PDA

View Full Version : HNAD: Mesa Boogie Mark V:25



Speeddemon
27 oktober 2015, 22:14
Jaja leute, the mini Eagle has landed.

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/l_mesa%20boogie%20mark%205%20twenty-five%20head.jpg

Voorgeschiedenis:
Ik heb een korte tijd een Mesa Mark IV Rev A head gehad en vond het cleankanaal heerlijk, alsmede het lead kanaal. R2 kon ik echter weinig mee; er was geen goede classic rock/Marshall-esque crunch tone uit te halen. Veel te raspy, droog, rauw. Verder vond ik het gewicht van de head en het lawaai van de interne ventilator ook wel storend.
Maar het bleef jeuken om i.i.g. die clean-tone (en in iets mindere mate de leadtone) weer terug te krijgen.
Toen was daar de aankondiging van de Mini Mark V en ik dacht 'dat zou wel helemaal iets voor mij kunnen zijn', totdat ik de Europese prijzen zag...destijds nog zo'n 1750 euro, nu een kleine 2 mille!
No way, José! :stop:
Maar vorige week kon ik dan aan een fatsoenlijker (nog steeds serieus veel knaken...moest naar de bank!) geprijsde Mini Mark V komen.

Voor alle uitgebreide specs, google is je vriend.
De basics, 2x EL84, 25W, 2 kanaals, 3 modes per kanaal.

Sounds:
Channel 1:
Clean Mode
Ik testte hem en begon op het 1e kanaal. WHAM! Dat prachtige clean zit hier ook helemaal in. Echt, top. Fender-breed en sprankelend met ontzettend veel headroom als je Clean Mode gebruikt. (Gain voluit en hij overstuurt nagenoeg niet...wordt wel een stuk dikker en dynamischer!)
Fat Mode blijft ook zeer clean, maar is met hoge gain standen wel wat lichte crunchiness uit te toveren. Pas op bij Fat mode met gebruik icm een heavy V-shaped grafische EQ, want je hebt dan een serieuze bult laag die je speakercab moet verwerken, als je met humbuckers speelt.
Niettemin, ook een zeer fijne mode.
Crunch Mode
Jajaja, dit is 'm! Van Joe Walsh tot John Norum en van Duane Eddy tot Eddie van Halen.
Zo'n ontzettend grote range van licht crunchy tot high gain! Een heerlijke mode. De mid knop van het 1e kanaal werkt vanaf de helft ook nog als gain boost, dus als je bij Crunch Mode de Channel Gain op de helft hebt, Treble boven de helft en mids ook nog boven de helft, heb je serieus genoeg gain voor allerhande 80's Hard rock en Metal, zonder boost pedaaltje.

Channel 2:
Mark IIC+ Mode
Classic Mesa tones. Niet helemaal mijn ding; of te dun of te zompig/rond. Wel ideaal voor Santana-achtige leads, maar Metallica's MOP krijg ik hier niet uit, zonder extra extern EQ pedaal.

Mark IV Mode
Deze borduurt door op de IIC+ mode, maar met van alles méér. Meer gain, volume, laag, you name it.
Kan gezien de hoeveelheid wel snel over de top gaan. Zeker als je de treble voorbij de helft hebt, aangezien Treble bij de Mesa Marks ook als gain boost dienst doet.
Wel lekker verder; klinkt iets minder groots dan de real deal (maar ja, 4x 6L6 vs. 2x EL84...düh! :soinnocent: )

Extreme Mode
Onverwacht mijn favoriet! Heeft *minder* gain dan de Mark IV mode bij gelijkblijvende instellingen, maar klinkt voller, grootser en luider. Ook een zeer veelzijdige setting en laat zich goed boosten door bijv. een Tubescreamer. En nog steeds meer dan zat gain 'on tap'. Ik heb 'm op de helft of minder staan.

Een veelgehoorde 'klacht' is dat men de Crunch mode graag los van het cleane kanaal zou willen. Ik kan je vertellen dat met zorgvuldig tweaken, je de Extreme mode (met weinig gain...15-20% hooguit) behoorlijk als de Crunch mode kan laten klinken.
Is iets minder 'tight' dan de Mark IV mode, maar die zou voor sommigen weer als té strak ervaren kunnen worden. Wel met een zekere 'liquidness' qua tone, maar strak zeker.



Pluspunten:
-mooiste clean wat ik bij een mini head heb gehoord.
-veelzijdigheid, mede dankzij de grafische EQ (die voor Kanaal 2 ook echt nodig is).
-prachtige veren galm
-individueel galm-volume instelbaar per kanaal.
-Zeer compact en licht (<8Kg)
-kan zeer luid voor een 2x EL84 amp. Heb de master volumes nog niet boven de 3 (v.d. 10) durven zetten.

Minpunten:
-fan noise. Ik vind 't thuis af en toe wel storend. Overweeg om hier ooit een stillere fan in te zetten, of een schakelaartje in te bouwen.
(luxe probleem:)-Had liever een andere functie voetschakelbaar gehad dan de grafische EQ, zoals FX-Loop of galm.

Wat je her en der leest 'the Crunch mode is "worth the price of admission alone"...yep...inderdaad. :rockon::mmmm:

Uit deze Mesa is dus wél een Marshall-like scheur te toveren, wat me bij de Mark IV head niet lukte (R2 is/was niet mijn ding).
Uiteraard heb ik 'm veelvuldig vergeleken met m'n Engl Ironball;
allebei hebben ze hun sterke punten, waarbij de Engl sowieso stukken eenvoudiger in te stellen is, een goede powersoak heeft (20W, 5W, 1W) en een footswitchable gainboost op beide kanalen voor 4 basissounds. Maar de Mesa wint het dan weer qua cleane sounds 'by a landslide' (Engl's clean is aardig, maar meer niet...vergeleken).
Ik blijf er bij dat de huidige nieuwprijs gewoon belachelijk is (je kan makkelijk 3 à 4 goede mini heads voor 2 mille kopen), maar het is wel echt een top-versterker! (no pun intended)
Heeft bij mij ook restantjes GAS voor andere mini-heads genezen. En ik heb de afgelopen week misschien wel meer gitaar gespeeld thuis dan de voorgaande maand. :zz::speed:

:ok:

telerocker
27 oktober 2015, 23:06
Gefeli! Lijkt me een heerlijk portable topje met veel sounds on board, al hou ik niet van zo Mesa's toonregeling die dikwijls tot een hoop getweak leidt. Idd aan de prijs voor een 25 watt EL84-amp.

WillemdaGuide
28 oktober 2015, 08:38
Goeie zaak, gefeliciteerd!!

miyaru
28 oktober 2015, 08:52
Top, mooi dat je je nu hebt wat je zocht. Mesa is duur, maar het blijft goed spul, erg degelijk en waardevast.

Veel plezier ermee, maak lekker veel speeluren en enjoy!!!!

Robin.

jutter
28 oktober 2015, 09:21
Gefeliciteerd! Ik hoop dat je er beter mee uit de voeten kan dan ik toen kon met mijn Mark V.

arjanb01
28 oktober 2015, 09:39
Nice amp inderdaad, aan de prijs maar echt waardevast?
Als ik zie voor welke prijzen mark series weg gaan, schrijven die dingen hard af.
Ik kan niks met mesa, hou van eenvoud dus weinig schakelaars en knopjes.

Bates15
28 oktober 2015, 09:47
Gefeliciteerd! ! Top keuze

tnijland
28 oktober 2015, 11:11
Bedankt voor de uitgebreide en uitstekende review. Hier hebben wij forumleden wel iets aan ;-)

Ik heb zelf jarenlang een Mesa Boogie Triaxis met Simul Class 295 gehad en kan een deel wel wat terug herkennen zoals de clean mode die Fender belletjes gevoiced is maar daarna ook eenvoudig naar een dik clean om te zetten is m.b.v. Fat mode. De Crunch die een prachtig Marshall karakter heeft. Heb weer helemaal heimwee naar die sound en de topkwaliteit van de Mesa producten.

Die typische Mk IIc+ mode zou overigens wel eens praktischer kunnen zijn dan je denkt omdat hij in band-context namelijk enorm goed door een mix prikt. Zoals je zelf al zei, instant Santana. Mk4 deed mij altijd iets meer aan Michael Schenker denken.

8kg is ook wel iets om jaloers op te worden...

Anyway, gefeliciteerd met deze mooie aankoop!!!

Speeddemon
28 oktober 2015, 11:29
Thanks! :grouphug:

@Telerocker, dat gold zeker voor de Mark IV; die had heel erg last van 'today's great settings sound mediocre tomorrow' en je bleef pielen met millimeter-precisie draaien aan de pots.

De Mark V:25 heeft daar veel minder/bijna geen last van. Ik heb 2 basis settings nu voor Clean Mode en Extreme mode, en die werken elke keer.
Hooguit minimaal getweak als ik een andere speakercab gebruik.
Je moet gewoon 1x een Mark IV of V handleiding hebben doorgenomen, om te weten hoe de tonestack werkt (die is pre-gain in tegenstelling tot een Marshall tone-stack). Dus het is vaak logisch/gangbaar om treble op 50-80% te zetten, Mid en Bass eerder onder de 40%, anders kan het met gain zompig worden. En je uiteindelijke EQ-ing regel je met de grafische EQ.
Hoe hoger je de Treble zet, hoe kleiner de invloed van Mid en Bass wordt.
Ola Englund (die zo'n beetje elke amp het zelfde laat klinken, en ik heb niks met die 7-snarige zwabber tones, maar dat terzijde) zet doodleuk Treble 100%, Mid 0%, Bass 0% en Presence 100% op de Mark IV setting. Insane tight gain!

Het cleane kanaal van de Mini Mark heeft wél een post-gain EQ trouwens. Ik stel die alleen bewust super middy in, zodat ik de V-EQ altijd aan laat staan.

Met betrekking tot afschrijving; ik denk dat dat geldt voor alle minder courante, high-dollar artikelen. Of het nou een gitaar van Carvin of US built Hamer is, of een Hook, Mesa, Bogner of Soldano versterker.
Ik zag van de week een fullsize Mark V head aangeboden (ex. footswitch... :???: raak je zo'n plank kwijt ofzo?) voor 1400 op Marktplaats! :dontgeti:
Dat is serieuze afschrijving. Maar ik zou hetzelfde ondergaan als ik m'n Engl Invader 100 wil verkopen. Zijn ook hard in waarde gedaald.

Orpheo
28 oktober 2015, 12:26
Ah, sweet dude! Echt toffe dingen.

(eventjes tussendoor: een soldano SLO100 behoudt z'n waarde behoorlijk hoor: nieuw 5k, 2ehands 3,5k: nog steeds flinke afschrijving maar niet zo erg als mesa's bijvoorbeeld. Ik vind het raar dat ze in Europa zo gloeiend duur zijn en in de USA relatief cheap).

the sure thing
28 oktober 2015, 12:46
Dank voor de review!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BorisA
29 oktober 2015, 08:23
Proficiat! Na 6 maanden nog steeds super blij met de mijne, en ik kan me helemaal vinden in je review.

Maar een 2e crunch voicing op het 2e kanaal had em toch wel NOG beter gemaakt :-)

Speeddemon
11 november 2015, 21:01
Gisteren de Mark V:25 maar eens door de power-amp van de EVH 5150III 50W (2x 6L6) gejaagd.

Van:
http://thafeedback.com/wp-content/uploads/2008/04/alicia.jpg

naar:
http://picture-cdn.wheretoget.it/v7uhty-l-610x610-grey-piece-kim+kardashian-beauty-grey+dress-fashion-shoes-dress.jpg


Vette shit, ouwe! :rockon:

Speeddemon
6 maart 2016, 15:43
Minpunten:
-fan noise. Ik vind 't thuis af en toe wel storend. Overweeg om hier ooit een stillere fan in te zetten, of een schakelaartje in te bouwen.


Zo, vandaag die Mesa fan d'r uit, en een Nanoxia Deep Silence 2000rpm (60x60x25mm) erin. Nagenoeg helemaal stil! :ok:
Scheelt een hele serieuze slok op een borrel, aanrader!

(heb wel de draden van beide fans moeten doorknippen en opnieuw solderen; de main PCB van de Mesa eruit halen is echt geen lekkere optie, dus dan maar zo.)