PDA

View Full Version : Single Coil / Humbucker



Daniël
19 juli 2003, 14:42
Hoi,

Ik ga zeer binnenkort een nieuw gitaar aanschaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op twee Ibanez gitaren, namelijk de 2570EX en de 2620QM. Nou heb ik niet zo geweldig veel verstand van de technische details bij gitaren, maar als ik de specificaties bestudeer lijkt de 2620QM me toch echt de betere van de twee. Er is alleen één ding wat ik me afvraag en waar ik tot nu toe nog niet echt uit kom. Beide gitaren hebben twee Humbucker elementen van DiMarzio, maar de 2570EX heeft er nog een single-coil element tussen zitten. Wat is nou eigenlijk het verschil in geluid en geluidskwaliteit hierin? Als ik kijk naar mijn speel stijl, dan heb ik het liefst een gitaar met een scheurend grunge-geluid, maar evengoed nog genoeg ruimte voor zuivere gitaarsolo's en harmonische klanken. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest in mijn vraag en dat iemand me kan vertellen wat nou het nut van die extra single-coil element is. Het zou ook wel okee zijn om jullie keuze te horen als je zou moeten kiezen tussen deze twee gitaren. (en ook zeker waarom) Ik hoop nog wat te horen.

Groetjes Daniël

el loco
19 juli 2003, 15:13
Als ik jou was, zou ik het gewoon even gaan beluisteren. Ikzelf gebruik nooit een ander element dan mijn (brug)humbucker. Eventuele andere klanken bereik ik gewoon door met de instelling van mijn versterker aan de slag te gaan. Als je muzikaal gezien in de wat steviger hoek zit, dan zul je vooral de humbucker nodig hebben (en DiMarzio is een hele goeie dan) Of je dus de single coil ook wilt gebruiken hangt helemaal van je eigen smaak af: proberen dus!

btw. welke DiMarzio elementen zitten erin?

Jay Cal
19 juli 2003, 15:18
Mijn RG550 en RG527R hebben ook allebei een HSH config. Ik gebruik de single coil altijd samen met de coil ernaast van het neckelement om mijn cleane stukken te spelen (standje 4 van de keuzeschakelaar).

HSH is voor mij super omdat al mijn fav geluidsmogelijkheden erop zitten:
Brugbucker (riffen)
Mid single plus naastliggende single van het halselement (clean)
Neckbucker (solos)

Greetz!

Barret Wallace
19 juli 2003, 15:20
Jay cal heb je toevallig soundfiles van al je combinaties en verschillende elementen ik ben toch wel eens benieuwd

Daniël
19 juli 2003, 16:36
Bedankt voor de reacties! Of ik het goed heb weet ik niet, maar ik haal hieruit op dat je de Humbuckers veelal gebruikt om 'ruis' te onderdrukken als je met veel distortion speelt. Iets waar ik overigens veel last van heb met mijn Fender Squier, waar drie redelijk goedkope single-coil elementen op zitten.

Over die DiMarzio elementen kan ik niet zoveel zeggen denk ik. Het gaat om DiMarzio/IBZ pickups.. 'custom wired by DiMarzio specifically for Ibanez'.

Ik hoor overigens ook hier weer verhalen over dat je een beetje moet spelen met die 5-standen schakelaar om te kijken waar je voorkeuren liggen. Nou heeft die 2620QM (met 2 Humbuckers) geen 5-standen schakelaar, maar een soort switch. Volgens mij kan je daar 'maar' 3 standen mee kiezen. Is zoiets nadelig? Ook hier weet ik helaas niet veel van...

el loco
19 juli 2003, 18:32
Deze dimarzio`s ken ik niet, maar ik denk dat het een iets goedkopere versie is. Zou best ok moeten klinken imo.
Wat betreft die vijf/driestanden schakelaar:
5: brughum - helftbrughum/single - single - single/helftneckhum - neckhum
3: brughum - single - neckhum

Als er nog een push/pull systeem op zit: nooit in m`n handen gehad dus ik weet niet wat dat doet.

wietse
19 juli 2003, 18:45
welk type ibz hums is het, ik ken wel de ibz45usa (was het volgens mij) deze zijn splitsbaar en hebben een redelijke output en zaten een jaar of wat geleden wel eens in
de duurdere ibanezen vanaf 2000 gulden.
ik heb er laatst één in een gitaar gezet voor een maat van me hij had hem gekregen ik vond hem een geschikt metal geluid hebben.
lekker fel en bijtend.

Daniël
19 juli 2003, 19:30
Hmm, ik wou dat ik wat meer info. over die DiMarzio pickups had. Dit is het enige wat op de ibanez website staat en mijn folders:

DiMarzio/IBZ-N (H) neck pu
DiMarzio/IBZ-B (H) bridge pu

Beide modellen, zowel die 2620QM als die 2570EX, zijn uit de nieuwe 'Prestige' serie.

Wat ik me trouwens afvraag bij die 3-standen schakelaar he... is het niet zo dat je dan tussen beide Humbuckers kan kiezen of allebei tegelijk? Dat idee had ik...

wietse
19 juli 2003, 19:33
zal net zo zijn als bij een lp keuze tussen brug of nek of allebeide.
alle combinaties die maar mogelijk zijn bij een gitaar met 2 hums.

Daniël
19 juli 2003, 19:48
Ik hou me nu inmiddels al een jaar of 5 zoet met een Fender Squier... wel met een goede fender versterker, een DOD grunge pedaaltje en een effectenbak van Digitech (RP200) overigens. Maar ik heb dus nog niet zoveel ervaring met Humbuckers en dergelijke. Ik weet in ieder geval dat ik er straks qua geluidskwaliteit erg op vooruit ga, zeker met heavy distortion. Alleen valt het me op dat, bij het spelen met clean geluid, vele gitaristen de voorkeur geven aan single-coil pickups of een stand waarbij maar een deel van de humbuckers gebruikt wordt. Iets wat mij dus niet gaat lukken met die 3-standen schakelaar en die 2 humbuckers van de 2620QM volgens mij. Maar goed, ik lul waarschijnlijk een beetje teveel. Ik moet het maar eens proberen in de winkel straks. Toch vraag ik het me af... waarom niet volledig gebruiken van je humbuckers als je clean speelt? Nou doel ik een beetje op het bericht van 'Jay Cal' --> Mid single plus naastliggende single van het halselement (clean)

SiNiSTRaL
19 juli 2003, 20:06
Ik hou me nu inmiddels al een jaar of 5 zoet met een Fender Squier... wel met een goede fender versterker, een DOD grunge pedaaltje en een effectenbak van Digitech (RP200) overigens. Maar ik heb dus nog niet zoveel ervaring met Humbuckers en dergelijke. Ik weet in ieder geval dat ik er straks qua geluidskwaliteit erg op vooruit ga, zeker met heavy distortion. Alleen valt het me op dat, bij het spelen met clean geluid, vele gitaristen de voorkeur geven aan single-coil pickups of een stand waarbij maar een deel van de humbuckers gebruikt wordt. Iets wat mij dus niet gaat lukken met die 3-standen schakelaar en die 2 humbuckers van de 2620QM volgens mij. Maar goed, ik lul waarschijnlijk een beetje teveel. Ik moet het maar eens proberen in de winkel straks. Toch vraag ik het me af... waarom niet volledig gebruiken van je humbuckers als je clean speelt? Nou doel ik een beetje op het bericht van 'Jay Cal' --> Mid single plus naastliggende single van het halselement (clean)

noem het geen fender squier, das zelfs voor 7ender nog een belediging, behalve dat fender 10 aandelen squier bezit en squier de fendergitaren om een belachelijk slechte manier tegenwoordig namaakt hebben de 2 nix met elkaar te maken een 'squier'is geen model van fender, dus een fender squier bestaat niet....en ik zou ook voor de HSH gaan iv meer veelzijdigheid

thijsov
19 juli 2003, 21:35
hey gast wat is er mis met squier

en heeft het er nisk mee te maken????

er staat toch meestal squier (by fender)

Budino
19 juli 2003, 21:36
ik heb zelf een Ibanez S470 daar zit ook gewoon een HSH config op en net zo als de meeste gebruik ik met scheuren de nek Humbecker en als ik clean speel gebruik ik altijd alleen de single coil of als ik een soort stratocaster geluid wil hebben gebruik ik de brug humbecker maar dat is bijna nooit zo maar goed ik vind de Nek Humbecker het belangrijkste van de drie. maar ik zal gewoon alle 2 uitproberen. Veel sucses er mee!!!


Greetz Budino 8-)

SiNiSTRaL
19 juli 2003, 21:49
hey gast wat is er mis met squier

en heeft het er nisk mee te maken????

er staat toch meestal squier (by fender)

ja maar 'een Fender squier' staat alsof squier naast de strat en tele een model van fender is, en dat by fender betekent niet dat ze door fender gemaakt worden, dat betekent gewoon dat het bedrijfje ergens aan fender toebehoord
en als beginnersgitaar is er nix mis mee hoor

Anders Destium
19 juli 2003, 22:30
Ik gebruik bij het spelen eigenlijk alleen de nek en brug-hum. Bij de gitaren waar ik een H-S-H configuratie heb draai ik de single coil eigenlijk altijd omlaag omdat hij me belemmert bij het prettig spelen. Ik heb met andere woorden liever H-H...en dan nog het liefst met singlecoil schakeling op de nek-hum (de 2620 heeft dit hoogstwaarschijnlijk ook op 1 van de switchstanden).

H-S-H is veelzijdiger, maar als je de Single coil nooit gebruikt zit hij alleen in de weg :)

Daniël
19 juli 2003, 23:40
Dank je Anders, daar kan ik echt wat mee! Natuurlijk ga ik die 2620 eerst proberen voordat ik hem aanschaf. Probleem is alleen dat het ff duurt, want ze moeten hem bestellen. Maar goed, als het bevalt is de keuze snel gemaakt.. 8-)

Barret Wallace
20 juli 2003, 17:47
hmm jay cal heeft dus geen sound files :roll:

Jay Cal
20 juli 2003, 18:59
hmm jay cal heeft dus geen sound files :roll:

Klopt,

Als je in de buurt bent kom je maar een keer testen.

Soulflyhigh
20 juli 2003, 19:32
Ik ben gewoon een groot fan van de H - H configuratie. Die singlecoil op m'n Ibbie gebruik ik bijna nooit en ik vind net als Anders af en toe een beetje in de weg zitten met spelen. Mij volgende gitaar wordt dus absoluut een gitaar met twee humbuckers. Ik gebruik brug altijd voor het scheurwerk. De nek gebruik ik altijd voor solo's en clean gepingel. Die andere 3 standen gebruik ik amper. Zo heel af en toe de middenstand, als ik zin heb in dat cleane singlecoil geluid. Of af en toe met veel scheur zodat ie gaat brommen als een gek :-D

Pegasus
21 juli 2003, 19:59
Dank je Anders, daar kan ik echt wat mee! Natuurlijk ga ik die 2620 eerst proberen voordat ik hem aanschaf. Probleem is alleen dat het ff duurt, want ze moeten hem bestellen. Maar goed, als het bevalt is de keuze snel gemaakt.. 8-)

Dat bestellen hoeft helemaal niet lang te duren. Toen ik mijn RG2570EXRBF bestelde was ie in een paar dagen binnen. Op een 2620 heb ik nooit gespeeld, maar die 2570 speelt super. Het geluid is ook uitstekend, maar waarschijnlijk iets minder dan dat van de 2620 omdat de romp hiervan van mahonie is gemaakt ipv lindehout bij de 2570. Tot nu toe heeft die midden pickup me overigens nooit in de weg gezeten.