PDA

View Full Version : Tremelo op Ampeg J12T moet op gang komen



john.westhoff
22 oktober 2015, 09:59
Sinds kort heb ik een leuke 2e hands Ampeg J12T met een Ted Weber speakerupgrade overgenomen. 15w buizencombootje gebaseerd op een '60ies model van Ampeg.

Geluid van mijn es335 uit dat ding is prima, lekker warm met een lichte crunch. Maar de tremelo heeft vaak tijd nodig om op te starten, soms duurt het dewoon bijna een minuut totdat hij reageert... Als hij eenmaal erin komt werkt het verder allemaal prima.

Iemand die dit herkent en een idee heeft waar hem dat in kan zitten?

Pepe
22 oktober 2015, 11:01
Je bedoelt als de amp al een tijdje aanstaat en dan de trem activeert?
Je kan de buizen voor de trem vervangen (of even verwisselen met de preamp buizen als dat dezelfde zijn) om te kijken of daar het probleem zit.

cluseau
22 oktober 2015, 11:24
De tremolo oscillator is een vrij kritische schakeling. Het oscilleren ontstaat door terugkoppeling voor een bepaalde frequentie. Daarbij is het noodzakelijk dat de rondgaande versterking groter is dan 1x maar niet toeneemt anders zou hij niet sinusvormig blijven. Door veroudering van omliggende componenten kan het zijn dat de minimaal rondgaande versterking niet direct gehaald wordt waardoor hij moeilijk op gang komt. Voor de hand liggend is het buisje en dat is ook eenvoudig te testen door hem te vervangen. Geeft dat geen verbetering dan moet er verder gezocht worden maar dat kan een lastig klusje zijn.

john.westhoff
22 oktober 2015, 12:18
Ok, klinkt plausibel ( minimaal rondgaande versterking) want thuis speel ik op heel laag volume. Eens kijken of het met hoger volume beter/sneller gaat gaat.

Dank voor de tips!

cluseau
22 oktober 2015, 12:23
Ok, klinkt plausibel ( minimaal rondgaande versterking) want thuis speel ik op heel laag volume. Eens kijken of het met hoger volume beter/sneller gaat gaat.

Dank voor de tips!

Ehhh graag gedaan maar denk dat het het verkeerd begrijpt.

Met de rondgaande versterking bedoel ik de gain binnen die ene triode rond de tremolo oscillator. Heeft niets te maken met hoe luid jij speelt of je amp gebruikt. Zelfs met nul volume moet de tremolo oscillator aan genoemde voorwaarden voldoen. Got it?

btw de oscillator bestaat uit de ene helft van het eerste buisje, neem daar een 12ax7 voor.

john.westhoff
23 oktober 2015, 08:47
Niet zo vreemd hoor cluseau, mijn elektro talenten reiken niet verder dan een kroonsteentje aan een stekker zetten en dan kijken of ie het nog doet... Maar als ik eens in Den Haag ben kom ik vast even bij je langs ( zal eerst bellen) wellicht kun jij het probleem snel fixen...

cluseau
23 oktober 2015, 08:50
Niet zo vreemd hoor cluseau, mijn elektro talenten reiken niet verder dan een kroonsteentje aan een stekker zetten en dan kijken of ie het nog doet... Maar als ik eens in Den Haag ben kom ik vast even bij je langs ( zal eerst bellen) wellicht kun jij het probleem snel fixen...

Altijd welkom.


Ehhh snel fixen?......:hide: mogelijk.