PDA

View Full Version : Ervaring met Elk Amps?



Smeigel_12000
22 oktober 2015, 13:50
Heeft hier iemand ervaring Elk amps, en dan met name de buizen tops? Er staan er twee te koop op marktplaats en vroeg me af of het een degelijk alternatief is voor een fender buizentop.

guitaraddict
22 oktober 2015, 14:59
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar heb ze wel eens gehoord in een muziekzaak , lang geleden.
De binnenkant heb ik wel gezien van een paar exemplaren en die doet mij erg denken aan Guyatone ( nog zo'n japanse Fender clone).
Dezelfde soort condensatoren (Atlas) en weerstanden. Die condensatoren moeten wel vervangen worden want ze zijn practisch allemaal lek na zo'n lange tijd (eigen ervaring met een Guyatone).
De trafo's zijn ook minder dan een echte Fender maar niet echt slecht. Ik neem aan dat je ze goed zou kunnen opknappen ( toch wel een behoorlijke investering) om er een goede Fender clone van te maken.

Alf

Dutch66
28 oktober 2015, 09:34
Zie hier mijn ELK Twin Amp 50!

http://i68.tinypic.com/2mmwphj.jpg

Maar weet waaraan je begint, deze versterkers zijn +40 jaar oud en eigenlijk is alles
wel zo'n beetje op... Aanvankelijk wilde ik de amp zo 'origineel' mogelijk houden door
alleen het broodnodige te vervangen, maar je loopt tegen zo vreselijk veel problemen
op, dat geheel strippen en opnieuw optrekken eigenlijk de enige optie is.

Inmiddels zijn ook de trafo's vervangen, dus eigenlijk zit er niet zoveel 'Elk' meer in.
Het cabinet is nog wel geheel origineel dus met de beide 12'' Alnico breedbanders.
Al met al een lekker setje, maar er is inderdaad wel eeeerg veel tijd en dito duiten
in gaan zitten..

MikeD
28 oktober 2015, 10:31
In de seventies had ik een ELK combo; zoiets als die twin-top met reverb en vibrato maar dan in een combo. In mijn herinnering bleef ie redelijk lang clean. Deed wat ie moest doen. In 1980 heb ik die op advies van de bassist van m'n toenmalige band ingeruild op een Blackface Fender Bandmaster top + 2x12 cabinet want merkengeilheid is van alle tijden. Was wel een van de betere adviezen (dankjewel Mario) want die Bandmaster heb ik nog steeds en die is nu 'ietsiepietsie' meer waard dan een ELK (sorry Dutch66 !). Wat Dutch 66 zegt is overigens van toepassing op alle ouwe meuk; m'n Bandmaster top heb ik vorig jaar door Norbert Plat (GA PARTS) laten opfrissen. Een Bandmaster top is de daaraan bestede 225 euro alleszins waard; gezien wat er momenteel op MP op die ELK tops wordt geboden, moet je dus minimaal de aankoopprijs reserveren voor een opfrisbeurt als je dat niet zelf kunt. En vervang dan ook de power lead als die nog niet-geaard is.. mij staat voor de geest dat ik ooit eens met mijn ELKje op een door droogijsrook vochtig podium getintel via de vingers kreeg ...

Bernardduur
28 oktober 2015, 11:28
Ik heb ook de Twin 50 top en ja, alles wat erin zat was echt gewoon op! Dood! Klaar!

De inside was PTP (echte PTP, dus geen eyelet of PCB) en had veel last van storingen, ruis, etc.

Ik heb toen maar alles eruit gehaald en vervangen door een eyeletbordje met een eigen design amp erin. Trafo's zijn nog origineel.

Resultaat: een van mijn beste amps!


Ik heb ook een Elk FD-61, SS top die gewoon KLINKT!!!! Ditmaal niet PTP maar gewoon een 70-er jaren print, goede onderdelen en een te gekke sound!!!! De reverb tank is het enige minpunt, is te kort, te klein en miste een veer. Na vervanging met een betere tank is dit een enorme stap vooruit! De 61 heeft ook een 'secret switch' intern die de amp omtovert van een fender stack naar een meer tweed stack en heel erg lijkt op wat Dumble later deed in zijn amps..........

Deze amp gaat bijna altijd mee en is een perfecte toevoeging op de andere ELK!

muziekschuur
28 oktober 2015, 14:29
Het is een slechte investering. Maar mooie amp.
Elk is een voorloper van Ibanez. En maakte lang mooie ampjes. Toen mooi spul. Nu toe aan complete overhaul. De vraag wat er al aan gedaan is. Want misschien heeft iemand het grootste werk al gedaan.

Pepe
28 oktober 2015, 14:36
Voorloper is een wel heel ruime interpretatie. Met de buizenamps heeft Hoshino nul komma nul niks te maken gehad.

muziekschuur
28 oktober 2015, 15:11
Misschien heb ik het fout. Jaren geleden heb ik er research naar gedaan. Toen in bezit van een zang installatie van ELK. Ik had een 100 watt buizen zang top en twee zuilen.

Little Jay
29 oktober 2015, 14:36
Ah, eerdere topic over ELK gevonden: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151474-Elk-versterkers

guitaraddict
31 oktober 2015, 12:16
De 61 heeft ook een 'secret switch' intern die de amp omtovert van een fender stack naar een meer tweed stack en heel erg lijkt op wat Dumble later deed in zijn amps..........

Zou je dat schema willen delen hier , ben heel benieuwd!

Alf