PDA

View Full Version : 'zakkertje' in m'n blanke nitro cellulose project



Nilke
26 oktober 2015, 16:28
Ahoi, het spuiten (spuitbus) van (bijna) blanke lak -over de kleurlak- is toch nog het moeilijkste van allemaal... (gebruik een vintage yellow see-through) en helaas er toch een 'zakker' ingespoten.
Ik heb de body nu even weggelegd om het eens een week of wat goed uit te laten harden, en mezelf te bezatten voor het verdriet.
Zijn er slimme tips om die zakker er toch netjes uit te krijgen, zonder de kleurlaklaag te beschadigen? De body is redelijk "hol en bol gewelfd" (denk: billen Beyonce) dus vlak schuren met een blokje gaat niet lukken.
Thanks, Nilke

barno
26 oktober 2015, 17:48
dan schuur je vlak met een rubber die meebuigt. Daarna volgende lagen. Cellulose smelt trouwens in de vorige lagen in, dus dat komt wel goed.

Orpheo
28 oktober 2015, 12:29
Barno: schuur jij de druiper/zakker er direct uit of ga je door met lakken tot je klaar bent met al je laagjes en dan pas eruit schuren? Ik kies zelf voor die laatste optie omdat na 20 lagen spuiten de kans kleiner is dat je door de lak schuurt dan als je de druiper direct probeert te verwijderen.

fred dons
28 oktober 2015, 13:54
ik haal mijn zakkers er direct uit, ik had ook de neiging om dat later te corrigeren maar het leek wel of die zakkers alleen maar meer lak aan trokken, en binnen de zakker zelf harde de lak niet goed uit waardoor hij bij het schuren soms als kauwgom reageerde.

afhankelijk van de grote en de plek van de druppel snij ik de kop van de druppel af met een exacto mesje (soms alleen het mesje zonder handvat) en wat er overbleef maakte ik weer zacht door te puur thinner op te spuiten of te druppelen, de zakker "zakt" dan weer in de rest van de lak . wat er dan nog overblijft schuur ik bij een volgende laag weer vlak

Orpheo
28 oktober 2015, 17:05
ik haal mijn zakkers er direct uit, ik had ook de neiging om dat later te corrigeren maar het leek wel of die zakkers alleen maar meer lak aan trokken, en binnen de zakker zelf harde de lak niet goed uit waardoor hij bij het schuren soms als kauwgom reageerde.

afhankelijk van de grote en de plek van de druppel snij ik de kop van de druppel af met een exacto mesje (soms alleen het mesje zonder handvat) en wat er overbleef maakte ik weer zacht door te puur thinner op te spuiten of te druppelen, de zakker "zakt" dan weer in de rest van de lak . wat er dan nog overblijft schuur ik bij een volgende laag weer vlak

Goede tips! dank

Nilke
6 november 2015, 10:19
Update: na 2 weken wachten (en geduld is niet mijn #1 eigenschap) was de nitrocellulose (vintage yellow see-through) zover 'ingezakt' en uitgehard dat ik met een voorgeweekt nat schuurpapiertje 1000 de zakker er toch netjes heb uitgekregen PFFFEW
Uiteraard heb ik er prompt weer een zakker ingespoten...

Vraag #2 moet ik nog even voor-schuren, voordat ik met m'n polijstmachine (en Riwax RS04 compound medium) aan de gang ga?
Keep you posted!