PDA

View Full Version : Advies drummachine voor akoestisch trio



guile
21 oktober 2015, 13:38
Hallo!
Ik zou graag advies krijgen over welke drummachien geschikt is voor een akoestisch trio. Wij spelen voornamelijk lichte mainstream (Sinatra etc.), unplugged (max. 90db), vooral besloten feestjes, restaurants etc.

We zoeken een drummachine die stijlvolle rhytme geluiden kan maken van hoge kwaliteit. Geen complexe drumtracks.
Daarnaast moet het een gebruikervriendelijke oplossing zijn, want ik ben te druk met gitaar, zang etc. om allerlei knoppen te moeten bedienen, dus geen laptop met allerlei software.

Bij voorbaat dank voor suggesties!

denis.hermans
21 oktober 2015, 14:03
Je zou eens kunnen kijken naar de "beatbuddy" : http://mybeatbuddy.com/ .

Dit is een drumpedaal waarbij je met de voet op het juiste moment fills en overgangen kan aansturen.
Diverse genres en je kan zelf beats aanmaken (hoewel de software nog volop in evolutie is en daarover wel nog eens geklaagd werd of wordt. ) Er is ook een gebruikersforum waarbij drumbeats voor songs worden gepost.

Indien je echt niets te doen wil hebben tijdens het spelen (uitgez.start en stop ) kan je beter een klassieke drumcomputer kopen. Boss heeft hier enkele in zijn gamma. De vraag is dan wel of dit dan wel voldoende "live" gaat klinken

Joost de Ruig
21 oktober 2015, 15:17
De Beatbuddy is nu afgeprijst van $399 naar $299 en is er tevens in een light versie voor $159. Er zijn de nodige soundsample op YouTube te vinden. Succes.

guile
21 oktober 2015, 15:29
De Beat Buddy lijkt een goede keuze. Waar zag je die voor de prijs?

Kim Wilson
21 oktober 2015, 15:32
Kun je niet beter op zoek naar een drummer/percussionist met cajon of conga's of zo? Een drumcomputer doet m.i. een hele hoop afbreuk aan het authentieke van een akoestische band. Het staat zo haaks op elkaar, akoestische muziek en een volledig elektronische drumtrack...

Joost de Ruig
21 oktober 2015, 15:33
https://www.facebook.com/pages/BeatBuddy/1632748213662689?fref=ts

guile
21 oktober 2015, 16:41
Kun je niet beter op zoek naar een drummer/percussionist met cajon of conga's of zo? Een drumcomputer doet m.i. een hele hoop afbreuk aan het authentieke van een akoestische band. Het staat zo haaks op elkaar, akoestische muziek en een volledig elektronische drumtrack...

Ben dat met je eens, maar met z'n drieën is al druk zat.

Pearl
21 oktober 2015, 16:49
Een van die oude roland bakjes, TR626 TR505 of zo. Makkelijk te programmeren, en niet duur.

tnijland
21 oktober 2015, 17:08
De Digitech Trio band creator lijkt wel wat op de beatbuddy maar is wel wat simpeler en beperkter qua drum mogelijkheden:

http://digitech.com/en-US/products/trio

Het voornaamste verschil is dat de Trio op basis van je eigen gitaar rime een bijpassende drum creëert.

denis.hermans
21 oktober 2015, 18:07
Dietrio is idd erg leuk maar ik denk dat dit toch niet is wat de ts zoekt. Perfect om te jammen en wat te oefenen maar ikdenk onbruikbaar in een optreden met een akoestisvhe setting waarbij toch wat maatwerk drums gevraagd worden.

denis.hermans
21 oktober 2015, 18:11
Andere optie zou een backing track adhv band in a box kunnen zijn. Dan kan je ook nog andere instrumenten gebruiken als backing naast drums op basis van het akkoordenschema. De gecreeerde backing kan je dan op een mp3 speler zetten.
(Zelf denk ik dat dit het ook niet is voor jou maar wou de mogelijkheid toch vernoemen al "brainstormend".)

tnijland
21 oktober 2015, 18:43
Dietrio is idd erg leuk maar ik denk dat dit toch niet is wat de ts zoekt. Perfect om te jammen en wat te oefenen maar ikdenk onbruikbaar in een optreden met een akoestisvhe setting waarbij toch wat maatwerk drums gevraagd worden.

Ik denk dat je gelijk hebt maar aangezien er niet zoveel mogelijkheden zijn leek het me wel gepast om deze aan het beperkte rijtje toe te voegen ;-)

guile
21 oktober 2015, 19:23
Waarvoor ook dank!

denis.hermans
21 oktober 2015, 22:42
@tnijland : mijn post was zeker geen verwijt hoor. Ik wou enkel de "beperkingen" van de digitech even vermelden (hoewel ik zeker wel een fan van van de trio) .

tnijland
21 oktober 2015, 22:52
Ha, ha, none taken. Ik zou ook voor de BeatBuddy gaan ;-)

Er komt overigens binnenkort ook een BeatBuddy Mini uit voor 149 US$ ipv de 299US$ voor de grote broer...

guile
23 oktober 2015, 19:31
Heeft iemand gedegen ervaring met de BeatBuddy?

guile
25 oktober 2015, 21:14
Guess not??

showband
26 oktober 2015, 08:05
Je kan een sample player gebruiken op SD kaart. En daar echte drumopnames in stoppen.
Goedkoop is de Akai MPX8 SD Sample Player. (heb ik om die reden ;) )
http://tonika.nl/10561-5725-thickbox/akai-mpx8-mobile-sd-sample-player.jpg
Ik gebruik hem voor soundeffecten instarten. Maar je kunt ook gewoon hele backingtracks full stereo laten afspelen.
Je kunt van internet zelfs kant en klare drumloops downloaden als freeware van de Akai site. Maar het internet staat vol met drumloops.
Ik heb een CD "percussionslam" waar ik een geheugenbank vol percussieloops af heb gehaald. Dat is echt lekker riffs oefenen met een strakke congapartij. :)
99 euro
https://www.youtube.com/watch?v=C8IIEsjloW8

Als je het met de voet wil doen:
Digitech JamMan. Iets duurder maar met de voet te bedienen.
http://www.thomann.de/nl/digitech_jamman_stereo.htm

guile
24 december 2015, 10:47
Ik gebruik de beatbuddy inmiddels een aantal maanden en hij voldoet prima. Hij klinkt goed en hij werkt intuïtief.
Het is voor het eerst dat de beentjes van de vloer gaan en daar gaat het om!

Joost de Ruig
24 december 2015, 10:50
Ik gebruik de beatbuddy inmiddels een aantal maanden en hij voldoet prima. Hij klinkt goed en hij werkt intuïtief.
Het is voor het eerst dat de beentjes van de vloer gaan en daar gaat het om!

Goed man! Gebruik je de footswitch erbij?
Zelf Ben ik wel benieuwd naar de junior uitvoering, maar vind daar weinig over.

guile
24 december 2015, 11:05
Ik heb er een footswitch bij inderdaad (zelf gemaakt), anders werkt het niet fijn.
Geen idee wat de junior versie doet, maar ik zou niet voor minder gaan.

mountainman
28 december 2015, 14:50
Kun je niet beter op zoek naar een drummer/percussionist met cajon of conga's of zo? Een drumcomputer doet m.i. een hele hoop afbreuk aan het authentieke van een akoestische band. Het staat zo haaks op elkaar, akoestische muziek en een volledig elektronische drumtrack...

De uitzondering die de regel bevestigt?

https://www.youtube.com/watch?v=bM9SHDNAbPw

Pearl
4 januari 2016, 17:00
Ik zocht zelf een multi effectpendaaltje met een input waar ik mijn drumcomputer aan kon hangen. en kwam toen uit op een digitech rp360xp waar een drumcomputer in zit met een veelheid aan patterns en instrumenten, jazz blues rock hardrock hiphop latin etc. Ik heb de versie met voetpendaal die kost 185 euro maar er is er ook een zonder die wat goedkoper is. Hij heeft ook nog een loop functie.

Duhsjaak
4 januari 2016, 22:23
Martin Ansell heeft uitgebreid getoerd rond 1984 met een bassist en James, zijn drumcomputer. Zoals die dingen destijds werden genoemd.
Op 'Sounds' is een heel aardig uit de verf gekomen opname van onze eigen GN Harald met drum doos te horen. Zeer recent.

Het is echt geen echt big deal. Ik heb de combinatie drum computer plus zang en gitaar ongeveer 20 jaar in de praktijk gebracht.
Het is niet het meest moderne straatje (cassettes zelfs, mind you!!!), maar het kan nog steeds verrassend uitpakken.

Het is dus zonder schaamrood te doen hoor.
Geen probleem!

Vriendelijk groet, Gus

munkie
13 januari 2016, 18:37
IMHO klinken Roland drumcomputers natuurlijker dan Alesis. Ik heb een R8, oude grote bak. Als je de feel patches goed gebruikt kan ie heel natuurlijk klinken. Wel een dikke handleiding.