PDA

View Full Version : Op zoek naar anekdotes voor het blad Musicmaker



TimoKuijpers
26 oktober 2015, 11:48
Voor Musicmaker ben ik bezig met een artikel over oplichterij bij online tweedehands aankopen. Zijn hier forumleden die wel eens belazerd zijn bij een aankoop op bv marktplaats of Ebay en wie het leuk lijkt om hiermee in een anekdote in het blad te verschijnen?

Ik hoor het graag!

Mvg,
Timo Kuijpers
Redacteur Musicmaker

Nellyrocks
26 oktober 2015, 12:29
Ik heb zelf geen slechte ervaringen. Over het algemeen heb ik het idee dat de meeste gitaristen geen oplichters zijn. Er is via internet natuurlijk ook zo veel info voor handen dat het heel lastig wordt om onzin te verkopen. Alles is op te zoeken.
Daarbij lijkt het me ook niet de meest voor de hand liggende waar om de nietsvermoedende naïeve consument te bereiken.

misschien leuk om hier doorheen te bladeren. Het wordt zo nu en dan (misschien onbewust) toch geprobeerd.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?98432-Twijfel-over-een-advertentie-topic

Tupelo
26 oktober 2015, 12:59
En Glacius PM-en, dat schijnt één van de enige geregistreerde (openlijke) oplichters hier te zijn; voor een paar tientjes wil hij je vast zijn verhaal van de hand doen. :ok:

zjanke
26 oktober 2015, 13:01
Jottem, Glacius gaat weer iets verloten!

TimoKuijpers
26 oktober 2015, 13:10
Lijkt me fantastisch om ook vanuit het perspectief van de oplichter te schrijven haha. Dus als Glacius in alle anonimiteit zijn verhaal wil doen..

Nellyrocks
26 oktober 2015, 13:29
Ik denk niet dat hij dat wil doen. Dat was toch ook geen oplichter? Hij verlootte zijn gitaar voor veel te veel geld maar ieder was vrij een lootje te kopen en hij was er duidelijk over dat hij 80 lootjes van een tientje verkocht. Hij zorgde voor een gezellige middag in Ede (als ik het me goed herinner) en was een niet al te sympathiek sujet. Maar dat terzijde. Misschien heb ik het stukje oplichting gemist. ik was de hele middag bier aan het drinken met Nielsje.

TimoKuijpers
26 oktober 2015, 13:34
Dat schaar ik inderdaad ook niet direct onder oplichterij. Wellicht dat er iemand is die een beschadigd instrument opgestuurd heeft gekregen terwijl dit van te voren niet aangegeven was?

Pepe
26 oktober 2015, 13:42
Er zijn meer dan een paar gebruikers hier te vinden die hun beklag hebben gedaan wegens vermeende oplichting van zowel particulier als winkel. Je kan de zoekfunctie gebruiken om die te vinden en via PM kan je vervolgens contact opnemen.
Het lijkt me overigens niet heel erg aantrekkelijk om als sullig slachtoffer-anekdote in een blad te staan.
Ik denk ook dat de insteek van nepmerken uit China op de Nederlandse markt veel interessanter en breder is dan een individueel geval maar soit.

RS-Rik
26 oktober 2015, 13:54
Inderdaad, een interview iemand die een chibson aanschaft. Een kijkje in de ziel.

Pepe
26 oktober 2015, 13:58
Die topics lopen simpelweg langer, iedereen heeft er wat over te melden en emoties lopen soms hoog op. Het is raar dat een magazine dat allang niet heeft opgepakt.
Een kat in de zak, daar ben je ze over uitgelult. Sneu. En nou?

TimoKuijpers
26 oktober 2015, 14:36
De anekdotes zijn slechts een klein onderdeel van het artikel. Het artikel zelf richt zich op de juridische mogelijkheden die je kunt aangrijpen na internetoplichting en wellicht dat ik een stuk van het artikel wil wijden aan het herkennen van Chinese namaak instrumenten.

HaroldA
26 oktober 2015, 14:55
Waar ik me bij de verkoop van merkvervalste artikelen enorm aan stoor is "als je het er bij zet, dan mag het"-mentaliteit. Alsof je daar bij wet verboden handelingen mee goed kan praten? Dat kan bij illegaal gestroopt ivoor ook niet.

Op zich zou zo'n mening niet uit moeten maken, want meningen winnen het nooit van feiten, zoals vastgelegd in wetboeken: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6.html#778 ...

En heel leuk dat jij het erbij hebt gezet, maar wie zegt dat degene die 'm van jou overneemt 'm niet als echt verkoopt? En wie is daar dan verantwoordelijk voor? Volgens mij is dat degene die de gitaar geïmporteerd heeft, maar volgens velen is hij niet verantwoordelijk voor de acties van anderen, ook al heeft hij het gefaciliteerd. :???:


Ik vind persoonlijk de import van nep-merkartikelen zeer verwerpelijk, en de importeur zou te aller tijde verantwoordelijk blijven van het hele pad dat zo'n nepper doorstaat. En in het "Twijfel over een advertentie"-topic staan ook een aantal schrijnende gevallen van mensen die voor €1000+ opgelicht zijn.

Pepe
26 oktober 2015, 15:16
Ik zou het dan nog wat uitbreiden over rechten na aankoop bij een webshop. Er is een winkel in Den Haag waar best een aantal leuke voorbeelden van te vinden zijn die daar losjes mee omspringt.
Er is een gebruiker hier die daar met kennis veel over geschreven heeft, dat is blijkbaar nodig.

apekop
26 oktober 2015, 17:45
De meeste oplichtings gevallen zijn als mensen zelf een 'gezocht' advertentie plaatsen. Dus als jij zelf een bepaald pedaaltje zoekt en je plaatst een advertentie. Dan heb je grote kans dat een oplichter jouw benaderd die toevallig net dat pedaaltje heeft liggen. Aangezien je het gezochte item graag wil hebben maak je geld over en wordt er vervolgens nooit iets opgestuurd, daarna is die lulhannes uiteraard niet meer bereikbaar. Dat is de enige keer dat ik zelf ooit ben opgelicht. Via Paypal heb ik toen wel mijn geld terug gekregen gelukkig. Sindsdien plaats ik nooit meer 'gezocht' advertenties.

Ik kijk vaak programma's als Tros opgelicht en kan me altijd groen en geel ergeren aan die chronische oplichters. Vaak komen ze er mee weg en doet de politie helemaal niks, ook al weten ze goed zat hoe het zit.

Succes met je artikel! hoe meer informatie hierover hoe beter....

wietse
26 oktober 2015, 17:49
wellicht dat ik een stuk van het artikel wil wijden aan het herkennen van Chinese namaak instrumenten.

dat wordt steeds moeilijker, vroeger herkende je die onmiddelijk maar ondertussen produceren sommige fabrikanten perfecte kopieën, en dan valt het niet mee zonder de boel te demonteren om de nepperd te vinden.

Erik de Perik
26 oktober 2015, 22:46
dat wordt steeds moeilijker, vroeger herkende je die onmiddelijk maar ondertussen produceren sommige fabrikanten perfecte kopieën, en dan valt het niet mee zonder de boel te demonteren om de nepperd te vinden.

Dus wordt het ook steeds minder belangrijk :)
Maar net als met een Rembrandt is het pas wat waard als het echt is, al heb je er een paar experts voor nodig om dit vast te stellen.

Han S
27 oktober 2015, 00:04
De meeste oplichtings gevallen zijn als mensen zelf een 'gezocht' advertentie plaatsen. Dus als jij zelf een bepaald pedaaltje zoekt en je plaatst een advertentie. Dan heb je grote kans dat een oplichter jouw benaderd die toevallig net dat pedaaltje heeft liggen. Aangezien je het gezochte item graag wil hebben maak je geld over en wordt er vervolgens nooit iets opgestuurd, daarna is die lulhannes uiteraard niet meer bereikbaar. Dat is de enige keer dat ik zelf ooit ben opgelicht. Via Paypal heb ik toen wel mijn geld terug gekregen gelukkig. Sindsdien plaats ik nooit meer 'gezocht' advertenties.

Ik kijk vaak programma's als Tros opgelicht en kan me altijd groen en geel ergeren aan die chronische oplichters. Vaak komen ze er mee weg en doet de politie helemaal niks, ook al weten ze goed zat hoe het zit.

Succes met je artikel! hoe meer informatie hierover hoe beter....

Er zijn zelfs mensen die daar hun broodwinning aan ontlenen en een tijdje geleden werd er hier een ontmaskerd (was geen forumlid) en naar een website gelinked waar al dat soort gasten worden genoemd.

En verdomd, ik kreeg via email bedreigingen van die oplichter, maar toen ik geen angst toonde was het snel afgelopen.

Tunes
27 oktober 2015, 10:27
Ik denk niet dat hij dat wil doen. Dat was toch ook geen oplichter? Hij verlootte zijn gitaar voor veel te veel geld maar ieder was vrij een lootje te kopen en hij was er duidelijk over dat hij 80 lootjes van een tientje verkocht. Hij zorgde voor een gezellige middag in Ede (als ik het me goed herinner) en was een niet al te sympathiek sujet. Maar dat terzijde. Misschien heb ik het stukje oplichting gemist. ik was de hele middag bier aan het drinken met Nielsje.

Nou volgens mij (maar ik wet het niet meer zeker) had hij de lootjes verkocht maar is die hele middag niet doorgegaan.

Rinze
27 oktober 2015, 11:15
Hij had de lootjes verkocht mat bij de trekking was nummer 1 niet aanwezig. Onder invloed van drank werd toen besloten een ander de gitaar te geven. Wat tot enige ophef leidde. Zeker toen vriend Gladius ook nog bij meerdere forumleden schulden bleek te hebben.

Dat is althans wat ik me herinner. .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

TimoKuijpers
29 oktober 2015, 19:01
Heeft iemand toevallig nog een screenshot van een advertentie waarop duidelijk te zien is dat er een namaakgitaar wordt verkocht, maar waarbij de advertentietitel duidelijk aangeeft dat het om een echt exemplaar zou moeten gaan?
Ik ben op het 'Twijfel over een advertentie topic' aan het kijken, maar alle advertenties waarnaar gelinkt wordt, zijn al verwijderd.

Ik merk ook op dat het meestal de site 2dehands.be betreft. Klopt het dat oplichters vaak gebruik maken van deze site?
Het zou mooi zijn als ik een screenshot zou kunnen krijgen van een advertentie op 2dehands.be waarop overduidelijk te zien is dat er een namaakgitaar wordt verkocht.
Voor het artikel wil ik contact opnemen met deze site met de vraag hoe zij hun klanten willen beschermen en of ze überhaupt wel wat aan oplichting doen.

macwilliams
29 oktober 2015, 23:06
Ik weet niet of hier anekdotes tussen zitten maar bekijk maar en oordeel zelf.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?150041-Gibson-LP-custom-1976-Hngd

Toch voelde ik me toen redelijk opgelicht.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?126123-Nederlandse-quot-gitaar-bouwer-quot-of-toch-niet

Chibson of "Piet Groen" naar mijn mening nog steeds het zelfde.

Het erge is dat op gegeven moment die N€piphone's ook in de winkel hingen. Zelfs met de scheve potmeters en verkeerd doorlopende binding.
En dan word je uitgemaakt voor "Gibson Gestapo" door lui die nog geen fendel van een chibsons kunnen onderscheiden.

Marktplaats was toen een vergaarbak voor die bami brollen.

HaroldA
29 oktober 2015, 23:10
Marktplaats was toen een vergaarbak voor die bami brollen.

Op de een of andere manier is het aanbod van neppers flink afgenomen de laatste paar jaar ... terwijl het alleen maar makkelijker is om ze te bestellen?

macwilliams
29 oktober 2015, 23:33
Op de een of andere manier is het aanbod van neppers flink afgenomen de laatste paar jaar ... terwijl het alleen maar makkelijker is om ze te bestellen?

Ik denk dat het bestellen heel makkelijk gaat maar de controle op nep uit China is denk ik aangescherpt.
Ken je de naam Retailheaven nog?

HaroldA
30 oktober 2015, 09:15
Ken je de naam Retailheaven nog?

Helaas wel ...

http://www.klachtenkompas.nl/retailheaven

Pepe
30 oktober 2015, 11:01
Helaas wel ...

http://www.klachtenkompas.nl/retailheaven

Dat is toch niet slecht? 1 negatieve beoordeling?
Als je slecht wil zien, zoek Albert Heijn maar eens op.

HaroldA
30 oktober 2015, 11:02
Dat is toch niet slecht? 1 negatieve beoordeling?
Als je slecht wil zien, zoek Albert Heijn maar eens op.

Nou, het is toch geen zuivere koffie hoor! https://www.facebook.com/retailheaven.nl

Little Jay
30 oktober 2015, 11:36
Ik heb wel een anekdote, als je daar iets aan hebt mag je 'm wel gebruiken, maar hij is niet zo spectaculair:

Jaren geleden (2003) stond er een advertentie van een oude Framus akoestische gitaar (model 5/1 zo bleek later) op MP met slechts één onscherpe foto en een vraagprijs van €35. Vage foto's zijn natuurlijk normaal gesproken een no-go voor me, maar gezien de lage prijs - en mijn hang naar Framus-gitaren destijds - toch contact gezocht met de verkoper en die reageerde ook nog, per mail. Ik had zelfs z'n naam nog gegoogled en dat leidde tot een vermelding in het telefoonboek met de woonplaats die hij inderdaad in de mail vermelde, dus het leek in ieder geval een bestaand persoon te zijn. Leuk detail: ik moest het geld in een envelop opsturen (maar goed in 2003 hadden we nog geen app om even snel geld over te boeken ;-). Over de mail vragen gesteld naar de staat van de gitaar: de halspen moest worden afgesteld, maar verder was de gitaar goed, alsdus de verkoper. Ik heb de gok gewaagd omdat ik handig ben en een project-gitaar om op te knappen leek me ook best leuk. Nou dat heb ik geweten; de gitaar kwam wel, maar zeer zwaar beschadigd aan. Bovenblad (van massief hout, dat wel) op twee plaatsen gescheurd en kwam los van de zijkanten, de lak was in zeer slechte staat, het hele halsblok lag los (lijm losgekomen) en daardoor was door de snaar-spanning de (aangeschroefde) hals omhooggekomen en die had een stukje bovenblad boven het klankgat meegenomen, de stemmechanieken waren beschadigd en misten knopjes, 'bushings' en zelfs een tandwieltje... oef...... Door het transport kon het niet komen, want er waren duidelijk lijmresten te zien van eerdere pogingen de schade te herstellen.

Na confrontatie kreeg ik van de verkoper een bijna aandoenlijk mailtje, al die jaren bewaard, dus ik citeer:

"Ik kreeg deze gitaar ook via Marktplaats in handen en in de staat zoals jij
hem ook hebt gekregen.
Toen ik hem in handen kreeg had ik het idee dit wordt onder mijn handen niet
wat goeds.
Ik kan best een hals recht krijgen d.m.v. de pen maar ik vond het werk wat
je daarmee hebt te veel voor een dergelijke gitaar.Derhalve heb ik hem voor
het hetzelfde geld te koop gezet op markplaats.
Om eerlijk te zijn had ik de hoop dat het karwei voor iemand anders
gemakkelijker zou zijn als voor mij.
Als de gitaar jouw toch tegen valt spijt mij dat oprecht.
Ik hoop dat jij de gitaar wel weer inbespeelbare staat kunt krijgen.
Nogmaals sorry."

Tsja... het is uiteindelijk een leuk projectje geworden, ik heb de gitaar weer in elkaar gelijmd en opgeknapt en het is zelfs een uitstekend klinkend gitaartje voor roots-muziek geworden, maar de verkoper heeft bewust de staat van de gitaar verdoezeld en er op gegokt dat de koper daar geen actie tegen zou ondernemen. Gelukkig heeft hij geen hoge prijs durven vragen. Ik ben me er overigens zeer van bewust dat de advertentie en de gang van zaken bijna alle door Marktplaats genoemde indicatoren van oplichting vertoonde, maar heb bewust desondanks de gok genomen. Had ik bij een hogere vraagprijs trouwens zeker niet gedaan.

Dutch66
31 oktober 2015, 11:04
zo, jij bent echt vreselijk opgelicht man....., 35 hele euries...., poeh...

macwilliams
31 oktober 2015, 12:14
Helaas wel ...

Wat een vuile dropshipping homo was dat zeg. Met zijn Gibsun's de zooi oplichten.

macwilliams
31 oktober 2015, 12:19
zo, jij bent echt vreselijk opgelicht man....., 35 hele euries...., poeh...

Het gaat toch ook niet om het bedrag maar om het idee? Daarbij ook ik moet minstens een uur werken voor dat geld en baal ik ervan dat ik nu weer een uur extra zou moeten werken om dat te compenseren!

RoelSmoel
31 oktober 2015, 12:20
Ken je de naam Retailheaven nog?

De beste man houdt zich inmiddels bezig met onder andere customgears4you en chinaphones4you.
Zegt genoeg, lijkt mij.

macwilliams
31 oktober 2015, 12:53
De beste man houdt zich inmiddels bezig met onder andere customgears4you en chinaphones4you.
Zegt genoeg, lijkt mij.

Als ik goedkope meuk wil hebben bestel ik direct in China, daar heb ik geen domme droplul voor nodig, zo dom ben ik zelf ook wel weer dat ik dat zelf kan. Maar mensen zijn bang om zelf te bestellen en laten zich liever door een hollander bestelen.

Da Vinci
31 oktober 2015, 13:00
Het gaat toch ook niet om het bedrag maar om het idee? Daarbij ook ik moet minstens een uur werken voor dat geld en baal ik ervan dat ik nu weer een uur extra zou moeten werken om dat te compenseren!

Ja en dan nog het emotionele aspect, vertrouwensissues en nachten lang wakker liggen van de financiële problemen die dit met zich meebrengt.

Veel sterkte met het verwerken van deze ervaring!

macwilliams
31 oktober 2015, 13:13
Ja en dan nog het emotionele aspect, vertrouwensissues en nachten lang wakker liggen van de financiële problemen die dit met zich meebrengt.

Veel sterkte met het verwerken van deze ervaring!

Ik was al bang dat niemand het zou begrijpen.

"Zoekt een sterke schouder om op uit te huilen":(


:seriousf:

Brad
31 oktober 2015, 13:14
Marktplaats was toen een vergaarbak voor die bami brollen.

Houden we het wel een beetje gezellig jongens ? Nederlanders zijn door de eeuwen heen nou ook niet bepaald integer geweest als het om handel gaat . En een hoop uitvindingen die toegeschreven worden aan westerse uitvinders zijn in werkelijkheid uitgevonden in het land van de '' bami brollen ''

macwilliams
31 oktober 2015, 13:19
Houden we het wel een beetje gezellig jongens ? Nederlanders zijn door de eeuwen heen nou ook niet bepaald integer geweest als het om handel gaat . En een hoop uitvindingen die toegeschreven worden aan westerse uitvinders zijn in werkelijkheid uitgevonden in het land van de '' bami brollen ''

Wat is er Brad, moet ik me gaan verontschuldigen voor fouten uit de oorlog, zwarte piet, slaven en weet ik het allemaal nog meer?
Houd het een beetje relevant aan gitaren oke?

Pepe
31 oktober 2015, 13:22
Dat is gewoon VOC mentaliteit.

macwilliams
31 oktober 2015, 13:27
Dat is gewoon VOC mentaliteit.

Moddervoccers...:sneaky:

purplejohn
31 oktober 2015, 13:48
Weer even on-topic: ik vind 't nog steeds erg leuk om te handelen op Marktplaats. Wat mij wel opvalt is dat er regelmatig geplaatste advertenties regelrecht worden gekopieerd en die onder een andere aanbieder neer te zetten. Bij navraag blijkt dan dat de originele er niets van weet en dat de kopieerder bij lastige vragen geen gehoor geeft. Vuile onderbroeken tussen de schone zeg maar...

D3nnis
31 oktober 2015, 13:58
Het gaat toch ook niet om het bedrag maar om het idee? Daarbij ook ik moet minstens een uur werken voor dat geld en baal ik ervan dat ik nu weer een uur extra zou moeten werken om dat te compenseren!

Uurtje maar?
€35 x 38uur/week x 4,3 weken/maand = €5700,- (netto?).
Die baan wil ik ook (denk ik)!

Brad
31 oktober 2015, 14:11
Wat is er Brad, moet ik me gaan verontschuldigen voor fouten uit de oorlog, zwarte piet, slaven en weet ik het allemaal nog meer?
Houd het een beetje relevant aan gitaren oke?

Nee maar name calling als bami brollen dat is nergens voor nodig dacht ik . Dat komt wel erg dicht in de buurt van scheldwoorden als whop en deegslierten waarmee Italianen in het verleden bestookt werden

macwilliams
31 oktober 2015, 14:46
Ten eerste begin je een antwoord nooit met het woord "nee" als de rest van je antwoord "ja" betekent.
Ten tweede heb je werkelijk geen idee wie ik ben, waar ik vandaan kom dus trek niet de racisme kaart oke?
Alweer off topic trouwens, laat dat toch eens of maak eens een grapje in het chat topic!!
Ik neem nog steeds aan dat het niet je doel is om bewust dit topic om zeep te helpen.

Reageer dus niet op dit bericht, quote hem ook vooral niet want ik ga deze straks gewoon verwijderen zodat niemand deze gênante vertoning nog hoeft te lezen...........

beruk
31 oktober 2015, 15:25
Nee maar name calling als bami brollen dat is nergens voor nodig dacht ik .
Brol is een uitdrukking voor slechte waar, Bami brol is dus slechte waar uit Bamiland. Bami wordt in China, Indonesië, Suriname en Nederland veel gegeten.

En nou kappen met dat overgevoelige gedoe, sjeezus, wat een wijvengezeik.

Brad
31 oktober 2015, 15:56
O dan snap ik het . Ik dacht dat bami brol stond voor een baal kleverige bami of zoiets

munkie
1 november 2015, 14:19
Laatst een bod gedaan op een Apple G5. Mailt de verkoper mij dat ik hem voor dat bedrag mag ophalen. Dat is een koopovereenkomst. Verkoopt hij hem toch aan een ander en lacht me zelfs via de meel vierkant uit. Dat is de kracht en de zwakte van MP, de anonimiteit.

Little Jay
1 november 2015, 14:54
zo, jij bent echt vreselijk opgelicht man....., 35 hele euries...., poeh...
:D Daarom waarschuwde ik al; niet zo spectaculair :D

macwilliams
3 november 2015, 08:23
Ontzettend weinig anekdotes over gitaar gerelateerde situaties hier.
Valt me toch wel een beetje tegen.
Terwijl ik er zeker nog een weet. Maar ik ga iemands privacy schenden dus dat moet hij/zij zelf maar doen.

no 1 hops
3 november 2015, 09:05
Als fan van Bill lawrence pickups was ik blij een oude l500xl chrome te pakken te krijgen bij een verkoper in nederland.
alles goed afgehandeld totdat het bij het laatste stapje mis ging.
pakketje moet bezorgt worden, maar de bezorger van TNT moest en zou het pakketje afleveren (want dan pas krijgt hij geld) en wrong het door de brievenbus.
resultaat, pickup werkte niet meer.
Nu was de verkoper dermate vriendelijk dat hij mij het geld teruggestort heeft zonder moeilijk te doen maar er zelf wel van overtuigt was dat de pickup goed was toen hij hem verstuurde (had hem doorgemeten en daar was ook een foto van)

verhaal halen bij de bezorger had geen zin, daar het pakketje niet verzekert was ( en naar ik begrepen heb bij een verzekert pakket het vaak om het gewicht gaat en niet om de betaalde waarde)

zelfde geldt voor kopersbescherming van paypal.
als het product niet aan de beschrijving voldoet kan je de koop via hun terug draaien.
dat houd dan vaak in dat je het terug moet sturen.
m.b.t. onderdelen is dan het terugsturen duurder dan de hele aankoop van een nieuw item.

wat ik eigenlijk wil zeggen is dat dat het hele verhaal/traject marktplaats/ebay etc een van vele personen en organisaties is waar het ergens mis kan gaan en dat je soms gewoon pech hebt.

waar ik mij sinds de digitale revolutie in versterkers meer druk om maak is dat je soms software fouten tegenkomt en die door fabrikanten niet opgelost worden, ook al zijn er meerder personen die over die fout klagen.
voor je het weet is dan de garantie voorbij en blijf je met die fout zitten en erger je je aan je product.