PDA

View Full Version : Vraag: Peavey 6505+ 112 combo... laag volume?



semt-x
28 oktober 2015, 08:25
Hoi allemaal,

een aantal jaar geleden heb ik een Peavey 6505+ 112 combo gekocht. Helemaal blij mee, maar de rest van de wijk wat minder ;-)
Ik zou graag een manier willen weten om het volume naar beneden te halen, en toch de versterker/buizen hun werk te laten doen.
Ik heb gelezen dat je ook een volume pedaal in je fx loop kan zetten??? Of een zogeheten attenuator??? Wat is er allemaal mogelijk?

Tuurlijk zit er ook een volume knop op, maar stel dat ik wat aan het spelen ben, en volume staat op 0.5-1 dan maak ik mijn vrouw al wakker...

Wie o wie kan mij helpen, ik wil de versterker toch echt de deur niet uit hebben...

Bedankt allemaal!

miyaru
28 oktober 2015, 08:57
Een powersoak kan het werk doen. Komt tussen jouw eindtrap en de luidspreker en neemt een deel van het vermogen op, en zet het om in warmte. Zijn er van verschillende merken en prijsklassen - maar een paar honderd euro ben je zo kwijt. Vaak hebben de soaks ook de mogelijkheid een cabsim di signaal, wat opnames weer makkelijker maakt.

http://www.thomann.de/nl/attenuatoren_prestatiesreductor.html

Robin.

semt-x
28 oktober 2015, 09:15
Ik zie er bijv. een koch dummybox home op staan. Als ik deze tussen de eindversterker en de speaker plaats, dan zou ik het volume zo dusdanig moeten kunnen inknijpen dat het op "slaapkamer" volume nog steeds werkt? Ik bedoel, de 6505 hoef je maar op 0,5 open te zetten en het volume wat eruit komt is al bijna niet normaal voor een klein kamertje, met zo'n dummybox kan ik bijv. de versterker op "5" zetten en toch terugbrengen naar normaal niveau???

semt-x
28 oktober 2015, 09:17
http://www.thomann.de/nl/jet_city_amplification_jettenuator.htm

of is deze ook prima voor op de "slaapkamer"? Ik ben niet van plan buitens huis te spelen, dus het is puur voor thuis...

miyaru
28 oktober 2015, 09:22
De Jet City zou ook moeten kunnen, als versterker niet meer als 80watt levert aan de outputs, daar moet je wel even op letten.

Robin.

miyaru
28 oktober 2015, 09:30
Ik heb even gekeken op het web, en met jouw versterker moet het kunnen, geen probleem. De jetCity is wellicht og meer geschikt, omdat hij traploos gaat, de Koch niet!!!!

Robin.

semt-x
28 oktober 2015, 09:35
dank je wel miyaru. Ik meen dat de 6505 totaal 60 watt heeft dus zou inderdaad geen probleem moeten zijn...
ik ga mezelf eens verdiepen in dit apparaat, ziet er veel belovend uit!

NRJay
29 oktober 2015, 10:57
Het zou ook kunnen dat je in je amp een lineaire potmeter voor volume hebt zitten.
Van 0 tot 2 krijg je ineens al het volume en daarna stijgt het nagenoeg niet meer, behalve wat meer verzadiging. In dat geval kan je er een logaritmische potmeter inzetten zodat het verloop veel geleidelijker wordt en wel van 0 tot 10 werkt.

Maar dat kan je best even door een tech laten nakijken als je zelf niet echt van het handige type bent...

semt-x
30 oktober 2015, 16:01
Een ander vraagje over deze combo (om nou niet gelijk weer nieuw topic te starten...)
Aan de achterkant van de combo zit een 4, 8 en 16 ohm schakelaar. Dit heeft te maken volgens mij met de speaker die erop aangesloten zit. Standaard zit er volgens mij een 8 ohm speaker in, wat zou er gebeuren als ik de schakelaar naar een ander getal zet? Wordt de combo daardoor stiller of maakt dit totaal niets uit?

humbucker
30 oktober 2015, 16:31
Dat is zeker geen oplossing voor je probleem. Hoewel, in het slechtste geval blaas je de trafo's op. Is ie gelijk muisstil :)

NIET DOEN dus!