschrift toch?

Tabula Rasa
30 oktober 2015, 16:09
Niet.mijn handschrift, maar de eerste afbeelding is wel hoe.ik het aangepakt heb. Werkt super.

Billie
30 oktober 2015, 16:23
"Sorry, this content isn't available right now" - oftewel, je moet dan vriendjes met jou worden ;)
Instelling veranderd iedereen zou het nu moeten kunnen zien.
https://www.facebook.com/frank.biljardt/media_set?set=a.948150618592814.1073741832.1000019 36536083&type=3&uploaded=8#

cluseau
30 oktober 2015, 18:00
Instelling veranderd iedereen zou het nu moeten kunnen zien.
https://www.facebook.com/frank.biljardt/media_set?set=a.948150618592814.1073741832.1000019 36536083&type=3&uploaded=8#


Zie allemaal vreemde snuiters maar geen amp foto's.

Doe niet aan facebook trouwens, ben erg op mijn privacy gesteld.

Je kan de foto's ook ff in mijn mailbox dumpen dan kan ik ff voor je kijken.

Billie
1 november 2015, 19:25
Zie allemaal vreemde snuiters maar geen amp foto's.

Doe niet aan facebook trouwens, ben erg op mijn privacy gesteld.

Je kan de foto's ook ff in mijn mailbox dumpen dan kan ik ff voor je kijken.
Ik heb je foto's gestuurd op je Email adres.

Billie
1 november 2015, 19:47
Toch jammer dat er verder niets tot weinig te vinden is over Egmond versterkers. Waren toch wel van enige kwaliteit, ontwikkeld in samenwerking met Philips. De vroege dan.

Ik heb wel een schema gevonden wat in de buurt komt.
http://www.elektronicaforum.nl/schema-buizenversterker-t1699-175.html

cluseau
5 november 2015, 12:08
Ik heb je foto's gestuurd op je Email adres.

Sorry beetje druk...:hide:

Foto's heb ik gezien maar zijn slechts kleine thumbnails dus kan ik weinig mee. Kan nog net zien dat de buisgelijkrichter overbodig is geworden door twee silicium diodes, zoals verwacht dus. Wil je terug naar origineel dan de diodes gewoon er uit knippen en een buis plaatsen.

Billie
5 november 2015, 19:07
I wil ze nog wel eens proberen te sturen. Ik vindt het al wat als iemand er naar kijken wil.
Heb de diodes verwijderd, maar nu komt er geen geluid meer uit de versterker, buis stuk? Of klopt de pinconfiguratie misschien niet.
Ze gloeien wel mooi alle drie.
Een van de diodes lag zo in twee stukken, terwijl ik geen kracht heb gebruikt om ze los te solderen.

AC3D
5 november 2015, 21:11
de diodes werken als gelijkrichter;
buizenversterkers hebben DC nodig om te functioneren.

Zonder de diodes of rectifier-buis kom je niet ver.

komen er draden van de transformator af die nergens (of op maar 1 tube-socket) zitten aangesloten?
zo ja, meet de DC-spanning over de 2 draden even. zou op 5 volt moeten uitkomen.
Als je die niet hebt kun je een stel andere diodes terug in de amp zetten. (1N4007 is prima)

cluseau
5 november 2015, 22:52
I wil ze nog wel eens proberen te sturen. Ik vindt het al wat als iemand er naar kijken wil.
Heb de diodes verwijderd, maar nu komt er geen geluid meer uit de versterker, buis stuk? Of klopt de pinconfiguratie misschien niet.
Ze gloeien wel mooi alle drie.
Een van de diodes lag zo in twee stukken, terwijl ik geen kracht heb gebruikt om ze los te solderen.

Wat heb je er voor buis in gedaan en ken je de history van die buis. Meeste kans op een EZ81 (80 mag ook) is het een oude onbekende buis kun je er niet zeker van zijn.

Maak even een duidelijke foto van de voet waar de diodes hebben gezeten dan zoek ik dat ff voor je uit. Gewoon per mail en zo hoog mogelijke resolutie aub. Komt echt wel goed ;)

cluseau
5 november 2015, 23:00
......zo ja, meet de DC-spanning over de 2 draden even. zou op 5 volt moeten uitkomen.

5v DC uit de trafo ??? Ik mag hopen dat dit een vergissing is

Ik denk dat Billie beter even niet aan de hoogspanning moet meten. Sterker nog, vraag me af of hij een meter heeft en daar ook mee om kan gaan.

Billie
7 november 2015, 15:09
Cluseau ik heb je nog wat foto's gestuurd.
Ik heb er een EZ80 ingezet.
En ja ik heb een meter.

HaroldA
7 november 2015, 15:12
En ja ik heb een meter.

Dan hou maar op voordat je alles kapot maakt. Misschien inclusief jezelf.

cluseau
7 november 2015, 23:03
Cluseau ik heb je nog wat foto's gestuurd.
Ik heb er een EZ80 ingezet.
En ja ik heb een meter.

Oke, ik heb je foto's gezien. Nog niet geweldig maar kom er wel uit.

Er heeft iemand in dit ding zitten spitten en die niet goed wist wat hij deed of er hoort een of ander onbekend buisje in.

De EZ81 heeft de anodes op pin1 en pin7.

Die twee blauwe draden zijn waarschijnlijk de hoogspanningswikkeling van de trafo. Misschien dat ik het niet goed zie maar bij jouw zitten er een op pin2 en dat is dus niet goed.

Verhuis eenvan de blauwe draden van pin2 naar pin1.

Verder is de kathode ook niet goed aangesloten.

Bij jouw zie ik de kathode namelijk op pin9 maar die moet op pin3.

Verhuis de rode draad dus van 9 naar 3 en plaats een EZ81.

That should do the job :ok:.

btw EZ80 kan ook.

AC3D
8 november 2015, 16:12
5v DC uit de trafo ??? Ik mag hopen dat dit een vergissing is

Ik denk dat Billie beter even niet aan de hoogspanning moet meten. Sterker nog, vraag me af of hij een meter heeft en daar ook mee om kan gaan.
inderdaad een tikfoutje, had AC moeten zijn.

Billie
9 november 2015, 11:20
Hoi Cluseau,
Bedankt voor je aanwijzingen daar kan ik wat mee. Aanpassen dan maar. Er is denk ik al wel mee geprutst, ik heb de versterker ooit eens gekregen en gewoon gebruikt want hij doet het prima voor thuis en hij heeft een mooi warm geluid.

Yup, werkt weer helemaal op buizen! Thanx :ok:

Wat doet een EZ81 voor het geluid t.o.v. EZ80?

cluseau
9 november 2015, 13:13
Yup, werkt weer helemaal op buizen! Thanx :ok:

Wat doet een EZ81 voor het geluid t.o.v. EZ80?

Met plezier ;)


Een EZ81 kan iets meer stroom leveren. Heb je een klein eindtrapje met één EL84 kun je het ook af met een EZ80. Over het algemeen gebruik ik alleen nog de EZ81. Backwards compatible heet dat toch? :soinnocent:

Billie
6 november 2019, 07:53
Hoi Cluseau,
Bedankt voor je aanwijzingen daar kan ik wat mee. Aanpassen dan maar. Er is denk ik al wel mee geprutst, ik heb de versterker ooit eens gekregen en gewoon gebruikt want hij doet het prima voor thuis en hij heeft een mooi warm geluid.

Yup, werkt weer helemaal op buizen! Thanx :ok:

Wat doet een EZ81 voor het geluid t.o.v. EZ80?Al weer een tijdje geleden maar ik heb op YT een filmpje gevonden met het zelfde versterkertje. https://youtu.be/oPjmjm-zOnE . Deze werkt nog zoals bedoeld.


Verstuurd vanaf mijn MEIZU_M5 met Tapatalk

MarkS
6 november 2019, 08:05
Op zich leuk versterkertje!