PDA

View Full Version : Help: Hoe een element in body te plaatsen?



semt-x
27 oktober 2015, 11:26
Beste allemaal,

sinds kort heb ik elementen gekocht voor in mijn Epi LP... Helemaal enthousiast begonnen met het demonteren van de elementen, gitaar staat helemaal klaar om voorzien te worden van nieuw speelgoed....
Maar in alle enthousiasme weet ik niet meer hoe de elementen terug in de LP moeten... Met andere woorden, maakt het voor het element nog uit of het eventueel op zn kop in de body gezet wordt, of is er een regel voor?

... typisch een beginnersfout, maar ik hoop dat jullie mij willen helpen

Bedankt!

Hotpepper01
27 oktober 2015, 16:10
Even aangenomen dat het humbuckers zijn.... het neck element "boven" er in zetten met de chroomkleurige kapjes aan de bovenzijde en de 6 schroefjes aan de bovenzijde en het bridge element onder zetten met de schroefjes aan de onderzijde.

Gerard1793
27 oktober 2015, 17:22
En met de glimmende kant naar boven:D

denis.hermans
27 oktober 2015, 18:04
Ach beginnersfout....het is maar hoe je het bekijkt. Peter Green heeft zo een en ander ook eens fout laten solderen en daar was hij nu niet bepaald treurig om😀

MikeD
27 oktober 2015, 19:31
je had ook even afbeeldingen kunnen googelen op jouw type Epi LP; ongetwijfeld duizenden plaatjes van te vinden op internet die als voorbeeld konden dienen...

semt-x
27 oktober 2015, 21:35
Het gaat inderdaad om humbuckers, stom om dat er niet even bij te vermelden...
het gekke aan deze humbuckers is dat ik nergens bepaalde schroefjes op de humbucker zie. Het zijn rail humbuckers, en beide rails zijn zwart... Ook de onderkant is helemaal gaaf, maw geen polen te bekennen... Vandaar dat ik het mij afvroeg. Ik denk dat ik maar eens gewoon ga proberen?

Dutch66
28 oktober 2015, 08:58
Post even een paar plaatjes van de humbuckers?

Kim Wilson
28 oktober 2015, 09:06
Volgens mij maakt het niet uit hoe je ze erin zet, ze hebben niet echt een bas of treble kant. Het verschil tussen hals en brug is wel aanzienlijk, dus het is wel van belang dat je weet welke in welk gat moet.

semt-x
28 oktober 2015, 09:07
http://i1.ebayimg.com/06/i/001/37/ff/2c24_35.JPG
https://photoweborama.files.wordpress.com/2011/12/dscf3593.jpg

Alleen de humbuckers die ik heb zijn compleet zwart... ik hoop dat je hier iets aan hebt??

semt-x
28 oktober 2015, 09:08
Het plaatsen van de elementen in welk gat dat is geen probleem. Het ging mij er alleen om of het nog uitmaakt of je het element erin zet of dat je het 180 graden draait in het gat zeg maar ;-)

Dutch66
28 oktober 2015, 09:58
http://i1.ebayimg.com/06/i/001/37/ff/2c24_35.JPG
https://photoweborama.files.wordpress.com/2011/12/dscf3593.jpg

Alleen de humbuckers die ik heb zijn compleet zwart... ik hoop dat je hier iets aan hebt??

Niet echt, ik heb wel eens vaker een rail gezien zeg maar ;)



De output/lead, het draadje vanuit het element zelf moet aan de onderzijde zitten..

Maar belangrijker, weet je welke het brug en welke het neck element is ? (heb je een multimeter ?)

semt-x
28 oktober 2015, 10:09
ik weet welk element brug en welke nek is. Ik heb helaas geen multimeter...
Ik ga het gewoon proberen, wat kan er mis gaan? De een zegt je merkt er niets van de ander zegt dat je geluid iets anders kan worden?

Kim Wilson
28 oktober 2015, 10:12
Er heeft niemand gezegd dat je geluid er anders van wordt...

Tunes
28 oktober 2015, 13:16
Er heeft niemand gezegd dat je geluid er anders van wordt...

Poe Hans gevaarlijk, er zijn zelfs mensen die menen dat een volle blaas je gitaar een ander geluid geeft, ik vind dat nogal gezeik.

Kim Wilson
28 oktober 2015, 13:27
Ik bedoelde binnen dit topic. ;)

dorrus
28 oktober 2015, 22:21
Het maakt wel degelijk uit hoe je de pickups plaatst .
Bij enkel het brug of enkel de nek pickup maakt het niet uit.
Om een uit fase geluid te voorkomen wanneer ze beide aanstaan is het van belang dat de magnetische velden in tegengestelde richting wijzen., je kunt dit testen met een kompas wat je boven de pickup houdt, zo dicht mogelijk aan de bovenkant, bijna tegen de polen.
Zorg dat de wijzer van het kompas naar boven wijst bij de nek pickup en naar onder bij de bridge.
Succes

Plant
29 oktober 2015, 00:13
Het maakt wel degelijk uit hoe je de pickups plaatst .
Bij enkel het brug of enkel de nek pickup maakt het niet uit.
Om een uit fase geluid te voorkomen wanneer ze beide aanstaan is het van belang dat de magnetische velden in tegengestelde richting wijzen...

Nee hoor, dit is ook afhankelijk van hoe de spoel qua polariteit is aangesloten.


je kunt dit testen met een kompas wat je boven de pickup houdt, zo dicht mogelijk aan de bovenkant, bijna tegen de polen.
Zorg dat de wijzer van het kompas naar boven wijst bij de nek pickup en naar onder bij de bridge.
Succes

Ja, en? Als je de pickup alleen gedraaid in het gat monteert blijft de polariteit van de magneten hetzelfde.

Mogelijk komt de misvatting door de Peter Green gitaar die met de humbuckers samen een uit-fase geluid gaf en waarin de polepieces van het halselement naar binnen stonden.

http://www.iguitarmag.com/media/50476/guitar_gibson_1959_les_paul_standard_peter_green_g ary_moore_owned_b_small_640x470.jpg

Maar dat was niet de reden van het uit-fase geluid: het element is ooit uit elkaar geweest en toen is de magneet omgedraaid.

edit:

Om een volledig antwoord op de vraag te geven of het uitmaakt: Het maakt alleen uit je een element hebt met polepieces op ongelijke hoogte, dus als er per snaar een andere afstand is t.o.v. de onderliggende polepiece (staggered) zoals bij veel single coil elementen:

http://cdn3.volusion.com/qcbtj.kktvr/v/vspfiles/photos/G101PartsKit-BK-2.jpg?1374047413

Als je zo'n element hebt waarbij het magnetisch veld per snaar is gecompenseerd voor gelijke signaalafgifte en je draait dat element om dan kun je onbalans tussen de snaren krijgen.

dorrus
29 oktober 2015, 08:35
Dank je voor je uitleg Plant, betekent dit dat volgende link niet klopt?
https://www.youtube.com/watch?v=7UfxQBhqen8

Plant
29 oktober 2015, 18:55
Ah wacht, nu snap ik je redenatie. Die geldt nl. binnen 1 humbucker element. Dat element bestaat in feite uit 2 single coils. Om brom te cancelen moeten de spoelen uit fase staan, maar dan word het signaal van je snaren ook gecanceld. Om het gitaarsignaal van de beide spoelen wel op te tellen pool je ook de magneten om. 2x uit fase is dan weer in fase voor het gitaarsignaal en de brom blijft weg.

Hoe je dan die samengestelde humbucker vervolgens in een gitaar (met andere elementen) monteert is dan weer de volgende stap. Maar nogmaals, qua richting in het gat gedraaid maakt verder (behalve gecompenseerde polepieces) niet meer uit.

semt-x
2 november 2015, 14:37
Ik heb de elementen het weekend in mijn gitaar geplaatst. Was best spannend want het is de eerste keer dat ik zoiets doe... Maar het is gelukt. Alleen nu plug ik de versterker eraan en ik merk dat één element prima geluid geeft en overstuurt, maar zodra ik naar het andere element switch het volume drastisch in elkaar kakt. Het lijkt wel alsof de volume knop van het element bijna dicht staat, terwijl echt alle knoppen open staan... Ik begrijp dat de hoogte van het element invloed heeft, maar zou dat zoveel kunnen zijn?? Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb uitgelegd...

Misschien ook wel handig om erbij te vermelden dat het om high output humbuckers gaat...
GFS Power Rails & GFS Crunchy Rails...

AC3D
2 november 2015, 21:31
de hoogte van de pickup maakt best veel verschil, houd er ook rekening mee dat er waarschijnlijk ook een verschil in output zit tussen de 2 elementen. pak een schroevendraaiertje en zet t element hoger tot je tevreden bent met de output. (dit heeft tevens een effect op je tone, maar die deur laten we voor nu maar even dicht.)

Kim Wilson
2 november 2015, 22:36
Als het hele geluid inkakt alsof het volume bijna dicht staat, is dat niet meer een kwestie van verkeerde hoogte. Wat het wel is weet ik ook niet, maar het is niet de hoogte.

MikeD
3 november 2015, 09:16
de afstelling van de (HB) PUPS vereist wel wat aandacht mede voor de onderlinge balans en wellicht ook van de individuele pooltjes. Heb nu ook te maken met een geval dat het halselement 'harder' klinkt dan het brug-element.. dus even fiedelen. Zie bijvoorbeeld http://www.dimarzio.com/faq#55/62/7585 en http://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/fine-tuning-the-adjustment-of-passive-humbuckers

Dutch66
3 november 2015, 09:16
Maak is een paar foto's van je soldeerwerk, waarschijnlijk zit daar de fout...

Kim Wilson
3 november 2015, 09:20
Maak is een paar foto's van je soldeerwerk, waarschijnlijk zit daar de fout...
Dat denk ik ook.

semt-x
3 november 2015, 10:28
als het lukt zal ik proberen foto's te maken... Ben gisteravond nog er mee bezig geweest met het soldeerwerk en een aantal connecties opnieuw gesoldeerd, het geluid is nu al een stuk beter, dus het zal inderdaad hier zitten... Ik heb ook een lichte brom het brug element en als ik iets van metaal aanraak op de gitaar is het weg... Leuke is dat als ik iets van metaal op de versterker aanraak is het ook weg, dus dit zal meer liggen aan de aarding van het stopcontact (deze is niet geaard...). Ik zal kijken of het van de week lukt om er foto's van te maken... Al schaam ik me nu wel een beetje voor het soldeerwerk, doordat ik een aantal connecties opnieuw het aangelegd ziet het er nu uit als de operatietafel van een amateur chirurg ;-)

Gearjunkie
3 november 2015, 18:53
Pak of koop een zuigpomp waarmee je tin kan wegzuigen. Haal alles weg en begin opnieuw. Daar leer je van!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

semt-x
3 november 2015, 23:17
ik heb je advies opgevolgd gearjunkie... Alles is weer uit elkaar, binnenkort hoop ik weer verder te gaan ermee. Ik weet nu ook een beetje waar ik op moet letten! Toch nog wel even een vraagje... Aan mijn elementen zitten 4 draden, een groene (hot), zwarte (aarde) en een witte en rode aan elkaar geknoopt, volgens mij om de elementen te kunnen "splitten"? Volgens het schema monteer ik de zwarte op de pot en de groene aan het oog waar ook de condensator op zit. Maar wat doe ik met de witte/rode geknoopte draad? Hang ik deze los in de 'cavitatie'?? Splitten ben ik niet van plan, maar waar laat ik het? Plak ik het af met isolatie tape?? Iedereen erg bedankt voor de reacties. Ik heb nog nooit van mijn leven gesoldeerd, en toch leer ik hiervan! Ik probeer zoveel mogelijk op internet te lezen erover.

AC3D
4 november 2015, 00:41
als je niks wil doen met splitten kun je t beter afplakken of een heatshrink overheen doen; anders heb je kans dat de draad ergens kortsluiting maakt.

semt-x
7 november 2015, 15:57
het wordt steeds leuker om te doen... al lukt het nog niet echt...
Ik heb nu voor de test 1 humbucker erin gezet. Ik ga er dan vanuit dat als je de switch omzet je op een stand geen geluid moet horen toch? Ik heb voor nu alleen de neck pickup erin gezet maar die hoor ik op alle standen van de switch???? Is dat normaal, of gaan de switch pas zn werk doen als je humbucker nr 2 erin zet? En als ik de gitaar niet aanraak is hij behoorlijk stil, zelfs op Lead channel van mijn peavey. Totdat ik iets aanraak van de gitaar wat metaal is en dan komt er een gigantische brom eruit... Zal vast aarde zijn, maar ik heb toch echt alles nagelopen en lijkt allemaal goed verbonden met elkaar... Ideetjes?

semt-x
7 november 2015, 16:43
hahahahah wat een oetl*l!!!! Heb ik met mijn domme kop de aarde en hot aan de output jack verkeerd om gesoldeerd.... Deze zijn nu omgedraaid. Er zit nog wel een lichte brom in, maar ik denk dat dat meer aan de elementen ligt dan aan de connecties... Ik bedoel het bridge element zou 16.5K output moeten hebben, de neck element 10K output... Ze noemen het humbuckers omdat het de brom tegen moet gaan, maar met deze output zouden ze dan ook gewoon stil moeten zijn of is dit gewoon weg too much!!!
Ik denk ook dat een paar pots niet helemaal goed meer zijn. Bij een is het zelf zo dat als ik het kwart slag draai de brom groter wordt en doordraai is de brom weer minder...

semt-x
10 november 2015, 09:28
Ok, situatie is als volgt. Ik blijf last houden van een zeer lage output op beide pickups, terwijl het toch high output pickups zijn...
Als ik aan mijn volume knop draai gaat volume omlaag of omhoog, die lijkt het prima te doen. Terwijl de tone pots niets uitvoeren?!?
Ik heb echt goed naar het schema gekeken en de condensator zit toch echt goed en raakt goed de pootjes van de pots aan... maar wat ik ook draai en gebeurd niets... Schakelaar zit ook prima, die werkt naar behoren, schakelt prima tussen de pickups en de jack uitgang zit nu ook goed gesoldeerd... Qua brom blijft ik wel iets last houden maar goed, met zo'n brom kan ik wel leven voorlopig ;-) Ik maak mij meer zorgen om de output! Alle connecties gecheckt en lijken mij prima. Zou het kunnen zijn dat de condensatoren kapot zijn of dat er een pot kapot is? En zo ja, hoe kan ik controleren of ze wel kapot zijn? Hopelijk kunnen jullie me weer wat verder helpen... ThnX

semt-x
11 november 2015, 12:13
aangezien het topic eigenlijk al niet meer over het plaatsen van elementen gaat heb ik een nieuw topic gestart in de zelfbouw sectie...
Iedereen onwijs bedankt voor de reacties, zo hoop ik toch tot een mooi uitresultaat te komen, top!