PDA

View Full Version : enquete Wat is nou echt te hard live?



showband
20 oktober 2015, 16:58
naar aanleiding van vera soundforumthread
de herdertjes lagen te nachte. Zij hadden hun marshalls getelt
Zij hielden vol trouwe de wachte, en speelden vol gitaargeweld.

Wanneer is het "live te hard"?

HaroldA
20 oktober 2015, 17:02
Wanneer is het "live te hard"?

Boven de 103dB? ;)

HaroldA
20 oktober 2015, 17:20
Fijn dat er weer een keer tetten zijn.

muziekschuur
20 oktober 2015, 19:00
Een mooie show begint op 98 DB aan het begin van de avond. S'middags is het 92db geweest rond het podium. En rond 11'ven is het 103 db tijdens de pieken. Daarna zakt het netjes af naar 98db met piek van 100. Dan is het een goed feestje geweest. Zo ziet een goeie P.A. dag van mij eruit. En bij de tafeltjes is het 90db. Afzakkend naar 86db achterin. Dan heeft iedereen het naar de zin. Dit soort feesten zijn ook goed te hebben in de buurt. De rumoerige avond is dan niet meer dan 40db in de kinderkamer.

Cageman
20 oktober 2015, 19:03
Er bestaat geen te hard. Ieder concert dat de 103 dB-grens wil overschrijden gewoon verplichten een verplichting tot het dragen van oortjes uit te dragen.

arjanb01
20 oktober 2015, 19:46
Max 92 db vooraan en bij de tafel 85 db, dan heb je gewoon een relaxte avond en geen idioterie zoals een topic eerder 😉

Moesjloen
20 oktober 2015, 19:58
Ik heb gestemd op 'Er bestaat geen te hard" omdat veel afhangt van de locatie & doelgroep.

Remork1970
20 oktober 2015, 20:32
Manowar stond er niet bij.

Rizz
20 oktober 2015, 20:38
Ik heb sws gevoelige oortjes, geloof ik, bij mij staat het al snel te hard.. Ik ben laatst m'n doppen een keer vergeten, weer een dag suizende oren. En volgens mij viel het volume wel mee, m'n vrienden hadden nergens last van zonder doppen.. Maar goed, dat zegt ws. meer over hen dan over mij. Ik heb zo vaak beroepsmatig doppen in, dat je volgens mij ook gevoeliger voor geluid wordt..

Plant
20 oktober 2015, 23:15
Misschien handig om voor het voorstellingsvermogen ook even behalve het volume ook de tijdsduur waarop dit dragelijk is in kaart te brengen.

http://www.decibelhoortoestellen.nl/site/wanneer-het-gehoor-beschermen


Maar er is nog een factor, namelijk de tijdsduur waaraan het gehoor wordt blootgesteld aan geluid. Het geluidsvolume dat we 'ongestraft' enkele minuten kunnen verdragen, vormt een significant risico op gehoorbeschadiging bij een langere blootstellingduur. Hieronder ziet u hoe lang we bepaalde geluidsvolumes kunnen verdragen.

80 dB 8 uur
83 dB 4 uur
86 dB 2 uur
89 dB 1 uur
92 dB ½ uur
95 dB ¼ uur
98 dB 7 minuten
101 dB 3,5 minuten
104 dB 1,5 minuten
107 dB nihil

edit: Nu is dit geen eerlijke vergelijking omdat in de poll over dBA (A-gewogen) wordt gesproken waarbij de frequentiegevoeligheid van het menselijk oor is ingecalculeerd.

maxdb
20 oktober 2015, 23:23
Eigenlijk is het maar vreemd om met oordoppen in naar muziek te luisteren, ik zie me al voor mijn speakers thuis staan , op vol volume en dan oordoppen in doen...

Tupelo
21 oktober 2015, 07:47
http://www.decibelhoortoestellen.nl/site/wanneer-het-gehoor-beschermen

Dit is wel een interessant stukje.

Ik ga zo ff Tetten stemmen, want ik kan geen volume koppelen aan een getal.
Heel erg harde muziek vind ik i.i.g. niet zo prettig meer deze dagen, er is een pijngrens ergens.
Anderzijds hangt het er ook vanaf wat voor muziek het is.
Sommige muziek moet je gewoon omver blazen, moet je met je lichaam voelen, en dat mag harder van mij dan iets waarbij ik genunaceerd moet luisteren.
Al weet ik niet welk volume dat dan eigenlijk is.
Daarom; tetten. :)

Harald
21 oktober 2015, 09:29
104 dB anderhalve minuut. Mis ik nog de info hoe lang je dan rust aan je oor moet hebben. Anders kan het prima voor veel punkbands, die hebben toch vooral veel nog kortere nummers ;)

Maar goed, als je dan twee uur moet wachten voor het volgende nummer gespeeld mag worden haalt dat de vaart wel een beetje uit het optreden.

Je moet op het podium (tenzij je van te voren weet dat je achtergrond speelt in een restaurant of kroeg, maar ook dan wil ik mezelf fatsoenlijk kunnen horen, en mits van toepassing de andere muzikanten) natuurlijk wel boven het geroezemoes en het koffieapparaat uit kunnen. Voor de rest is het ook afhankelijk van de muzieksoort. Maar als de muziek alleen werkt als het snoei en snoeihard is hoef ik niet te gaan. Nog niets in die hoek gehoord wat ik artistiek zo geweldig vind dat het de nadelen en het ongemak waard is. Simple as that.

10us
21 oktober 2015, 09:29
Eigenlijk is het maar vreemd om met oordoppen in naar muziek te luisteren, ik zie me al voor mijn speakers thuis staan , op vol volume en dan oordoppen in doen...

Is dat echt raar?
Ik bedoel, hard genoeg om muziek te kunnen voelen, dat draagt bij aan de beleving en dat wordt in veel volumediscussies voor het gemak maar even genegeerd...

Oordoppen in voor geen beschadiging; dat draagt bij aan de gezondheid. Volgens mij een prima combi / systeem.

duckman
21 oktober 2015, 10:33
Ik denk dat voor een rock concert wat gemiddeld een uur duurt meer dan 105 dB A niet verantwoord is.
Maar dat kun je goed oplossen als je zaal geluid goed is (wat iets anders is dan hard)


Volgens de volgende bron :

http://home.kpn.nl/vanadovv/Geluid.html

Maximale blootstellingsduur dagelijks
Bron: de Amerikaanse Occupational Safety and Health Administration regulation 1910.95, geluidsblootstelling voor beroepsmensen.


tot 80 dB

Onbeperkt



85-90 dB

8 uur



92 dB

6 uur



95 dB

4 uur



97 dB

3 uur



100 dB

2 uur



102 dB

1.5 uur



105 dB

1 uur



110 dB

30 min



115 dB

15 min



120 dB

7.5 min



130 dB

3.5 min



boven 135 dB

0

Han S
21 oktober 2015, 10:56
Vreemde lijst. Ik heb andere lijsten gezien en dan gaat het boven de 103 dB over minuten en gevaar voor permanente gehoorbeschadigingen.

Bovendien is het menselijk gehoor het gevoeligst voor tonen die we zelf produceren, daar zit een zekere logica achter. Maw: voor harde lage tonen zijn we niet gevoelig en die kunnen minder last.

Zet maar eens een sinustoon van 1000 Hz op 103 dB en je loopt gegarandeerd gillend zo snel mogelijk weg.

D3nnis
21 oktober 2015, 10:58
Vreemde lijst. Ik heb andere lijsten gezien en dan gaat het boven de 103 dB over minuten en gevaar voor permanente gehoorbeschadigingen.


Misschien had de band waar dit topic door begonnen is wel een nóg slechtere lijst, en dachten ze mwah, kan best!

Tupelo
21 oktober 2015, 15:47
Maar als de muziek alleen werkt als het snoei en snoeihard is hoef ik niet te gaan. Nog niets in die hoek gehoord wat ik artistiek zo geweldig vind dat het de nadelen en het ongemak waard is. Simple as that.
Je moet een beetje openstaan voor techno, drum & bass en zelfs hardstyle, type dansmuziek dat je wil voelen, basje dat je voelt knorren in je buik; het is een gemengde ervaring, vooral niet teveel genuanceerd luisteren, meer ervaren en voelen. Dat is ook wat het zo irritant maakt als de buren het draaien, of als er een auto naast je staat met zo een subwoofer aanboord. Kwestie van tijd en ruimte, de juiste tijd en de juisten ruimte. :D

Harald
21 oktober 2015, 16:04
Heeft niets met openstaan te maken. Heb gewoon nog niets gehoord waar ik vervolgens enthousiast van word. je hebt dan ooit één band die de grens weer verlegd. Daarna volgen de schapen.Al die snoeiharde hardrock volgt de stramientjes zo braaf dat het eigenlijk best soft is. Niet wat herrie betreft, maar wel qua attitude.

Heb het eerder gepost, dit was in 68 of 69, live gespeeld. Toen was het echt extreem. En nu is het nog steeds extremer dan zo'n band als Herder. Het zou qua volume zomaar even hard geweest kunnen zijn trouwens.


https://www.youtube.com/watch?v=4fWTc6_-90I

Aan niet open zijn ligt het niet. Ik vind er gewoon weinig spannends aan ;)

Plant
21 oktober 2015, 18:12
Vreemde lijst. Ik heb andere lijsten gezien en dan gaat het boven de 103 dB over minuten en gevaar voor permanente gehoorbeschadigingen.

Bij mijn weten ligt de pijngrens rond de 120dB, vreemd dat het lijstje daarbij aangeeft dat dat 7,5 minuut kan. Zou het nog geen schade veroorzaken dan heb je toch echt wel je vingers diep in je oren omdat het niet te verdragen is.


Bovendien is het menselijk gehoor het gevoeligst voor tonen die we zelf produceren, daar zit een zekere logica achter. Maw: voor harde lage tonen zijn we niet gevoelig en die kunnen minder last.

Zet maar eens een sinustoon van 1000 Hz op 103 dB en je loopt gegarandeerd gillend zo snel mogelijk weg.

Daar schuilt wel een gevaar. Diepe bassen ervaren we door minder gevoeligheid als minder hard, het is minder irritant, maar de schade is er niet minder om als je het op hetzelfde volume afspeelt als die 1000 Hz.

harrie-beton
21 oktober 2015, 22:49
het dampt wel lekker:

https://www.youtube.com/watch?v=ajpEiCsWCg8

Tunes
28 oktober 2015, 21:32
Ik snap best dat het soms harder moet, maar ik snap niet waarom het keihard moet.
Als er bij ons 13 km verder op een dance feest is dan hoor je dat nog redelijk in huis (wel met raam open), mijn schoonouders wonen er 6 km vandaan en kunnen niet eens slapen als de wind verkeerd staat.
Dient totaal geen doel.
Ook op een festival vind ik het prima als het niet te hard gaat, kan je namelijk ook nog ergens een beetje relax terug trekken.

Tunes
28 oktober 2015, 21:34
Is dat echt raar?
Ik bedoel, hard genoeg om muziek te kunnen voelen, dat draagt bij aan de beleving en dat wordt in veel volumediscussies voor het gemak maar even genegeerd...

Oordoppen in voor geen beschadiging; dat draagt bij aan de gezondheid. Volgens mij een prima combi / systeem.

Het enige wat je kan voelen zijn de bassen en dat heeft niet zozeer met volume te maken als met goede basspeakers.
Die kan je ook als het niet tering hard gaat in je buik voelen.

Brad
28 oktober 2015, 21:44
Is dat tegen je constipatie ?

D3nnis
28 oktober 2015, 22:16
Iets met Brown sound?:D

Remork1970
28 oktober 2015, 22:43
Motörhead speelde ooit eens op een festival met een experimenteel PA van 2 x 135.000 Watts.

showband
29 oktober 2015, 14:48
ik heb een kachel van 2400 watt. Die gaat je oren niet beschadigen hoor....

Kim Wilson
29 oktober 2015, 14:51
Nou, als je die bij iemand voor z'n bakkes gooit...

HaroldA
29 oktober 2015, 15:17
ik heb een kachel van 2400 watt. Die gaat je oren niet beschadigen hoor....

Ligt er aan hoe ver je er vanaf staat.

D3nnis
29 oktober 2015, 15:22
Ja, als je die kachel in je oor krijgt doet het zeer.

Henri H
29 oktober 2015, 15:43
Ik heb de discussie niet gevolgd, maar ik vind het f*cking irritant als ik oordoppen in moet doen tijdens een concert, belachelijk vind ik dat.
Ik heb het een paar keer meegemaakt, een paar jaar geleden nog bij Triggerfinger in Hengelo, Metropool.
Sowieso niet mijn muziek, en 't is dat ik samen met nog 2 vrienden was, anders was ik echt afgetaaid.
Ik heb van ellende toiletpapier in m'n oren gedaan, maar dat hielp niet. :stop:

Kim Wilson
29 oktober 2015, 15:43
In dezelfde categorie: het is rood en slecht voor je tanden.




Een baksteen.

terrasbeest
29 oktober 2015, 16:33
het dampt wel lekker:

https://www.youtube.com/watch?v=ajpEiCsWCg8

https://www.youtube.com/watch?v=S6yuR8efotI&spfreload=10

harrie-beton
29 oktober 2015, 18:07
https://www.youtube.com/watch?v=S6yuR8efotI&spfreload=10

https://www.youtube.com/watch?v=XUJ0IYZKLvE

Harald
29 oktober 2015, 18:41
De FOS van Motorhead is wel stukken beter dan de FOH van Herder :D

Die cellist denkt blijkbaar dat Ti Ming een plaats in China is... Hij zet de dramatiek wel heel erg aan. Elk nieuw akkoord die eerste noot wat langer laten klinken, En dan ook nog steeds net iets langer. Bij het vijfde akkoord haak ik af.

D3nnis
29 oktober 2015, 18:46
Denk dat herder gewoon voor dames had moeten zorgen.
Of heren, afhankelijk van de smaak van de organisatie.

Joost de Ruig
29 oktober 2015, 20:45
Boven de 100 dB is wat mij betreft nergens goed voor. Als er bands luider willen spelen, dan verpesten ze hun gehoor maar lekker in hun oefenruimte zonder mij er mee lastig te vallen.

arnoldtims
30 oktober 2015, 14:33
Jaren terug naar live38 geweest. Eerst de nog erg jonge band direct op het podium met Spike voor een toren met versterkers, toen Anouk met ook haar gitaristen voor grote torens. Deed pijn aan mij oren en er zat geen enkele definitie in het geluid. Heb er met mijn vingers in de oren naar geluisterd.
Toen kwamen de oude rotten van de dijk op het podium met kleine combo versterkers en later Blöf die ook bescheiden versterker bij zich hadden.
Het geluid was hard maar niet meer pijnlijk en veel veel meer lucht en definitie in het geluid, een verademing.
Ik vind overdreven hard spelen op de rand van gehoorbeschadiging of er overheen belachelijk en het draagt voor mij niks bij aan de muziek.
Het voelen van de muziek heeft veel meer met de frequenties van de muziek te maken dan met volume.

Kim Wilson
30 oktober 2015, 14:39
Ja, maar met alle respect, je kunt niet verwachten van een vette rock-/metalband dat ze met net zoveel lucht en open ruimte spelen als De Dijk of Blöf. Het hoeft inderdaad niet zo knalhard dat je er niks meer van kunt maken, maar de dynamiek zit bij metal in andere dingen dan bij Nederpop.

arnoldtims
30 oktober 2015, 14:52
Ja dat snap ik dat daar verschil in zit maar ook metal hoeft niet zo hard dat je er beschadiging van over houd. Je kan metal ook heftig laten klinken door met de mids en bass te spelen.

HaroldA
30 oktober 2015, 14:59
Ja dat snap ik dat daar verschil in zit maar ook metal hoeft niet zo hard dat je er beschadiging van over houd. Je kan metal ook heftig laten klinken door met de mids en bass te spelen.

Ehm, nee. Een EQ bepaald niet "hoe hard je klinkt".

Kim Wilson
30 oktober 2015, 15:02
Oh, zeker wel. Lage tonen klinken bij hetzelfde aantal dB's veel minder hard dan pakweg 4 kHz.

HaroldA
30 oktober 2015, 15:17
Oh, zeker wel. Lage tonen klinken bij hetzelfde aantal dB's veel minder hard dan pakweg 4 kHz.

Dus een "kleine combo versterker" klinkt precies hetzelfde als een blazende stack als er op de FOH wat laag bijgedraaid wordt?

Kim Wilson
30 oktober 2015, 15:23
Nee, waar zeg ik dat? Schreeuwerige tonen maken dat het hard klinkt, als in pijn aan je oren. Met een goeie balans in je eq kun je hard draaien zonder dat het pijnlijk hard klinkt.

arjanb01
30 oktober 2015, 15:26
Je kan met een 50 watt combo net zo hard klinken als met een 50 watt top. Het gaat om de mix, mids vooral en hoe meer mids hoe zachter het kan.
En ik denk dat de drummer ook een grote rol speelt in hoe hard het totaal geluid gaat.
Hoe harder de drummer mept, hoe harder de gitarist gaat om erboven uit te komen.
Een goed gitaargeluid is voor mij als je boven de hi hat uit kan komen.

Plant
30 oktober 2015, 18:46
Ehm, nee. Een EQ bepaald niet "hoe hard je klinkt".

En vooral: een EQ voorkomt ook de gehoorbeschadiging niet. Je kunt het geluid wel zo tweaken (de auto-spellingscorrectie maakte hier 'twerken' van ;) ) dat het niet pijnlijk aanvoelt, maar als de bassen dan alsnog hard staan gaat het gehoor er ook alsnog aan.

arnoldtims
30 oktober 2015, 19:11
Mijn punt was dan ook dat het met een goede EQ instelling niet zo overdreven hard hoeft.

Henri H
30 oktober 2015, 19:41
Dus een "kleine combo versterker" klinkt precies hetzelfde als een blazende stack als er op de FOH wat laag bijgedraaid wordt?Ik heb de band Scrum eens gezien in hetzelfde Metropool als waar ik Triggerfinger zag, en de gitarist van Scrum speelde over een 10 Watt transistorbakkie, prima sound voor dat genre.
Ik denk dat het met een 50 Watt JMP combo voor een metalband ook prima kan werken, waarom niet.
De FOH (i.c.m. de bassist) bepaald dan toch het uiteindelijke volume?
Ik noem met opzet de bassist, want die kan alles verpesten voor iedereen, door z'n amp te hard te zetten, waardoor niemand zichzelf meer kan horen.

Arvoitus
30 oktober 2015, 22:49
De FOH bepaald dan toch het uiteindelijke volume?.
In de meeste kleine zalen (zeg onder de 150/200 man) bepaalt de band het volume, punt. Een Nederlandstalig bandje wat op zijn instrumenten aait zal gewoon zachter gaan dan een metalband die hard speelt. Alles wat geluid maakt, telt mee bij het totaalvolume. En een harder bandje maakt gewoon meer geluid.

Een hard bandje krijg je niet zacht, tenzij je op een festival staat waar er 20 meter tussen de backline en het publiek staat.

Ik heb afgelopen zaterdag een jazz achtig bandje uitversterkt met: kick, snare met enkel brushes, bas combo, en twee kleine 10" akoestische ampjes. Wanneer het rustige akoestische nummers waren, dan was het volume prima (ik schat 93db). Gingen ze vervolgens een harder nummer spelen (bijv keep on rocking), dan ging het volume al richting de 98db. Zonder dat ik ook maar een schuif aanraak.

En mensen die volumes onder de 95db voorstellen (vooraan!) hebben werkelijk waar totaal geen besef van hoe de wereld in elkaar zit.

Daarnaast, die grens die te hard is waar we het over hebben. Waar wordt die gemeten? ... Bij de FOH? En als die 100 meter weg staat?

Kim Wilson
31 oktober 2015, 00:33
Maar dan heb je ook nog een verschil tussen hard zijn en hard klinken. Hetzelfde cd'tje klinkt op een crappy Behringer set in een jongerencentrum met harde muren en vloer veel harder dan op een goeie uitgebalanceerde PA in de Heineken Music Hall.

HaroldA
31 oktober 2015, 01:29
Daarnaast, die grens die te hard is waar we het over hebben. Waar wordt die gemeten? ... Bij de FOH? En als die 100 meter weg staat?

FOH; en dan een gemiddelde over 15 minuten ;)

Han S
31 oktober 2015, 11:14
Je kan met een 50 watt combo net zo hard klinken als met een 50 watt top. Het gaat om de mix, mids vooral en hoe meer mids hoe zachter het kan.
En ik denk dat de drummer ook een grote rol speelt in hoe hard het totaal geluid gaat.
Hoe harder de drummer mept, hoe harder de gitarist gaat om erboven uit te komen.
Een goed gitaargeluid is voor mij als je boven de hi hat uit kan komen.

Het verschil tussen 50 en 100 watt is 3 dB. Ik heb ergens op dit forum gelezen dat een Celestion 12"speaker een rendement haalt van 109 dB/w/m bij 3500 Hz, een frequentie waar wij zeer gevoelig voor zijn en waar lawaaidoofheid het eerst toeslaat.

Dat betekent dat je met een 50 watt gitaaramp met zo'n speaker er in op een meter afstand een geluidsdruk hebt van 126 dB. Ruim voldoende om binnen een paar minuten je gehoor te beschadigen.

Wat de PA installaties betreft: vroeger stonden er grote basbinns op het podium, daar bovenop stonden de laag/mid binns en daar bovenop de hoorns voor hoog/mid en hoog. Waar de meest gevaarlijke frequenties uit kwamen stonden hoog boven het publiek dat vooraan stond.

Tegenwoordig gebruiken we niet zelden een hele stapel full range speakers, gecombineerd met subs en het publiek staat met zijn kanis voor speakers die ongelooflijk hard kunnen en waar bijna het hele frequentie spectrum uit vandaan knalt. En daar word je dus stokdoof van.

showband
31 oktober 2015, 14:01
de enquête is gesloten.

conclusie. Zet een paar beeldschone deernes op het toneel en je kunt de muziek achterwege laten.
Beter voor het gehoor ook!

Tweede conclusie is dat de meerderheid eigenlijk echt wel afhaakt bij de belgische norm. Plusje voor de belgen!

D3nnis
31 oktober 2015, 14:54
conclusie. Zet een paar beeldschone deernes op het toneel en je kunt de muziek achterwege laten.


De keuze tussen naar leuke deernes, of naar zweet stinkende kerels (met baard!)kijken....De beslissing is erg lastig maar doe mij toch maar optie 1.

Brad
31 oktober 2015, 15:03
Naar zweet stinkende kerels met baard kijken die goede muziek maken aangevuld met beeldschone achtergrondzangeressen dan zit je helemaal goed .

Of nog beter , een band die bestaat uit beeldschone dames die ook nog goede muziek maakt

MikeD
31 oktober 2015, 15:34
we gaan dus op zoek naar de nieuwe K103 met goede muziek???

Arvoitus
5 november 2015, 15:00
FOH; en dan een gemiddelde over 15 minuten ;)
En wat als die FOH 50 meter verderop staat, en er nog met een leuke pointsource array wordt gewerkt? Kan het bij de FOH netjes 100dB zijn, terwijl de mensen op de eerste rij doof worden met 130dB.

Wat ik bedoel, in de milieuwet wordt er gewerkt met gevelbelasting. Oftewel het wordt aan de gevel van een huis gemeten en te hard is te hard. Bij een festivalpubliek met tienduizenden mensen kun je lastig zeggen dat je bij de FOH een limiet van 105dB hebt ... dat heeft helemaal geen nut om het festival publiek te beschermen want de mensen op de eerste rij krijg alsnog een te hoog volume.



Wat de PA installaties betreft: vroeger stonden er grote basbinns op het podium, daar bovenop stonden de laag/mid binns en daar bovenop de hoorns voor hoog/mid en hoog. Waar de meest gevaarlijke frequenties uit kwamen stonden hoog boven het publiek dat vooraan stond.

Tegenwoordig gebruiken we niet zelden een hele stapel full range speakers, gecombineerd met subs en het publiek staat met zijn kanis voor speakers die ongelooflijk hard kunnen en waar bijna het hele frequentie spectrum uit vandaan knalt. En daar word je dus stokdoof van.
Han, je bent een knappe kop met veel kennis over geluid maar hier ga je naar mijn mening wel even de mist in. Ik snap niet dat je durft te beweren dat die oude stapels hoornkasten beter zijn voor het gehoor dan de huidige (fatsoenlijke) Line-array.

Het voordeel van de hedendaagse line-arrays is dat je per kast het volume, per frequentiebereik, kan instellen. Oftewel, de onderste kasten (gericht op de eerste rijen publiek) zullen vaak met een normaal volume en frequentiebereik staan.Terwijl bij de bovenste kasten (gericht op 100 meter verderop) het volume van de HF drivers misschien wel 6db harder staan.

Dit is een veel betere oplossing waardoor je op het gehele veld een veel gelijkmatiger geluidsveld krijgt, en ook veel prettiger voor het gehoor.

Han S
5 november 2015, 16:53
Je hebt het over de vakman. Ik heb het over de amateur in het jeugdcentrum, waar in de jaren 80 de midhoorns ergens op drie meter hoog stonden. Toen kwam Stage Accompany met de prachtige full range speakers als de Blue box en die stonden op oorhoogte. Bij elke snareklap vlogen de vullingen zowat uit je kiezen.

Jij hebt het over 100 meter verder, het jeugdhonk was geen 15 meter diep.

guhlenn
11 november 2015, 11:52
En vooral: een EQ voorkomt ook de gehoorbeschadiging niet. Je kunt het geluid wel zo tweaken (de auto-spellingscorrectie maakte hier 'twerken' van ;) ) dat het niet pijnlijk aanvoelt, maar als de bassen dan alsnog hard staan gaat het gehoor er ook alsnog aan.

ik heb dan toch echt begrepen dat bass tonen veel minder schadelijk zijn. Van een KNO arts. Niet zaligmakend, maar toch.

skanky
11 november 2015, 21:49
ik heb dan toch echt begrepen dat bass tonen veel minder schadelijk zijn. Van een KNO arts. Niet zaligmakend, maar toch.
Hier zijn de meningen nog over verdeeld. Verschillende onderzoeken spreken elkaar tegen. Hier is dus nog geen duidelijk antwoord op.

Brad
12 november 2015, 01:26
Ik zag laatst bij Concerto gehoorbeschermers voor tien euro . Ik zelf gebruik al een tijd gehoorbeschermers die ongeveer 27 euro hebben gekost . Bij concerten is dat toch wel aan te raden

pimmetje
12 november 2015, 10:01
Ik snap sowieso niet dat muzikanten geen goede oordoppen hebben.
We brengen uren door in de herrie. Als het niet onze eigen herrie is, dan wel die van een ander.

Voor 160eu heb je een setje waar je, volgens de jongens die erop zitten, zo'n 5 jaar mee vooruit kan.
Met een beetje pech ben je ze vaker kwijtgeraakt :D.
Maak er voor de gein de helft van: 30 maanden.
Dan is dat €5,30 per maand om niet voortijdig knetterdoof te worden.

Iedere twee weken één biertje minder in de kroeg en het is gedekt.

Tupelo
12 november 2015, 10:46
Ik heb het vermoeden dat de geluidsoverlast van mijn DJ buurman, behalve in manie, ook oorzaak vindt in gehoorbeschadiging; behalve dat hij echt knettergek is, sluit ik niet uit dat hij echt niet goed meer hoort dat de toestand gewoon te hard staat, voor buiten een club; maar ja... gehoorbescherming is niet cool he, zeker niet als DJ.

RB-1
15 november 2015, 01:22
Wanneer is het "live te hard"?Als je een akoestische band niet meer gewoon met microfoons kunt uitversterken.
En elektrische bands zijn per definitie te hard.:seriousf:

Comfortably Daniel
6 april 2016, 12:12
Mooie discussie.
Ik ben het met sommigen zeker eens. Ik vind het eigenlijk achterlijk dat je bij veel concerten/optredens tegenwoordig wel bescherming móet dragen. Zoals eerder gezegd, je gaat thuis toch ook niet met doppen in je kop op de bank naar je muziek zitten luisteren?
Ik ben het er wel mee eens dat je sommige dingen moet kunnen "voelen", maar dat kan inderdaad bij een lager volume ook.

In meerdere bands waar ik in zit moet ik regelmatig roepen dat het te hard gaat, zeker tijdens het oefenen, wat totaal onnodig is.
Eén van de drummers is er dan nog eens één die geen volume knop heeft. Hij kan omlaag tot een bepaalde "feel" maar daarna "speelt het niet mer lekker". Kan ik zeker in komen. Ook ik vind het prettig als er een beetje pit in de gitaren zit.

Als ik nu kijk naar mijn werk, in de chemie-industrie. De ARBO stelt; Boven de 80db moet er door de werkgever gehoorbescherming beschikbaar gesteld worden en boven de 85db ben je het als persoon verplicht. Boven de 87db, moet dit worden teruggebracht naar die 87db...gemeten in het oor. Op één van de plaatsen in onze fabriek heerst een continue geluid van ongeveer 89db en ik moet zeggen dat ik het erg onaangenaam vind om daar zonder bescherming rond te lopen...al is het maar even.

Nu weet ik dat je een ruimte waar machines in staan te draaien niet direct kan vergelijken met een concert, maar geluid blijft geluid en ik kan me niet voorstellen dat mensen het prettig vinden om naar een concert van 3 uur te gaan waar je pakweg in 100db staat...waarvoor je dus doppen moet gebruiken waardoor je mogelijk een deel van de sound weer door mist.

Ik vind het gewoon zonde dat het allemaal zo hard(zeker in een kroeg of andere kleinere locatie) moet en ben ook al meerdere malen weggelopen bij een optreden.