PDA

View Full Version : True bypass ding icm met Mobius effectloop vraagje



Nellyrocks
23 oktober 2015, 11:10
Hai,

Ik zit er steeds meer over te twijfelen zo'n true bypass switch ding op mijn pedalboard te zetten maar hoop dat jullie me even kunnen helpen met m'n main concerns.

Vanuit mijn Mobius loopt ook een loop met al mijn drives erin. Zo kan ik per effect van mijn Mobius bepalen of die voor of achter de drives komt. Dat is super en wil ik ook houden.
Hoe kan ik dat behouden als ik de boel ook nog aan zo'n switchunit aansluit? de Mobius en alle drives zouden dan samen een loop zijn maar dat schiet natuurlijk niet op.

Is dit duidelijk? Iemand een idee of ervaring hiermee?

Daarbij, wat me nu te binnen schiet. Heeft zo'n ding invloed op fuzzen of is het handig FF achtingen nog voor zo'n apparaat te zetten.

Ik ben heel benieuwd naar jullie input. Tanx alvast

dml
23 oktober 2015, 11:18
Waarom wil je een true bypass switch?

Nellyrocks
23 oktober 2015, 11:29
Omdat ik meer troep op dat board heb waarvan ik denk dat het beter is als het daar niet de hele tijd doorheen loopt. En misschien scheelt het eea aan tapdansen.

http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/20150809_191657.jpg (http://s86.photobucket.com/user/nellyrocks/media/20150809_191657.jpg.html)

Brum
23 oktober 2015, 11:49
Ik begrijp je vraag niet echt helemaal, maar ik heb zo het vermoeden dat je hier nog wel 's zou kunnen slagen:

http://www.loop-master.com/index.php

Dat gezegd hebbende, houd rekening met een lange wachttijd en niet al te beste communicatie.

The Lo Lands
23 oktober 2015, 12:10
Hai,

Ik zit er steeds meer over te twijfelen zo'n true bypass switch ding op mijn pedalboard te zetten maar hoop dat jullie me even kunnen helpen met m'n main concerns.

Vanuit mijn Mobius loopt ook een loop met al mijn drives erin. Zo kan ik per effect van mijn Mobius bepalen of die voor of achter de drives komt. Dat is super en wil ik ook houden.
Hoe kan ik dat behouden als ik de boel ook nog aan zo'n switchunit aansluit? de Mobius en alle drives zouden dan samen een loop zijn maar dat schiet natuurlijk niet op.

Is dit duidelijk? Iemand een idee of ervaring hiermee?

Daarbij, wat me nu te binnen schiet. Heeft zo'n ding invloed op fuzzen of is het handig FF achtingen nog voor zo'n apparaat te zetten.

Ik ben heel benieuwd naar jullie input. Tanx alvastDat kost je dan twee loops. Stel je hebt 4 loops dan zal je, als je de Mobius als enige in deze loop zet, twee loops daarvoor moeten gebruiken. Ik heb een looper met 9 loops waarvan dus twee bezet zijn voor de Mobius (één voor de amp, één in de amp fx-loop met de pre/post instelling van de Mobius uiteraard). Je kunt de Mobius als true bypass of buffered bypass instellen dus als de fuzz na de Mobius komt zou ik de Mobius als true bypass instellen!

HaroldA
23 oktober 2015, 12:19
Omdat ik meer troep op dat board heb waarvan ik denk dat het beter is als het daar niet de hele tijd doorheen loopt. En misschien scheelt het eea aan tapdansen.

Die Mobius kan toch ook midi? Dan zou ik zeker voor een programeerbare unit gaan met Midi-ondersteuning.

Nellyrocks
23 oktober 2015, 12:44
Dat kost je dan twee loops. Stel je hebt 4 loops dan zal je, als je de Mobius als enige in deze loop zet, twee loops daarvoor moeten gebruiken. Ik heb een looper met 9 loops waarvan dus twee bezet zijn voor de Mobius (één voor de amp, één in de amp fx-loop met de pre/post instelling van de Mobius uiteraard). Je kunt de Mobius als true bypass of buffered bypass instellen dus als de fuzz na de Mobius komt zou ik de Mobius als true bypass instellen!

Ik heb geen effectloop op mijn versterker (JTM45) dus alles gaat er voorin in. Het gaat erom dat nu op mijn board alle drives (niet de fuzzen) in de loop van de Mobius zitten voor het pre/ post ding. Ik snap er geen hol meer van.

Kan ik iets doen als in: Eén loop gebruiken voor de Mobius in en FXloop uit, dan die drivers op aparte loops, vervolgens weer een loop met Mobius FX loop in en gewoon uit. Does that make any sence at all?


Die Mobius kan toch ook midi? Dan zou ik zeker voor een programeerbare unit gaan met Midi-ondersteuning.

Daar weet ik echt te weinig van. Ik ben zo'n ongelofelijke analoge lul.

the sure thing
23 oktober 2015, 12:47
Ik heb geen effectloop op mijn versterker (JTM45) dus alles gaat er voorin in. Het gaat erom dat nu op mijn board alle drives (niet de fuzzen) in de loop van de Mobius zitten voor het pre/ post ding. Ik snap er geen hol meer van.

Kan ik iets doen als in: Eén loop gebruiken voor de Mobius in en FXloop uit, dan die drivers op aparte loops, vervolgens weer een loop met Mobius FX loop in en gewoon uit. Does that make any sence at all?



Daar weet ik echt te weinig van. Ik ben zo'n ongelofelijke analoge lul.

Dat kan met een wat meer geavanceerde looper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nellyrocks
23 oktober 2015, 13:11
Dat kan met een wat meer geavanceerde looper.

heb je ook een idee welke?

HaroldA
23 oktober 2015, 13:13
heb je ook een idee welke?


https://www.youtube.com/watch?v=HQ_867568eU

HaroldA
23 oktober 2015, 13:14
Hier staat ook vast wel wat tussen: http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/master-list-of-all-programmable-bypass-loopers-w-or-w-o-midi.1136474/

;)

The Lo Lands
23 oktober 2015, 14:35
Twee dingen kun je doen met een looper. Effect uit je keten halen en inschakelen waneer jij dat wil. Mobius heeft twee mogelijkheden voor plaatsing in een loop (pre/post). Dus voor- en of na een effect in je keten. Dit kan ook in de fx-loop van je versterker zijn maar hoeft uiteraard niet. Daarbij heb je loopers met midi die in dit geval de Mobius intern kan schakelen naar een gewenst Mobius effect. Dit staat nog los van plaatsing in je effect keten. De meeste duurdere loopers zijn programmeerbaar dus waneer je een loop (meerdere loops) in- of uitschakelt. Het lijkt ingewikkeld maar dit zijn de basisprincipes van een looper. Alhoewel, er zijn ook loopers waarbij je de volgorde van je keten kan aanpassen. Je zou voor jezelf eens moeten uittekenen wat je specifiek wilt en dit met ons delen zodat we misschien advies op maat kunnen geven :-)

Voorbeeld:
http://www.glab.com.pl/img/efekty-przed-i-po-preampie.jpg

En de Mobius pre/post route:
http://www.strymon.net/wp-content/uploads/setup_prepost_pedal.png

10us
24 oktober 2015, 11:59
Laat dit nou precies zijn wat ik doe met mijn mobius en Joyo PXL live.
De mobius staat zoals aangegeven in twee loops.

Loop1 - octaver
loop 2 - mobius (in / fx loop uit)
loop 3/4/5 - drives
loop 6 - delay
loop 7 - mobius (fx in / uit)
loop 8 - reverb

Loop 2 en 7 staan per preset aan afhankelijk van of het effect pre- of post is.

Ik kan je echt aanraden om voor een looper met Midi te gaan. Bij de programmas van de mobius kan je de pre / post instellen. Je kan met 1 druk op de knop de preset exact zo maken als je wil. exit tapdance.

Wil je nog een stap verder gaan? Bij mij staan de mobius loops soms aan en de mobius op een preset maar UIT. (dat kan je met de midi aansturen) De mobius staat dan klaar om any time een van de twee klaar staande presets er bij te zetten. Superhandig!

The Lo Lands
24 oktober 2015, 12:17
Ik heb de Moen GEC9 (zonder MIDI) en aangesloten als volgt:

Effecten vóór de versterker
Loop1 - Wah
Loop2 - Whammy
Loop3 - Comp
Loop4 - Clean boost
Loop5 - Mobius (pre)
Loop6 - Overdrive

Effecten in de versterker fx-loop
Loop7 - schakelt Drive van de versterker in- of uit
Loop8 - Mobius (post)
Loop9 - Delay

Super handig en met MIDI zou het nog leuker worden :-)

Nellyrocks
25 oktober 2015, 01:15
Tanx guys.
Hoewel het me duizelt begint het hele idee aan de andere kant ook weer vorm te krijgen. Ik ga me eerst eens verdiepen in dat midi verhaal. Wat een ontzettend conservatieve analoge lul ben ik eigenlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

the sure thing
25 oktober 2015, 06:35
Tanx guys.
Hoewel het me duizelt begint het hele idee aan de andere kant ook weer vorm te krijgen. Ik ga me eerst eens verdiepen in dat midi verhaal. Wat een ontzettend conservatieve analoge lul ben ik eigenlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik heb nu al ca 5 maanden een MusicomLab met de INTENTIE om Midi ervan te gaan gebruiken. Da's de hele reden dat ik dat ding gekocht heb. Wat doe ik ermee? Analoog pedalen schakelen 😀


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
25 oktober 2015, 10:38
Ik heb nu al ca 5 maanden een MusicomLab met de INTENTIE om Midi ervan te gaan gebruiken. Da's de hele reden dat ik dat ding gekocht heb. Wat doe ik ermee? Analoog pedalen schakelen ��

Voor mij was de reden van een looper, gemak en tone-suck te minimaliseren. Grappige is dat als ik nu beter na denk over gebruik van midi, vind ik een nadeel dat iedere setting geprogrammeerd moet worden en lastiger 'on-the-fly' aangepast kan worden. Het is weer een beetje terug naar een multi-effect waarbij je ook alles moet voorprogrammeren. Ik gebruik mijn main pedalboard in mijn homestudio, dus midi is momenteel niet nodig. Zoals je zegt alleen analoge pedalen schakelen is eigelijk al cool genoeg en handig als je tijdens het spelen wat aan een pedal wilt aanpassen zonder eerste de looper te moeten herprogrammeren. Vaak ook de reden voor gebruik van losse pedalen :-)

miyaru
27 oktober 2015, 21:53
Ik heb vandaag mijn Harley Benton Looper de FXL8 Pro binnengekregen en er even mee gespeeld. Het gemak van deze looper is dat je hem met de voeten kan programmeren. Van de week ga ik mijn Pedaltrain Novo 32 opbouwen met de looper en een selectie effecten.

Robin.

Nellyrocks
24 maart 2016, 12:55
Hai,

Alsnog bedankt voor alle tips. Ik ben er nog steeds mee bezig en eea begint zich uit te kristalliseren. Ik heb een idee en als dat werkt zou dat mooi zijn. Ik wil het even tegen het licht houden hier omdat ik er niet zeker van ben dat het werkt.

Ik neig heel erg naar de One Control Crocodile Tail loop om verschillende redenen:
- 10 loops. De meeste hebben er acht.
- Werkt van links naar rechts. Klinkt raar maar dat klopt in mijn hoofd.
- Hij heeft drie loops die niet intern doorgelinkt staan met dus een eigen in- en output.

Uiteraard zijn er veel meer opties maar laten we voor het overzicht het zo maar even bedenken.

Daarbij denk ik niet dat ik in wat ik nu doe veel gebruik zal maken van presets en midi maar hem zal gebruiken om los pedalen te schakelen. Ik speel bijna nooit een nummer twee keer met de zelfde sound. Het is maar net waar ik op dat moment behoefte aan heb.

Belangrijk nog steeds is dat ik gebruik kan maken van de pre/ post functie van de Mobius zodat ik daarvan de sounds voor of achter mijn drives heb.
Ik heb het schema als volgt bedacht:

Wahwah en volume staan ervoor en dus niet in een loop. Vanuit mijn volume gaat de het signaal:

Loop 8 in
Loop 8 send --> Twee fuzzen
Fuzz --> Loop 8 return
Loop 8 out --> Loop 9 in
Loop 9 send --> Mobius in
Mobius send --> Loop 9 return
Loop9 out --> Buffered in (loop 1)
Loop 1 = Compressor
Loop 2 = Drive
Loop 3 = Drive
Loop 4 = Drive
Loop 5 = Booster
Loop 6 = Boss PH6
Loop 7 = Spare
Output switcher --> Mobius return
Mobius out --> Loop 10 in
Loop 10 send Delay
Delay --> Loop 10 return
Loop 10 out --> reverb en gitaar

Ik heb dus nog een loop (7) over terwijl mijn reverb niet in een loop zit. Dat heb ik nog even niet opgelost. Nu heb ik wel mijn fuzzen voor de buffer en zitten eigenlijk alle loops van de One Control in de loop van de Mobius.

Misschien is dit wat onconventioneel maar ik dacht dat dit zomaar voor mij kon werken.

Fantastisch als jullie je licht hierop zou den willen laten schijnen.