PDA

View Full Version : De beste mult ieffects processor ooit



Brad
27 oktober 2015, 03:07
Wat is de beste multi effects processor ooit voor gitaar ?

arjanb01
27 oktober 2015, 06:01
Er is geen beste multi fx. Hooguit variëren ze in mogelijkheden.

D3nnis
27 oktober 2015, 06:49
Eens met arjan. Mogelijkheden en geluidskwaliteit, én prijs.
Het is maar net wat je zoekt.
Qua geluidskwaliteit heeft de vintage revolution pedalpro de lat vrij hoog gelegd op zijn zachtst gezegd. Effecten zijn beter klinkend dan in welke axe fx dan ook.
Maar bijvoorbeeld geen amp modelling, geen digitale delays, en als dat precies is wat je wel wilt, dan is ie niet de beste voor die toepassing.

arjanb01
27 oktober 2015, 06:57
Inderdaad. Voor elke toepassing heb je de meest praktische fx processor.
Voor studio: eventide, Kemper, axe fx, line 6.
Voor live: line 6, tc electronic gmajor, nova, gsystem. Zelf gebruik ik al 13 jaar lang de gmajor i de loop, met een tiental presets en voor mij de meest praktische set, binnen 10 minuutjes opgebouwd, goed live geluid, en de geluidsman kan me lekker uit mixen.

Thiez
27 oktober 2015, 07:14
Wat zoek je? Een pedaal of rackunit?

Ik vind als rackunit de rocktrons ook erg goed meekomen, replifex en intellifex. Ook lexicon zie je regelmatig terugkomen in studio's.

the sure thing
27 oktober 2015, 07:33
De hamvraag is: de beste voor Live doeleinden of Studiodoeleinden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

apekop
27 oktober 2015, 10:20
Voor studio: eventide, Kemper, axe fx, line 6.
Voor live: line 6, tc electronic gmajor, nova, gsystem.

Waarom een Eventide, Axe fx of Kemper 'alleen' voor in de studio? Met name de Axe fx en Kemper en Eventide H9 zijn er vooral voor live gebruik, maar uiteraard ook voor in de studio. Fractal heeft zelfs 2 nieuwe apparaten/variaties op de Axe fx (AX8 en FX8 ) die floorboards zijn en dus vooral voor live gebruik.

Mitch
27 oktober 2015, 11:51
Die Axe is wel redelijk de bom voor als je én thuis én live zo'n ding wil kunnen inzetten met zeer overtuigende sounds. Bij alle 'traditionele' multi FX (Boss, Zoom...) was dit toch wat minder het geval als je het vergeleek met een ingericht rack of een pedalboard met losse bakkies. Overigens, een wat minder ambitieus ding als de Nova System is ook bepaald geen rommel.

harrie-beton
27 oktober 2015, 15:10
De Factal Audio fx 8 zou ik nummer 1 zetten. Het nieuwe model van line6, de Helix ook zeer hoog.
Beide voor 1200+ euro maar dan heb je ook wat.

MAAR als ik de top 100 gitaristen hun rig rundown bekijk gebruikt niemand een multi fx maar allemaal een pedalboard met losse pedalen.


Dus antwoord is kort, de fx8 en echte antwoord is losse pedalen.

apekop
27 oktober 2015, 17:06
MAAR als ik de top 100 gitaristen hun rig rundown bekijk gebruikt niemand een multi fx maar allemaal een pedalboard met losse pedalen.


Dus antwoord is kort, de fx8 en echte antwoord is losse pedalen.

Wat dacht je van The Edge. John Petrucci, Steve Vai, Dweezil Zappa, Robert Fripp etc.?
Axe fx (meestal in combinatie met pedalen en/of rack units)

Maar niet dat ze allemaal alleen maar losse pedalen hebben zoals jij beweert.

Brad
27 oktober 2015, 17:11
Wat zoek je? Een pedaal of rackunit?

Ik vind als rackunit de rocktrons ook erg goed meekomen, replifex en intellifex. Ook lexicon zie je regelmatig terugkomen in studio's.

Ik ben niet op zoek , ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen erover denken . Misschien zit er wel iets tussen om eens uit te proberen .

Pepe
27 oktober 2015, 17:15
Het is maar wat je nodig hebt, voor mij is het de Peavey valverb. Buffer, pre amp, trem en reverb, dat maakt het multi denk ik.

tnijland
27 oktober 2015, 18:13
Ik kan alleen maar antwoorden vanuit eigen ervaringen:

1. Vintage Revolution - Absolute winnaar m.b.t. analoge effect kwaliteit in een multi-effect package en is goed te combineren met digitale effectunits middels de parallelle fx-loop.

2. Eventide voor de meest diepe en complex gelayerde effect algoritmes. Ik heb zowel de Eclipse V4 als de H9 die iets simpeler is maar wel weer perfect is voor live toepassing.

3. Lexicon voor die prachtige studio galm kwaliteit.

Remork1970
27 oktober 2015, 18:26
Ik heb een Digitech TSR-12. Is dat wat?

D3nnis
27 oktober 2015, 19:54
Als jij hem goed vind dan is ie goed!

miyaru
27 oktober 2015, 20:24
Ik gebruik een Lexicon MPX-1 in mijn studio voor van alles en nog wat, niet specifiek gitaar. Voor gitaar gebruik ik liever pedalen, en heb sinds vandaag een switcher ertussen - ben nog aan het testen. Heb voor mijn bass rig ooit een multi FX gehad - een FX 500B met floorboard, en was handig in een van alles en nog wat band, of het spelen in meerdere bands, overal en bij elk soort nummer het goede soundje. Nu wil ik dat niet meer, ik wil als mijzelf klinken zonder blasé te zijn. Voorheen deed ik moeite om te klinken als een bekende gitarist A of B of als bassist C.

Dat gezegd te hebben die analoge multi FX lijkt me wel een gaaf ding, en het is natuurlijk niet zo dat je met een multi FX niet als je zelf kunt klinken. Ik ben wel van modellers af gestapt, ik wil gewoon een buizenbakkie.

Het is wel interessant om hier te lezen dat sommige van jullie echt hele mooie dure spullen hebben. Jullie zijn echt flink aan de weg aan het timmeren. Ik speel thuis wat voor de lol, schrijf af en toe wat - en neem het dan op samen met een zangeres. Ik programmeer meestal de drums, speel gitaar, bas en wat toetsen. De zangeres speel ook toetsen, en zo hebben we veel muziekplezier. Vandaar de Lexicon MPX-1 wat toch een multi fx is.

Ik vind de MPX-1 analoog gebruikt een beetje noisy, in mijn studio wordt de MPX-1 digitaal verbonden met mijn Lexicon FW810s audio interface. De effecten zijn een beetje bejaard, maar de galm kan nog goed mee, en de delays zijn ook mooi. Ik zou de MPX-1 niet als mijn main gitaar effect willen gebruiken, dan zou ik wat anders nemen.

Leuke discussie!

Robin.

D3nnis
27 oktober 2015, 20:50
1. Vintage Revolution - Absolute winnaar m.b.t. analoge effect kwaliteit in een multi-effect package en is goed te combineren met digitale effectunits middels de parallelle fx-loop.


Waarom gebruik jij je pedalpro niet live eigenlijk?

tnijland
27 oktober 2015, 21:12
Waarom gebruik jij je pedalpro niet live eigenlijk?

Ik speel gitaar als hoofd instrument maar ook toetsen (extra partijen begeleiding van strijkers, effectjes etc.). Om te voorkomen dat ik teveel moet meenemen heb ik dus mijn setje voor live teruggedrongen naar buizen preamp(s) + Eventide H9 en mijn Kurzweil PC361 synthesizer. En dat alles over een keyboard versterker met ingbouwde mixer en DI richting mengtafel. We spelen voornamelijk pop/rock muziek. Na veel proberen is me opgevallen dat het geluid over de mengtafel toch een groot deel van de nuances weghaalt dus heb ik voor praktisch gemak gekozen. Goed is hierbij goed genoeg...

Ik heb de Pedalpro alleen voor thuisgebruik i.c.m. een GT Trio preamp, een Eventide Eclipse V4 en de Ernst Flieck eindtrap. Stereo met een prachtige pure sound over 2 stuks 2x12" Paul Lender cabinets. Dat blijft ook genieten ;-)

Als ik bijvoorbeeld alleen gitaar in een theater zou spelen met veel individuele ruimte dan zou ik wel heroverwegen om inderdaad met de Pedalpro te spelen i.c.m. bijvoorbeeld een Fender Vibrolux, Gibson LP en Strato/Telecaster. Daar kan dat authentieke karakter ook echt tot zijn recht komen.

telerocker
27 oktober 2015, 23:22
Ik heb weinig ervaring met multi-fx-units. Misschien ga ik nog eens om als Carl Martin eindelijk eens afkomt met de Six Pack.

DEA100MKIV
27 oktober 2015, 23:59
Zonder aarzelen mijn setup

GCX Switcher
Alle L6 Rack FX (Filter Pro e.d)
ICM MEt een GForce

Brad
28 oktober 2015, 00:50
Wat dachten jullie van de Roland GP 8 ? De eerste commercieel verkrijgbare programmeerbare 19 inch effect processor

Remork1970
28 oktober 2015, 09:09
Ik heb een Digitech TSR-12. Is dat wat?


Als jij hem goed vind dan is ie goed!

Ja hoor, blij mee. Maar wilde meningen peilen.

Tunes
28 oktober 2015, 12:00
Wat dachten jullie van de Roland GP 8 ? De eerste commercieel verkrijgbare programmeerbare 19 inch effect processor

En nog steeds een heel goed geluid.
Rocktron heeft ook paar heel aardige dingetje gemaakt.

Mijn persoonlijke favo, omdat het gewoon heel leuk speelgoed is, de roger linn adrenalinn.

WillemdaGuide
28 oktober 2015, 12:05
en wat vinden jullie van de Lexicon MPX-G2? blijf ik persoonlijk ook altijd nog heerlijk vinden!

macwilliams
31 oktober 2015, 18:16
http://i01.i.aliimg.com/photo/v1/1722925127_1/Sewing_Machine_Pedal.jpg

Dit is de beste!

The Lo Lands
31 oktober 2015, 18:33
Strymon Mobius, Timeline en Big Sky. Alle drie multi-effecten die zowel live als in de studio te gek klinken en werken :-)

tnijland
31 oktober 2015, 23:54
en wat vinden jullie van de Lexicon MPX-G2? blijf ik persoonlijk ook altijd nog heerlijk vinden!

Jaren gehad en het is zeker een aanrader. Maar...wel enigszins complex om te bedienen en de stomp-box effecten waren iets minder qua kwaliteit. Reverb was echter fantastisch. Ik heb hem gebruikt met een Triaxis waar ik reverb en quad delay combineerde met een TS effect om het cleane kanaal van de Triaxis een randje te geven. Erg mooi ;-)

apekop
1 november 2015, 18:12
Strymon Mobius, Timeline en Big Sky. Alle drie multi-effecten die zowel live als in de studio te gek klinken en werken :-)

De Timeline en de Big Sky zijn niet echt multi-effecten omdat ze maar 1 effect zijn (resp. delay en reverb), met wat verschillende algoritmes. De Mobius is een grensgeval omdat het meerdere modulatie-effecten heeft. Maar neemt niet weg dat het prima apparaten zijn.

The Lo Lands
2 november 2015, 10:13
De Timeline en de Big Sky zijn niet echt multi-effecten omdat ze maar 1 effect zijn (resp. delay en reverb), met wat verschillende algoritmes. De Mobius is een grensgeval omdat het meerdere modulatie-effecten heeft. Maar neemt niet weg dat het prima apparaten zijn.

Je hebt in zekere zin helemaal gelijk hoewel door de uitgebreide midi in deze pedalen kun je naast je drive pedalen deze perfect inzetten als multi-effect met één druk op de knop. Het is een grensgeval maar wel één van zeer goede kwaliteit.