PDA

View Full Version : Tranquilizer (Jan Akkerman) oefensessie



Harald
28 oktober 2015, 22:32
Oefensessie, warts and all. Had één of twee dingetjes met wat knippen en plakken kunnen opschonen, maar even geen zin in...

Akoestische gitaar naar Pod HD500, naar cubase, drums uit digitech trio. Afgezien van de fade in en fade out is er alleen een grove mix op volumes van de tracks gemaakt. Geen gain riding. Geen EQ of compressie op opgenomen tracks. Effecten komen uit de Pod.

Even opgenomen voor de gein. Niet echt voor een akoestisch gitaargeluid gegaan, beetje ook voor de discussie over opnemen van akoestische gitaar die gaande is in Akoestische gitaar.

Lijkt wel iets vervormder dan orgineel op soundcloud, maar kan ook dat mijn geluidskaart weer opspeelt :(

https://soundcloud.com/harald-koll/tranquilizer

Anyways, het blijft wel een heerlijk nummer, en op zich wel benieuwd wat we van de sound van de gitaar zo vinden.

Pepe
28 oktober 2015, 22:54
Ja, goed.
Dit nummer is, zoals Akkerman dat zei, op je rug in het Friese weiland naar de wolken staren, madeliefje tussen je tanden. Het is een ongedwongen feel met soms hard staccato op de tel en soms een beetje sloom erachter hangend waardoor je die relaxte dynamiek krijgt.
Het zit er in maar het mag van mij wel wat dikker aangezet worden, dat verschil in volume en dynamiek in time.

Harald
29 oktober 2015, 10:01
Thanks! Die fijne details in timing zijn altijd verreweg het lastigst... je laat je veel te makkelijk opjutten. Bewust net drijvend, of echt lui spelen blijft een kunst...

Sowieso nog eens kijken naar de laatste akkoorden van het rondje, en het einde, doe ik anders dan origineel. De B sectie tenminste eindelijk uit mijn hoofd gespeeld.

Drum is overigens ook behoorlijk ADHD vergeleken bij het origineel van Akkerman :D Die drumcomputerpartij is zelfs nog minimalistischer dan die van Pietons :D

Pepe
29 oktober 2015, 12:52
Ja, ik overwoog ook een opmerking te maken over die ritme box, bij het origineel is het een voortkabbelend stroompje, dat is toch iets meer een relaxt canvas dan jouw drums, dat scheelt ook.
Je zal het vast wel gedaan hebben maar er staan genoeg Akkerman interpretaties op YT van zijn nummer die verre van relaxt zijn.

Ik vind het altijd wel stoer om een stuk van een technische speler aan te pakken. Het punt is vaak, die masteren die shit zo geweldig dat ze er een -quote Akkerman- eitje bij kunnen eten, die weten precies, daar zet ik straks die fijne noot neer. Dan kan je achterover hangen in je hangmat hence die relaxte sfeer. Als je alleen DAT nummer kan spelen zonder het technische umfeld wat daarbij hoort kan je nauwelijks uitwijken.
Het is ook een thuiswedstrijd voor ze, precies die anatomische moves die er ingesleten zijn terwijl jij nieuwe paden moet aanleggen in je brein.

Ik speel al jaren iets van Danny Gatton. Op een goeie dag kom ik een heel eind maar als ik dat dan terug hoor hoor ik het knarsen van de banden.

Cageman
31 oktober 2015, 15:02
Geinig stukje. De plopjes in het gitaarwerk die hier en daar een beetje conflicteren met de drums is wel even wennen. Ook doordat er nog zoveel bas in de gitaar zit. Het lijkt me leuk om met zo'n kastje mee te kunnen jammen. Zwaar kut dat ik m'n loopstation heb weg gedaan. Ik blijf wel wachten op je volgende Sketchbook :soinnocent: :).

Loeters,

Merijn

Harald
31 oktober 2015, 19:11
Dank, geloof ik... ;) Gitaar staat trouwens een hele toon lager, maar neem aan dat dat wel opgevallen is. Sound is hoe dan ook zwaar met effecten beladen. Delay, chorus en een of andere poging tot leslie. Ik houd wel van een wat meer diepe sound, met wat minder van dat snerpende hoog. Vandaar serieuze vraag: Bassen storend of gewoon meer dan je verwacht van akoestische gitaar?

Die ploppen zijn waarschijnlijk momenten dat ik de brug raak trouwens... zijn dan niet eens zo zeer bedoeld dat je ze hoort, meer hand neerzetten voor palmmutes. Piëzo reageert daar nogal makkelijk op lijkt het. Misschien een idee om dat eens door een spectrum analyse te gooien. Frequenties onder de lage E eruit filteren zou het wel eens kunnen oplossen.

Cageman
1 november 2015, 12:13
Dank, geloof ik... ;) Gitaar staat trouwens een hele toon lager, maar neem aan dat dat wel opgevallen is. Sound is hoe dan ook zwaar met effecten beladen. Delay, chorus en een of andere poging tot leslie. Ik houd wel van een wat meer diepe sound, met wat minder van dat snerpende hoog. Vandaar serieuze vraag: Bassen storend of gewoon meer dan je verwacht van akoestische gitaar?

Die ploppen zijn waarschijnlijk momenten dat ik de brug raak trouwens... zijn dan niet eens zo zeer bedoeld dat je ze hoort, meer hand neerzetten voor palmmutes. Piëzo reageert daar nogal makkelijk op lijkt het. Misschien een idee om dat eens door een spectrum analyse te gooien. Frequenties onder de lage E eruit filteren zou het wel eens kunnen oplossen.

Dat was me niet opgevallen, haha. Dat krijg je als je constant varieert in stemming (Bariton drop G#, drop A#, standaard). Ik hou ook van een diepe sound met minder (/zonder) snerpend hoog, dus ik vind het bassige zeker niet storend. Het versterkt alleen die plopjes nu, wat je ook al zegt. Alles onder de lage E wegfilteren zou zonde zijn van de overall dikte van het geluid (trouwens, lage E? :)).

Ernest01
1 november 2015, 19:15
Mooi sfeervol nummer, ken het ogirigeel niet, maar dat ga ik ook niet opzoeken. Ik vind dit een goed geluid, die akoestische gitaar.
Ken die POD niet, maar het geeft wel een leuk accent aan het geluid. Hier en daar misschien een beetje 'zwevend', maar dat zou ook aan SoundCloud kunnen liggen (?)
Ritmebox is een hardware oplossing, of met een programma ?

Mooi gedaan... ik 'zet' 'm nog eens op.

Harald
1 november 2015, 20:40
Drum komt uit digitech trio.Is een kastje waar je een akkoordenschema inspeelt op gitaar, en het kastje vervolgens drum en bas genereert. De bas heb ik uitgezet, hoef ik niet het hele stuk eerst voor te spelen.