PDA

View Full Version : Probleem marshall Valvestate 8080



telecaster01
21 oktober 2015, 17:17
Ik heb een probleem met mijn pas aangeschafte Marshall Valvestate 8080.
Bij het aanzetten van de amp is er een brom te horen (alle pots op uit)
Ik heb de soldeerverbindingen gecontroleerd (Elco's/ weerstanden enz) pots schoongemaakt
Het vreemde is dat hij het even goed gedaan heeft, maar na weer opstarten was hij er weer.
Wel valt op dat de 7 watt weerstanden R112 en R113 serieus heet worden (stinken)
Ook zie ik dat op de print IC9 is verwijderd (reverb?) en in een vervangend voetje IC 5532N is geplaatst die ook aardig warm wordt.
Als ik dit ic verwijder blijft ook de brom
Heb al eerder bij een andere valvestate IC1 vervangen, maar toen ging het meer om veel ruis, er is nu een serieuze brom en ook het (weinige) geluid is dan niet om aan te horen.
Het vreemde is dat na het terugplaatsen van IC 9 hij even perfect was, je zou bijna zeggen ergens toch een los kontakt.
Iemand van de technici nog een tip/aanwijzing?
En is er bij IC 9 een goede vervanger geplaatst?

cluseau
21 oktober 2015, 18:57
Als je de brom waarneemt met alle regelaars dicht dan is het niet anemelijk dat je IC hiervoor verantwoordelijk is. Zoek het maar in de voedingselko's of eindtrap.

telecaster01
21 oktober 2015, 19:02
De twee voedingselko's heb ik al gewisseld, maar zonder resultaat.
ook wel vreemd dat de 7 watt weerstanden zo erg heet worden

cluseau
21 oktober 2015, 19:07
Heb ff het schema er bij maar waar zitten die weerstanden? Zo op componentnummer komt het niet overeen met mijn schema. Waarschijnlijk heb je het over de emmiterweerstanden van de eindtorren, als dat zo is heb je een probleem in de eindtrap. Deze bestaat uit twee darlington transistoren. Als je de basis aan elkaar verbind heb je geen of weing geluid maar hij mag dan niet meer brommen of heet worden. Doet hij dat wel dan eindtorren vervangen.

cluseau
21 oktober 2015, 19:17
R112 en R113 gevonden, zijn van je heater voeding en mogen idd heet worden. Heeft niks met je klacht te maken.

telecaster01
21 oktober 2015, 19:28
Ik had de foto's van de weerstanden en het verwisselde IC al naar je mail gestuurd.
Eindtransistoren had ik ook al aan gedacht, maar vreemd dat hij het vanmiddag gewoon 10 minuten fantastisch heeft gedaan

cluseau
21 oktober 2015, 19:36
Tja, halfgeleiders zijn stiekeme ratjes soms.

Inmiddels je mail beantwoord maar laten we ff hier blijven. Zo denken er meer mensen met je mee.

Belangrijk is of de brom 100 of 50 Hz is.

Heb je een meter?

telecaster01
21 oktober 2015, 19:51
Wat er nu aan de hand is....
Heb 1 speakerdaad losgehaald (trok aardige vonk), daarna weer aangesloten en de brom is weg..
Heb waarschijnlijk vanmiddag het zelfde ritueel uitgehaald
Hoe kan de spanning daar nu zo hoog oplopen?
Weerstanden worden nu ook wel warm maar niet zoals vanmiddag.
Heb niet heel veel elektronica kennis, maar zou er een condensator kunnen lekken?

telecaster01
21 oktober 2015, 19:58
Of zou de spoel van de speaker vast kunnen staan (amp heeft 10 jaar stilgestaan)

cluseau
21 oktober 2015, 20:00
Dat de weerstanden minder heet worden is een illusie. Je kan namelijk niet met je vingers een vergelijking maken met een eerder tijdstip. Stel je voelt een temperatuur als je net met je koude handen van buiten komt. Een komponent van 40 graden voelt dan zeer heet aan. Doe je nu hetzelfde met warme handen is er niets aan de hand.

Goed, nu de vonk uit de speakerdraad. Als de eindtrap op zijn gat ligt staat er gelijkspanning op de uitgang. Hierdoor loopt er veel DC stroom door de speaker en hij kan daar ook door sneuvelen. De brom die je hoort is de voeding welke zeer zwaar belast wordt en daardoor inkakt.

Lijkt idd op een probleem in de eindtrap dus. Het komt wel vaker voor dat die darlingtons spontaan doorslaan en ook weer kunnen herstellen. De sluiting kan namelijk temperatuur gerelateerd zijn. Op een bepaald moment is het echter wel voorgoed over. Oorzaak opsporen en het nodige vervangen. Ik denk niet dat het veel is aangezien hij spontaan weer hersteld. Waarschijnlijk geen klusje voor jouw zonder electronica kennis.

telecaster01
21 oktober 2015, 20:10
Bedankt voor je uitleg.
Vanmiddag waren de weerstanden zo heet dat er echt een brandlucht van af kwam, dat is nu weg.
Het zou geen vastzittende spoel kunnen zijn van de speaker, dat hij daardoor zijn vermogen niet kwijt kan?

cluseau
21 oktober 2015, 20:18
Nee, heeft geen enkele invloed op eventuele brom, al zou hij muurvast zitten. Sterker nog, het feit dat je brom hoort wil zeggen dat de speaker beweegt.

Ik kan natuurlijk zo niet zien wat er voor link met de weerstanden is. In principe zorgen die weerstanden alleen voor de verwarming van de gloeidraad en zijn helemaal niet gelinkt aan de versterker. Komt alleen uit een gezamelijke voeding. Jouw vonkende speaker geeft aan dat er DC op de uitgang staat en ik kan die link niet leggen, sorry.

telecaster01
21 oktober 2015, 20:23
Ik heb weer het een en ander geleerd van je Frans, bedankt voor de duidelijke uitleg.
Zit nu thuis, maar ik zal de versterker in onze oefenruimte eens flink belasten, kijken of alles heel blijft :)

cluseau
21 oktober 2015, 20:30
Denk niet dat de amp gevoelig is voor bepaalde ruimtes :hide:

woldhek
21 oktober 2015, 20:42
Misschien toch de speaker spoel kortsluiting, waardoor hij dan bijv. geen 8 Ohm is, maar naar 2 Ohm gaat.
Dat vindt je versterker niet leuk.
Kun je de versterker aan een andere speaker hangen?

edit: deze nog gevonden: http://music-electronics-forum.com/t6160/

telecaster01
21 oktober 2015, 21:10
Dat is een heel verhaal...
Maar komt inderdaad aardig overeen met mijn probleem.
Heb nog even aan de speaker gemeten (voor wat het waard is) en meet 6,7 ohm los aan de speaker (speaker is 8ohm)
Ik heb nog wel een 12 inch speaker ergens liggen, wel geen celestion, maar die zou ik ook even aan kunnen sluiten.
Het vreemde is hij draait nu weer als een zonnetje...
Maar bedankt voor de tip en de verwijzing

Plant
21 oktober 2015, 21:51
Als ik het zo lees heb ik het idee dat de eindtrap flink staat te oscilleren. De oscillatie op zich hoor je niet omdat de frequentie mogelijk boven de hoorgrens ligt, maar de voeding wordt belast en die rimpel hoor je dan als een brom door je speaker.

telecaster01
21 oktober 2015, 21:56
Wat zou dan de oorzaak kunnen zijn van dat de eindtrap staat te oscilleren?

telecaster01
22 oktober 2015, 11:27
Vanmorgen versterker weer aangezet, en de brom is weer terug....
Andere speaker geprobeerd, maar dat maakte ook geen verschil.
Ik meet 13,5 Volt gelijkspanning over de speakerdraden, dat lijkt me ook niet oké.
Wel vreemd dat het ontstaat en ook ineens weer weg is

cluseau
22 oktober 2015, 11:50
Andere speaker geprobeerd, maar dat maakte ook geen verschil.
Zie psalm:12 vers:1




Ik meet 13,5 Volt gelijkspanning over de speakerdraden, dat lijkt me ook niet oké.
Wel vreemd dat het ontstaat en ook ineens weer weg is
Zoals verwacht een probleem in de eindtrap. Halfgeleiders zijn vreemde beestjes. Als ze afkoelen kan het probleem weg zijn of juist omgekeerd. Je mag van geluk spreken dat hij zich nog hersteld, in de meeste gevallen is een dergelijke storing desastreus en sleurt het defecte component de hele eindtrap mee. Meten in de eindtrap is de enige oplossing en al je moeite met IC's, reverbveren, voetjes en speakers is zinloos. Sorry als dat een beetje arrogant overkomt maar ik heb vaker met dit bijltje gehakt.

edit:
De optie van plant is idd ook nog mogelijk maar dan zou ik toch ff moeten kijken.

telecaster01
22 oktober 2015, 12:52
Ik probeer zeker niet de wijsneus uit te hangen met mijn paar elektronica cursussen, maar vind het wel leuk om wat op te steken van deze storingen. En alle respect voor mensen die deze storingen kunnen "lezen", en uit ervaring al veel dingen kunnen uitsluiten en de vinger snel op de zere plek kunnen leggen.
Ga wel even kijken wat ik allemaal aan de eindtrap meet

cluseau
22 oktober 2015, 13:37
Ik probeer zeker niet de wijsneus uit te hangen...

Haha, zo bedoel ik ook niet hoor. Als je met de volumeregelaar dicht nog iets hoort is het direct uit de eindtrap of voeding. Preamp en reverbamp zijn dan helemaal geisoleerd. Mogelijk heb je ergens een rotte verbinding maar denk eerder dat er een component uitvalt in koude toestand. Waarom het hersteld na een speaker ontkoppeling kan ik even niet verklaren. Succes iig.

telecaster01
22 oktober 2015, 13:42
Ik denk dat je het probleem toch goed gezien hebt Frans, brom was aanwezig, en heb even met een föhn de eindtransistoren verwarmd en weg brom!Nu de vraag is het de TR8 TR10 of de kleinere TR9..........
De TR8 ziet er wat "aangeslagen"uit (marshall letters bijna niet meer zichtbaar of hij erg heet is geworden

cluseau
22 oktober 2015, 13:48
Het nadeel is dat je zo een groot gebied verwarmt. Je kan de soldeerbout kort even op een drivertje houden. Reageert dat niet pak je de andere torren. Pas op met metalen transistoren. De behuizing is spanningvoerend en je maakt sluiting voor je het weet.

telecaster01
22 oktober 2015, 15:31
Met meerder malen koelen en verwarmen lijkt het erop dat de transistor BVD65 op schema TR8 defect is.
Schiet maar weer een (leken) vraag in: kan ik er eentje vernieuwen of moet dit altijd per paar (dus ook de BVD64 TR10)

woldhek
22 oktober 2015, 17:16
Misschien nog even de pootjes her-solderen van die TR8 en TR10 en eigenlijk alles in die buurt.
Een losse soldering is met het blote oog soms niet te zien.

Een keer gehad met een reparatie van een TV (35 jaar geleden) waarbij de TV steeds na ongeveer 10 minuten aan staan de geest gaf.
Een paar uur later tijden nogmaals proberen, kijk ik net op het moment dat hij weer de geest geeft naar een stukje printplaat, waar net op dat moment een klein vonkje overspringt. Ffe doorsolderen en hij was weer goed.

Soms kun je het alleen zien aan het tin, dat niet glanst, maar spikkeltjes vertoond. Vaak op plekken, waar het behoorlijk warm kan worden....

telecaster01
22 oktober 2015, 17:41
Die poging ga ik zo nog even wagen,bedankt!

cluseau
22 oktober 2015, 18:33
Met meerder malen koelen en verwarmen lijkt het erop dat de transistor BVD65 op schema TR8 defect is.
Schiet maar weer een (leken) vraag in: kan ik er eentje vernieuwen of moet dit altijd per paar (dus ook de BVD64 TR10)


Ik vervang ze altijd per paar maar als je ze niet goed kan vinden mag je ook alleen de kreupele vervangen. Let daarna op de offset. Deze moet zeker onder de 100mV liggen. En de bias checken.

telecaster01
22 oktober 2015, 19:04
Ik ga kijken of ze ergens kan vinden, haalde vroeger mijn onderdelen bij Dil in Rotterdam, maar die schijnt er niet meer te zijn, heb net ook nog een poging gedaan om de verbindingen even door te solderen, maar dit geeft ook geen succes

cluseau
22 oktober 2015, 19:38
Ik ga kijken of ze ergens kan vinden, haalde vroeger mijn onderdelen bij Dil in Rotterdam, maar die schijnt er niet meer te zijn, heb net ook nog een poging gedaan om de verbindingen even door te solderen, maar dit geeft ook geen succes


Doorsolderen had ik al geen goed gevoel over, jouw klachten klinken als een typisch halfgeleider probleem. Een rotte las had je met tikken kunnen waarnemen en het gedrag van zo'n storing is heel grillig.


Wat de torren betreft, dat is niet zo moeilijk hoor...... klik (http://www.gotron.be/bdv64-pnp-darl-60v-12a-to-220-lf-power-transistor.html)

cluseau
22 oktober 2015, 19:46
Owja, nog even dit....de BVD doet hele andere dingen hoor ;)

telecaster01
22 oktober 2015, 20:10
Haha ik zie het nu ook, was me nog niet opgevallen, ik zit zo in dat versterker probleem :)

cluseau
22 oktober 2015, 20:24
Haha ik zie het nu ook, was me nog niet opgevallen, ik zit zo in dat versterker probleem :)


Moet eerlijk bekennen dat ik blindelings jouw text kopieerde in goegel en ook even gezocht heb op BVD...

Vroegah was er nog logica in de codering. Alle torren begonnen met A of B waarin A staat voor germanium en B voor silicium. Tweede letter bv een F is een HF tor voor laag vermogen. C staat dan weer voor LF tor met laag vermogen en de D staat voor vermogenstransistor. Dit is een Slilicium powertor dus wordt het BD... Tegenwoordig zijn er zoveel transistoren dat het bijna niet meer te volgen is. Net als bij de kentekenplaten loopt het uit de hand en kom je er zonder tabellen niet meer uit.

Nog wat, waarschijnlijk staat er achter de BDV64 nog een letter. A B of C. Respecteer die letter en als er een C inzit vervang die dan niet door een B want daar krijg je spijt van.

Goed dat was een beetje ouwe meuk. Trouwens Dick best heeft hem ook hoor.

klik (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1224)

telecaster01
23 oktober 2015, 19:08
Weer wat geleerd!
Ben al aan het zoeken of ik een beetje snel aan de transistoren kan komen.
Heb weinig geduld als alles zo open op mijn werktafel ligt.....
Van die "C"aanduiding had ik ook goede recensies gelezen.
Ik laat je weten wat het resultaat is als ik ze vernieuwd heb

cluseau
23 oktober 2015, 20:20
Van die "C"aanduiding had ik ook goede recensies gelezen.


Owjee, recenties. :dontgeti:

Laat je niks wijsmaken door die internet flauwe kul. Ze hebben de kok horen fluiten maar weten niet waar de lepel hangt.

Het enige verschil tussen de B en C versie is het verschil in maximale spanning, niets meer en niets minder. De B verruild het heden voor het eeuwige boven de 100V waar de C versie het doet voor 120V max. Wil je weten wat voor jouw geschikt is meet dan de voedingsspanning. Is die bv plus en min 45V dan kan je het af met een B versie.

Als je de voeding meet kijk dan ook naar de netspanning, meet je daar maar 220 verhoog dan je gemeten gelijkspanning met 10%. Je kan er namelijk donder op zeggen dat het ding een keer ruim 230 voor zijn kiezen krijgt.

telecaster01
31 oktober 2015, 21:09
Ik heb de BDV 65C vernieuwd, maar zonder resultaat.....
Omdat je al aangaf dat er je de föhn een groot gebied warm maakt, heb ik met de punt van de soldeerbout de condensatoren in de voedingslijn even verwarmd en daar bleek 1 van de 2 1000 uf/16 Volt defect te zijn (af laten koelen en de brom/gelijkspanning was er weer), opwarmen, versterker aan/uit schakelen en versterker weer muisstil.
Condensatoren vernieuwd, probleem opgelost
Bedankt voor het meedenken en de leerzame uiteenzettingen

cluseau
31 oktober 2015, 23:01
Kijk, dat is een mooi resultaat. Zo zie je maar hoe belangrijk het is een goeie diagnose te stellen. Maar petje af hoor, tis je toch maar mooi gelukt en "af en toe klachten" zijn lastige fouten.