PDA

View Full Version : Basversterker geeft de geest



YvetteB
20 oktober 2015, 16:10
Mijn Ashdown Tourbus 10 basversterkertje is drie jaar oud. Hij was dead on arrival want er kwam nauwelijks hoorbaar geluid uit. Retour gestuurd en na terugkeer werkte hij prima. Ik heb hem sindsdien maar zeer incidenteel en in huis gebruikt. Toen ik hem onlangs aanzette, kwam er alleen heel harde brom uit en geen signaal. Uitgezet, even gewacht, andere gitaarkabel ingeplugd, weer aangezet en daarna kwam er helemaal geen geluid meer uit. Het is een transistor versterker. Omdat reparaties bij muziekwinkels peperduur zijn (ben een arme student), wil ik ermee naar het 'repair cafe' in de buurt waar ze ook elektronica repareren. Mijn vragen zijn: 'wat kan de oorzaak zijn' en 'hoe kom ik aan een schema van deze versterker'?

Omdat ik net zie dat de zekering nog ok is en ik wel het bekende zachte versterkerruisje hoor, heb ik mijn gitaar ingeplugd en met gitaar en versterker om max volume komt het gitaargeluid er wel onvervormd uit maar nauwelijks hoorbaar. Misschien geeft dat een oorzaak aan?

muziekschuur
20 oktober 2015, 18:54
Dat "repair café" is een prima idee. Lukt het dan niet. Dan denk ik dat een ander versterkertje een prima moment is. De feestdagen komen eraan. En dan krijgt iedereen wat nieuws. Dus of je bent gelukkig met een aanbieding. Of net na de feestdagen sla je je slag bij een van de 2e handsjes die dan op de markt komen.

YvetteB
28 december 2015, 00:02
Een mailtje gestuurd naar Ashdown en meteen een reactie gekregen: (vertaald)"Kan weinig aan stuk. Zeer waarschijnlijk een las. Als je hier woonde loste ik het meteen op. Repair cafe is prima oplossing. Ik sluit een schema bij."
Dus is mijn pa met basgitaar en versterker naar Repair cafe gegaan en het was inderdaad een slechte las. Volgens de techneut daar komt het probleem steeds vaker voor nu er milieuvriendelijk soldeertin zonder lood wordt gebruikt. Alleen voor reparaties mag nog loodsoldeer worden gebruikt. Hij heeft voor de zekerheid alle lasjes met loodsoldeer aangetikt. Resultaat: hij werkt weer perfect. Dank voor jullie reacties.