PDA

View Full Version : HNAD, Matchless Clubman



Nellyrocks
26 oktober 2015, 09:18
Hai,

Ik ben dit weekend stout geweest en op MP een Matchless Clubman gekocht. Deze stond al een paar jaar op mijn verlanglijstje en eindelijk maar de knoop doorgehakt. Grappig hoe impulsief je dat kunt doen soms.
Gisteren naar de vorige eigenaar gereden om hem op te halen en te testen. Ik had zelf een gitaar een en 1x12 cabje mee. Hij ging lang naar het buitenland en had daarom bijna alles al verkocht. Mijn eerste indruk viel eigenlijk een beetje tegen. Op heel laag volume met een 1x12 met een Celestion Heritage G12H. Erg dun en spiky. Shit.

Met iets meer volume gebeurde er ineens een hele hoop. Prachtig clean en een heel goed instelbaar ‘randje’. Mijn JTM45 heeft natuurlijk geen Master Volume en is nooit echt clean, of eigenlijk, anders clean ofzo. Mijn dochtertje was ook mee en die vond de lichtgevende letters erg mooi. Top. Ding ingepakt en naar huis.

’S Avonds spelen, meteen meegenomen en ietsje vroeger gegaan zodat ik lekker zonder de rest van de band een beetje kan rommelen. Nu had ik een 2x12 met twee Celestion Heritage G12M’s mee. Dat was even een ander verhaal. Nou klonk ie echt lekker. Prachtig bellerig maar wel een hoop punch, veel strakker en gedefinieerder laag dan mijn Marshall. Heel makkelijk met pedalen. Eigenlijk was ik nou echt gerustgesteld.

Ik heb wel moeite gehad mijn soundje te vinden. Ik mis toch ook wel weer een stuk mid die heel erg in die Marshall zit en het was erg zoeken mijn plekje in de sound van de band te vinden. Pedalen klinken toch anders en hij gaat heel anders met gain om. Comprest meer maar blijft toch ook weer iets cleaner ofzo. Ik weet het niet helemaal. Het is natuurlijk helemaal geen probleem een goede sound uit dat ding te halen en gedurende de avond kwam dat steeds meer goed. Ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat ik hem helemaal eigen heb gemaakt maar dat neemt niet weg dat het een krankzinnig goed klinkende amp is waar ik heel erg blij mee ben.

Ik kan niet wachten deze en die TJM45 naast elkaar te gebruiken.

Fotootje van gisteravond:

http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/20151025_210845.jpg (http://s86.photobucket.com/user/nellyrocks/media/20151025_210845.jpg.html)

Laters

telerocker
26 oktober 2015, 09:49
Gefeliciteerd, erg gave amp. Een nieuwe, qua opbouw en voicing wezenlijk andere amp is altijd zoeken naar de sweet spots, want je oren willen het vertrouwde geluid van je vorige amp horen.

Hendriks
26 oktober 2015, 10:07
Een Matchless klinkt het best op een wat hoger volume , dan krijgt hij ballen.
Mooi ding , gefeliciteerd.

miyaru
26 oktober 2015, 10:22
Het zijn echt prachtige versterkers, heb er wel eens op gespeeld en was zwaar onder de indruk. Veel plezier ermee!!!

Robin.

LordRiffenstein
26 oktober 2015, 10:30
Ik heb ook een Clubman, welke input gebruik je? Met pedalen gebruik ik meestal de low input.
De toonregeling werkt heel anders dan die op je Marshall.
Hoe hoger bass en (in mindere mate) treble staan, hoe minder mids je hebt.
Bass heb ik nooit hoger dan 11:00, ook niet met een 1x12, treble afhankelijk van de gitaar maar meestal rond 10:00.
Brilliance staat een stukje hoger dan bij jou.

Veel plezier er mee, ik heb ook een tijdje gezocht toen ik hem gekocht heb maar het is een lekkere amp.

Nellyrocks
26 oktober 2015, 10:44
Ik heb ook een Clubman, welke input gebruik je? Met pedalen gebruik ik meestal de low input.
De toonregeling werkt heel anders dan die op je Marshall.
Hoe hoger bass en (in mindere mate) treble staan, hoe minder mids je hebt.
Bass heb ik nooit hoger dan 11:00, ook niet met een 1x12, treble afhankelijk van de gitaar maar meestal rond 10:00.
Brilliance staat een stukje hoger dan bij jou.

Veel plezier er mee, ik heb ook een tijdje gezocht toen ik hem gekocht heb maar het is een lekkere amp.

Kijk. Daar heb ik wat aan. Eigenlijk zijn de Bass en Treble een soort mid roll-offs. Daar kan ik lekker mee spelen.
Ik gebruikte ook de low input. De vorige eigenaar vertelde dat die input ook een lagere impedantie heeft, juist voor pedalen.

telerocker
26 oktober 2015, 10:50
Kijk. Daar heb ik wat aan. Eigenlijk zijn de Bass en Treble een soort mid roll-offs. Daar kan ik lekker mee spelen.
Ik gebruikte ook de low input. De vorige eigenaar vertelde dat die input ook een legere impedantie heeft, juist voor pedalen.

Werkt hetzelfde als op het cleane kanaal van de Rockerverb MkI. Meer bass en hoog is less mids.

tillens
30 oktober 2015, 13:19
Kikke amp! Heb zelf ook een clubman. Clean formidabele amp! Inderdaad de low input voor pedalen gebruiken. De eq is interactief dus als je meer bas erin draait draai je ook hoog weg. Dus het kost wat tijd om inderdaad je sound te maken. Ik ben nog steeds tevree matchless gebruiker!

Pepe
30 oktober 2015, 14:26
Ik heb wat geexperimenteerd om het hoog wat te temmen, beamblocker, paar speakers (G-65 nu, de Celestion blue versterkt alleen maar het scooped spikey high klankbeeld) maar dramatisch verschil werd het pas met het klippen van de treble cap. Dik warm vintage geluid, de treble moet nu op 7 waar het eerst 3 was.
De 180 Pf helemaal klippen hoeft natuurlijk niet, je kan er een lagere waarde inzetten maar met mijn Fender oren kan ik hier beter mee uit de voeten.

Hendriks
30 oktober 2015, 15:30
Ik heb wat geexperimenteerd om het hoog wat te temmen, beamblocker, paar speakers (G-65 nu, de Celestion blue versterkt alleen maar het scooped spikey high klankbeeld) maar dramatisch verschil werd het pas met het klippen van de treble cap. Dik warm vintage geluid, de treble moet nu op 7 waar het eerst 3 was.
De 180 Pf helemaal klippen hoeft natuurlijk niet, je kan er een lagere waarde inzetten maar met mijn Fender oren kan ik hier beter mee uit de voeten.
Ik heb er een switch in gezet , 100pf, 50pf of bypass. Dit is eenvoudig te doen ,kost nog geen €5 en hij word een stuk veelzijdiger.

almarvk
30 oktober 2015, 15:31
Slim van je om je dochtertje mee te nemen en in te palmen met die lampjes. Nu heb je ook geen last meer van een eventuele WAF.

Mooie versterker hoor, met dito geluid inderdaad!

Mitch
31 oktober 2015, 21:33
Wat Almar zegt :seriousf:

En potvolblomme gefeliciteerd met een fantastische amp. Goeiedag zeg...

LordRiffenstein
2 november 2015, 10:31
dramatisch verschil werd het pas met het klippen van de treble cap. Dik warm vintage geluid, de treble moet nu op 7 waar het eerst 3 was.

Dit wil ik eigenlijk ook een keer doen, krijg je die Clubman makkelijk uit z'n headshell? Ik had begrepen dat het wat gedoe is ivm de lichtbak achter het logo.

Nellyrocks
2 november 2015, 10:38
Dit wil ik eigenlijk ook een keer doen, krijg je die Clubman makkelijk uit z'n headshell? Ik had begrepen dat het wat gedoe is ivm de lichtbak achter het logo.

Klinkt goed. Kan ik no way zelf. Eerst maar even echt dat ding leren kennen maar het is goed te weten dat er veel mee mogelijk is.