PDA

View Full Version : Constante ruis uit Fender Deluxe Reverb 68 RI



k1ngray
25 oktober 2015, 21:02
Ik heb gisteren een tweedehands (minder dan een jaar oud) Fender Deluxe Reberb 68 RI op de kop getikt. Toen ik de versterker daar testte, deed hij het perfect en was er 0,0 ruis te horen. Bij thuiskomst (na een drie uur durende, zeer voorzichtige autorit), de volgende dag, deed ik hem aan en was er een ruis hoorbaar. De ruis is vrij constant en wordt niet veel harder als het volume omhoog gaat. Ook als er geen gitaar is ingeplugt hoor je hem. Verder is het geluid van de versterker prachtig, dit lijkt helemaal los te staan van de ruis, die blijft gewoon. De vibrato heeft er echter wel veel invloed op. Alleen al als deze aanstaat wordt de ruis erger en als ik de intensiteit verhoog, hoor je een dof getik.

Ik heb verschillende stopcontacten geprobeerd (ook geaard), maar dat maakt allemaal niets uit...

wat kan dit zijn?

HaroldA
25 oktober 2015, 21:57
Omschrijf de ruis; of beter nog: neem 'm op! Is het brrrrr of sssssh?

En trouwens altijd een geaarde wandcontactdoos gebruiken, anders kan het wel eens slecht met je aflopen ;)

cluseau
25 oktober 2015, 23:23
Heb zo'n vermoeden dat het om brom gaat.

k1ngray
26 oktober 2015, 17:12
Kan helaas nu even niets opnemen. Ik heb er net weer even mee gekloot en kwam er achter dat, als ik het vintage kanaal meer open draai er een soort brom komt en dat als ik het custom kanaal open gooi de ruis harder wordt, zijn duidelijk twee verschillende geluiden... maar die ruis is dus constant hoorbaar

Gearjunkie
26 oktober 2015, 18:00
Custom en vintage kanaal?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
26 oktober 2015, 19:36
Kan helaas nu even niets opnemen. (...) ... maar die ruis is dus constant hoorbaar

Kan je een dier noemen wat dat geluid het beste kan nadoen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
26 oktober 2015, 22:48
Kan je een dier noemen wat dat geluid het beste kan nadoen

Nee he! :)

k1ngray
26 oktober 2015, 23:09
Custom en vintage kanaal?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jep, op beide. Dus ook als er niets is ingeplugd is de ruis hoorbaar. Als ik dan het Custom kanaal verder opendraai, wordt de ruis harder. Als ik het Vintage kanaal opendraai (bij ong 5) is er een soort brom hoorbaar.

Haha, geen flauw idee op wat voor dier het zou moeten lijken, is gewoon echt een overduidelijke ruis... Ga het morgen nog even goed beluisteren en kijken of ik een vergelijking kan maken

Gearjunkie
27 oktober 2015, 09:06
Jep, op beide. Dus ook als er niets is ingeplugd is de ruis hoorbaar. Als ik dan het Custom kanaal verder opendraai, wordt de ruis harder. Als ik het Vintage kanaal opendraai (bij ong 5) is er een soort brom hoorbaar.

Haha, geen flauw idee op wat voor dier het zou moeten lijken, is gewoon echt een overduidelijke ruis... Ga het morgen nog even goed beluisteren en kijken of ik een vergelijking kan maken

We hebben het over een DeLuxe reverb toch? Dan zie ik een 'normal' en een 'vibrato' kanaal voor me toch?

Dus in een goede wcd met randaarde, geen kabel ingeplugd, geen laptops, dimmers en IPhones in de buurt ruis en brom.

Bij een nieuwe versterker zul je thuis heel kritisch luisteren, een beetje ruis en brom is denk ik wel te verwachten.
Is het toch onacceptabel zou ik er een man met verstand van zaken naar laten kijken, dit probleem opsporen vraagt om vakmanschap.
Zelf zou ik de bias eens checken. Ook kan je de fasedraaier er eens uit trekken en hier melden of het probleem dan weg is of niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bernardduur
27 oktober 2015, 09:22
Ik heb een aantal deluxe reverbs omgebouwd naar een eyeletbordje vanwege deze ruis. Daarna was de ruis weg.

In de amps merk ik dat de grootste boosdoener de vibrato is. Als ik deze opendraai komt er een lading ruis bij. Tijdens het nazoeken bleken deze amps een SS vibrato te hebben (had ik nog niet eerder gezien). Ik had helaas geen tijd om deze uit te tekenen.

k1ngray
27 oktober 2015, 18:14
Deluxe Reverb Reissue inderdaad. Die heeft een vintage en custom kanaal. Tremolo en reverb zit op beide kanalen (i.t.t. de originele)

Het vreemde is dus dat de ruis er nog niet was toen ik uittestte bij diegene waarvan ik hem heb gekocht. Heb inderdaad gelezen dat dit een vaker voorkomend probleem is bij de DRRI, maar bij mij lijkt het dus wat anders te zijn...

Bernstien
27 oktober 2015, 20:53
Ik heb een DRRI die ik destijds voor een modificatie (treblebleedmod op de volumepot van het tremolokanaal) naar ac/dc repair in Nieuwegein gebracht heb. Als bonus heeft Bram toen een truc uitgehaald (had iets te maken met de afstand van bepaalde componenten tot het chassis, of de montage van het chassis aan de kast, zoiets) waarna de amp een (heel) stuk stiller is geworden. Het meest opvallend is het bij gebruik van de tremolo, die ruiste voorheen inderdaad het hardst. Ik weet niet waar je woont maar misschien iets om te checken.

k1ngray
6 november 2015, 11:08
Ik heb nog even gecheckt of het wellicht aan een van de pre-amp buizen lag; zonder vibrato buis was de ruis er gewoon, zonder de vibrato gain + reverb recovery buis kwam er helemaal geen geluid uit. Is dat normaal/vreemd/goed?

En waar zit de fasedraaier?

cluseau
6 november 2015, 18:05
En waar zit de fasedraaier?

Met alle respect hoor maar als je die vraag moet stellen vraag ik me af of je wel weet welke functies de andere buizen hebben.

Dan je probleem. De ruis ontstaat als je de vibrato regelaar open draait en je hoort dan ook een toenemend ploppen? Als dat zo is mail me dan even een foto van de print. Ik vrees dat er een stevige modificatie nodig is.

k1ngray
7 november 2015, 11:58
Ik ben een absolute leek op het gebied van buizenversterkers, zeker. Iemand had me aangeraden de buizen er 1 voor 1 uit te halen om te kijken of het daar aan lag, dus ik dacht, ik begin met de vibrato buizen.

De ruis is er constant hoorboor, dus ook als de vibrato uitstaat. Hij wordt echter heviger als ik de intensiteit van de vibrato verhoog, zelfs als die uitstaat. Als ik de vibrato dan aandoe, hoor je inderdaad een toenemend ploppen. Ik maak asap een foto van de print!

cluseau
10 november 2015, 09:18
Ik maak asap een foto van de print!

Is eigenlijk niet noodzakelijk, met de amp helemaal intact kun je het ook aan twee schroefjes zien. Deze zitten bovenop het chassis. Als je achter de amp staat kun je ze zien als je langs het achterpaneel net op de bovenkant van het chassis kijkt. Voor V2 en V3 zie je de twee schroefkopjes zitten.

Ik bedoel natuurlijk niet de schroefjes van de buisvoet zelf :hide: maar ze zitten wel op hetzelfde oppervlak.

k1ngray
10 november 2015, 09:29
En wat kan je precies aan de twee schroeven zien?

cluseau
10 november 2015, 09:33
En wat kan je precies aan de twee schroeven zien?Niets, het zijn gewoon twee schroefkopjes maar als je ze hebt moet de amp omgebouwd worden. PM me maar want er zit een commercieel luchtje aan ;).

Little Jay
10 november 2015, 11:18
Meen ergens gelezen te hebben dat die dingen met een "digitale(?) tremolo-simulatie-module" komen ipv de opto- coupler voor de Europese markt. (zie hier: http://music-electronics-forum.com/t5756/ )

Is dat wat je bedoeld Cluseau? (Als ik het zeg is niet commercieel meer toch? ;) )


(Btw, deze versterkers hebben reverb+tremolo op beide kanalen en dat brengt ook wat extra ruis heb ik gemerkt in mijn Twin waar ik hetzelfde heb gedaan.)

cluseau
10 november 2015, 11:27
Meen ergens gelezen te hebben dat die dingen met een "digitale(?) tremolo-simulatie-module" komen ipv de opto- coupler voor de Europese markt. (zie hier: http://music-electronics-forum.com/t5756/ )

Is dat wat je bedoeld Cluseau? (Als ik het zeg is niet commercieel meer toch? ;) )



Pffff... correct ja. SollidState board er uit en opto coupler weer installeren. Moet wel de hele print er uit als je het tenminste een beetje netjes wil doen. Anderhalf uur werk en de opto coupler. Er is echter ook een goedkopere versie maar ik doe niet aan onbetrouwbaar "plakwerk", dat gaat je een keer opbreken namelijk en kun je het alsnog "op de nette manier" gaan doen.

Met een beetje finetuning krijg je hem helemaal stil.

cluseau
10 november 2015, 11:54
Aanvulling in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169355-Het-grote-versterker-FAQ-topic&p=3188034&viewfull=1#post3188034) topic.

tmms
10 november 2015, 12:09
Kunt ook de vibrato/trem van Vox erin zetten als je toch aan het slopen gaat. Zo'n optocoupler klinkt me wat armoedig in de oren:D.

cluseau
10 november 2015, 12:14
Kunt ook de vibrato/trem van Vox erin zetten als je toch aan het slopen gaat. Zo'n optocoupler klinkt me wat armoedig in de oren:D.

Ach er zijn nog steeds miljoenen Fenders in omloop met een optocoupler en daar is men zo langzamerhand toch wel tevreden over. In mijn ogen is alle niet originele bijgemaakte zooi pas armoedig, zeker als het gedicteerd wordt door de EU.

tmms
10 november 2015, 12:28
Een Behringer klinkt ook lekker, en kan blokgolf:D. Je hebt gelijk, vind het een mooie schakeling uit de AC30 en klinkt heerlijk. Heb 'm nog helemaal origineel ala 1983, doe er eigenlijk niets mee. Twee buisjes heeft ie nodig.

HaroldA
10 november 2015, 12:38
Twee buisjes heeft ie nodig.

Buisjes? Ouderwetse rotzooi ...



:soinnocent:

tmms
10 november 2015, 16:14
Ja, de 1964 versie heeft nog een ecc82 in de schakeling, die is wegbezuinigd. Mooi effect, gebruik op momenten van verregaande krankzinnigheid soms de panner van de Zoom CDR70, blokgolf met twee versterkers, lekker:). Wel het idee gekregen 'm in ere te herstellen, in m'n AC30 is echter geen plaats meer, moet namelijk het TB kanaal nog in en het is wat ruim opgezet, zou alles opgeschoven en compacter gemaakt moeten worden.
Misschien in een oude FBT (Italiaans:)), met een mooie verengalm erbij, effectlus voor een CE-1, mooi postgain boeltje zou dat worden:hippie:.